Gå til innhold

Bygge om bensin båtmotor til gass.


MagE

Anbefalte innlegg

Hei, vil kjøpe en båt med kraftig bensinmotor og bygge denne om til gassdrift (LPG/Propan) lurer bare på om det er noen som har erfaring med dette? Ser de lager slike sett til biler, planen var og kjøpe ett slikt sett og sette i båt.

 

Er litt usikker på dette med om motoren må ha bensin innsprøytning, går ann og montere ett slikt sett på en forgassermotor? Slik jeg har forstått det monteres det nye dyser for gass i tillegg til de orginale bensindysene.

 

Det største problemet tror jeg må være gasstanken, har en fyllestasjon i nærheten, men kan ikke komme dit med båt. Er det mulig og bruke de standar 11KG tankene som en bruker til gassgriller? Eller må man ha spesielle tanker?

 

Om noen lurer litt på gassdrift er det en artikkel på amotor.no om det:

http://www.amotor.no/nyhet/miljo/gass_paa_...nakker_om/26658

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er litt usikker på dette med om motoren må ha bensin innsprøytning, går ann og montere ett slikt sett på en forgassermotor? Slik jeg har forstått det monteres det nye dyser for gass i tillegg til de orginale bensindysene.

Må nå ha bensin-motor med innsprøytning ja, slik jeg leser det.

Bilens originale computer eller datastyring blir koblet opp mot en egen computer for gassanlegget, og disse jobber sammen for å styre innsprøytningen av gassen.
Lenke til kommentar

For det første så regner jeg med det er innenbordsmotor vi snakker om? ;) Men dette kna lage problemer, aner ikke hvordan båt det er du er ute etter og hvordan plassutnyttelse i denne, kan bli vanskelig og plassere tanken. Er ikke bare bare og ta ut den orginale bensintanken på alle båter.

Dessuten må jeg jo si at med mindre du kan bruke standard gasstanker (noe jeg tviler sterkt på) blir jo dette et umulig prosjekt da du ikke kan få fylt tanken på vannet.

 

Dette vil også garantert SENKE verdien på båten da det knapt finnes gassfyllestasjoner på land, og på vann er det ingen jeg vet om..... Og folk vil være meget skeptisk til og kjøpe båten, men det går vel kanskje og bygge den tilbake til bensindrift?

 

Uansett, gass i bil kan gå, men båt passer det foreløpig ikke veldig godt i.

Lenke til kommentar
Dessuten må jeg jo si at med mindre du kan bruke standard gasstanker (noe jeg tviler sterkt på) blir jo dette et umulig prosjekt da du ikke kan få fylt tanken på vannet.

Tror han tenker på å bruke/ta med seg de standard flaskene for å fylle båten.

men det går vel kanskje og bygge den tilbake til bensindrift?

Man kutter ikke ut bensindriften csViRuS.

Er dobble innsprøytningsdyser, separate bensin og gass.

Så det å fjerne en evt gass montasje, skal ikke by på problemer vil jeg tro.

Lenke til kommentar
De fleste velger diesel i stedet for bensin i båt pga. brannfaren. Det er nesten umulig å få fyr på diesel.

 

Men GASS? Det er å gå helt feil vei.

Får du en lekkasje i gasskomfyren, blåser hele båten til himmels. Jeg ville ikke følt meg trygg med en gasstank som er 30 ganger større enn den til kokeplatene...

Trygger at hele familien sitter med en 130liter gasstank i reserverhjulsbrønn i stasjonsvognen da?

Lenke til kommentar
De fleste velger diesel i stedet for bensin i båt pga. brannfaren. Det er nesten umulig å få fyr på diesel.

 

Men GASS? Det er å gå helt feil vei.

Får du en lekkasje i gasskomfyren, blåser hele båten til himmels. Jeg ville ikke følt meg trygg med en gasstank som er 30 ganger større enn den til kokeplatene...

Trygger at hele familien sitter med en 130liter gasstank i reserverhjulsbrønn i stasjonsvognen da?

Ja faktisk.

