Gå til innhold

Leonidene, mulig meteorstorm i natt


Fulgu

Anbefalte innlegg

Les mer her:

http://www.forskning.no/Artikler/2002/november/1037357497.19

 

Nå blir det meteorstorm igjen, melder astronomene. Er du tidlig oppe tirsdag 19. november, kan du få med deg århundrets skur av stjerneskudd.

 

Da sveiper nemlig jorda nok en gang igjennom sporet til kometen 55P/Tempel-Tuttle, hvor millioner av støvpartikler kan bli fallende stjerner.

 

Meteorene dukker opp hvert år og kalles Leonidene, fordi de ser ut som om de strømmer fra stjernebildet Løven (Leo). I år blir meteorregnet antagelig superkraftig.

 

Jeg har ikke peiling på slikt, men ser det skal oppstå ved Leo, noen som kan gi en pekepinn på hvordan man finner denne? Jeg bor i Tromsø, og lurer på om det er noe poeng for meg å ta en tur ut i natt mellom 04 og 06?

Det eneste jeg vet av på himmelen er store og lille karlsvogna...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem de som ler av deg, for meteorstormen leonidene er et årlig fenomen som alltid opptrer rundt 19. november. Så også i år, selv om intensiteten ikke vil være like stor som for fem år siden.

 

Stjernebildet Leo (Løven) ligger i rett linje ned mot og rett under himmelekvator fra selve vogna i Karlsvogna, forleng forkant og bakkant av vogna ned mot himmelekvator, så har du området der stjerneskuddene ser ut til å komme fra.

 

Nå tidlig på kvelden ligger Leo rett i øst og er i ferd med å stå opp (i omtrent samme bane som månen pleier å følger), utover natta vil Leo stå omtrent der månen står nå mens dette skrives, altså et stykke over horisonten i sør.

 

Så er det gode siktforhold der du bor vil jeg absolutt anbefale en tur ut i kveld og i natt, gjerne til et sted med lite eller ikke noe gatelys, for der er det lettere å se stjerneskuddsvermen på stjernehimmelen.

Lenke til kommentar

Nja, men litt lenger nede i teksten står jo følgende:

 

Og dette er siste sjanse på temmelig lenge, forteller Ødegaard. Leonide-kometen nærmer seg nemlig Jupiter på neste rundtur, og den gigantiske planeten vil trekke 55P/Tempel-Tuttle ut av kurs. Dermed kommer det antageligvis ikke noen flere Leonidestormer før i 2098 eller 2131.
Lenke til kommentar

Hehe, burde vel ikke bumpe denne jeg. Men hehe, kan le litt av meg selv jeg og, og det som er ekstra ille er at jeg dobbeltsjekket datoen, men ble nok lurt av klokkeslettet i skumlesingen min.

 

Er jeg uansett sent ute til den årlige utgaven? Siden det vanligvis er 17ende nov. den er ute og viser seg?

Lenke til kommentar

Leonidene skyldes at Jordas bane (som er temmelig stabil) på denne tiden av året krysser/passerer gjennom banen til en komet. Også kometbaner er temmelig stabile, derfor er det noen slike stjerneskuddsvermer i løpet av året. Leonidene er bare den mest kjente, ikke den eneste. Den neste meteorsvermen er Ursidene 22. desember.

Meteorsvermer opptrer når Jorden krysser en kometbane eller en asteroidebane hvor mange små partikler fra dette legemet ligger igjen i banen. Disse partiklene har tilnærmet samme bane gjennom solsystemet. En perspektivvirkning gjør at det da ser ut som om alle disse meteorerene stråler ut fra et lite område på himmelen kalt radianten (utstrålingspunktet). Jorden krysser drøyt 10 sterke og mange svake meteorsvermer hvert år. Vi krysser den samme svermen på samme tid hvert år. En meteorsverm kan vare fra en dag til flere måneder. Antall meteorer øker gradvis til et maksimum, for så å falle gradvis til null igjen. Ratene ved maksimum varierer normalt fra 5-10 til 100-200 pr. time. En gang i blant får man såkalte meteorstormer med rater tilsvarende tusenvis av meteorer pr. time i korte perioder (Se f.eks. Leonidene).
kilde: http://www.aosics.com/nas/ordliste.jsp?p=M#w511

Oversikt over meteorsvermer: http://www.imo.net/calendar?PHPSESSID=b110...c139956bf54a5b6

 

Det er som sagt av andre korrekt at det har vært langt færre stjerneskudd i Leonidene årene etter 2002, men Leonidene som fenomen er ikke fullstendig borte fram til 2098, bare veldig svekket i dette tidsrommet. I år hadde Leonidene høyest aktivitet 18., 19. og 20. november.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...