Gå til innhold

"Jukse" meg inn på medisin i Norge?


Mixy

Anbefalte innlegg

Var vel i litt liknende situasjon som deg for et år siden, når jeg droppet jussen en uke før studiestart og begynte på Bjørknes. Vil ved neste søknad ha full ekstrapoeng pott pluss grunnpoengsum på 62.4, altså 74.4 i konkurransesum. (er forøvrig blitt 21år) Men nå vet jeg ikke hvordan vitnemålet ditt ser ut da, jeg hadde syv-åtte seksere, men et par 4-ere og 3-ere som trakk ned, når jeg fikk ordnet de, spratt snittet mitt opp ganske drastisk. Har du mer 5'ere jevnt over, er det atskillig vanskeligere..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var vel i litt liknende situasjon som deg for et år siden, når jeg droppet jussen en uke før studiestart og begynte på Bjørknes. Vil ved neste søknad ha full ekstrapoeng pott pluss grunnpoengsum på 62.4, altså 74.4 i konkurransesum. (er forøvrig blitt 21år) Men nå vet jeg ikke hvordan vitnemålet ditt ser ut da, jeg hadde syv-åtte seksere, men et par 4-ere og 3-ere som trakk ned, når jeg fikk ordnet de, spratt snittet mitt opp ganske drastisk. Har du mer 5'ere jevnt over, er det atskillig vanskeligere..

 

Ja, snittet mitt har jeg litt problemer med å forbedre. Jevnt over 5-ere... Kun 3 seksere, og 2 firere, ingen treere.

Lenke til kommentar

Jeg ser på ntnu sine siderNTNU at det i fjor var snittet på dem som kom inn i Oslo 64,5 poeng på primær og 73,7 på ordinær... Jeg har ikke helt forstått hva som skiller en fra primær og ordinær.. Er primær kun det at man søker med vitnemåleet på videregående, og kun det? og ordinær må alle dem som opparbeider seg poeng etter vgs søke på?

 

Jeg har planer om å bli lege, og går nå 1året på vgs, men framtiden min har blekna veldig etter at jeg fant ut hvor sinnsykt vanskelig det er å kommer inn på medisin..

Hvordan er det egentlig man klarer å få 64,5 poeng ut fra vgs? Jeg vet at jeg går inn for det så vil jeg klare det.. Men da må jeg lissom være realistisk å vite hva jeg skal gå inn for, og hvilke fag jeg bør satse mest på? virker som det er alle fag... Og hvem karakterer er det jeg bør ha når jeg er ferdig med vgs for å i hele tatt tenke på å søke på medisin? Er det bare 6? for det er for meg urealistisk.. Mer realistisk er halvparten 6, resten 5 og et par 4.. Og hvordan er det man kan skaffe seg mere poeng etter vgs for å fortsatt kunne telle med i primæropptaket?

 

Oi dette ble veldig mange spørsmål i en veldig Innvikla tekst. Håper på svar=) (PS: dette ble skrevet i full fart så norsken er ganske rusten)

Endret av Opalkev
Lenke til kommentar
Jeg ser på ntnu sine siderNTNU at det i fjor var snittet på dem som kom inn i Oslo 64,5 poeng på primær og 73,7 på ordinær... Jeg har ikke helt forstått hva som skiller en fra primær og ordinær.. Er primær kun det at man søker med vitnemåleet på videregående, og kun det? og ordinær må alle dem som opparbeider seg poeng etter vgs søke på?

 

Jeg har planer om å bli lege, og går nå 1året på vgs, men framtiden min har blekna veldig etter at jeg fant ut hvor sinnsykt vanskelig det er å kommer inn på medisin..

Hvordan er det egentlig man klarer å få 64,5 poeng ut fra vgs? Jeg vet at jeg går inn for det så vil jeg klare det.. Men da må jeg lissom være realistisk å vite hva jeg skal gå inn for, og hvilke fag jeg bør satse mest på? virker som det er alle fag... Og hvem karakterer er det jeg bør ha når jeg er ferdig med vgs for å i hele tatt tenke på å søke på medisin? Er det bare 6? for det er for meg urealistisk.. Mer realistisk er halvparten 6, resten 5 og et par 4.. Og hvordan er det man kan skaffe seg mere poeng etter vgs for å fortsatt kunne telle med i primæropptaket?

