Gå til innhold

Guide til signering av usignerte *.sis (Symbian OS Installer File) filer!


Athikez

Anbefalte innlegg

Det er endel som tenker hvorfor trenger jeg å signer en fil for å installere program på mobilen? Det er fordi programer trenger å bli signert med en sertfikat for å installeres på mobilen. Det finnes forskjellige typer serfikat, noen eksempler finner du under spoiler.

 

  • Selv-signert serfikat (Self-signed certificate)
  • Designer sertfikat (Developer certificate)
  • Symbian Signert sertfikat(Symbian Signed certificate)

Litt kort om de forskjellige typer sertfikater.

 

Selv-signert sertfikat

Programer som er signert som ikke trenger evner som ikke er bevilget av brukeren. Teknisk sett så betyr det at programet ikke trenger noen evner eller har en (eller flere) av følgende evner:

- LocalServices

- Location

- NetworkServices

- UserEnvironment

- ReadUserData

- WriteUSerData

 

Designer sertfikat

Er programer som trenger mer en basiske evner som er listet overfor. Dette sertfikatet er brukt for å teste programet på en mobil, og dermed bundet sertfikatet til en IMEI nummer. Dvs programet kan installere på mobiler som IMEI er støttet av sertfikatet. Det er denne type sertfiktat som du må lage selv og signere programet(usignert) som skal prøve/bruke på din mobil. Guiden finner du lenger ned :)

 

Symbian Signert sertfikat

Programer som er signert som trenger evner som ikke er bevilget av brukeren. Denne type signering er for å distrubere programvare. Det som er forskjel ifra designer sertfikat er at denne kan installeres på alle mobiler, med andre ord så er det ikke noe IMEI begrensing. For å få symbian serfikat for programet så trenger det endel krav som må bli godkjent og tillegg at det koster penger å få sertfikatet. Derfor er det mange programerere som utgir usignert versjon av programet, enten for å spare penger eller at de venter symbian serfikatet for programet.

 

 

 

Guide til å signere med designer sertfikat

Her kan du se signerings prossesen:

signingprocess.png

 

Du trenger med andre ord en *.key fil og en designer sertfikat.

 

BESKJED!

- Open Signed Online and Offline for users without a Publisher ID will NOT be available temporarily, an update will be provided during Week beginning 25th Feb.
Det betyr med andre ord at signering av Designer serfikat er mildertitidig stengt. Men de holder på med oppdatering på netsiden slik at det blir mulig snart. Gir bedskjed når det blir åpnet igjen. Prøv igjen senere.. ;-)

 

Guide starter her

 

1. Gå til https://www.symbiansigned.com og opprett en bruker. Det som er rart er at det er dette som er aller vanskeligst i signeringsprossesen, det er fordi de har ekstremt avansert filter som filtrer bort mange grais epost adresser plus mange fler. Prøv deg fram med forskjellige epost adresser. Du får ikke noe spam eller noe som helst, jeg kan bekrefte.

 

2. Last ned programet og installer, Gratis program! SignSIS_GUI_v1.1.zip Etter at programet har blitt installert så kommer det opp et program(se bilde) ikke lukk dette programet. Du slipper å opprette *.key fil, det er inkludert i programet(lagret i install mappen, og koden er 012345)

post-129138-1197481124_thumb.png

 

3. Nå finner du IMEI nummeret til din mobil, det gjør ved å trykke in *#06# på mobilen. Deretter så trykker du på DevCertRequest knappen i programet(se bilde).

post-129138-1197481456_thumb.png

 

Da kommer du til et slikt vindu(se bilde). Her skriver du inn IMEI nummret (uten noen mellomrom og bindestrek) og trykk på OK! nå vil programet kjøre av seg selv skriv inn ting og opprette en fil for deg. Viktig at du ikke trykker på noe og lukker noe som helst!

post-129138-1197481808_thumb.png

 

når programet er kjørt kommer det opp en beskjed(se bilde). Nå har programet laget en fil "SignSIS_din_imei_nummer.csr "som er lagret under mine dokumenter. Trykk OK, og du kommer til mine dokumenter.

post-129138-1197482031_thumb.png

 

4. Gå til https://www.symbiansigned.com og logg inn.

Deretter så går du inn på denne siden,

https://www.symbiansigned.com/app/barclayht...questupload.jsp

Her opplaster du filen som du opprettet i punkt 3 og trykker på SEND. Da kommer du til en ny side hvor du kan laste ned sertfiktatet.

