Gå til innhold

Lommeguide("nybegynner"/"amatør")har du tips/forslag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lagt til under Notater:

 

Ved f.eks. landskapsbilder ønsker man høyt f-tall for å få dybdeskarphet, mens ved lavt f-tall blir dybdeskarpheten liten (brukes f.eks. for å få uklar bakgrunn bak en person)

 

 

 

 

Lagt til under bildetagnings-tips/portrett :

 

5 enkle posering tips.

 

Tips 1: Len vekten på én fot. Kvinner gjør dette nesten instinktivt. Når man dermed automatisk vipper litt på skuldrene ser man mer aktiv ut med en gang.

 

Menn har en tendens til å stå som tømmerstokker, rett opp og ned. Det føles kanskje litt teit, men resultatet blir bra.

 

Om du skulle være sittende når bilde tas, sørg for at du har litt vinkel til kameraet.

 

 

Tips 2: Det er en fordel å lene seg svakt mot kameraet. Strekk ut halsen og vipp haken litt ned for å skjule eventuelle dobbelthaker.

 

 

Tips 3: Mestre uttrykkene. Ved å trene seg på hva man skal gjøre når bildet tas, er man mer forberedt og ser ikke ut som et rådyr i fjernlysene.

Digital Camera University anbefaler at man gjør en skjult kroppsbevegelse som utløser en «poseringsmodus» i personen, for eksempel å klemme rumpeballene sammen. Ja, det funker.

 

 

Tips 4: Lær deg å smile mye, men ikke glise. Dette er en hårfin balansegang som mange mislykkes med. Enten ender man opp med et halvveis smil, eller et helveis glis som også gjør at man lukker øynene.

 

 

Tips 5: Aldri rett blikket mot kameraets linse, se heller rett over linsen mot toppen av kameraet.

 

også lagt til div bold/underline/kursiv også i teksten på forumet..

Endret av Zaft
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at du nevner diffraksjon her, så:

 

Når du skriver at man skal ha liten blenderåpning for maksimal dybdeskarphet til landskapsfoto, så er dette riktig inntil et visst punkt. Blir blenderåpningen for liten, så inntreffer diffraksjon - dette gjør at skarpheten begynner å falle i hele bildet. På speilreflekser med 1.6-1.5 i cropfaktor, så begynner diffraksjon å gjøre seg gjeldende ved hhv. f/11 og f/13, så man bør ikke blende ned noe særlig mer enn det. Mange som har fotografert med film før er vant til å gå ned til f/22 eller lenger, men det er en veldig dårlig ide med dagens cropkameraer.

 

PS: "liten blender" er altså den "riktige" måten å si "høyt f-tall" på - jeg syns det er en god ide å bruke riktige begreper også i en nybegynnerguide, for du har jo en forklaring av dette i guiden alt...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Et tips: Lage tommelfingerregler for ulike settinger (f.eks. landskap, portrett, sport, macro, osv.). For eksempel kunne det om portrettbilder stått:

 

* lav iso

* spot-måling (mål hud, AE-lock og fokusér på øyne)

* fokus på et av øynene

* lav blender (f/1,4-2,5)

* er du nærme nok?

* pass på hvitbalanse hvis du ikke skyter raw

* bruk gjerne blitz, gjerne håndholdt

* osv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

Fin fint tiltak. :)

 

Er ikke helt sikker på hvor "avansert" du vil ha den.

Det som kansje hadde vært fint å ha med:

 

Hvis du setter kamera i en av de "manuelle"funksjoner og går til "verktøy 2"

og så til brukerfunksjoner,der finner du 11 forsjellige innstilnings moduser.

Finner ikke så mye om det i min engelske bruksanvisning.

 

Har vel gått lei av å lete. :cry:

 

Har bla. funnet ut at du kan forandre timere`n fra 10 sec. til 2 sec. der.

Lenke til kommentar
Hei.

Fin fint tiltak. :)

 

Er ikke helt sikker på hvor "avansert" du vil ha den.

Det som kansje hadde vært fint å ha med:

 

Hvis du setter kamera i en av de "manuelle"funksjoner og går til "verktøy 2"

og så til brukerfunksjoner,der finner du 11 forsjellige innstilnings moduser.

Finner ikke så mye om det i min engelske bruksanvisning.

 

Har vel gått lei av å lete. :cry:

 

Har bla. funnet ut at du kan forandre timere`n fra 10 sec. til 2 sec. der.

 

Custom funksjonene har mange skulte kvaliteter; gjelder nok ikke kun Canon. Oppaget f.eks først nå at jeg kan låse lukkertiden til 1/200s (350D) når jeg bruker blitz i Av modus. På en 30D er lukkertiden 1/250s.

 

Tom

Lenke til kommentar

Glimrende guide, vet ikke noe som bør legges til. Vær forsiktig med å legge til for mye, skal passe i lommen ;) Denne er rett og slett glimrende, ser den var beregnet til eget bruk, men jeg setter hvertfall veldig pris på å kunne laste ned denne for å printe ut til mitt bruk. Godt jobbet!

 

*Rapportert for å ikke være en sticky ;)*

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Oppdatering: La til dette under bildetagning tips:

 

Kjappe tips til forskjellige motiver:

 

 

 

Portrett:

 

· Lav ISO

 

· Spot-måling (mål hud, AE-lock og fokusér på øynene)

 

· Lav Blender (f/1,4-2,5 eller så lav som mulig)

 

· Pass på hvitbalanse hvis man ikke bruker RAW

 

· Blitz

_______________________________

 

La også inn siden som html istedenfor tekst her i posten: http://foto.zaftsuse.net/lommeguide.htm

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...