Gå til innhold

Oppklaring rundt båtførerbevis og lovlig kjøring


Gissan

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tror kanskje vi burde trengt en ordentlig oppklaring på reglene rundt båtførerbevis, og hvilke båter man lovlig kan kjøpe i gitte aldre og lignende. Jeg oppdaterer førsteposten når argumenter kommer sammen med eventuelle kilder.

 

Kan starte med noen spørsmål for å få tråden i gang:

Fra 01.01.08

1. Hvilke båter kan man kjøre, og hvor fort kan man kjøre, når man er under 16 år?

Du kan før fylte 16 år føre båter på opptil 8 meter med motor inntil 10 hestekrefter, som ikke kan gå over 10 knop.

2. Hvilke båter kan man kjøre når man er over 16 år og ikke har båtførerbevis?

Når man er over 16 år og ikke har båtførerbevis kan man føre båter inntil 15 meter (50 fot), med så stor motor man vil, i så stor fart man vil.

3. Hvilke båter kan man kjøre når man er over 16 år og har båtførerbevis?

Når man er over 16 år og har båtførerbevis kan man føre båter inntil 15 meter (50 fot), med så stor motor man vil, i så stor fart man vil.

4. Hvilke båter kan man ikke kjøre når man er over 16 år og har båtførerbevis?

Båter man ikke kan føre når man er over 16 år, uavhengig av båtførerprøven, er båter over 15 meter (50 fot). For å føre disse trenger man kystskippersertifikatet.

 

Hvordan blir det samme i år 2009?

Siden det pr. idag - og ei heller i det kommende året - er krav til båtførerprøven er det ikke noen forskjell på hvordan båter man kan føre med eller uten denne.

Det er mulig dette kommer i 2009, men det er det vel ingen som vet.

 

Hvis man er UNDER 16år og har båtførerbevis, har man da lov å kjøre over 10 hk? Har selv en 25hk 380cm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Tror kanskje vi burde trengt en ordentlig oppklaring på reglene rundt båtførerbevis, og hvilke båter man lovlig kan kjøpe i gitte aldre og lignende. Jeg oppdaterer førsteposten når argumenter kommer sammen med eventuelle kilder.

 

Kan starte med noen spørsmål for å få tråden i gang:

Fra 01.01.08

1. Hvilke båter kan man kjøre, og hvor fort kan man kjøre, når man er under 16 år?

Du kan før fylte 16 år føre båter på opptil 8 meter med motor inntil 10 hestekrefter, som ikke kan gå over 10 knop.

2. Hvilke båter kan man kjøre når man er over 16 år og ikke har båtførerbevis?

Når man er over 16 år og ikke har båtførerbevis kan man føre båter inntil 15 meter (50 fot), med så stor motor man vil, i så stor fart man vil.

3. Hvilke båter kan man kjøre når man er over 16 år og har båtførerbevis?

Når man er over 16 år og har båtførerbevis kan man føre båter inntil 15 meter (50 fot), med så stor motor man vil, i så stor fart man vil.

4. Hvilke båter kan man ikke kjøre når man er over 16 år og har båtførerbevis?

Båter man ikke kan føre når man er over 16 år, uavhengig av båtførerprøven, er båter over 15 meter (50 fot). For å føre disse trenger man kystskippersertifikatet.

 

Hvordan blir det samme i år 2009?

Siden det pr. idag - og ei heller i det kommende året - er krav til båtførerprøven er det ikke noen forskjell på hvordan båter man kan føre med eller uten denne.

Det er mulig dette kommer i 2009, men det er det vel ingen som vet.

 

Hvis man er UNDER 16år og har båtførerbevis, har man da lov å kjøre over 10 hk? Har selv en 25hk 380cm

 

Nei, du har ikke lov til å kjøre båt med motor større enn 10hk selv om båten gjør under 10 knop ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
er det ikke sån at man kan ha en 50fot viss man har båtførerbevis og bare 49.9fot viss man ikke har det (det har jeg hørt, eller blaner jeg)

 

men, jeg er født i oktober kan jeg ha en 25hester eller no når jeg er 15 da?

 

Grensen på 16 år for båt over 8-10-10 består selv om man har båtførerbevis. Har man fylt 16 er grensen på 15 meter lengde, merk at grensen her er oppgitt i meter og ikke i fot. Over 15 meter, eller hvis man skal drive passasjertransport (mot betaling) med mindre båt må man ha minimum D5L.

 

Betyr det at Jeg kan kjøre båt på inntil 15 meter før eller etter jeg fyller 16

 

Fortsatt 16 år som er grensen for 8-10-10, uansett utdanning.

 

Mvh

Penny - Autorisert sensor for båtførerprøven

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dette er latterlig, jeg må ha båtførerbevis for å kjøre vår båt på hytta som er 4.45 m lang og har 50 hk. Hva er det politikerne bedriver tiden sin med, kunne de virkelig ikke funnet noe mer nyttig en dette? Latterlig.

