Gå til innhold

Halo: Worklog: Master Chief hjelm


Amento

Anbefalte innlegg

bannersj3.jpg

 

Litt annen informasjon

Ok, først vil jeg si at jeg har vært veldig usikker på hvor jeg skulle poste denne workloggen. Skulle jeg poste den i HW worklogforumet, da jeg til og med har sett bakelogger der? Uansett, etter en del PMs til moderatorer så har jeg bestemt meg for å legge den her, om det skulle være nødvendig så får en moderator flytte den, samt kommentartråden.

Det har blitt en del PMs til forskjellige moderatorer, så beklager for det som nesten grenser mot spamming, men prøvde å få et svar så raskt som mulig, da jeg vil begynne å legge ut loggen. Igjen, jeg beklager dette på det sterkeste.

 

Introduksjon

Så, over til workloggen :)

Poster først noe arbeid fra noen dager siden, da jeg ikke har hatt mulighet til å poste disse før nå, flere grunner til dette.

 

Grunnen til at tittelen sier "(+Armor?)" er fordi jeg muligens har en kjøper på dette prosjektet. Hvis hjelmen blir bra så er det en som er interessert i å kjøpe full outfit.

 

Håper noen er interessert i å lese loggen, hvis noen har kommentarer, vennligst skriv disse i kommentartråden. Skal få lagt til link til denne tråden og kommentartråden i signaturen min så raskt som mulig.

 

kan også nevne at jeg gjennom hele workloggen kommer til å skrive kommentarer til bildene over bildene, så det ikke blir noe forvirring rundt dette.

 

Kommentartråden

 

mvh

Amento

Endret av Amento
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update 16. November 2007

 

Som sagt i første post, har ikke hatt mulighet til å få poste denne før i dag.

 

En slags edit:

*mine innlegg*

Dette kan bli utrolig bra hvis du tar deg litt tid, alltid gøy å se ordentlige Halo fans vise at de er.. Ordentlige Halo fans! thumbup.gif !

Dette må væl være den mest teit og snodige biten med dette prosjektet. Jeg har aldri spilt Halo! Aldri! Ikke en gang sett på at noen har spilt det! Likevel synes jeg Master Chief er en utrolig kul og spennende karakter, og det er det, samt utfordrigen med å lage det, som har fått meg til å starte dette.

 

De store utfordringene med dette prosjektet er

- Å få hjelmen lik Master Chief sin

- Få fargen rett

- Gjøre det mulig å bruke den

- Få ned kostnadene

 

Ergo, hele prosjektet er en eneste stor utfordring, men det er jo det som gjør det så morsomt ;)

 

Ok, så har hatt noen ideer om hvordan å gjøre dette. Har kommet fram til å lage en form å støpe hjelmen i. Materialet blir glassfiber plast og fiberduk, samt foring invendig, et visir og maling. istedet for å se mørkt på at det er så kaldt ute og at det gjør arbeidsforholdene verre, så har jeg tenkt å utnytte den fine hvite dyna som vil legge seg ute om ikke alt for lenge. Hvordan får dere se senere...

 

Så var det å få til formen. Det jeg kom fram til da var å bruke en 3D model av MC, rettere sagt hjelmen hans, og ta utgangspunkt i det. Etter litt om og men fant jeg en brukbar model på Google 3D Warehouse. Jeg har lett mange andre steder også men fant en som jeg var fornøyd med her. Han som la ut modellen på 3D Warehouse het Noremac, men han sier at han også lastet den ned, så den som står bak det hele er ukjent for meg, men om noen skulle vite det så ikke nøl med å si ifra :)

 

Ok, her er loggen fra fredagen.

 

 

 

starta med å åpne modelen i Google SketchUp 6.0:

 

001pz7.jpg

 

......................................................................................

 

Fjerna deretter kroppen, visiret og litt fancy greier som har blitt lagt til på hjelmen:

 

002lj3.jpg

 

......................................................................................

 

Så begynner det store arbeidet med modellen, å fjerne unødvendige masker og forenkle modellen. Her er det om å gjøre å finne ut hva man trenger og ikke trenger, hva man kan forenkle og hva som må være slik det er. forskjellige hull som går innover osv kan man fjerne siden det hele skal brukes som en form og jeg kan derfor lage slike hull senere i prosessen. Jeg fjernet også halve hjelmen siden jeg bare trenger en halvdel. Jeg forandret også litt på hjelmen like over de to lysene på siden, samt foran rett under visiret. Dere får se hvorfor senere:

 

003ae5.jpg

 

......................................................................................

