Gå til innhold

Platekompaniet lurer kundene?


AvidGamer

Anbefalte innlegg

Jeg skulle levere en CD som jeg fikk til jul.

 

Fant den som jeg fikk i gave i hyllen med prisen 169Kr. Ok, da fant jeg en ny til samme pris...trodde jeg.

 

Da jeg kom til kassen viser det seg at CDen jeg fikk i gave var kjøpt fra "nice price" hyllen der alle CDene ligger i hytt og vær og du må bla igjennom flertalls med hyller for å håpe at du finner den. "Det kan jo ikke stemme", sa jeg "Her har du jo samme CDen i hyllen til 169Kr".

 

Fikk snakke med butikk sjefen og han "forklarte" at det var bare sånn. De har samme CDene på Nice Price som også til Full pris....så med andre ord de selger SAMME produkt til 2 priser!

 

Jeg har vært Ass.Skiftleder i butikk og kan flatt si at dette er helt uhørt! De kan umulig gå ann å selge et produkt til 2 forskjellige priser! Og "lure" kundene til å gå til hyllen og betale full pris selvom de vet at den er også tilgjengelig til en billigere pris? I samme butikken????

 

I andre butikker dersom en produkt er satt ned i pris gjelder det HELE butikken. Ikke bare 1 hylle....

 

Jeg måtte da med andre ord betale/legge ut mer penger for å bytte en CD som de solge også til "full pris".....helt syke greier.....er pokkker så forbanna. Skal aldri handle der igjen ivertfall!

 

Dette kan umulig være lovlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk deg da å gå inn i en butikk og kjøp et produkt, bare seinere å finne ut at dersom jeg hadde plukt den fra en annen plass i samme butikken ville jeg ha fått den til halve priset?

 

Det er INGEN plasser som funker som dette. Har du en pris på et produkt så er det det den SKAL koste uansett hvor du plukker den fra!

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du klager på. Den som kjøpte gaven kjøpte den til den rimligste prisen. Du får finne deg en annen "Nice Price"-plate å bytte den ut med. Saken her er vel at butikken har fått inn et nytt parti med denne platen som de har satt "Nice Price" på. Den andre du fant kan være fra et eldre parti. De burde nok ha satt den ned i pris, men igjen så ser jeg ikke problemet med mindre du faktisk betale for den dyre og oppdaget at du kunne få den rimeligere. Blir litt som å klage på at varen du kjøpte i forrige uke har gått opp i pris fra 99 kr til 149 kr. Du får da ikke 149 kroner tilbake. Du får det du betalte.

 

Tipset her blir vel å sjekke gjennom "Nice Price"-hylla til Platekompaniet hver gang du er innom. Det kan hende de har glemt å prise om noen av platene sine.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Pointet er at de selger bevist samme produkt med 2 forskjellige priser! De har ikke "glemt å prise om", dette er vanlig praksis for dem!

 

Herregud, ikke si meg at dere fatter seriøst ikke problemet?

 

 

Jeg har jobbet 8år i butikk som skiftleder, og alle produkter av samme type har samme artikkel number, og strekkode. Men her har dem satt en klister over orginal strekkoden for å senke prisen...helt greit det....MEN å selge SAMME produkt på en annen hylle til orginal pris er helt bak mål!

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Eg har faktisk opplevd tilsvarende selv, dog med motsatt resultat. Eg fant meg en CD som eg ville ha og gikk for å betale. Tror prisen var på 139/149 eller tilsvarende. Når eg da står i kassen tar kassereren etuiet og snur seg mot en kollega: "har vi ikke denne på niceprice også?". Kollegaen nikket og hun gikk for å finne den. Eg ble med bort og såg en annen eg ville ha samtidig. Total pris ble da 10-20 kr mer enn en enkel cd.

 

For min del var det supert og var fornøyd med handelen.

 

Men samtidig er eg litt enig her. Når eg går inn i en butikk for å kjøpe et produkt(på Platekompaniet ser eg på en CD fra en spesiell artist som et produkt, eller en samleCD, og ikke selve platen) regner eg med at prisen eg betaler er den eneste prisen den varen har på det tidspunktet eg betaler. At den kanskje var 50% billigere en time før eller etter er greit, eg velger selv når eg vil kjøpe. Men det blir feil å måtte oppfordre meg til å gå igjennom ALLE hyllene for å se om eg kan finne samme CD til billigere pris. Da kan man fort føle seg lurt. Men lovlig/ulovlig? Usikker... kanskje i gråsonen?