 

Oi dette ble veldig mange spørsmål i en veldig Innvikla tekst. Håper på svar=) (PS: dette ble skrevet i full fart så norsken er ganske rusten)

Primær er de som søker før de er fylt 21 år (tror jeg, kan være 20) og ikke har noen karakterer som er forbedret vha. privatisteksamen. Det er bare skolepoeng som gjelder (altså, du får ikke poeng selv om du har gjennomgått førstegangstjenesten, men i ordinærkvoten får du poeng for det). Du søker i begge kvotene samtidig.

 

Husk at poenggrensene kommer til å falle med ca. 5 poeng når elever fra kunnskapsløftet skal søke, grunnet en del ekstra skolepoeng som forsvinner. hvis du vil bli lege anbefaler jeg å fordype deg i matematikk (R-matte), fysikk og kjemi. Muligens også biologi, om du har mulighet til det. Med dagens system (R94) får du 10 ekstrapoeng om du har fordypning i matematikk, fysikk, kjemi og biologi. Med kunnskapsløftet er jeg mer usikker. Maks 6, i hvert fall 4,5.

 

Hvis du tar fordypning i fysikk, kjemi, matematikk og biologi og klarer å henge på både i disse fagene og allmennfagene kommer du nok inn på medisin skal du se.

Lenke til kommentar

Jeg har også satt meg som mål å bli lege, har alltid hatt såvidt over 5 i snitt. Utifra det som står her forstår jeg at snittet bør forbedres litt, men jeg har sett for meg å gå inn i militæret og sikte meg inn på sanitet. Vil det slå ut på en søknad til medisinstudiene?

 

Jeg går nå 2. året med ganske nøyaktig 5,0 i snitt (1 sekser, 4 i nynorsk og resten fem :p), av realfag har jeg kjemi, r-matte og fysikk, samt at jeg fullfører 3. klasse engelsk nå i år. Anbefales det å ta opp biologi til neste år da?

Endret av pklangbakk
Lenke til kommentar
Jeg har også satt meg som mål å bli lege, har alltid hatt såvidt over 5 i snitt. Utifra det som står her forstår jeg at snittet bør forbedres litt, men jeg har sett for meg å gå inn i militæret og sikte meg inn på sanitet. Vil det slå ut på en søknad til medisinstudiene?

 

Nei.

 

Du kan dog ta førstegangstjenesten og fortsatt få lov til å søke på primærvitnemål, så lenge du er under 21 år det året du søker.

Lenke til kommentar
Jeg har også satt meg som mål å bli lege, har alltid hatt såvidt over 5 i snitt. Utifra det som står her forstår jeg at snittet bør forbedres litt, men jeg har sett for meg å gå inn i militæret og sikte meg inn på sanitet. Vil det slå ut på en søknad til medisinstudiene?

 

Jeg går nå 2. året med ganske nøyaktig 5,0 i snitt (1 sekser, 4 i nynorsk og resten fem :p), av realfag har jeg kjemi, r-matte og fysikk, samt at jeg fullfører 3. klasse engelsk nå i år. Anbefales det å ta opp biologi til neste år da?

Bio er ikke et krav for å komme inn på medisin, det er derimot en del av læren om celler etc. som kan være veldig bra å ha med seg. Det er i alle fall sånn jeg har sett det :)

Lenke til kommentar
Det er ikke sånn at man søker i primærkvota eller ordinærkvota eksplisitt, du søker vha. samordna opptak, og så blir du plassert i den vogna som passer best for deg.

 

Har forresten en kamerat som søkte medisin med rett over 70 ordinærpoeng, kom ikke inn.

Du søker faktisk i primærkvota og ordinærkvota samtidig.

 

Og siden poenggrensa var på 74 (ca.) er det vel logisk at han ikke kom inn.

Lenke til kommentar

Altså kravet for å komme inn i Norge er jo mye høyere, så hvis du ser på rein IQ, så er vel studentene i Norge best. Det som derimot er fakta er at selv om Norge har blant verdens høyeste krav for medisinstudier, sitter vi på 14. plass når det kommer til kvalitet på legene.

