Gå til innhold

Superdatamaskin innviet i Tromsø


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det kan være verdt å nevne at Universitet beregner at maskinens levetid kun blir 4 til 5 år. Av den grunn skal maskinen brukes døgnet rundt i hele levetiden.

 

 

Hvorfor så kort?

Kostnadene med å ha den blir vel uforholdsmessig store i forhold til kostnadene ved å kjøpe en ny. Om 4-5 år får du også 4-8 ganger mer ytelse til samme effektforbruk og tilsvarende innkjøpskostnad. Dessuten vil komponentene begynne å gå i stykker med ganske stor hyppighet.

Lenke til kommentar
Hele rommet bruker i gjennomsnitt 370 kiloWatt med strøm, hvor mye av strømmen går til å drive vannkjølingssystemet som kjøler ned hver enkelt node.

Hørt jeg riktig. Kjøler man virkelig ned systemet med strøm på et sted som Tromsø?

Eller tar jeg feil nå. Mulig det bare går til å drive vifter og sånt. Men da syns jeg 370 kWh hørtes litt mye ut.

Lenke til kommentar
Hele rommet bruker i gjennomsnitt 370 kiloWatt med strøm, hvor mye av strømmen går til å drive vannkjølingssystemet som kjøler ned hver enkelt node.

Hørt jeg riktig. Kjøler man virkelig ned systemet med strøm på et sted som Tromsø?

Eller tar jeg feil nå. Mulig det bare går til å drive vifter og sånt. Men da syns jeg 370 kWh hørtes litt mye ut.

Mener du at de heller skulle byggd systemet utendørs så de kunne kjølt ned prosessorene med kald, Troms-luft ?

 

Kanskje noen på forumet her har lyst til å regne ut hvor mye varme i watt 1408 firekjernes Xeon prosessorer genererer, og foreslått en passiv kjøleløsning basert på utendørstemperaturer?

Lenke til kommentar
Hele rommet bruker i gjennomsnitt 370 kiloWatt med strøm, hvor mye av strømmen går til å drive vannkjølingssystemet som kjøler ned hver enkelt node.

Hørt jeg riktig. Kjøler man virkelig ned systemet med strøm på et sted som Tromsø?

Eller tar jeg feil nå. Mulig det bare går til å drive vifter og sånt. Men da syns jeg 370 kWh hørtes litt mye ut.

Mener du at de heller skulle byggd systemet utendørs så de kunne kjølt ned prosessorene med kald, Troms-luft ?

 

Kanskje noen på forumet her har lyst til å regne ut hvor mye varme i watt 1408 firekjernes Xeon prosessorer genererer, og foreslått en passiv kjøleløsning basert på utendørstemperaturer?

 

Bare en liten digresjon:

*kremt*

Når bor jeg i denne byen her, og selvom tromsø er nokså langt nord. Så betyr ikke det at lufta er så veldig mye kaldere alikevel.

Troms(ø) =øy. derfor er det faktisk ikke så ille kaldt her på ØYA :)

Lenke til kommentar
Vannkjøling?

 

Skulle gjerne sett bilder av opplegget.

 

Edit: Hvilket os blir kjørt? Og hvor er rommet som dette blir styrt fra?

 

HP har et eget OS som de kjører på stormaskinene sine. Og forøvrig har ikke disse maskinene stort lengre levetid, NTNU kjøpte sin maskin i november 2006, og skal erstatte den i 2010.

Lenke til kommentar
Vannkjøling?

 

Skulle gjerne sett bilder av opplegget.

 

Edit: Hvilket os blir kjørt? Og hvor er rommet som dette blir styrt fra?

 

HP har et eget OS som de kjører på stormaskinene sine. Og forøvrig har ikke disse maskinene stort lengre levetid, NTNU kjøpte sin maskin i november 2006, og skal erstatte den i 2010.

Dette er ikke stormaskin med HPUX eller VMS dette er helt standard x86 servere i klynge. Intel 5000 chipset og to stykk 65nm quad core CPU. Har selv fått lignende system i hus i dag (BL460c), men kun en blade kasse. Altså plass til 16 noder. Vi har imidlertid gått for E5450 Xeon prosessorer så vi får en del bedre ytelse/watt.

 

Edit: vil tro det er snakk om en nedstrippet Linux versjon de kjører på Stallo. x86 klynger til HPC er totaldomminert av Linux.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Mener du at de heller skulle byggd systemet utendørs så de kunne kjølt ned prosessorene med kald, Troms-luft?

Poenget mitt er den varme lufta/varmen heller burde blitt ledet inn i et annet oppvarmet bygg, enn opp til kråkene eller bruke enda mer strøm på å kjøle den ned. Jeg vet det ikke er vanlig. Men hvorfor gjør man det ikke? Er det noen grunn til at det ikke gjøres?

Lenke til kommentar
Mener du at de heller skulle byggd systemet utendørs så de kunne kjølt ned prosessorene med kald, Troms-luft?

Poenget mitt er den varme lufta/varmen heller burde blitt ledet inn i et annet oppvarmet bygg, enn opp til kråkene eller bruke enda mer strøm på å kjøle den ned. Jeg vet det ikke er vanlig. Men hvorfor gjør man det ikke? Er det noen grunn til at det ikke gjøres?

Aha, slik du mente.

Mja, en kunne jo brukt det varme kjølevannet til å varme opp f.eks. kontoret til folket som drifter maskina...

Men jeg har en misstanke om at det koster mer enn det tjenes... Ellers hadde det vært mer vanlig ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...