Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leiekontrakt gyldig?, svar ønskes


audifaen

Anbefalte innlegg

Hei der ute, lurte på om noen har ett godt svar på dette da jeg ikke finner noe konkret svar på dette....

 

Problemet er at mine nåværende leiboere som flyttet inn hos meg hadde sagt ja pr mail til å leie ett hus for kroner 4000........ men etter noen dager angret de seg, og sendte mail tilbake til utleier at de ikke ville ha huset likevel...

 

Men nå forlanger denne utleieren 8000,- kr for brudd på kontrkten(var 12000,- til å begynne med...

 

spørsmålet mitt er da:

 

Er en mail en gyldig kontrakt nok til å krev de for 8000 kroner?????

 

Utlier truer med å gå til sak mot de, og lage livet demms surt og vanskelig!!!

Er det noen som har ett godt svar til oss, da jeg synes dette er urimlig!!!!

 

Stig,.,.,.,.,.,.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra det jeg vet om leiekontrakter osv er IKKE en mail en gyldig leiekontrakt. Dersom utleier og leietaker ikke fysisk har skrevet under på en direkte kontrakt som inneholder utleiers synspunkter for utleie av boligen, så har ikke utleier noe han skulle ha sagt på dette området.

Ettersom det bare gitt maks 2 dager før en angre-mail ble sendt, så mener jeg at utleier heller ikke har noen grunn til å bli sur. Han har knapt nok hatt tid til å fjerne en evnt annonse.

 

Hvis han vil gå til sak mot dine nåværende leieboere, så la han prøve seg. Han kommer ingen vei med det.

Lenke til kommentar
Ut i fra det jeg vet om leiekontrakter osv er IKKE en mail en gyldig leiekontrakt. Dersom utleier og leietaker ikke fysisk har skrevet under på en direkte kontrakt som inneholder utleiers synspunkter for utleie av boligen, så har ikke utleier noe han skulle ha sagt på dette området.

Ettersom det bare gitt maks 2 dager før en angre-mail ble sendt, så mener jeg at utleier heller ikke har noen grunn til å bli sur. Han har knapt nok hatt tid til å fjerne en evnt annonse.

 

Hvis han vil gå til sak mot dine nåværende leieboere, så la han prøve seg. Han kommer ingen vei med det.

Og hvor begrunner du dette? Dette høres ut som vill synsing kun støttet opp av reelle hensyn og rimelighetsbetrktninger.

 

Pacta sunt servanda er stikkordet her. Det betyr at avtaler skal holdes og er en av hjørnesteinene i Norsk rett. Husleieloven stiller ingen krav til avtaleingåelsen, så en avtale kan ingås via mail.

 

Hvor mye de må betale utleieren vil avhenge av leiekontrakten, evt. husleielovens kapittel 9.

Endret av Plomma2
Lenke til kommentar

Spennende sak dette her egentlig. Håper du holder oss oppdatert på dette.

 

Jeg ville trodd at siden det er ingen signert kontrakt mellom dem, så er det ingen kontrakt brydd. Alt har gått over internett og der har vi 2uker åpenkjøp ifølge kjøpsloven så da kunne du sikket "trikset" den inn i bilde.

 

Dessuten en "email" er ikke bevis på noe som helst. Det er ingen måte å bevise at personen som har skrevet den virkelig ER den de sier de er.....som regel i rettsaker er email ikke gylding bevis.

 

Foreldrene mine leier ut leilighet og de at dersom det er inten signatur å holde seg til er det ingen krav vedkommende kan komme med. Det er derfor det første som blir gjort er å få underskrift.

Lenke til kommentar

Her var det mye rart.

 

Jeg ville trodd at siden det er ingen signert kontrakt mellom dem, så er det ingen kontrakt brydd.

Hvis man faktisk gidder å lese husleieloven, så står det ikke at signert kontrakt er et krav.

 

Alt har gått over internett og der har vi 2uker åpenkjøp ifølge kjøpsloven så da kunne du sikket "trikset" den inn i bilde.

Hvor i all verden kommer kjøpsloven inn i dette? Det er snakk om en leieavtale.

 

Og hvor i all verden står det at du har 2 ukers åpent kjøp i kjøpsloven? Det er bare tullball. Du tenker kanskje på angrerettloven, og den gjelder helt åpenbart ikke her.

 

Dessuten en "email" er ikke bevis på noe som helst. Det er ingen måte å bevise at personen som har skrevet den virkelig ER den de sier de er.....som regel i rettsaker er email ikke gylding bevis.

Som regel..?? Hva slags "regel" skal det være? I norsk rett er det fri bevisførsel. Dessuten har ikke muligheter for bevisførsel noe å gjøre med om det faktisk er inngått avtale eller ikke.

 

Foreldrene mine leier ut leilighet og de at dersom det er inten signatur å holde seg til er det ingen krav vedkommende kan komme med. Det er derfor det første som blir gjort er å få underskrift.

Dette er nok helt feil. Du kan jo be foreldrene dine lese husleieloven, i og med at de faktisk driver med utleie burde de ha litt kjennskap til den.

Lenke til kommentar

lol, var total etter meg eller? Kom bare med tanker, er jo langt fra noe advokat jeg.

 

 

Men sånn går det når mann forsøker å komme med tanker og hjelpe.

 

Siste gang jeg forsøker. Skal heller la sånne "wiki/google" folk som deg slenge ut og late som du er allviten og vise.

 

PS

Har "giddet" å lese kontraken jeg, og det er ikke alle som er like "sau" og bruker den "standard kontrakten" som du kan laste ned. Folk pleier å legge inn litt av hvert selv.

 

har aldri sett eller hørt om en rettsak der du kan komme med den usignert kontrakt...

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Mail er faktisk meget god bevisførsel i norsk rett når det kommer til å bevise hva som er avtalt.

Mail inneholder selvsagt selve teksten som er skrevet men også historien til mailen alt fra avsender fram til mottaker og alle servere den har vært innom.

Så det kan nok bevises vha. ISP hvilken maskin mailen stammer fra.

Lenke til kommentar
lol, var total etter meg eller? Kom bare med tanker, er jo langt fra noe advokat jeg.

Men sånn går det når mann forsøker å komme med tanker og hjelpe.

Siste gang jeg forsøker. Skal heller la sånne "wiki/google" folk som deg slenge ut og late som du er allviten og vise.

Du tror jeg har googlet meg til det jeg vet? Javel..

 

Noe av poenget med et _jussforum_ der folk spør om hjelp, er tross alt å få mest mulig korrekte _juridiske_ svar.

 

Hvis man synser, så bør man eksplisitt si det!

 

har aldri sett eller hørt om en rettsak der du kan komme med den usignert kontrakt...

Neivel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...