Gå til innhold

SU-leder beskutt med gummikuler og tåregass av israelske soldater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
FRP fikk jo pengestøtte fra Apartheid-regimet.

Guilt by Association.

 

Venstresiden fornekter seg ikke.

 

Visste ikke at noen skulle krangle på dette. Det er da vel ingen hemmelighet at partiene var mer positive til Apartheid jo lengre til høyre de sto på den politiske skalaen.

 

"Anders Langes Parti ble anklaget for en positiv holdning til Sør-Afrikas apartheid-politikk på 1970-tallet. I 1978 ble det påstått at ALP hadde mottatt penger fra apartheid-regimet for å tale deres sak i Norge. «Vi finansierte Langes parti slik at de kunne lansere en ukeavis. Deretter ga vi dem mer penger slik at han var i stand til å kjøre en brukbar kampanje i valget samme år (1973).» Dette skrev sørafrikaneren Eschel Rhoodie i den selvbiografiske boka The Real Information Scandal (1983) om sitt arbeid i det sørafrikanske informasjonsdepartementet på 1970-tallet. [8]

 

Informasjonsdepartementet jobbet med åpne og hemmelige operasjoner over Europa og USA for å spre positiv omtale av regimet i Sør-Afrika. Støtten til Anders Langes parti var en av disse operasjonene. At ALP fikk fire mandater gledet Sør-Afrikas regjering: «Til vår store forbauselse – noe vi delte med resten av Norge – endte vi opp med et politisk parti med fire medlemmer i nasjonalforsamlingen. Owen Horwood (en av sjefene i Informasjonsdepartementet) spøkte med at hvis de hadde gitt meg nok penger ville vi ha endt opp med et parti i flertall og styrt Norge. Det var en operasjon som virkelig gledet (statsminister) John Vorster», skriver Rhoodie videre."

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Fremskrittspartiet

Lenke til kommentar
FRP fikk jo pengestøtte fra Apartheid-regimet.

Guilt by Association.

 

Venstresiden fornekter seg ikke.

 

Visste ikke at noen skulle krangle på dette. Det er da vel ingen hemmelighet at partiene var mer positive til Apartheid jo lengre til høyre de sto på den politiske skalaen.

 

"Anders Langes Parti ble anklaget for en positiv holdning til Sør-Afrikas apartheid-politikk på 1970-tallet. I 1978 ble det påstått at ALP hadde mottatt penger fra apartheid-regimet for å tale deres sak i Norge. «Vi finansierte Langes parti slik at de kunne lansere en ukeavis. Deretter ga vi dem mer penger slik at han var i stand til å kjøre en brukbar kampanje i valget samme år (1973).» Dette skrev sørafrikaneren Eschel Rhoodie i den selvbiografiske boka The Real Information Scandal (1983) om sitt arbeid i det sørafrikanske informasjonsdepartementet på 1970-tallet. [8]

 

Informasjonsdepartementet jobbet med åpne og hemmelige operasjoner over Europa og USA for å spre positiv omtale av regimet i Sør-Afrika. Støtten til Anders Langes parti var en av disse operasjonene. At ALP fikk fire mandater gledet Sør-Afrikas regjering: «Til vår store forbauselse – noe vi delte med resten av Norge – endte vi opp med et politisk parti med fire medlemmer i nasjonalforsamlingen. Owen Horwood (en av sjefene i Informasjonsdepartementet) spøkte med at hvis de hadde gitt meg nok penger ville vi ha endt opp med et parti i flertall og styrt Norge. Det var en operasjon som virkelig gledet (statsminister) John Vorster», skriver Rhoodie videre."

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Fremskrittspartiet

 

Jeg har ikke kjennskap til saken men nå er det jo ikke noe nytt at de mest "ekstreme" på både venstre og høyre siden i norsk politikk har mottatt og gitt støtte til totalitære regimer. Og hva denne informasjonen har å si for denne debatten stiller jeg meg sterkt undrende til.