 

Så var det å få det hele ned på papir da jeg skal lage formen av papir. Til dette bruker jeg et program som heter pepakura Designer 2. Dette er et program som brukes for å brette ut modeller og få de ned på papir. Perfekt for meg, ikke sant? ;)

 

Ok, så jeg lagrer modellen i SketchUp som Google Earth 4-fil. Altså: File -> Export -> 3D model... og deretter velge riktig filtype. Denne filtypen er Pepakura i stand til å åpne.

 

......................................................................................

 

Her har jeg jobbet med modellen litt i Pepakura. jeg tenkte ikke jeg skulle gå så forferdelig nøye inn på bruken av dette programmet, men om det er ønskelig så kan jeg gjøre det. Det jeg har gjort er å markere de strekene som jeg vil programmet skal bryte opp på modellen. Her er det om å gjøre å bruke litt fornuft og tenke seg om hvor store biter man vil ha og hvordan det er mest lønnsomt å bryte det opp. Deretter har jeg "Unfolda" modellen. Her er det viktig å justere slik at modellen blir passe stor på arket, vi vil vel ikke ha en miniatyr, eller hva?

Det jeg også kan anbefale er å trykke på en lille rød, blå og grønne kuben langt oppe til venstre da denne vil fjerne teksturen på modellen. sparer masse blekk osv...

 

004nf8.jpg

 

 

 

Det var alt jeg gjorde på fredag, fikk ikke skrevet ut det hele fordi jeg fikk ikke installert skriver driveren... God bless Vista :p

 

 

EDIT - 20. November: Resiza bildene.

Endret av Amento
Lenke til kommentar

Update 17-19. November 2007

 

Oki, tenkte jeg kunne poste logg for disse dagene siden jeg holdt på med det samme hele veien, nemlig å lage papirformen.

 

 

 

Var på butikken en tur på lørdag og kjøpte inn dette:

- 2 Pakker Fiberduk

- 800g glassfiber plast

- Grønn spraymaling, type "Bladgrønn"

 

dscf0100tw0.jpg

 

......................................................................................

 

Tok også et bilde av de andre fargene jeg har tenkt å bruke:

- Gull Metallic

- Perlegrå

- Sort silkematt

- Klar blank

Trenger også å kjøpe en brunfarge.

 

dscf0101dv3.jpg

 

......................................................................................

 

Etter å ha fått installert driver til skriveren så har jeg printa ut alle bitene. Her har jeg også så vidt begynt å klippe ut bitene. Gikk over til papirkniv etter hvert. Tok meg ca 30 minutter å bli ferdig med dette:

 

dscf0087tv5.jpg

 

......................................................................................

 

Alle bitene ferdig klipt ut:

 

dscf0088hx3.jpg

 

......................................................................................

 

Så var det bare å begynne å sette sammen. Brukte limstift og teip for å holde det sammen og Pepakura på skjermen som hjelp. Brukte en linjal og et lite skrujern for å skrape over brettekantene, slik at det ble lettere å brette på de riktige stedene. Med Pepakura så kan man markere en maske på modellen og dermetd få se hvilken maske som er tilsvarende på arkene, veldig kjekt:

 

dscf0092ad0.jpg

 

......................................................................................

 

Progress:

 

dscf0093tx5.jpg

 

dscf0094st2.jpg

 

Det var alt jeg gjorde på lørdag.

 

......................................................................................

 

Så var det bare å fortsette å lime sammen. Dette er tolmodighetsarbeid og tar lang tid. Brukte ca 3 timer på å lime sammen alt, men kunne ha klart det på rundt 2 timer hvis jeg ikke hadde holdt på med andre ting samtidig.

Her er da resultatet. Legg merke til at dette bare er halve hjelmen, altså jeg må lage en slik sak til, bare speilvendt:

 

dscf0112zg8.jpg

 

dscf0113po8.jpg

 

......................................................................................

 

Så kommer til å jobbe med den andre halvdelen litt fremover nå, trenger vel ikke å forklare det noe mer detaljert...

