Gå til innhold

Hjelp til ny kraftig pc, primært til musikkproduksjon.


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg skal kjøpe en ny pc som hovedsakelig skal brukes til (viderekommen) musikkproduksjon, og da trenger en del ytelse.

 

Foreløpig har jeg funnet frem til disse komponentene:

Kabinett: COOLERMASTER Dominator (RC-690-GP)

Ram x2: CRUCIAL DDR2 BallistiX TRACER PC8500 2048M

Hovedkort: Gigabyte GA-G33M-S2L, G33, Socket-775

Cpu: INTEL Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB,

Harddisk x3: WESTERN DIGITAL CAVIAR SE 250GB SATA II 8.9MS 7200RPM 16MB CACHE NS

Cpu-vifte: ZALMAN CNPS9700 NT Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 775/ 754/ 939/ 940/ AM2 (CNPS9700NT)

Skjermkort: PINE/XFX XFX GeForce 8600GT 540M 512MB DDR2

 

Det er første gang jeg setter sammen en PC selv og jeg har null peiling, så jeg lurer da på om det er noe viktig som mangler evt om noe burde byttes ut.. Jeg har lydkort fra før.

 

På forhånd takk.

Endret av Machius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg er også på utkikk etter en musikk/lyd PC. Hvordan er dette oppsettet med tanke på viftestøy?

Du har ikke nevnt lydkort. Har du dette fra før av?

 

Jeg aner ikke hvor mye støy det blir, men jeg fikk anbefalt kabinettet og vifta av en annen som har bygd seg pc til samme bruk, og han var ganske fornøyd. Har lydkort fra før ja.

 

Ville nok valgt 2xSamsung 500gb harddisker fremfor de 3 på 250gb som du satt opp. Blir til og med billigere. Resten ser greit ut til ditt bruk. Harddisk

Hva er budsjettet ditt? Evntl til et ganske så mye bedre skjermkort

til en fin pris og et bedre hovedkort

BTW du må huske på DVD-brenner :thumbup:

 

Hva er fordelene ved 2x500gb istedenfor ? Og hva er forskjellene på hovedkortet? Jeg skal se på skjermkort til slutt i og med at det ikke er sånn superviktig, så mye mulig jeg skifter.

 

hvis du ikke skal bruke 64bits windows, så er det bortkasta å kjøpe 4gig Ram. du får ikke utnyttet mere enn 3gig i 32bits windows ;)

 

Xp er ikke 64 bits ikkesant?

 

Wow! - Et kabbinet med plass til 7 stk 120mm vifter!

Hva type musikk er det du driver med? ;)

 

Er mest trance (ikke som basshunter, cascada, dina osv nei) og lignende.

Lenke til kommentar

Dersom det var kun musikkproduksjon maskinen skal brukes til hadde jeg gått for Schyte Ninja versjon 2 kjøler og voltet/klokket ned en Quad til den kjørte passivt. Helst da på en 45nm Q9450 men de har blitt utsatt :/. Trenger ikke så mange GHz til musikkproduksjon da VST-instrumentene vil fordele seg utover kjernene.

Så hadde jeg skaffet et romslig kabinett og kjørt 600 RPM 120mm fifter 1 till innsug og en til utblås, må regne med ca 500 kr per vifte for å få støvtette av god kvalitet. 12W 2D-grafikkort, feks Matrox har noen nye.

2,5" harddisk 5400 rpm for minimalt med støy helst med lite vibrasjonsstøy, finnes masse reviews på nettet. Om du tidvis trenger mer lagringskapasitet kan du ha eksterne 500GB som du kobler inn etter behov.

Harddisken kan du bygge inn i en dempeboks som både kjøler og demper vibrasjonsstøy.

Vifteløs PSU.

Om du er påpasselig med valg av komponenter er det ikke sikkert du trenger kabinettvifter engang og da vil du ha en maskin som støyer mindre enn ambient. Men jeg ville anbefalt 2x 600 RPM 120MM da de praktisk talt ikke er hørbare og du får i alle fall litt luftflyt. Litt luftflyt er bedre enn ingen ting.

 

Men du må volte ned quaden til under 1 volt og nøye det med den hastigheten som blir.

Dett burde fortsatt være rikelig med resurser og minimalt med støy.

 

Legg merke til at dersom du bare går for 1 komponent som støyer så er et slikt oppsett helt bortkastet. Går du får 3,5" harddisk er det bortkastet, går du for et standard grafikkort er det bortkastet, skal du kjøre cpu på stock eller overclock er det bortkastet.

 

Lager musikk selv. Trance og diverse elektronisk. Spiller synthesizer.

 

Jeg har lært meg å leve med litt støy selv om jeg optimalt skulle hatt et slik oppsett selv.

Har ganske stillegående PSU og kabinettvifter og om jeg klokker ned grafikkortet når jeg skal komponere så bråker det ikke så meget. Men det er klart at selv om jeg klokker ned grafikkortet så avgir det mange ganger så mye varme som et som kun var beregnet på proff bruk i 2D.

 

Kan hende du vil ha en mer allsidig maskin, var ment som et alternativt forslag om du er veldig dedikert til musikkproduksjon.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...