Gå til innhold

"Jukse" meg inn på medisin i Norge?


Mixy

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Slik jeg har forstått det legger medisinstudiene i Norge mer vekt på det praktiske, mens studier i utlandet er mer teoretisk. Det er vel også et velkjent rykte om at det er "lettere" å stå i Norge, noe som sannsynligvis kommer av at det er så uhyre vanskelig å komme inn og dermed vil de mindre skoleflinke ikke ha sjansen til å påbegynne et studie. Jeg mener å huske at elever med 4.5 i snitt kommer inn i Polen.

 

En person som har gått ut allmenn med realfag og 5.5 i snitt kommer inn på flere medisinstudier i Norge, med utgangspunkt i inntakskravene fra i år.

 

All respekt til de som går medisin i Norge, selv om det finnes en del klyser der. Jeg har møtt en del leger og de aller fleste virker som særdeles oppegående personer så uansett hvordan man er når man starter på medisinstudiet, så tror jeg de fleste ender opp som dyktige leger både i forhold til det faglige og til pasientene.

 

Når det er sagt vil jeg påstå at det krever mer guts å reise ut i Europa og kave seg gjennom mange år på internasjonal skole for å bestå et medisinstudie.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik jeg har forstått det legger medisinstudiene i Norge mer vekt på det praktiske, mens studier i utlandet er mer teoretisk. Det er vel også et velkjent rykte om at det er "lettere" å stå i Norge, noe som sannsynligvis kommer av at det er så uhyre vanskelig å komme inn og dermed vil de mindre skoleflinke ikke ha sjansen til å påbegynne et studie. Jeg mener å huske at elever med 4.5 i snitt kommer inn i Polen.

 

En person som har gått ut allmenn med realfag og 5.5 i snitt kommer inn på flere medisinstudier i Norge, med utgangspunkt i inntakskravene fra i år.

 

All respekt til de som går medisin i Norge, selv om det finnes en del klyser der. Jeg har møtt en del leger og de aller fleste virker som særdeles oppegående personer så uansett hvordan man er når man starter på medisinstudiet, så tror jeg de fleste ender opp som dyktige leger både i forhold til det faglige og til pasientene.

 

Når det er sagt vil jeg påstå at det krever mer guts å reise ut i Europa og kave seg gjennom mange år på internasjonal skole for å bestå et medisinstudie.

 

Dersom du har valget mellom å studere i Norge eller i Øst-Europa og du velger Øst-Europa av ulike årsaker, så, ja, det krever "guts". Nå er det likevel sånn at majoriteten av dem som studere i utlandet ikke hadde kommet inn i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det at de ikke hadde kommet inn i Norge betyr slettes ikke at de blir dårligere leger. Jeg tror det eneste karakterene fra vgs kan antyde når det kommer til medisinstudiene er at de med høye karakterer sannsynligvis er flinkere til å pugge. Likevel kan høyere studier motivere studenter som ikke var like studieflinke på vgs til å bli det, rett og slett fordi interessen for fagene er større.

Lenke til kommentar
Flere søkere og/eller færre studieplasser. Nivået varierer veldig, men Norge har nok ikke de beste medisinstudiene (dog er de veldig gode etter hva jeg har hørt)

 

 

Blir av og til litt småprovosert av å lese slike uttalelser. Og ja, hver gang jeg ser en diskusjon om studier i utlandet, så dukker argumentet med at utenlandsstudenter blir bedre leger enn norske opp.

 

Da spør jeg, hva får deg til å tro dette?

-Den norske utdanningen gir pasientkontakt fra første start, og man må bestå en kommunikasjonseksamen i andre klasse ("noe som luker ut de med dårlig sosial intelligens").

-De FÅ som søker seg inn bare for å søke seg inn, slutter som oftest fordi de innser at studiet ikke passer allikavel.

-De som studerer i Norge, får innføring og opptrening i norske medisiner, norske retningslinjer, og norske behandlingsmåter. Dette TESTES de i, før de får jobbe i det norske helsevesenet. Det må IKKE utenlandsstudenter gjøre.

 

Jeg ser ikke noen grunn til at studenter som studerer i utlandet skal bli bedre leger enn de som studerer i Norge.

Hvorfor skal de som reiser til utlandet være mer motivert til å hjelpe personer enn de "norske"? Jeg tror absolutt ikke at det er slik. Dette har jeg ut fra egen erfaring. Jeg har mange venner som studerer i inn- og utland. Alle har de samme motiver. Jeg møter mange som studerer/har studert i inn- og utland på norske sykehus.

Jeg har flere i nærmeste familie som er overleger, og de forteller stadig historier om turnusleger som spør de spørmål om helt elementære ting som de burde visst. Dårlig pasientkommunikasjon, dårlig på medisiner, osv er andre tema som er "vanlig".

Jeg prøver ikke å si hvilke studenter som er best nå. Men det er stor variasjon mellom studenter både i inn- og utland. Hvilke som er best, er ikke opp til meg å bestemme. Men jeg tror de som studerer i Norge, er bedre egnet i hvert fall på kort sikt, ettersom de er trent opp på norske sykehus (fra tredje år er de utplassert to hele dager i uken på ulike avdelinger og møter pasienter), fått inntrening i norske doseringer, retningslinjer, etc. På lengre sikt vil det sikkert være jevnere. Det viktigste er i hvert fall at pasienten har det bra!

(studerer selv ved st.olav i trondheim)

Det finnes flere typer leger enn allmennleger...

Endret av gonjimann
Lenke til kommentar

Det finnes flere typer leger enn allmennleger...

 

Ja, selvfølgelig finnes det flere typer leger enn allmennleger! Har jeg sagt noe annet?

I det avsnittet jeg nevnte pasientkommunikasjon, medikamenter, behandlinger, etc, der bringer jeg kun videre det jeg har blitt fortalt av enkelte overleger i anestesi og kardiologi. Disse punktene er jo viktige uansett hvor du er.

Lenke til kommentar
  • 12 år senere...

Hei..

Jeg er i akkurat samme situasjon som trådstarter. Ser ut til å lande på 58.5 studiepoeng (medregnet realfagspoeng etc.) og ønsker å komme inn på medisin i Oslo vårsemestret som har snitt på ca.59.1. Hvilke muligheter finnes det for meg? 

Og til trådstarter - ønsker veldig gjerne å høre hvordan det gikk til slutt

 

Hilsen

veldig fortvilt og stressa sjel (19)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lost skrev (8 minutter siden):

Hei..

Jeg er i akkurat samme situasjon som trådstarter. Ser ut til å lande på 58.5 studiepoeng (medregnet realfagspoeng etc.) og ønsker å komme inn på medisin i Oslo vårsemestret som har snitt på ca.59.1. Hvilke muligheter finnes det for meg? 

Og til trådstarter - ønsker veldig gjerne å høre hvordan det gikk til slutt

 

Hilsen

veldig fortvilt og stressa sjel (19)

Snitt på 59.1 var vel i fjor? Det varierer fra år til år. I år kan den både vare lavere eller høyre, kommer ann på søkjere. Lykke til!

Lenke til kommentar
Lost skrev (27 minutter siden):

Det stemmer. Tar utgangspunkt i snittet fra i fjor. Vil sannsynligvis gå litt opp i år pga.avlyst eksamen..

Ta friår? Søke deg inn i militæret? FHS? Er du så pass nær kravet, så er det relativt stor sjanse at du kjem inn før eller senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...