Gå til innhold

Folkehøyskole, hva er den riktige for meg?


Niddy

Anbefalte innlegg

Jeg har da uten mye hell lett endel etter en passende FHS (Folkehøyskole), jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal se etter, forslag hadde vært kjempe fint! Noe innenfor webdesign hadde også vært veldig fint. Motivet mitt for å dra på fhs er for å kunne slappe av da jeg har hatt endel harde år, og trenger ro før jeg tar de neste 3 årene. Jeg har vært på www.folkehoyskole.no uten altfor mye hell, jeg vet ikke hva jeg skal velge. Anbefalinger hadde vært flotters! :) Jeg ønsker å kunne lære meg selv bedre å kjenne, prøve nye ting, altså leve. Det hadde også vært fint om det var en litt festete-skole, med litt "løse" regler på endel ting, som andre terper på.

 

Krav:

- Veldig frilynt

- Avslappende

- Godt sosialt miljø

- Gode muligheter til fest og moro

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Virka lovende :D En annen ting, hvordan er dobbelt rommene på fhs egentlig?

 

Er det lov å ta med pc, og er det tilgang til internett på rommene?

 

Dobbeltrom har gått veldig fint for de jeg har snakket med som har hatt det, iallfall, og det er rimelig mange. Du skal jo ikke være så særlig mye på rommet uansett ;)

 

Visst er det lov å ta med PC. Hvorvidt det er internett på rommet varierer. På den jeg gikk på i fjor (Arbeiderbevegelsens fhs Ringsaker), kom det i løpet av året. Vet at de har det på Skogn fhs også. Ellers er jeg ikke sikker, men skulle tro det. Uansett vil jeg på det sterkeste anbefale alle å bruke masse tid i fellesområdene, bare sånn apropos.

 

Forresten: godt sosialt miljø og avslapning får du høyst sannsynlig uansett;)

Endret av Shaggy
Lenke til kommentar

Folkehøyskolene pleier ikke å være så glade i at man nyter alkohol på dem, så sjansene for festing er gjerne relativt labre, i hvert fall hvis alt man har å leve på er studielånet. Siden man får alle måltider på skolen er det ikke mye penger til overs. Vet ikke om absolutt alle skolene er slik, men det er i hvert fall vanlig.

Lenke til kommentar

Lundheim liker ikke alkohol. Snakker erfaring :)

 

Tror ikke Lundheim er stedet for deg. De er ikke spesielt frilynte av seg. Virkelig koselige folk, godt miljø og alt det, men holdningene til skolen er preget av skolens religiøse ståsted.

 

Dog er det mulig å ta hurraturer inn til Sandnes/Stavanger/Kristiansand og leie hotellrom, eventuelt kjenne noen med hytte i nærheten :fun:

Lenke til kommentar
Men det er nok ikke så vanskelig å feste en del for de som vil det tror jeg, er alltid noen som har leilighet eller noe.. En kamerat av meg som gikk på Skogn var ihvertfall på vors ganske ofte husker jeg.

 

Skogn har jo faktisk et veldig fint prinsipp om at det er lov å drikke på lørdager, så fremt det er utenfor skolens område og man går og legger seg med en gang man kommer hjem...

 

På AFR var det en del som drakk på rommet en gang iblant - og de klarte seg fint. Var en del vodkaflasker gjemt i skittentøysdunkene også...

 

Uansett: festinga tar du på den lokale puben. Å utfordre reglene med å drikke på skola er sjelden lurt i lengden...

 

Holdningene til dette varierer rett så mye fra skole til skole. Generelt er nok de frilynte mest positive, men det fins nok unntak.

Lenke til kommentar

Ringerike Folkehøgskole...

 

Fest 3 dager i uka (viss du vil og klarer å holde deg under 10% fravær), masse forskjellige folk, mange turer. Linjene er idrett, musikk og teater, internasjonale spørsmål & media og kunst & design.

 

Gikk selv idrett, var i Alpene. 7 dager med alkohol, brett, snø og sol.

 

Sitter igjen med gode minner og ikke minst gode venner. Bor med flere av di i dag, mange år etter.

 

Kunne ikke valgt en bedre skole. Et slapt år, men et år du får vannvittig mye igjen for. Ringerike er den mest frilynte skolen jeg har hørt om, både under oppholdet og i tiden etterpå. Det finnes mange skrekk eksemplarer av konservative drittskoler rundt om i landet.

 

Alle som nekter eller ikke kan verve seg i militæret, eller vil ta et år utenom det vanlige, bør velge folkehøgskole.

 

Det skal legges til at ingen folkehøgskoler oppfordrer til drikking, men på Ringerike vet di at det skjer og du må gjerne drekke deg sørpings så lenge det er utenfor skolens område (kan strekke di reglene ;)) og du er fit for fight dagen etterpå.

 

Suma sumarum et Fantastisk! år.

Endret av pukki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...