Gå til innhold

JapanPhoto leverer varen.


Anbefalte innlegg

Synes det høres naivt ut. Kommer det inn en uvitende kunde som liker kameraet vil nok ikke de forklare at kameraet er en gammel model og vi vil derfor slå ned prisen ytteligere. Nei da går nok kameraet for 2995-. Ligner jo litt på kamerabutikkene på Kanariøyene. Slik forventer man jo ikke i Norge. Kaller det forsøk på lureri jeg.

 

Arne M

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er Japan Photo på Strømmen som selger denne gamle Canon'en så dyrt, så er det jo helt i tråd med måten de driver på.

Nå har de ny katalog ute "Salg 2008".

Noen eksempler derfra:

På Olympus E-410 og Olympus E-510 har de satt opp førprisen med kr 500,- fra forrige katalog og selger nå på salg til akurat samme pris som forrige måned. Det er det vi kaller ulovlig markedsføring og svindel. (Som de bør bli bøtlagt for).

Og på Sony A700 har de skrudd opp prisen med 1000,- kroner fra forrige måned for at salgsprisen skal se bedre ut.

Andre priser har jeg ikke undersøkt.

Nå er det på tide at Japan Photo slutter å lure kundene sine.

Lenke til kommentar
Hvis det er Japan Photo på Strømmen som selger denne gamle Canon'en så dyrt, så er det jo helt i tråd med måten de driver på.

Nå har de ny katalog ute "Salg 2008".

Noen eksempler derfra:

På Olympus E-410 og Olympus E-510 har de satt opp førprisen med kr 500,- fra forrige katalog og selger nå på salg til akurat samme pris som forrige måned. Det er det vi kaller ulovlig markedsføring og svindel. (Som de bør bli bøtlagt for).

Og på Sony A700 har de skrudd opp prisen med 1000,- kroner fra forrige måned for at salgsprisen skal se bedre ut.

Andre priser har jeg ikke undersøkt.

Nå er det på tide at Japan Photo slutter å lure kundene sine.

 

Hei Sarom,

 

I`m very sorry for some mistakes from our side and some misunderstanding from your side.

 

a) I`m extremely sorry for the completely wrong pricing of the old Powershot model. I have just checked our warehouse system according to this system, we do not have one single piece of this camera in the whole Japan Photo chain. This is of course embarrassing for the stock counting of our shop manager, but at least it explains why the prices have not been updated. My only explanation is that this camera came back from an old repairment case where we gave a new camera to the customer. But this is speculation and I will take immidiate action that this camera gets out of the shelf or is priced down to 999,- max. Sorry again for this rediculess price!

 

b)Olympus "salg". I guess you mixed up the double kit (extra lens) that we advertised in our last two catalogues and the single kit that we sell now. We have not advertised the single kit in the last catalog and thus I can not see any "svindel".

 

b) Sony Alpha 700: We have put down the price from 13.999,- in December to 9999,- now in January. If this is not a "salg", then I really don`t know it anymore... it is by far the best price in Norway and thousands of Nok cheaper than a week ago, Sony Norge is completely mad about our price, how can this be svindel?

 

Thanks a lot for the wake-up-call with the S-45 ;-)

 

Stephan Stein

Administrerende direktør

Japan Photo Holding Norge AS

[email protected]

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar
Hvis det er Japan Photo på Strømmen som selger denne gamle Canon'en så dyrt, så er det jo helt i tråd med måten de driver på.

Nå har de ny katalog ute "Salg 2008".

Noen eksempler derfra:

På Olympus E-410 og Olympus E-510 har de satt opp førprisen med kr 500,- fra forrige katalog og selger nå på salg til akurat samme pris som forrige måned. Det er det vi kaller ulovlig markedsføring og svindel. (Som de bør bli bøtlagt for).

Og på Sony A700 har de skrudd opp prisen med 1000,- kroner fra forrige måned for at salgsprisen skal se bedre ut.

Andre priser har jeg ikke undersøkt.

Nå er det på tide at Japan Photo slutter å lure kundene sine.

 

Hei Sarom,

 

I`m very sorry for some mistakes from our side and some misunderstanding from your side.

