Gå til innhold

MiniGuide: Hjelp! Hastigheten og/eller multiplieren varierer!


Carl Sagan

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Ser at forumet flommer over av tråder som omfatter folk som reagerer på at prosessoren har for lav hastighet, og/eller at multiplieren hopper opp og ned. Bestemte med da for å lage en bitteliten guide/pekepinn hva som forårsaker denne forvirrende situasjonen.

 

Hvorfor?

Hastigheten, som bestemmes av multiplieren, blir satt ned når maskinen tenker/arbeider/jobber lite. Da blir også spenningen ofte redusert. Dette gjøres for å spare strøm - jo mindre strøm CPU'en\prosessoren bruker, jo mindre varme blir produsert, og jo stillere blir datamaskinen din.

 

Hva heter det?

Intel:

Speed Step

EIST (Enhanced Intel Speedstep Technology)

TM (Intel Thermal Management Technology)

C1E

EPM (Enhanced Power Management)

(PS: Funksjonene gjør ikke akkuratt det samme. Har du flere, slår du kun av SpeedStep eller EIST. TM og EDB er bl.a avanserte spenningsreduksjonsfunksjoner.)

 

AMD:

Cool'N'Quiet (Stasjonær)

PowerNow! (Laptop)

 

En nærmere forklaring:

 

 

Speedstep:

 

Har komt i flere versioner.

V1.1: Brukt i andregenerasjons Pentium 3 prosessorer. Speedstep tvang multiplier ett hakk ned når maskinen Idlet.

 

V2.1(Enhanced SpeedStep): Kom i bruk med laptop versionen av Pentium 3, som også justerte spenningne ned når laptopen var frakoblet sin eksternale strømtilførsel.

 

V2.2: Brukt for Pentium 4 Mobile CPU'er. Lavere multiplier og spenning ble tilført speedstep teknologien.

 

V3.1(EIST): Brukt for Pentium M prosessorer og kan justere både spenning og hastighet fra 100% helt ned til 40%.

 

V3.2(Enhanced EIST): Brukes for nåværende C2D prosessorer.

 

Forskjellen på EIST og SpeedStep er at SpeedStep kun blir aktivert når laptopen er frakloblet strøm, men EIST er aktivert hele tiden og tas i bruk når maskinen er idle(arbeidsledig). EIST er også mer dynamisk.

 

 

 

Hva kan gjøres?

Med mindre du overklokker eller merker det negativt på ytelsen bør du nok la det stå på. Du må også huske at frekvensen dvs hastigheten på prosessoren går tilbake til standard med en gang den blir satt igang til å gjøre noe krevende.

Skal du ha funksjonen av, så er det ikke verre enn å disable EIST, Speedstep eller noen av de andre navnene jeg har listet opp over. Dette gjør du i BIOS

 

Hvis jeg ikke har det, hvordan kan jeg få det?

For å få brukt strømsparingsfunksjonene, må du ha 3 faktorer i orden.

1: Hovedkort - Hovedkortet ditt må støtte funksjonen.

2: CPU - CPU må ha funksjonen. Eldre Pentium (3 og nedover), samt alle celeronprosessorer har ikke funksjoner som SpeedStep.

3: Operativsystem - OS'et må ha støtte. Det har de aller fleste kjente nye OS'er, bl.a *buntu, Vista, XP, og sikkert mange mange fler. Når det kommer til AMD's teknologi må du ofte laste ned en driver fra AMD's hjemmeside.

 

Nyttige linker:

Har du Intel og Linux?

 

Lykke til!

 

MVH Torstein

Endret av Todda7
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Noe som jeg hadde funnet meget interessant hadde vært noen slags undersøkelser/oversikt over hvor mye strøm man sparer på en gitt cpu over tid. Hvorvidt det er verdt det osv.

Har søkt litt rundt på nettet, og finner ingen konkrete svar. Det varierer selvfølgelig fra CPU til CPU, men hovedkort spiller også en rolle.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Noe som jeg hadde funnet meget interessant hadde vært noen slags undersøkelser/oversikt over hvor mye strøm man sparer på en gitt cpu over tid. Hvorvidt det er verdt det osv.

 

Savings: Our test system with Core 2 Extreme processor went from a 162-W to a 150-W power draw with EIST enabled. You will experience better power savings with Athlon 64 X2 processors, and with Pentium 4 and Pentium D CPUs (up to 50 W).

 

Fra TomsHardware - The Power Saving Guide...

 

84 timer for å spare en kilowattime. Neppe noe å bli rik av, men alle bekker små....

 

Sparepærer først, deretter C1E...

 

(/)yvin:D

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 4 uker senere...
Det kan vel også noteres at vista driter i om C1E er disablet i bios, og kjører multiplier på 6x likevel. Er visst en kjent bug i Vista, leste i alle fall om det på Toms hardware..

Dette var jeg ikke klar over og kan ikke finne noe stoff om denne buggen.. Er nok heller med spesielle hovedkort det forekommer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Noe som jeg hadde funnet meget interessant hadde vært noen slags undersøkelser/oversikt over hvor mye strøm man sparer på en gitt cpu over tid. Hvorvidt det er verdt det osv.

 

Den største verdien, bortsett fra et innspart stort/lite "pengebeløp", ligger vel først og fremst i markant redusert støy fra vifte®. (iallefall på typiske stock-kjølere)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...