Moderne gasstanker er laget slik at de tåler ytre skader veldig bra. Gass er tyngre enn luft og vil synke ned, renne ut av hjulbrønnen i en bil eller ned i båten og fylle den. Dermed vil båtpasasjerene sitte inne i en høyeksplosiv "gasstank". Det er mange bevegelser i en båt slik at det lett oppstår lekasjer i gassslangene.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Ser det er litt aktivitet her og interesse for dette :)

 

Dette må selvfølgeli bli på en innenbordsmotor :)

 

Båten dette må gjøres på er ikke kjøpt inn enda, men kan regne med at det blir en brukt daycruiser eller lignende. Motoren bygges om til bensin og gass ja, hadde ikke vert aktuelt om det kun var gass. Dette med lekasjer har jeg tenkt litt på. Har tenkt og bruke stålarmerte gummislanger (muligens sammen med kobberrør,) som jeg vet kan brukes til gasskokeplater, disse trenger ikke byttes ut hvert 3.år slik vanlige gummislanger til gass og vil ikke brekke slik kobberrør gjør. Ellers bruker en jo kobberrør til bensin og annet i båter uten at det er ett problem med at disse brekker.

 

Det pleier å være en ventil på tankene som stenger ved tanken når den ikke er i bruk. Og selve tanken tror jeg ikke er ett problem at lekker, så lekasje er jeg ikke redd for.

 

Dette med fylling av tanken kan være ett problem, standar 11KG tankene er for tunge, men kan jo fungere som en backup i tillegg til en større tank. Den store tanken kan jo fylles med en stor ala AGA gassflaske el. vet ikke akkuratt hvor stort trykket på disse er, men regner med det er mye høyere enn hva som kan være på tanken i båten.

 

Noen som vet om ett lignende projekt?

Lenke til kommentar

for det første. om det begynner å brenner SLITER du:(

Og hvordan har du tenkt til å få til gasstilførselen?

skal du ha bensin og gass inn i samme forgasser, eller to forgassere så det blandes i insuget?

Har du tenkt til å sette på ventiler da til forgasseren?

Husk: båtmotoren din vill nokk kanskje bruke litt gass, jeg vet ikke. men det er en god oppfinnelse.

 

Men viss dette er den god ide, rart at det ikke er funnet opp da. er sikkert noen som har prøvd det ut før, men fant ut at det ikke gikk så bra. Du burde sjekke det ut...

 

Lykke til :yes:

Endret av Xlian
Lenke til kommentar
for det første. om det begynner å brenner SLITER du:(

Og hvordan har du tenkt til å få til gasstilførselen?

skal du ha bensin og gass inn i samme forgasser, eller to forgassere så det blandes i insuget?

Har du tenkt til å sette på ventiler da til forgasseren?

Husk: båtmotoren din vill nokk kanskje bruke litt gass, jeg vet ikke. men det er en god oppfinnelse.

 

Men viss dette er den god ide, rart at det ikke er funnet opp da. er sikkert noen som har prøvd det ut før, men fant ut at det ikke gikk så bra. Du burde sjekke det ut...

 

Lykke til :yes:

Les tråden litt nøyere du, så skjønner du at det dreier seg om en innenbordsmotor med innsprøytning...

Lenke til kommentar

Jeg ville heller bygd om til E85, som er en enkel sak på motorer med innsprøyting!

 

Kun en liten omprogramering på hjernen :)

 

Edit:

dette er også relativt enkelt på en forgassermotor!

 

Det man gjør med både hjerne og forgasser er og stille inn/ borre opp slik at motoren får 40% mer drivstoff.

 

E85 selvanntenner høyere på trykk en 95\98% blyfri, så det man ofte gjør er og frese ned toppen slik at kompresjonen øker!

Gjør man dette riktig vil effekten øke 20-30%, som igjen gir mindre forbruk.

 

Men nå er jeg trøtt! og orker ikke skrive noe særlig detaljert rundt E85.

Endret av Fugitive
Lenke til kommentar
Bare vær oppmerksom på at E85 nærmer seg å være en flopp. Det er ikke på noen måte en løsning på den energi- og klimakrisen verden står overfor.

 

Jeg tror at det fåtall E85-drivstoffpumper som finnes i Norge i dag, vil være borte om 2-3 år.

Det kan jo godt hende, men i det tilfelle er det en smal sak og bygge tilbake til vanelig drivstoff ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...