 

a) I`m extremely sorry for the completely wrong pricing of the old Powershot model. I have just checked our warehouse system according to this system, we do not have one single piece of this camera in the whole Japan Photo chain. This is of course embarrassing for the stock counting of our shop manager, but at least it explains why the prices have not been updated. My only explanation is that this camera came back from an old repairment case where we gave a new camera to the customer. But this is speculation and I will take immidiate action that this camera gets out of the shelf or is priced down to 999,- max. Sorry again for this rediculess price!

 

b)Olympus "salg". I guess you mixed up the double kit (extra lens) that we advertised in our last two catalogues and the single kit that we sell now. We have not advertised the single kit in the last catalog and thus I can not see any "svindel".

 

b) Sony Alpha 700: We have put down the price from 13.999,- in December to 9999,- now in January. If this is not a "salg", then I really don`t know it anymore... it is by far the best price in Norway and thousands of Nok cheaper than a week ago, Sony Norge is completely mad about our price, how can this be svindel?

 

Thanks a lot for the wake-up-call with the S-45 ;-)

 

Stephan Stein

Administrerende direktør

Japan Photo Holding Norge AS

[email protected]

 

Olympus E-410 og E-510 singelkit er annonsert både i forrige katalog "julen 2007" og siste katalog "salg 2008".

I forrige katalog "julen 2007" koster E-510 singel kit kr 6499,-.

I "salg 2008 katalog" koster E-510 singel kit kr 6499,- Altså samme pris, men førprisen er satt opp med kr 500,-. Altså til en pris dere ikke solgte den for i forrige måned.

Det samme gjelder E-410.

Og det er i begge tilfellene ikke snakk om dobbeltzoom-kit.

 

Og når del gjelder Sony A700 så er det førprisen jeg kommenterer.

Sony A700 kamerahus kostet 12999,- i juleavisen. Og da er det den prisen dere skal bruke med strek over i neste salgsavis. Ikke 13999,-. Førprisen er prisen dere solgte for i desember og den skal ikke skrus opp med kr 1000,- når dere har salg. At dere selger den billig nå er en annen sak.

Så når det er snakk om salg skal prisen dere virklig solgte for i forrige måned oppgis som førpris.

Altså i bege tilfeller brudd på markedsføringsloven.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om du har en sak her.

 

Fordi det er snakk om en tilbudsavis, regner ihvertfall jeg at "før-prisen" er den vanlige prisen - dvs normal utsalgspris, og ikke forrige måneds tilbud.

 

Da er det mer sleipt den måten de store elekrokjedene holder på. Supertilbud, hovr det finnes kun noen få eksemplarer som blir utsolgt i løpet av noen timer.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg er ikke sikker på om du har en sak her.

 

Fordi det er snakk om en tilbudsavis, regner ihvertfall jeg at "før-prisen" er den vanlige prisen - dvs normal utsalgspris, og ikke forrige måneds tilbud.

 

Da er det mer sleipt den måten de store elekrokjedene holder på. Supertilbud, hovr det finnes kun noen få eksemplarer som blir utsolgt i løpet av noen timer.

 

Tom

 

Det er prisen de tidligere solgte for som skal oppgis når det er salg.

Den skal ikke skrus opp.

Men ellers er Japan Photo nå blitt en mye bedre butikk-kjede, nesten fri for EU-modeller.

Lenke til kommentar

Hei Sarum,

I really regret my too fast written reaction on your posting and put myself flat on the ground as a A4-paper.

 

It seems I made a terrible mistake when giving the new and old prices to our layout agency. I know that this is a veryvery weak excuse, but normally we have one cataloge per month that carries the name of the month, i.e "November" for November and "December" for December. But we had two catalogs in December, one that was called "December" and a second one called "Julen 2008". Now it seems as I compared with "December", but not with "Julen 2008". I`m fully aware that this sound very amateur like and I can only explain it with the huge workload that we had in mid/end December, when we made the "January/Salg" catalog.

 

With the Sony Alpha, I deeply regret the wrong old price, but at least no customer has been "damaged" as the actual price is still a real good "salg" price where the custumer saves 3000,- Nok compared to the old price.