Her er link hvis du ikke kommer dit, https://www.symbiansigned.com/app/page/certListdownload.do

Lag en ny mappe kalt signering på skriverbordet og lagre filen. Og logg ut av siden og lukk vinduet til programet som du installerte(se bilde i punkt 2)

 

5. Deretter åpner du programet kalt "SignSIS-GUI" som er lagret på skrivebordet.post-129138-1197483462.png

Etter at du har åpnet programet så velger du sertfiktatet som du har lastet ned og lagret i mappen signering på skriverbordet(se bilde for å trykke på riktig knapp). Deretter så lagrer du profilen til din mobil, skriv inn navn på profilen og trykk save, så slipper å leite opp sertfiktatet hver gang du skal signere.

post-129138-1197483796_thumb.png

 

6. Nå har alt i boks, nå gjenstår det bare å signere filen. Trykk på knappen som er vist på bildet nedunder og velg filen som du vil signere. Og trykker på knappen SignSIS!, da blir filen signert og lagret i samme mappe som du hadde usignerte filen. Filen bytter også navn ifra navn_unsigned.sis til navn_signed.sis. Nå har du signert filen og kan installere uten problemer på mobilen.

post-129138-1197484603_thumb.png

 

Kilder:

http://www.gosymbian.com/forum/viewtopic.php?t=757

http://wiki.forum.nokia.com/index.php/How_...gning_sis_files

 

EDIT:

Har oppdatert punkt 1 med hvilken e-post adresse som fungerer å registrere seg med!

Endret av Adda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

New Open Signed Developer Certificate request

File is not valid .csr file

 

Stopper her for meg... hvilken fil skal jeg laste opp?

 

"når programet er kjørt kommer det opp en beskjed(se bilde). Nå har programet laget en fil "SignSIS_din_imei_nummer.csr "som er lagret under mine dokumenter. Trykk OK, og du kommer til mine dokumenter."

HER får jeg ikke mulighet til å skrive inn noe imei-nr.

Lenke til kommentar
New Open Signed Developer Certificate request

File is not valid .csr file

 

Stopper her for meg... hvilken fil skal jeg laste opp?

 

"når programet er kjørt kommer det opp en beskjed(se bilde). Nå har programet laget en fil "SignSIS_din_imei_nummer.csr "som er lagret under mine dokumenter. Trykk OK, og du kommer til mine dokumenter."

HER får jeg ikke mulighet til å skrive inn noe imei-nr.

husk at du må skrive inn IMEI nummeret ditt uten noen mellom rom og bindestrek! Og trykk ok og ikke gjør noe før du får fram en vindu der det sier at filen har blitt opprettet!

Lenke til kommentar
New Open Signed Developer Certificate request

File is not valid .csr file

 

Stopper her for meg... hvilken fil skal jeg laste opp?

 

"når programet er kjørt kommer det opp en beskjed(se bilde). Nå har programet laget en fil "SignSIS_din_imei_nummer.csr "som er lagret under mine dokumenter. Trykk OK, og du kommer til mine dokumenter."

HER får jeg ikke mulighet til å skrive inn noe imei-nr.

husk at du må skrive inn IMEI nummeret ditt uten noen mellom rom og bindestrek! Og trykk ok og ikke gjør noe før du får fram en vindu der det sier at filen har blitt opprettet!

 

TAKK for raskt svar!DETTE GIKK BRA!!!

Endret av reidarrs
Lenke til kommentar

Adda: Det var litt trist at du kom med dette nå. For om svært kort tid lanserer symbiansigned online signering. Med andre ord, man laster opp filen, skriver inn IMEI, velger rettigheter og får tilbake en ferdig signert fil. Og det blir bra tror jeg. Enkelt for folk som ikke kan noe om det.

Jeg bare håper at det fortsatt vil la seg gjøre å signere med kommandolinjeverktøy, eller settes jo utviklere et steg tilbake.

Lenke til kommentar
Adda: Det var litt trist at du kom med dette nå. For om svært kort tid lanserer symbiansigned online signering. Med andre ord, man laster opp filen, skriver inn IMEI, velger rettigheter og får tilbake en ferdig signert fil. Og det blir bra tror jeg. Enkelt for folk som ikke kan noe om det.