 

Avslutter denne oppdateringen med å nevne at jeg på mandag var innom apoteket og kjøpte gips. dette er 6cm x 20m med gips:

 

dscf0108nb4.jpg

 

 

Oppdatering igjen så snart jeg er ferdig med andre halvdel av hjelmen.

 

 

mvh

Amento

Endret av Amento
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update 23. November 2007

 

Her kommer da updates fra forrige helg og litt etterpå...

 

 

 

Fikk visiret på fredag. Det var er speilvisir og alt var egentlig bra untatt en ting, det var ikke gullfarget :thumbdown:

Så sånn ut på bildet, men det viste seg da å være sølvfarget. Skal få bestilt et nytt visir og i mellomtiden så selger jeg gjerne dette visiret. Visiret skal visstnok passe alle Mirage Elegance, hva nå enn det betyr, ikke vet jeg. Kjøpte det for 230 kr og kan selge det for 150 kr. Har som sagt ingen bruk for det...

 

Kan få tatt et bilde av det og legge ut slik at dere får se hvordan det ser ut.

 

EDIT: Her er bildet av visiret. Som sagt, hvis du har lyst til å kjøpe det, send meg en PM eller mail ;)

dscf0173zo3.jpg

 

 

 

mvh

Amento

Endret av Amento
Lenke til kommentar

Update 25. November 2007

 

Så var det bare å sette igang å lage gipsform.

 

 

 

Viktig å holde på med dette på et sted som tåler at det blir litt skittent. Spruter fort litt gips her og der.

Her har jeg funnet fram det jeg trenger: Plastfolie, en avis, saks, plastpose, vann og selvfølgelig papirmodellen.

Vannet skal ha en temperatur på mellom 20 og 25 grader så man må ha noe for å måle dette også.

 

dscf0142sc0.jpg

 

......................................................................................

 

Legge utover avisen og plastposen litt. Dette blir fort litt grisete.

 

dscf0143cu1.jpg

 

......................................................................................

 

Så har jeg kledd innsiden av papirmodellen med plastfolie. Klisse på med lim slik at det holder seg på plass.

 

dscf0144nk5.jpg

 

 

 

Og så har jeg dessverre ikke noen flere bilder fra lørdagen. Det jeg gjorde var å stappe full modellen med snø og forme den til slik som den skulle være. Satte det hele på en bøtte for å få den litt opp fra bakken, og deretter var det bare å begynne å gipse. Dette tar litt tid og kan være litt vanskelig i starten. Det er viktig å glatte ut undersiden, altså den siden som skal ned på modellen, slik at man får en jevn og fin overflate på innsiden. Brukte hele boksen med gips på dette, altså 6cm x 20m, så man trenger litt.

 

Gipsen tørker ganske fort og blir nokså hard men så trengs en del timer på skikkelig tørking. Gipsen vil forbli litt småfuktig og jeg lot den ligge over natten. Tok deretter å rev ut papirmodellen.

 

Har en video av snøstappingen og litt av gipsingen, men har ikke fått denne ut av kameraet enda, noe som er galt. Så snart jeg får lastet den ned på PC-en så skal jeg få lagt ut noen bilder fra den.

 

 

mvh

Amento

Endret av Amento
Lenke til kommentar

Update 26. November 2007

 

Så var det å lage hjelmen. Ikke papirmodellen, ikke gipsformen, men selve hjelmen.

 

 

 

Gikk ut i garasjen og tok med en del ting som jeg trengte. Gipsmodellen, selvfølgelig, samt en dremel, glassfiberplasten(400g), Fiberduk, plasthansker og briller. Kombioljebøtta og den gule reima er ikke noe jeg brukte ;)

Brukte også aluminiumsfolie, men glemte å ta det med på bildet.

 

dscf0153ff7.jpg

 

Ok, litt om glassfiberplasten. Mange tenker vel sikkert glassfiberduk og polyester, men dette er litt annerledes. dette er 2-komponent polyester med tilsatt glassfiber som armering. Det er ikke rennende som polyester brukt sammen med glassfiberduk, men mer som nugatti, grønn nugatti :)

Grunnen til at jeg bruker dette er for å lettere greie å jobbe med det siden det ikke renner. Det vil da bli mye enklere å få smørt inn innsiden av gipsformen.