 

With the Olympus, it is really bad as customers think they safe 500,- Nok compared with "Julen 2008" and they don`t! We will immideately on monday take down the prices with 500,- Nok compared to the "salg" catalogue. We will also contact all customers who bought one of the two Olympus cameras since yesterday (the catalogue came only out yesterday)on the nett or in our shops and we will refund 500,- Nok pro-active from our side.

 

This is the worst mistake we have made that I can remember and ther`s no excuse for it.

 

I can only assure, that this is not done on purpose and also not typical. In the 3,5 years that I`m responsible for Japan Photo (and its marketing), we never lost a case with Forbrukerrådet or any other authority/organization. But this case we would loose, no doubt about it.

 

If you find any other mistake, please do not hesitate to post it. We ow you or anybody else a bottle of wine for any additional mistake that will be found plus of course the immideate correction and compensation.

 

Thanks again for the wake-up call!

 

Stephan

Lenke til kommentar

JPstoney:

Du skal ha full kreditt for en ting, du er en virkelig smart markedsfører, og du har forstått salg og hvor man bør møte brukeren.

Det å bruke forum hvor man utelukkende møter riktig gruppering på den måten du gjør, skulle mange fler ha benyttet seg av.

Måten du klarer å dra gratis reklame og fremheve Japan Photo på her på Akam er en liten genistrek.

Det å legge seg flat og vedgå feil, gi kundene kreditt og fortelle om oppfølging er god markedsføring.

Det er en virkelig smart måte å få kundene på sin side, som igjen forteller det videre til sine venner. Jungeltelegrafen er kanskje det viktigste medie man kan bruke, og det beste av alt er at det er gratis.

Lenke til kommentar
But we had two catalogs in December, one that was called "December" and a second one called "Julen 2008".

Det mest imponerende i denne saken, er imidlertid at Stephan/Japan Photo gir ut julekatalog et år i forveien. Da kan man virkelig planlegge hva man skal kjøpe som gaver neste jul :!:

 

Alle kan gjøre feil... men ikke alle gidder å ordne opp i det på samme måte som Japan Photo gjør her :)

Lenke til kommentar

Jeg må også si meg godt fornøyd med Japan Photo. Bor nå rett ved en og har handlet DSLR + objektiver der det siste året. Fått god service. Har dessverre lang vei til deg nå Afseth.

Men jeg blir litt irritert når jeg ser salgspriser som er de samme prisene som før.

Da avslutter vi denne diskusjonen JPstoney, som egentlig ikke hørte hjemme under denne emnetittelen.

Lenke til kommentar
JPstoney:

Du skal ha full kreditt for en ting, du er en virkelig smart markedsfører, og du har forstått salg og hvor man bør møte brukeren.

Det å bruke forum hvor man utelukkende møter riktig gruppering på den måten du gjør, skulle mange fler ha benyttet seg av.

Måten du klarer å dra gratis reklame og fremheve Japan Photo på her på Akam er en liten genistrek.

Det å legge seg flat og vedgå feil, gi kundene kreditt og fortelle om oppfølging er god markedsføring.

Det er en virkelig smart måte å få kundene på sin side, som igjen forteller det videre til sine venner. Jungeltelegrafen er kanskje det viktigste medie man kan bruke, og det beste av alt er at det er gratis.

Hei Cirrus,

 

you got me!

 

No honnestly, of course a public platform like Akam is leading to even more attention and willingness to compromise than a single complaint in a single shop somewhere "out in the woods" - this is sad but true. But I would devenetely have preferred a topic where I would not have to present myself as the guilty guy. If we had done a mistake in customer service, I could have blamed our salgssjef, if it was picture quality, our labsjef and if it was the internet prices it was our websjef. Why did it have to be a marketing topic? ;-)

 

@sarom: Thanks a lot for the final words

 

Stephan

Lenke til kommentar
Førprisen er prisen dere solgte for i desember og den skal ikke skrus opp med kr 1000,- når dere har salg.

 

Dette er direkte feil. Hvis en butikk har solgt en vare til en gitt pris, kan de bruke dette som en førpris så lenge de vil. De trenger ikke bruke prisen fra forrige måned.

 

I dette tilfellet var det oppgitt feil førpriser.