Lenke til kommentar

Har ikke sett videoen med lyd. Alt jeg ser er en fredelig demonstrasjon (dog med et par hissige palestinere som soldatene ignorer) kryssklippet med noe skyting av gassgranater og gevær (gummikuler?). Den som filmer får jo til og med lov til å stå mer eller mindre sammen med soldatene og filme. Lukter ikke akkurat voldelige overgrep. Og nå er jo ikke israelerne kjent for å løse opp folkesamlinger med å snakke hardt til de, så hva forventet egentlig SU?

Lenke til kommentar
Og hva denne informasjonen har å si for denne debatten stiller jeg meg sterkt undrende til.

 

Det startet med at Dotten skrev :

 

>"Lurer på om SU var i Sør-Afrika og demonstrerte under apartheidtiden der nede."

 

Og jeg svarte at hvis det var noen som dro nedover og demonstrerte, så var det folk ute på venstre kant av politikken.

 

Og nevnte at Cheney var imot at Mandela ble løslatt, og at FRP ( da Anders L´s Parti ) fikk pengestøtte fra Apartheid-styret.

 

Og så var det en som syntes at det jeg skrev var urettferdig mot FRP.

Lenke til kommentar

Flott at du klarer å dra inn Dick Cheyneys personlige meninger rundt Nelson Mandela på tidlig '90 tallet Kubin, da relevansen med idiotiske norske sosialister i 2007 er slående. Å kalle Israel for en apartheidstat er en krenkelse for de som faktisk opplevde den virkelige apartheidstaten.

 

Heia Israel. Håper de treffer Bergstø neste gang, så går det kanskje litt lengre tid før hun sprer løgn igjen.

Lenke til kommentar

Latterlig sak, konstruert av SU. Denne demonstranonen er ukentlig og foregår som regel i voldelig stemning og øyemed for å forhindre byggearbeidet. Det er forøvrig ikke SU soldatene skjøt på. Synd de ikke traff dog... disse ekstremistene ønsker jeg ikke tilbake til Norge - hvertfall ikke levende, med tanke på all dritten de er med på å skape i verden.

 

De kaller også sikkerhetsgjerdet til Israel for en "apartheidmur". Men hvilken rett har utenlandske borgere som har som overstående mål å ødelegge Israel, til å jobbe og å bevege seg fritt innenfor landets grenser?

Lenke til kommentar
Latterlig sak, konstruert av SU. Denne demonstranonen er ukentlig og foregår som regel i voldelig stemning og øyemed for å forhindre byggearbeidet. Det er forøvrig ikke SU soldatene skjøt på. Synd de ikke traff dog... disse ekstremistene ønsker jeg ikke tilbake til Norge - hvertfall ikke levende, med tanke på all dritten de er med på å skape i verden.

 

De kaller også sikkerhetsgjerdet til Israel for en "apartheidmur". Men hvilken rett har utenlandske borgere som har som overstående mål å ødelegge Israel, til å jobbe og å bevege seg fritt innenfor landets grenser?

 

Fantastisk.

 

Du ønsker altså dine meningsmotstandere døde? Skal se om jeg ikke må begynne å se meg over skulderen snart jeg og... Vel, jeg er SUer, kom og skyt meg!

 

Hva synes du om ytringsfriheten? Fin så lenge folk er enige med deg?

 

Disse demonstrasjonene er som regel voldelige? Hvor har du det fra?

 

Sikkerhetsgjerde? Har du overhodet sett muren?

 

israel_wall_tower_2.jpg

 

Eller hvor den går? Hvordan den er bygget langt inne på palestinsk jord, "tilfeldigvis" systematisk rundt vannkilder og andre ressurser.

 

Utenlandske borgere får jo bevege seg som de vil, det er bare de som faktisk bor der (palestinerne) som har disse begrensningene som best kan sammenlignes med Berlin-muren...

 

Med hvilken rett har Israel til å bygge en svær mur inne på palestinsk jord?.

 

Ville du blitt glad om jeg bygde et åtte meter høyt "gjerde" tre meter inne på tomta di hele veien rundt, og så fikk med meg et par kompiser med AK-er og stilte oss i vakt?

 

Forresten: The International Court of Justice sier muren er ulovlig

 

Les litt mer om muren. Mye fornuftig på Wikipedia.

Endret av Shaggy
Lenke til kommentar
Anders Langes Parti

ALP var et rent protestparti, og et helt annet parti enn Frp er i dag. Snakk om å skyte seg selv i foten. Skal du først komme med kritikk så burde du i det minste sørge for at den er reell.