Når man jobber med glassfiber så skal man være litt forsiktig. For all del, ikke gjør dette inne! Det stinker som bare det og gassen som avgis er helseskadelig så hold deg på et sted med gjennomtrekk samt bruk maske som funker mot gass. Med glassfiberplasten så kommer det en tube med herder. Denne skal tilsettes i plasten og skal deretter blandes helt inn. Nå har du ca 8 minutter på deg før det blir så hardt at det ikke er mulig å jobbe med lengre. Derfor tok jeg ikke noen bilder under fyllingen av gipsformen.

 

dscf0155re9.jpg

 

......................................................................................

 

Tok på briller og brukte dremelen til å skjære gipsformen i to. Ved bruk av en annen form for sag så er det fort gjort at gipsen blir stygg langs skjærekanten.

 

dscf0154fr1.jpg

 

......................................................................................

 

Så kledde jeg innsiden med aluminiumsfolie, blandet glassfiberplast og herder og begynte å smøre inn. Viktig å få fordelt massen jevnt inn formen. Var litt vanskelig å komme til fram i skjermen, men det gikk til slutt. Smørte dette ut med hendene, brukte hansker selvfølgelig. For all del, bruk hansker...

Satt i garasjeportåpningen og det var en fin vind denne kvelden så det ble bra med lufting. Etter å ha smurt utover alt så var det bare å begynne å klippe ut fine biter av fiberduken og presse den ned i plasten slik at den dekte alt. Fiberduken vil gi ekstra styrke til plasten, bare så det er sagt. Og så vare det bare å vente til det hele tørka, ca 30 minutter.

 

Det som gjenstår nå er å legge et lag stålplast på toppen av fiberduken, og selvfølgelig gjøre dette på den andre halvdelen også da jeg bare la dette første laget i den ene halvdelen denne mandagen.

 

Glassfiberen koster skjorta... :(

 

 

Skal legge ut en utgiftsliste etter hvert med alle utgiftene til dette prosjektet, slik at dere får se at dette ikke er direkte billig.

 

 

mvh

Amento

Endret av Amento
Lenke til kommentar

Update 1. Desember 2007

 

Var i Trondheim i dag og kjøpte en hel del ting. pengene fløy ut av vinduet, men til gjengjeld så fant jeg veldig mye kjekt...

 

 

 

- Sorte klær til å ha under, altså bukse, genser med høy hals og en sånn finlandshette-greie, men med en rundt hull istedet for 3 små. Skikkelig tettsittende klær, akkurat hva jeg lette etter.

- 10 Kg leire, lager våpnene ut av leire, forklarer nærmere når jeg kommer så langt(hvis jeg ikke allerede har gjort det, husker ikke hva jeg har skrevet :p )

- Dioder, skikkelig svære, blir bra med lys på hjelmen, blir spennende å se.

- Krympeslager, få litt orden på ledningene inni hjelmen.

- 3 knapper, klikknapper, ikke sånne som man har på lysbrytere som brytes frem og tilbake. 1 til hjelmen, 1 til Assault Rifle, og 1 til Spartan Laser.

- En rull med teip, kjekt å ha.

- 2 Kg Glassfibermasse

- 1 pakke fiberduk

- Spraylakk, fargen er mer som den sandfargen MC har i den ene traileren. Tenkte at det var lik så greit å bare kjøpe en så har jeg i hvert fall hvis jeg trenger.

- Spraylakk med kromfarge, skikkelig skinnende. Tenkte jeg skulle bruke denne for skjermene rundt diodene ;)

 

dscf0181qo5.jpg

 

......................................................................................

 

Kjøpte også noe småtteri tidligere forige uke. Vatt(Heter det vatt eller vat???) og gardiner :p

 

dscf0190pu3.jpg

 

 

 

Kan også nevne at jeg har fått lastet over filmen fra gipsingen på PCen nå så skal få lagt til noen bilder fra det til riktig update...

 

 

mvh

Amento

Endret av Amento
Lenke til kommentar

Update 2. Desember 2007

 

Har lagt til bilde av visiret i en tidligere update, sjekk bildet og kanskje du er interessert i å kjøpe det siden jeg ikke har noe bruk for det :p

 

Ok, så var det andre halvdel av hjelmen. Nevnte vel tidligere at jeg ikke tenkte jeg skulle gå nærmere inn på denne, men kan jo gjøre det alikevel.

