Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvordan er det å vær sveiseblind?


ecko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det kan du bli. Man skal aldri se rett på det! Når man er sveiseblind kan man ha problemer med å se (usikker på hvordan det er, men tipper det blir en sort flekk i synsfeltet). Vet hvertfall at det kan føles som om du har noe på øyet, dvs svært ubehagelig!

 

Vet hvertfall at en kamerat av meg sleit med å kjøre bil pga at han hadde sett på når han sveiset.

Lenke til kommentar

Jeg bruker sveiseskjerm når jeg sveiser, men en gang hadde jeg den ikke ned når jeg skulle til å begynne å sveise.

 

Det var viktig at starten ble presis, så jeg tenkte at det var hipp som happ og at det skulle gå helt fint.

 

Vell, det gjorde det, men jeg fikk en stor hvit flekk midt i synsfeltet som senere ble svart, lilla, og orange.

 

Dette gikk dog over etter en time, etterfulgt av migrene :p

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Fikk det et par ganger da jeg gikk på videregående grunnet uforsiktig omgang med mig-sveiseapparat.

 

Det er helt jævlig, så nesten ingenting for jeg klarte ikke å ha øynene åpne og det kjentes ut som det var sandpapir på innsiden av øyelokkene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ble alvorlig sveiseblind en gang, skulle sveise noe på en grill og brukte bare vanlige solbriller. Dagen etter var det som å ha øynene full av sand og det svei som et hælvette. Øynene mine og området rundt dem var rødere enn lua till julenissen, det rant tårer osv. Folk trodde jeg gikk rundt å gråtet før jeg fikk forklart at jeg var sveiseblind. Det tok mer enn 1 uke før jeg ble bra igjen.

 

Jeg var nødt til å gå rundt med sveisebriller for å kunne ha øynene åpne.

 

Ikke gjør som meg. Bruk sveisebrillene når dere sveiser og ikke etterpå! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min far var med å bygget Troll A-plattformen og Statfjord A, B, C plattformene. Han var sveiser og kan fortelle at han har blitt sveiseblind ett par ganger.

 

han beskrev det som om han hadde sand på øyet. Og vi alle har vel hatt sand på øyet som kids, eller eldre, og vet hvor jævlig det er. Og dette varer en stund lengre enn vanlig sand på øyet.

Lenke til kommentar

Ditto Andre.

 

Jeg hadde en sveiseopplevelse på gården min da min far sveiset ett eller annet og jeg ville på død og liv se på sveisegnisten.

Stirret på den i drøye fem-syv minutter før jeg gikk inn og hadde hele trynet fullt av tårer, samt en ekstrem sviing, nesten som om jeg hadde hellt ett eller annet middel på øynene som oppløser dem.

Jeg trodde øynene mine aldri skulle bli bra, men det går over etter noen dager.

Word of advice: Ikke se på en sveisegnist, samme hvor spennende den er.

 

Til slutt kan jeg nevne min far som sveiset i all hui og hast en dag og glemte masken sin.

Da fikk han en gnist på øyet, noe som førte til at han hadde sveiserusk på baksiden av øyet, som igjen medførte sykehusbesøk og en skje-liknende sak som de brukte til å ta ut øyet hans og rense baksiden.

 

Ikke å anbefale med andre ord.

Lenke til kommentar

Er veldig mye sveising på jobben min, nesten i hver arbeidoppgave. Derfor er jeg ofte sliten på øyenene selv om jeg bruker maske, men det er nesten uungåelig å få et par blink fra folk som sveiser rundt deg. En dag fikk jeg ekstremt mange ''blink'' fra to andre som sveiset på hver sin side av meg. Utover dagen kjente jeg at øynene ble tørrere og tørrere til slutt hadde jeg vanskeligheter å se med det ene da det var knallrødt og hovnet opp. Fikk jeg lys innpå det kjentes det ut som om noen stakk nåler inn i øyet selv da jeg lukket øyelokket. Og som nevnt ovenfor føltes øyelokkene som sandpapir. Endte med at jeg dro til legevakta for å skaffe noen spesielle øyedråper. Over natten hadde det verket en gul væske ut av øyet, men det gikk over løpet av dagen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Kom inn på detta innlegget når eg søkte opp "sveiseblind" nettop fordi eg er sveiseblind i skrivande øyeblikk.. må ver noe av det jævligaste som fins tror eg, detta er andre dagen eg har det å begynne å minska litt på smertene endelig, men alt eg ser er heilt tåkete. også føles det som om du har augene fulle av sand som fleire har skreve oppforbi. så no sitte eg heima å tårene trille å er knallrød på augene, visa seg i offentligheten sånn som det så går vel ryktene fort om at du er narkoman ;p det så har hjulpe for meg er kaldt vann, mørke rom og solbriller. Var så dum at eg "skulle bare" sveisa noen punkter og hadde ikkje masko tilgjengeli.. Mangen som tenke sånn men kan lova dåkke at eg gjør ikkje det igjen ;) finne dåkke og ut av visst dåkke får det skikkelig eingang! Over og ut!

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Har hatt sveiseglimt eit par ganger, og her noen tips og innvendinger til rådende praksis. 

For det første.. Det noen skriver om litt såre øyne og flekker i synsfelt - det kalles såre øyne eller noko.. Har du sveiseglimt, så er du ikkje bekymra for en flekk i synsfeltet! Smerten er voldsom, og det føles som om du har fått fyllt opp øynene med fin sand. Veldig likt rusk på øyet, bare over alt - rusk klarer en vanligvis stedsbestemme litt.. 

Personen som har skrevet behandlingsveiledningen for norske leger har tydeligvis aldri opplevd dette selv. I veiledningen står det at bedøvende øye-dråper frarådes, fordi det ofte virker mot sin hensikt, at pasient da ikkje tar tilstrekkelig hensyn og dermed fort skader ytterligere. 

I den akutte fasen - få tak i bedøvelse! Få bort smerten, gi øynene ro, legg deg å sov! Det har virka kvar gong for meg. Uten bedøvelse-dråper kommer du inn i en ond sirkel med behov for å gni og berøre øynene som i sin tur eskalerer det hele. 

Finn fram solbriller og hold deg i mørket neste dag. 

Og øyne salve.. Er sikkert positivt "teknisk sett", men salve tilfører ganske mye smerte, fordi øynene går tung/blir forstyrret av den.. Kjennes som å fylle på litt mere sand.. Kanskje vente eit døgn med den salven? Begynne natt nr 2?

Smerten er voldsom ja.. Må faktisk si at den er slik at sekunder føles som dager og livet blir lite kjært.. Ha all mulig empati for en med skikkelig sveiseglimt/snøblindhet. 

Lykke til - det går jo over.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...