Se artikkel nedefor fra Forbrukerombudet:

 

 

Førprisen skal oppgis i markedsføring av «salg»

 

29.01.2001

Førpris må oppgis i all markedsføring hvor betegnelsen «salg», «på tilbud», «nå kr.», «kun kr.» eller lignende formuleringer som gir inntrykk av at prisene er satt ned, benyttes.

 

Dersom man ikke kan oppgi reell førpris, kan ikke slike uttrykk benyttes i markedsføringen. Forbrukerombudet finner nå grunn til å innskjerpe dette i et brev til aktører i brune- og hvitevarebransjen.

Bakgrunnen er at flere selskaper i bransjen, i forbindelse med januarsalget, markedsførte salget uten å oppgi førpriser eller på annen måte orientere om avslagenes størrelse. Forbrukerombudet ser svært alvorlig på dette, og minner om at det er et grunnleggende prinsipp at markedsføring må bedømmes ut fra det umiddelbare inntrykk som skapes.

Når man for eksempel i sammenheng med årsskiftet, når forbrukere flest forventer at det iverksettes salg, benytter formuleringer som "2. januar starter det", "sjokkpriser" og lignende, vil dette bli oppfattet som salgsmarkedsføring og gi inntrykk av at prisene er satt ned.

 

Forbrukerombudet har allerede fattet forbudsvedtak med tvangsgebyr mot enkelte selskap for brudd på disse prinsippene i sammenheng med januarsalget. Nå varsles bransjen om at ytterligere forbudsvedtak vil bli fattet dersom denne lovstridige markedsføringspraksisen fortsetter.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du forstår dette.

Når en forretning utgir en katalog med priser i desember, da kan de ikke utgi en ny katalog i januar med de samme prisene og kalle det for "SALG".

Det vil si at når du handler på januarsalg da skal prisene være lavere en når du handlet før jul.

Og i dette tilfelle var førpris som de solgte for, den samme prisen som på salg.

Endret av sarom
Lenke til kommentar
Faktisk er det du som missforstår, sarom.

En "før-pris" viser til ordinærprisen varen ligger til.

Det du peker til er en tidligere tilbudspris, og ikke en ordinærpris.

Det er viktig å skille disse to elementene.

Det er slik jeg også har forstått det.

 

Men nå har jeg alltid vært mer opptatt av hva jeg kan kjøpe varen for nå, enn hva den kostet i forrrige uke/måned.

 

Tom

Lenke til kommentar
Faktisk er det du som missforstår, sarom.

En "før-pris" viser til ordinærprisen varen ligger til.

Det du peker til er en tidligere tilbudspris, og ikke en ordinærpris.

Det er viktig å skille disse to elementene.

 

En førpris er prisen forretningen tidligere solgte den for.

I dette tilfelle ble disse 2 Olympus kameraene med enkeltkit solgt for 4449,- og 6499,- i de 4 siste katalogene i 2007. Katalog høst, oktober, desember 1 og julen.

Om de hadde noen novemberkatalog vet jeg ikke.

De har altså solgt for samme pris siden i høst og da kan de ikke kalle det salg i januar når prisene fremdeles er de samme. Når du kunngjør at de har januarsalg, da skal prisene være satt ned.

 

De store el-kjedene et tatt for at de oppgir en høyere pris som førpris en de har solgt varene for den siste tiden når de har salg.

 

Edit:

Forbrukerrådet opplyser følgende:

- Butikkene må ha satt ned prisen i forhold til egen førpris. - Førprisen må være reell, det vil si at varen må være solgt for den prisen de siste seks ukene.

Se artikkel på link:

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ios...icle1516484.ece

Endret av sarom
Lenke til kommentar
Jeg må også si meg godt fornøyd med Japan Photo. Bor nå rett ved en og har handlet DSLR + objektiver der det siste året. Fått god service.

Når jeg leser denne tråden, er jeg glad jeg nettopp kjøpte min D300 ++ på JP. Hyggelige flinke folk i butikken, ingen neg kritikk eller rykteutsetting av konkurrenter osv.

Jeg handler der jeg får lyst til å handle, blir helt sikker JP når jeg skal ha neste objektiv.

By the way så kjøpte jeg det nest siste (!) D300 de hadde på JP i Bergen, heldig der...

And You Marketing sjef; Skaff bedre utvalg i fotostativer! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...