 

 

 

La remser med dobbeltsidig teip i formen.

 

dscf0174lb0.jpg

 

Og deretter aluminiumsfolie. Her er det viktig å ta seg god tid. Glatte ut ujevnheter i folien, som dere sikkert vel har aluminiumsfolien en tendens til å krølle seg ;)

 

dscf0175aa9.jpg

 

......................................................................................

 

Klipte deretter opp fiberduken i passe store biter, kvadrater, ca. Kjekt å gjøre dette med en gang siden det kan bli litt grisete senere og da kan det være litt vanskelig å få på plass duken.

 

dscf0180fr8.jpg

 

......................................................................................

 

Så var det bare å fylle formen med glassfiber, trykke nedi fiberduk og deretter legge på et lag til med glassfiber. La også på det andre laget med glassfiber på den første halvdelen. Her er et bilde av begge delene, ikke limt sammen enda. Som dere ser så passer ikke fargene sammen, men de skal males så har ikke noe å si. Mulig det ikke vises så godt på bildet men delene passer ikke helt sammen, altså den ene har liksom sunket sammen litt i forhold til den andre, men siden de er veldig fleksible så blir ikke det noe problem å fikse.

 

dscf0182ub8.jpg

 

dscf0184pn9.jpg

 

begynner å ligne nå, eller hva ;)

 

......................................................................................

 

Så var det å få sammen bitene. Masse glassfiber og masse kliss og kontinuerlig holding og pressing i 20 minutter, fy flate jeg var klar i hendene etterpå... Deretter fylte jeg småhull og liknende utenpå hjelmen. Disse har kommet på grunn av ugjevnheter i formen, luftbobler etc. Fyllte de grovt med glassfiber så det er derfor hjelmen ser litt funky ut på dette bildet... ;)

 

dscf0185qv5.jpg

 

Videre pussing osv kommer snart. Nå er neste mål å få pussa vekk overflødig glassfiber på utsiden og på innsiden og deretter llage mønsteret på hjelmen.

 

 

 

Skal prøve å få ut utgiftslista snart...

 

 

mvh

Amento

Endret av Amento
Lenke til kommentar

Update 4. Desember 2007

 

Lagt til utgiftsliste i post nr. 1 nå. Kan være feil i den totale utgiften, regna det bare raskt på kalkulatoren. Den egentlige updaten for i dag, altså det jeg gjorde i dag får jeg ikke posta før i morgen...

 

mvh

Amento

 

EDIT: Skrivefeil

Endret av Amento
Lenke til kommentar

Update 5. Desember 2007

 

Fikk da som sagt ikke tid til å poste dette i går...

 

 

 

Da var det bare å begynne å pusse av alt det overflødige etter sparklingen av hull og ujevnheter. Tenkte det kunne være artig å se hvor mye lettere den ble så tok et bilde med vekt. Detter er da vekten før pussing.

 

dscf0192kf0.jpg

 

......................................................................................

 

Så var det bare å ebgynne å pusse. her brukte jeg et trerasp, støvmaske og hansker, selv om glassfiberen er hard nå så kan man få små glassfiberbiter i hendene og det stikker og klør veldig og om man prøver å vaske hendene eller klø på det så hjelper det ikke...

 

dscf0193wh7.jpg

 

......................................................................................

 

Fikk ikke tid til å pusse så veldig. Mye arbeid igjen enda, men sjekka likevel vekta etterpå for å se hvor mye jeg hadde fjernet.

 

dscf0195la5.jpg

 

68 Gram, ikke så verst det :p

Det blir mer...

 

......................................................................................

 

Så etter grovpussingen så oppdaget jeg en hel del hull som kom fram igjen, jeg har vært for slurvete noen steder da jeg sparklet over... Så det jeg så gjorde var å markere alle hullene med rød sprittusj så jeg ikke overser noen og jeg tegnet inn alle de stedene som jeg skal skjære, du skjønner bedre på bildet.

 

dscf0204lc3.jpg

 

......................................................................................

 

I dag fikk vi også nye skap og greier på stua, tenkte jeg kunne ta med et bilde.

 

dscf0206ks1.jpg

 

......................................................................................