 

Kunne heller sagt båter over feks 12 meter, men når de setter den så lavt så betyr det at omtrent alle med fritidsbåter må ta lappen. Er sikkert ganske dyrt også. Yey ekstra skatteinntekter for staten.

 

Stemmer for en massiv boikott av dette lovforslaget.

Lenke til kommentar

For min del, sviver det planer om å kjøpe meg en båt til sommeren. Om politikerne setter grensa på 25hk bryr det ikke meg noe særlig. Kjenner jeg plassen min rett, blir det sikkert heller ingen mulighet for å ta båtførerbevis her med det første (Finnmark). Nei jeg hiver meg ut på sjøen uansett.. Skal se at Altapolitiet står ute på fjorden å har kontroll.

Lenke til kommentar
Kjenner jeg plassen min rett, blir det sikkert heller ingen mulighet for å ta båtførerbevis her med det første (Finnmark).

 

I Finnmark finnes det flere autoriserte testsentre hvor du kan ta prøven:

Alta

Breivikbotn

Hammerfest

Honningsvåg

Kirkenes

Kautokeino

Vadsø

Vardø

Øksfjord

 

Vet ikke om denne linken fungerer, men den skal gi detaljene:

http://www.norsktest.no/testsentre/dyn/mot...?fylke=FINNMARK

Lenke til kommentar

Båtførerprøven blir obligatorisk 1. januar 2009!

 

- Innen 1. januar 2009: Førere av båter på mer enn 10 meter, eller med større motor enn 200 hestekrefter må ha båtførerbevis

 

- Innen 1. januar 2010: Førere av båter på mer enn 8 meter eller med motorytelse på mer enn 75 hestekrefter må ha båtførerbevis

 

- Innen 1. januar 2011: Førere av båter større enn 7 meter, eller med større motor enn 25 hestekrefter må ha båtførerbevis

 

KILDE:


http://www.livredd.no/?gclid=CLKmrPiSuZYCFQeO1QodIyQ7MA

Lenke til kommentar
Båtførerprøven blir obligatorisk 1. januar 2009!

 

- Innen 1. januar 2009: Førere av båter på mer enn 10 meter, eller med større motor enn 200 hestekrefter må ha båtførerbevis

 

- Innen 1. januar 2010: Førere av båter på mer enn 8 meter eller med motorytelse på mer enn 75 hestekrefter må ha båtførerbevis

 

- Innen 1. januar 2011: Førere av båter større enn 7 meter, eller med større motor enn 25 hestekrefter må ha båtførerbevis

 

KILDE:


http://www.livredd.no/?gclid=CLKmrPiSuZYCFQeO1QodIyQ7MA

 

Den skulle vært 12 m og 250 hk. Norges fantastiske lovgivning strikes again.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På tide å oppdatere tråden litt nå, jeg foreslår en oppdatering av førstepost i denne tråden også.

Det er kommet et vedtak om hvem som trenger båtførerbevis, og dette gjelder fra 1. mai 2010.

 

Dette gjelder for:

- De som skal kjøre båt over 8 meter (=26,3 fot).

- De som skal kjøre båt med motor større enn 25 hk.

 

Dette gjelder for alle som oppfyller ett eller begge kravene over, med mindre de er født før 1. januar 1980. De som er født før dette slipper å ta båtførerprøven, selv om 18 av 24 drepte på sjøren i fjor (2007) var menn over 40 år. Dette er politiker-logikk på sitt beste. :thumbdown:

 

For å kjøre båter på 50 fot eller større trenger du fremdeles fritidsbåtskippersertifikat (forferdelig ord).

 

 

Kilder:

Ny statsråd - nye regler - Stavanger Aftenblad

Innfører obligatorisk båtførerbevis - VG

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

På tide å oppdatere tråden litt nå, jeg foreslår en oppdatering av førstepost i denne tråden også.

Det er kommet et vedtak om hvem som trenger båtførerbevis, og dette gjelder fra 1. mai 2010.

 

Dette gjelder for:

- De som skal kjøre båt over 8 meter (=26,3 fot).

- De som skal kjøre båt med motor større enn 25 hk.

 

Dette gjelder for alle som oppfyller ett eller begge kravene over, med mindre de er født før 1. januar 1980. De som er født før dette slipper å ta båtførerprøven, selv om 18 av 24 drepte på sjøren i fjor (2007) var menn over 40 år. Dette er politiker-logikk på sitt beste. :thumbdown:

 

For å kjøre båter på 50 fot eller større trenger du fremdeles fritidsbåtskippersertifikat (forferdelig ord).

 

 

Kilder:

Ny statsråd - nye regler - Stavanger Aftenblad

Innfører obligatorisk båtførerbevis - VG

 

 

Som du ser, dette vil gjelde fra 2010, altså om ett år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...