Gå til innhold

Kjøpt Singstar(play.com) til PS3 til 17.99 pund = ca. kr. 204,- norske kroner? Må eg betale moms?


Anbefalte innlegg

Hei, har ikke pakken her nå, men var et sted mellom 130-150,- i gebyr. Pakken ble ikke nevneverdig forsinket, får ikke beskjed om dette før du henter pakken.

 

 

Ok så det er automatisert? Innebærer det at alle pakkene sjekkes? Eventuelt hvordan velges dette?

Endret av Arodin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ut fra at ale pakker fra utlandet går gjennom en postsorteringsmaskin(som all post uansett går gjennom), og da leser den forsiden av pakken som et bilde. Denne går deretter gjennom en rimelig avansert bildegjenkjenningsprogramvare. Der sorteres den til rett geografisk plass hvor mottaker sitter, og itillegg avleses nok verdien på pakken og avregnes mot Tollvesenets satser. For de som koster 16.99 sklir de rett gjennom, for de som koster 17.99 genereres momsregning.

 

Noen går nok ut av systemet for manuell stikkprøvekontroll, men hovedmengden går nok maskinelt.

 

Om noen føler for å drepe meg nå, værsågod, men dette er sånn jeg ser for meg at det foregår.

Her kan dere lese om noen av postsorteringsmaskinene som fins. En av de sorterer 24000 brev i timen. Tror det er litt kjappere en den gjennomsnittlige postvikaren klarer, selv etter en brownie med noe rart i.

Endret av gorber
Lenke til kommentar
Jeg går ut fra at ale pakker fra utlandet går gjennom en postsorteringsmaskin(som all post uansett går gjennom), og da leser den forsiden av pakken som et bilde. Denne går deretter gjennom en rimelig avansert bildegjenkjenningsprogramvare. Der sorteres den til rett geografisk plass hvor mottaker sitter, og itillegg avleses nok verdien på pakken og avregnes mot Tollvesenets satser. For de som koster 16.99 sklir de rett gjennom, for de som koster 17.99 genereres momsregning.

 

Noen går nok ut av systemet for manuell stikkprøvekontroll, men hovedmengden går nok maskinelt.

 

Om noen føler for å drepe meg nå, værsågod, men dette er sånn jeg ser for meg at det foregår.

Her kan dere lese om noen av postsorteringsmaskinene som fins. En av de sorterer 24000 brev i timen. Tror det er litt kjappere en den gjennomsnittlige postvikaren klarer, selv etter en brownie med noe rart i.

 

 

 

Tror nok gorber har rett her.

 

Har riktignok jobbet i Posten Norge i nesten 9 år men har aldri vært på brevsenterets sorteringsavdeling.

Men vet at vi har maskiner som klarer å lese av det meste av informasjon som står utenpå brev og pakker.

Lenke til kommentar

Hvordan skal Postens maskiner greie å lese (og forstå) mer eller mindre kryptiske håndskrevene merkelapper på pakker fra alle verdenshjørner?

 

Tar jeg ikke feil så mener jeg å huske at utenlandspakkene går på samlebånd forbi "levende mennesker", hvor de manuellt blir sjekket/tatt stikkprøver av.

Lenke til kommentar
Noen går nok ut av systemet for manuell stikkprøvekontroll, men hovedmengden går nok maskinelt.

Vil bare si at jeg kan bekrefte at manuelle stikkprøver forekommer. Bestilte to sesonger av Futurama for en tid tilbake da de var på tilbud. Da de kom i posten lå det en lapp inni om at de var åpnet og inspisert.

 

Trolig hadde de sett størrelsen på pakkene og kommet fram til at de måtte koste mer enn 200,-, men den gang ei... :green:

Endret av Estel
Lenke til kommentar

Jeg har og jobbet på posten en god stund (alt for lenge) og spør siden det ikke er noen type strekkode på denne type pakke. Utenom EDI pakker måtte man i min tid også plotte inn mottakers postnr.

 

Jeg lurer siden folk sier de har sluppet toll på pakker, hvordan er det i så fall mulig?

Lenke til kommentar
Hvordan skal Postens maskiner greie å lese (og forstå) mer eller mindre kryptiske håndskrevene merkelapper på pakker fra alle verdenshjørner?

 

Tar jeg ikke feil så mener jeg å huske at utenlandspakkene går på samlebånd forbi "levende mennesker", hvor de manuellt blir sjekket/tatt stikkprøver av.

 

Nå er vi jo inne på bildegjenkjenning, som er litt offtopic, men slike postsorteringsmaskiner scanner forsiden av konvolutten og mater dette scannet inn i en programvare for gjenkjenning av tekst og håndskrift. I denne programvaren ligger det hundretusenvis av skriftprøver, og disse blir sjekket opp mot scannet. Det skal ganske mye til for at maskinen ikke klarer å lese adressen, da programvaren er noe mer avansert enn Windows Vista.