 

Uansett, poenget var at med skapet så kom også dette!

 

dscf0205as8.jpg

 

Kan komme godt med...

 

 

 

 

mvh

Amento

Endret av Amento
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update 16. Desember 2007

 

Bare en bitte liten update. Tegna på litt mer hvordan jeg skal skjære osv. Siden det blir en stund til plastikken og silikonen kommer så har jeg god tid til å jobbe med hjelmen, finpusse og få den så lik som mulig:

 

 

 

dscf0215kt9.jpg

 

Surt at dette slower ned arbeidet...

 

 

 

mvh

Amento

 

EDIT: Liten datofeil...

Endret av Amento
Lenke til kommentar

Update 21. Desember 2007

 

En dele ting som har skjedd i det siste.

 

 

 

Har kjøpt 5 kg gips og 1 kg leire som kan lufttørkes:

 

dscf0216vg6.jpg

 

......................................................................................

 

Og i går(siden klokka nå har passert midnatt) så fikk jeg denne:

Mon tro hva det er for noe ;)

 

dscf0218vy5.jpg

 

......................................................................................

 

Pakkens innhold:

 

dscf0221eh6.jpg

 

dscf0225fd4.jpg

 

 

 

Plastikken og silikonen er også sendt nå. Fikk de til å sende pakken som oppkrav i stedet, så nå må jeg skaffe penger... fort...

 

 

mvh

Amento

Endret av Amento
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Update 5. Januar 2008

 

Først, godt nyttår alle sammen :)

Ok, så i kommentartråden skrev jeg her om dagen at jeg hadde fått en pakke... Jeg har også kjøpt in noen andre ting så jeg tenke at jeg kunne legge ut bilder av alt dette. Er fortsatt ikke helt ferdig med hjelmen så kan ikek begynne å lage form å støpe enda...

 

 

 

har kjøpt en billig skihjelm som jeg skal bruke for å lage foret inni MC hjelmen. Det jeg har gjort er å rive ut alt foret osv fra denne så jeg bare står igjen med selve skallet. Skal forme mitt eget for i denne:

 

dscf0308ae2.jpg

 

......................................................................................

 

Så har jeg kjøpt en rull sitteunderlag. Denne skal jeg bruke til for i de forskjellige delene:

 

dscf0398yu0.jpg

 

......................................................................................

 

Så var det pakken. Plastikk og silikon! :thumbup:

Og den lille beholderen er noe man tilsetter i silikonen for å få den tykkere. Så denne pakken skulle da sendes som COD eller oppkrav som det heter på godt norsk. Min søster hadde mottatt pakken mens jeg var på jobb så jeg spurte om hvordan i alle dager hun hadde fått til det, siden den koster litt over 3000, liksom. Det viste seg at det ble gjort noe feil med pakken og den ble ikke sent som COD, så pakken er ikke betalt enda. Har sent mail og får ordna dette. Den virkelig hyggelige overaskelsen var at jeg slapp å betale noe som helst i toll! Så har ikke betalt moms eller toll!

Katta er med på bilden sånn at dere kan se hvor store disse bøttene er :)

 

dscf0395sk8.jpg

 

 

 

Skal få gjort ferdig glassfiberhjelmen nå så skal jeg få ut noen bilder etter det.

 

 

mvh

Amento

Endret av Amento
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

18. Februar 2008

 

Back! Nå har det blitt en stund mellom oppdateringer og det beklager jeg, men skal forhåpentlig vis få gjort en del i vinterferien nå. Tenkte jeg kunne forklare litt hva jeg har gjort de siste dagene og så trenger jeg litt hjelp fra dere ;)

 

Ok, de siste dagene har jeg gjort en del, men det har likevel ikke vært så produktive dager.

 

 

 

Fikk lust til å begynne sånn smått med Assault rifla og fikk printa ut deler osv. Planen var å lage en speedfilm av bygginga og har tenkt å gjøre det av de klippene jeg har. Her er bilde av alle bitene, og det er flere en du tror. Brukte nesten 2 timer på å klippe ut disse...

 

dscf0435gx8.jpg

 

......................................................................................

 

Så jeg begynte å bygge og det var to ting jeg etter hvert la merke til:

1. Mange av bitene var ufattelig små og de var nærmest umulig å få på plass.

2. Modelen som jeg hadde printa ut var for liten...

Så jeg kasta hele dritten i søppla og begynte å tenke ut en annen måte å gjøre det på. Fant ut at jeg skulle bruke blåleira istedet for.

