Gå til innhold

Hvilke komponenter har jeg tatt bilde av?


Anbefalte innlegg

Kall det gjerne en quiz. ..

 

Noen av dere har kanskje sett at jeg driver å leker meg med ett Arduino kort. Det viser seg at man være ingenør for å få til noe som helst med kortet.. Dessverre sov jeg når vi lærte om elektronikk på skolen det straffer seg nå..

 

Så hvis dere hadde tatt dere brydderiet med å komem med navn på de ulike delene + hva de brukes til så hadde jeg vært veldig takknem

lig :)

 

post-13318-1196685413_thumb.jpg

Kondensator

16V 470µF

50V 4.7µF

50V 1µF

 

 

post-13318-1196685421_thumb.jpg

Transistor

C548

 

 

post-13318-1196685428_thumb.jpg

OPAMP?

JR53AB LM 741CN

53CHELN

NE555P

 

 

 

post-13318-1196685437_thumb.jpg

Transistor

BC108C MD415

 

 

post-13318-1196685443_thumb.jpg

Kondensator

470

477

101

 

 

post-13318-1196685451_thumb.jpg

Kondensator

222J100

474J63

223J100

 

 

 

post-13318-1196685457_thumb.jpg

LED

 

 

post-13318-1196685463_thumb.jpg

Motstander

Se fargekart

 

 

post-13318-1196685471_thumb.jpg

Diode

mic?

 

post-13318-1196685477_thumb.jpg

Diode

IN400

 

delene

 

Edit: Lagt til verdiene og navn på de ulike delene

Endret av lobster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mulig å klassifisere alle disse komponentene helt korrekt uten å ha et ref. nr og et datablad. Men utifra utseende på komponentene kan det være følgende

 

Kondensator

Transistor

IC (dette er muligens en Op-Amp, eller en annen forsterker type)

Transistor / diode (zener eller thyristor)

Kondensator

Kondensator

LED

Motstand

diode

diode

 

 

Snabelen

Lenke til kommentar

1. Elektrolytt kondensator med verdi 470µF

2. Transistor (hvis ikke synet bløffer meg er det BC548)

3. OPAMP tror jeg (LM741)

4. Transistor av en eller annen type

5. Keramisk kondensator (litt usikker på verdi, muligens to forskjellige verdier)

6. Kondesator (usikker på verdi/er ikke noe tekst som man kan se)

7. Lysdioder

8. Motstander av forskjellig verdi, bruk multimeter eller tabell til å finne verdien

9. Diode (vil tippe IN4148)

10. Diode som tåler høyere strøm (klarer ikke å lese teksten så vet ikke hvilken)

 

Skal se om jeg rekker å skrive mer om de forskjellige komponentene senere i dag (hvis ingen andre gjør det før meg)

Kan også hjelpe hvis du skriver teksten som står på de forskjellige komponentene.

Ellers kan man sikkert finne en del info hvis man googler de forskjellige komponentene...

Lenke til kommentar

Men hva er problemet? Er du usikker på hvilke deler som skal monteres hvor?

Hva er egentlig Arduino? Ser at det er bassert på ATMEL sin AVR serie, men kommer det med en egen C compiler? Bare lurer liksom på hva som er forskjellen på Arduino og bare AVR (bortsett fra at AVR er mye lettere å skrive og uttale :p ).

Lenke til kommentar

Arduino er vell ikke noe mer enn en ferdig krets med en bootloader og en del periferi ferdig koblet på et kort og en halvt-ferdigutviklet program. Ser ut til å være vanlig C kode, men siden kortet er ferdig har de lagt til en del ekstra funksjoner som gjør det lettere for ola nordmann å programmere og bruke den saken (en trenger ikke vite så mye om hardwaren i AVR og hvordan den skal brukes korrekt da de alt har laget metoder for bruken av den)

 

veldig mange prosjekter der ute som bruker den har jeg sett, spesielt på makezine.com

Lenke til kommentar

Takk for innspill Dr_VingTor :)

 

Som du selv sier. Ardiono er bygget rundt C og man slipper å kunne noe som helst om AVR :)

 

Grunnen til at jeg la ut posten i første omgang er for å blir bedre kjent med ulike komponenter og hva de evt gjør.

Man kan jo spørre hvorfor jeg ikke bare leser en bok. i stedet. Svaret er at jeg lærer mye fortere ved å spørre om hjelp enn om jeg skulle lest meg til det. Så takk for alle innlegg og jeg håper noen av dere tar dere bryet med å fortelle hva de ulike tingene brukes til :)

 

Kanskje det burde lages en liten sticky guide for oss (meg) nybegynnere :)

Lenke til kommentar

Der du har skrive "Diode. mic?" er det nokre zenerdioda du har avbilda. På desse skal det stå nokre bokstavar og tal som fortel kva type zenerdiode det er.

Har nett brukt nokre slike i eit prosjekt, og dei var identiske av utsjånad. Dei heitte "BZV85 8V2". Der 8V2 står for spenninga over zenerdioden, 8,2 volt.

Lenke til kommentar

ElektrolyttKondensatorer har høy kapasitans i forhold til størrelsen.

De brukes til å avkoble (stabilisere) strømforsyninger, og til å overføre signaler.

De leder ikke likestrøm, inntil påstemplet spenning, og må polariseres riktig.

16V 470µF

50V 4.7µF

50V 1µF

 

Transistor, småsignal, brukes til å forsterke signaler.

BC548

 

OPAMPer inneholder et antall transistorer og brukes til å forsterke signaler mer ideellt.

LM 741CN = gammel industristandard

Timer/Oscillatorkretser kan f.eks. brukes til å generere signaler med ulike frekvenser.

NE555P = klodens mest brukte?

 

Transistor, småsignal, brukes til å forsterke signaler.

BC108C = eldre type

 

Keramiske Kondensator, små, kan bl.a. brukes til å bestemme frekvenser i oscillatorkretser..

470 = 47pF

471 = 470pF

101 = 100pF

 

PlastKondensator, små, kan brukes til å bestemme frekvenser i oscillatorkretser.. M.m.m..

222J100 = 2,2nF 100V

474J63 = 470nF 63V

223J100 = 22nF 100V

 

LED = Light Emitting Diode, mates med en begrenset strømstyrke, og har et spenningsfall på 1,5 - 2,5V.

 

Motstander, de med blå kropp har en ekstra fargering og 1% toleranse mot 5% for de brune.

Se fargekart

 

Diode, switch (rask), småsignal. Brukes til så mangt.

1N4148 = 100mA 70V

 

Diode, likeretter, kan brukes til å likerette strømmen fra en transformator. Ikke rask.

1N4001-1N4007 = 50 - 1000V 1A

 

Skjønner forresten ikke hvorfor jeg bruker tiden min isteden for du din..;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...