 

Når det gjelder Play.com's konvolutter er jo disse maskinelt skrevet uansett, så det er nok ganske easy-peasy for maskinen.

 

Jeg anbefaler å se Discovery Channels "how they do it" når de forklarer temaet.

Lenke til kommentar
Nå er vi jo inne på bildegjenkjenning, som er litt offtopic, men slike postsorteringsmaskiner scanner forsiden av konvolutten og mater dette scannet inn i en programvare for gjenkjenning av tekst og håndskrift. I denne programvaren ligger det hundretusenvis av skriftprøver, og disse blir sjekket opp mot scannet. Det skal ganske mye til for at maskinen ikke klarer å lese adressen, da programvaren er noe mer avansert enn Windows Vista.

 

Ingen betviler selvsagt at en maskin er i stand til å scanne/fotografere alle sidene på ei pakke og adresse, men at den "skjønner" en kulepenn-utfyllt merkelapp med en eller annen eksotisk valuta, og selv avgjør om denne skal "tolles" eller ikke, det tror jeg ikke.

Lenke til kommentar
Hei, nettopp fått en pakke bestilt på play.com til 17.99£. fikk toll gebyr på den gitt :nei:

 

Etter å sjekka kursene hos tollvesenet, kom jeg fram til en pris på 200,50,- norske kroner (forbehold om at jeg valgte riktig periode)

Er ikke det litt firkanta å ta toll på pakker 50 øre over grensa?

 

 

Ser også at Play.com hadde huka av for gift, hjalp lite det men.

Husk det er fortollingsdatoen som er grunnlaget for tollberegning, hverken bestillingsdato eller betalingsdato. Dette gir en verdi på 204,00 NOK for fortolling denne uken (uke 50) og 202,38 forrige uke. De bryr seg ikke om "Gift"-merket når avsender er en forretning.

 

Nå er det ikke firkantet å forta riktig behandling av en pakke når den overstiger verdigrensen. Prinsippet skal være lik behandling.

Lenke til kommentar
Ingen betviler selvsagt at en maskin er i stand til å scanne/fotografere alle sidene på ei pakke og adresse, men at den "skjønner" en kulepenn-utfyllt merkelapp med en eller annen eksotisk valuta, og selv avgjør om denne skal "tolles" eller ikke, det tror jeg ikke.

 

Det er utrolig hva den gjenkjenner. Jeg jobbet på sorteringa hos posten helt til i sommer, og den leser det meste av håndskrift, og da er det snakk om adresser. Bare tall vil være enklere enn dette.

 

-C-

Lenke til kommentar
Ingen betviler selvsagt at en maskin er i stand til å scanne/fotografere alle sidene på ei pakke og adresse, men at den "skjønner" en kulepenn-utfyllt merkelapp med en eller annen eksotisk valuta, og selv avgjør om denne skal "tolles" eller ikke, det tror jeg ikke.

 

Det er utrolig hva den gjenkjenner. Jeg jobbet på sorteringa hos posten helt til i sommer, og den leser det meste av håndskrift, og da er det snakk om adresser. Bare tall vil være enklere enn dette.

 

-C-

 

 

Og det er jo akkurat det jeg sier; maskinen skjønner det den skjønner, alt annet kastes ut til manuell sortering!

Lenke til kommentar
Hei, nettopp fått en pakke bestilt på play.com til 17.99£. fikk toll gebyr på den gitt :nei:

 

Etter å sjekka kursene hos tollvesenet, kom jeg fram til en pris på 200,50,- norske kroner (forbehold om at jeg valgte riktig periode)

Er ikke det litt firkanta å ta toll på pakker 50 øre over grensa?

 

 

Ser også at Play.com hadde huka av for gift, hjalp lite det men.

Husk det er fortollingsdatoen som er grunnlaget for tollberegning, hverken bestillingsdato eller betalingsdato. Dette gir en verdi på 204,00 NOK for fortolling denne uken (uke 50) og 202,38 forrige uke. De bryr seg ikke om "Gift"-merket når avsender er en forretning.

 

Nå er det ikke firkantet å forta riktig behandling av en pakke når den overstiger verdigrensen. Prinsippet skal være lik behandling.

 

Og uken før det, var pund = 11,150, som gir 200, 50,-. Ser at hvis jeg hadde bestilt i slutten av oktober og begynnelsen av november hadde jeg krøpet under den magiske grensen, her gjelder det å følge med!

 

Har jeg forstått det rett at grensen er inntil 200kr, slik at 200,24,- går bra men ikke 200,25,-?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...