 

Mange av de som kommer inn i Norge er kun "nerder", som mangler sosial intelligens. Og velger norske medisinstudier fordi de kan, og føler at de må "bruke karakterene" til noe. Til slutt vil jeg bare ha med en liten disclaimer her, sånn at vi slipper flaming :) Det er også veldig mange flinke studenter, som kun har lett for det, som sitter med masser av IQ og EQ, som fortjener veldig godt å komme inn på legestudier. Dessuten trengs det noen "nerder" som kan fordype seg, å bli spesialleger ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ingen statistikker på kvaliteten på legestudiene, men etter det jeg har hørt fra nye turnusleger er det bedre å gå i Norge enn i østblokkland. De aller beste skolene tror jeg derimot du finner i USA, og muligens litt lengre sør i Europa.

 

Forøvrig: Den tendensen til at noen føler de må "bruke karakterene til noe" tror jeg er i ferd med å snu. Dessuten er det ikke lengre medisin som har de høyeste kravene på primærkvota (de som har svært gode karakterer rett ut fra videregående altså). Det er faktisk siv.ing. linjene på NTNU (tror jeg). Nanoteknologi og Ind.Øk.

Lenke til kommentar
men jeg har sett for meg å gå inn i militæret og sikte meg inn på sanitet. Vil det slå ut på en søknad til medisinstudiene?

 

Jeg har tjenestegjort 12 mnd i Hærens sanitet uten at jeg føler det som noe pluss mer enn annen militærtjeneste. Ikke at jeg har prøvd da :p

 

 

Men det finnes sider på Youtube som viser forelesninger fra Universitetet Berkeley som ligger i California. Dette er en god måte å se hvordan forelesningene er lagt opp :)

Lenke til kommentar
Flere søkere og/eller færre studieplasser. Nivået varierer veldig, men Norge har nok ikke de beste medisinstudiene (dog er de veldig gode etter hva jeg har hørt)

 

 

Blir av og til litt småprovosert av å lese slike uttalelser. Og ja, hver gang jeg ser en diskusjon om studier i utlandet, så dukker argumentet med at utenlandsstudenter blir bedre leger enn norske opp.

 

Da spør jeg, hva får deg til å tro dette?

-Den norske utdanningen gir pasientkontakt fra første start, og man må bestå en kommunikasjonseksamen i andre klasse ("noe som luker ut de med dårlig sosial intelligens").

-De FÅ som søker seg inn bare for å søke seg inn, slutter som oftest fordi de innser at studiet ikke passer allikavel.

-De som studerer i Norge, får innføring og opptrening i norske medisiner, norske retningslinjer, og norske behandlingsmåter. Dette TESTES de i, før de får jobbe i det norske helsevesenet. Det må IKKE utenlandsstudenter gjøre.

 

Jeg ser ikke noen grunn til at studenter som studerer i utlandet skal bli bedre leger enn de som studerer i Norge.

Hvorfor skal de som reiser til utlandet være mer motivert til å hjelpe personer enn de "norske"? Jeg tror absolutt ikke at det er slik. Dette har jeg ut fra egen erfaring. Jeg har mange venner som studerer i inn- og utland. Alle har de samme motiver. Jeg møter mange som studerer/har studert i inn- og utland på norske sykehus.

Jeg har flere i nærmeste familie som er overleger, og de forteller stadig historier om turnusleger som spør de spørmål om helt elementære ting som de burde visst. Dårlig pasientkommunikasjon, dårlig på medisiner, osv er andre tema som er "vanlig".

Jeg prøver ikke å si hvilke studenter som er best nå. Men det er stor variasjon mellom studenter både i inn- og utland. Hvilke som er best, er ikke opp til meg å bestemme. Men jeg tror de som studerer i Norge, er bedre egnet i hvert fall på kort sikt, ettersom de er trent opp på norske sykehus (fra tredje år er de utplassert to hele dager i uken på ulike avdelinger og møter pasienter), fått inntrening i norske doseringer, retningslinjer, etc. På lengre sikt vil det sikkert være jevnere. Det viktigste er i hvert fall at pasienten har det bra!

(studerer selv ved st.olav i trondheim)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...