 

 

Sikkerhetsgjerde? Har du overhodet sett muren?

Det nytter ikke å vise noen få meter, når mesteparten faktisk er et gjerde og ikke en mur. Den har også redusert antall selvmordsangrep kraftig, og dermed kan den mer enn rettferdiggjøres.

 

Utenlandske borgere får jo bevege seg som de vil, det er bare de som faktisk bor der (palestinerne) som har disse begrensningene som best kan sammenlignes med Berlin-muren...

Nei, den kan best sammenlignes med at man hindrer terrorister i å slakte ned israelske sivile. Dessuten er palestinerne og Israel i krig, så det er ikke rart de ikke får bevege seg fritt. Det er på samme måte som da de allierte invaderte Tyskland under andre verdenskrig.

 

Med hvilken rett har Israel til å bygge en svær mur inne på palestinsk jord?.

Med den retten at palestinerne angriper Israel, og Israel har rett til å forsvare seg.

 

Irrelevant. Det er ikke de som er ofre for selvmordsangrep og omringet av fiender som vil utslette en.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
Med hvilken rett har Israel til å bygge en svær mur inne på palestinsk jord?.

Med den retten at palestinerne angriper Israel, og Israel har rett til å forsvare seg.

Og jeg som i en årrekke har vært overbevist om at det faktisk er Israel som angrep Palestina og okkuperte dem. Så feil kan man ta.

Lenke til kommentar
Og jeg som i en årrekke har vært overbevist om at det faktisk er Israel som angrep Palestina og okkuperte dem. Så feil kan man ta.

Ja, så feil kan man ta. Men jeg klandere deg ikke. Det er dette feilaktige inntrykket man får gjennom skole og media her i Norge.

 

Jeg led selv av samme forvirring som deg en gang. Jeg trodde det var Israel som var de som hadde skylden for alt, men så viste det seg at Israels okkupasjon kom av at de ble angrepet fra disse områdene.

Lenke til kommentar
Med hvilken rett har Israel til å bygge en svær mur inne på palestinsk jord?.

Med den retten at palestinerne angriper Israel, og Israel har rett til å forsvare seg.

 

La du merke til uthevingen?

 

Litt stilig at du synes internasjonal lov er irrelevant, forresten.

 

Nei, den kan best sammenlignes med at man hindrer terrorister i å slakte ned israelske sivile.

 

Sier "1984" deg noe? Selvsagt blir sikkerheten bedre jo mer frihet man tar fra folk. Kan jo egentlig bare slenge hele jordens befolkning på en 2m^2-glattcelle hver, på vann og brød. Da blir det ikke mye kriminalitet eller noe sånt igjen...

Endret av Shaggy
Lenke til kommentar
La du merke til uthevingen?

Ja, hva med den? De allierte invaderte jo Tyskland under andre verdenskrig.

 

Litt stilig at du synes internasjonal lov er irrelevant, forresten.

Se tråden jeg laget om FN og hvordan de fokuserer ensidig på Israel og ignorerer katastrofer som Darfur.

 

Sier "1984" deg noe?

Hva da?

 

Selvsagt blir sikkerheten bedre jo mer frihet man tar fra folk. Kan jo egentlig bare slenge hele jordens befolkning på en 2m^2-glattcelle hver, på vann og brød. Da blir det ikke mye kriminalitet eller noe sånt igjen...

Nei, det trenger man ikke å gjøre. Men Israel er i en krigssituasjon.

Lenke til kommentar
Anders Langes Parti

ALP var et rent protestparti, og et helt annet parti enn Frp er i dag. Snakk om å skyte seg selv i foten. Skal du først komme med kritikk så burde du i det minste sørge for at den er reell.

 

"Fremskrittspartiet var konsekvent mot boikott av apartheidstaten og gjennom 1980-årene kom FrPs utenrikspolitiske talsmann Fridtjof Frank Gundersen med flere positive uttalelser om apartheidsystemet."

 

http://www.afrika.no/Detailed/6215.html

 

Er dette reéllt nok for deg? Skal du prøve å sno deg unna nå også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...