Jeg bare håper at det fortsatt vil la seg gjøre å signere med kommandolinjeverktøy, eller settes jo utviklere et steg tilbake.

 

Jeg vet om det nye systemet som skal komme!

 

Men etter det jeg har lest så virker det som om du betale en liten sum for signere filen og du må itillegg ha Publisher ID som koster penger.

 

Kilde: http://developer.symbian.com/main/download...Signed_Grid.pdf

Endret av Adda
Lenke til kommentar

Jeg har brukt de samme signeringsfilene en tid nå, og har forstått det slik at sertifikatene kun er gyldig i ett halvt år(?) og at jeg må lage nye filer før de gamle går ut,,,,

Er det slik at programmene slutter og fungere når sertifikatet går ut, eller gjelder datobegrensningen kun ved innstallering av programmene?

Lenke til kommentar
Jeg har brukt de samme signeringsfilene en tid nå, og har forstått det slik at sertifikatene kun er gyldig i ett halvt år(?) og at jeg må lage nye filer før de gamle går ut,,,,

Er det slik at programmene slutter og fungere når sertifikatet går ut, eller gjelder datobegrensningen kun ved innstallering av programmene?

Jeg fikk problemer med enkelte porgramer etter update av mobil, og gjenopprett ifra backup. Fikk beskjed om sertfikat feil osv..Viser seg at det var 6 månder gyldighet, men det har forandret nå!! Hvis du lager et nytt sertfikat nå, så varer det i hele 3 år(36 månder). Ble forandret for ikke så lenge siden!

Lenke til kommentar
Ok, det høres bra ut :)

Hei!

Kan du fortelle meg hvordan i h.... jeg får tema på min tlf?

får det ikke til.. prøvde å gjøre som det stod i guiden din, men jeg gikk meg vill med en gang.. fant ikke en dritt der jeg.. har en nokia e65.. skjønner ingenting av den jeg.. har hatt nokia i snart ti år, men denne greia er helt uforståelig..

Det virket som om du har peiling på litt sånt, derfor spør jeg..:)

Lenke til kommentar
Ok, det høres bra ut :)

Hei!

Kan du fortelle meg hvordan i h.... jeg får tema på min tlf?

får det ikke til.. prøvde å gjøre som det stod i guiden din, men jeg gikk meg vill med en gang.. fant ikke en dritt der jeg.. har en nokia e65.. skjønner ingenting av den jeg.. har hatt nokia i snart ti år, men denne greia er helt uforståelig..

Det virket som om du har peiling på litt sånt, derfor spør jeg..:)

 

Tema laster du ned på pc og deretter så innstalerer du dem til mobilen med PCsuite! Hvis det kommer bedskjed på skjermen at serfiktatet er utgått på temaet. Så prøv å signer temafilen slik det er beskrevet i guiden.

 

Hvis du laster ned gode tema sider, så er de neppe utgåtte sertfikat på temaene! ;)

Lenke til kommentar
Tema laster du ned på pc og deretter så innstalerer du dem til mobilen med PCsuite! Hvis det kommer bedskjed på skjermen at serfiktatet er utgått på temaet. Så prøv å signer temafilen slik det er beskrevet i guiden.

Alternativt kan du stille datoen på telefonen tilbake, installere og stille datoen frem også. Det er en litt "lettere" måte å komme rundt problemet dersom man har problemer med signeringsprosessen.

Hvis du laster ned gode tema sider, så er de neppe utgåtte sertfikat på temaene! ;)

Mange som har vært borti dette problemet, også lastet ned fra gode sider :) Problemet er rett og slett at det finnes så utrolig mange temaer der ute, og med tidligere bare 6 mnd. gyldighet, så er det ingen som har hatt mulighet for å holde alt sammen oppdattert.

Lenke til kommentar

Jeg brukte xp da, men prøvde på vista PC-en hjemme nå, og det fungerer! :)

Men... Ikke bruk opera,den er ikke helt med på notene når man laster ned filen fra symbiansigned.

 

Med Signedsis GUI programmet måtte jeg kopiere programnavnet_unsigned.sis og kalle den andre kopien for programnavnet_unsigned_.sis eller hva nå enn output filen din heter.

 

 

 

En veldig fin guide Adda, credit til deg! :)

Så nå ble det rotateme på N95'en!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...