 

Kan jo sende inn en klage til forbrukerrådet og høre hva dem sier.

 

Men i ditt tilfelle når man bytter gaver er det jo stor rissiko for at man ikke får byttet til en vare med samme pris. Dvs, når den ble kjøpt var den kanskje på fullpris, men når du bytter viser betjeningen til rabattpris.

Lenke til kommentar

Det blir litt for dumt om de klistrer på en ny strekkode på "Nice Price"-varene, og beholder de andre til fullpris. Det de da burde gjøre er én av følgende:

 

1. Pris alle om til "Nice Price"

2. Fjerne de med fullpris fra hyllene inntil "Nice Price" er utsolgt.

3. Gi kunden "nice price" selv om han velger den i den andre hyllen som har høyere pris.

 

At man glemmer å prise om noen varer er helt normalt, og slikt kan skje selv den beste. Derimot er det direkte kundefiendtlig å bevisst kjøre det samme produktet med to forskjellige priser, men bare plassere de to forskjellige steder i butikken. Amentio hadde nylig en slik sak oppe her på HW. Det endte med at de fjernet alle dobbeltprisene.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er hvordan de visste at nettopp din plate var en NicePrice og ikke full pris?

Kvittering?

Når man bytter plater har man kun en forsegling på platen, ihvertfall er det ikke vanlig i min verden å gi gaver med kvittering.

 

Hadde det derimot vært kvittering med hadde heller ikke trådstarter blitt særlig overasket over prisen.

Lenke til kommentar

Dette er helt klart i strid med Markedsføringsloven. Forbrukerombudet har laget en orientering om praksis for prisopplysninger i henhold til Markedsføringsloven, og der heter det blant annet:

 

Dersom en vare er på tilbud og samtidig er oppstilt et annet sted forretningslokalet til full pris, må det på stedet hvor varen eventuelt er oppstilt til full pris, tydelig angis at varen selges på tilbud annet sted i lokalet.

 

Hele orienteringen finnes her:

 

http://www.forbrukerombudet.no/asset/871/1/871_1.pdf

Lenke til kommentar
Dette er helt klart i strid med Markedsføringsloven. Forbrukerombudet har laget en orientering om praksis for prisopplysninger i henhold til Markedsføringsloven, og der heter det blant annet:

 

Dersom en vare er på tilbud og samtidig er oppstilt et annet sted forretningslokalet til full pris, må det på stedet hvor varen eventuelt er oppstilt til full pris, tydelig angis at varen selges på tilbud annet sted i lokalet.

 

Hele orienteringen finnes her:

 

http://www.forbrukerombudet.no/asset/871/1/871_1.pdf

 

 

Hmmm, ok. Men dette er ikke "tilbud", men et fast lav pris. Det gjelder vel det samme?

 

Isåfall skal jeg printe ut det dokumentet og ta det med til butikken.

 

 

Det jeg lurer på er hvordan de visste at nettopp din plate var en NicePrice og ikke full pris?

 

De scanet den inn på dataen. Som sakt så hadde den et "klister strekkode" som refererte den til Nice Price og prisen.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk

Jeg kjøpte 4 CD-er som stod med fullpris (169kr), så fikk jeg beskjed om at 3 av de var på nice price. Det tror jeg da de opplyser om uansett. Hadde trådstarter kjøpt cden hadde han jo fått besked om at den var på nice price. Altså ikke noe regelbrudd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk
Tja, i følge lovverket er de faktisk pålagt å opplyse om det. Fint du var heldig og traff en som fulgte det, og synd for alle andre som ikke er så heldige.

 

Er det noen her som ikke har fått opplyst om niceprice tilbud?

Lenke til kommentar

Jo, det er fortsatt et regelbrudd, som du kan se av dette sitatet som også står tidligere:

 

Dersom en vare er på tilbud og samtidig er oppstilt et annet sted forretningslokalet til full pris, må det på stedet hvor varen eventuelt er oppstilt til full pris, tydelig angis at varen selges på tilbud annet sted i lokalet.

 

Det er altså ikke nok at selgeren sier fra. Dessuten: Hvis du var innom en av de store platekjedene dagene før jul skjønner du godt at det er umulig for de ansatte å holde oversikt over dette, huske å informere om det og samtidig betjene alle de kundene de har. Det er blant annet derfor regelverket er utformet som det er. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...