 

......................................................................................

 

Jeg printa ut et profilbilde av våpenet men fant raskt ut at det var for lite. Endte opp med å printe ut 3 stk i forskjellige størrelser:

 

dscf0443dl5.jpg

 

 

 

Så kommer det lille problemet. Hvor stort skal egentlig rifla være? Når jeg tenker våpen så tenker jeg bestandig jo større jo bedre og det blir raskt for stort. Det jeg lurer på er om det finnes noen oppgitte mål på assault rifla, trolig ikke, men om det finnes så please post på kommentartråden ;)

Den største av de tre papirmodelene er 78cm fra kolbe til ytterst på løpet, er dette for stort? Eller er det for lite? Feedback please.

 

Håper dere har noe å lese på i en liten stund i hvertfall. Skal få posta noen bilder av hjelmen når jeg begynner å bli ferdig med den, det blir bra, trust me :p

 

 

mvh

Amento

Endret av Amento
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Update 21. Februar 2008

 

Jeezes! Har helt glemt å poste denne updaten! Sorry gusy! Den kommer nå! Beklager virkelig altså :p

 

 

 

Ok, fikk da altså printa ut et gevær som var passe stort:

 

dscf0444tf2.jpg

 

......................................................................................

 

Fikk tegna på alle detaljene, tror jeg fikk med alt:

 

dscf0445eg5.jpg

 

Det var det jeg gjorde med geværet. Det jeg nå trenger å gjøre er å lage et stativ, et slags skjelett som kan støtte opp leira når jeg modelerer. Har noen ideer om hvordan å lage dette, men vi får se hvordan det ender opp ;)

 

......................................................................................

 

Jobba litt med hjelmen også. Her har jeg lagd den fordypningen på toppen av hjelmen:

 

dscf0451lk9.jpg

 

......................................................................................

 

Her kan dere også se at jeg har fått lagt til den store fordypningen i siden. Trengs litt mer arbeid der enda...

 

dscf0452no5.jpg

 

......................................................................................

 

Og til slutt så har jeg fiksa på denne kanten under. Ble veldig fornøyd med denne :p

 

dscf0455cf6.jpg

 

 

 

Beklager virkelig for sein update... :(

Får forhåpentlig vis jobba litt med hjelmen igjen snart. Om ikke neste uke så får vi se i påskeferien.

 

 

~Amento

Endret av Amento
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Update 16. Juni 2008

 

Long time no see ;)

Over 3 måneder siden forrige update, det beklager jeg. Kan nok ikke bare skylde på skolen... Jeg skal ta meg sammen og få jobba mye og posta logg hyppig.

Ble foresten intervjuet av HaloNorge.com for en liten uke siden. Morsomt å se at de viser interesse :)

Jeg nevnte deg, Laland, i intervjuet. Not by name, men no du hører på intervjuet(Finner det i bergkastseksjonen deres) så skjønner du hva jeg mener :fun:

 

Jeg kommer til å være litt mer knapp i forklaringene mine fra nå av så om det er noe som er uklart så får dere heller spørre i kommentartråden og så skal jeg prøve så godt jeg kan å svare ;)

 

 

 

Hjelmen slik den ser ut nå og slik den har sett ut i en god stund.

 

DSCF1352.jpg

 

......................................................................................

 

Fått på papirformene for å lage riktig form på hjelmen. Papiret er delt inn i 4 deler.

 

DSCF1353.jpg

 

......................................................................................

 

La deretter glassfiber på innsiden, tok av papiret og dette er resultatet

 

DSCF1355.jpg

 

DSCF1357.jpg

 

Brukte mye herder denne gangen noe som vises godt på rødfargen.

Grovarbeidet er gjort, må nå finpusse kantene osv.

 

......................................................................................

 

Fikk ikke posta den før nå, sleit med å få PCen til å oppdage minnekortet...

Neste update kommer snart ;)

 

 

 

 

mvh

Amento

Endret av Amento
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update - informasjon og siste ukas arbeid

 

Har jobba litt nå og da den siste uka. Har vært en del på jobb i tillegg så det har blitt noen lange dager. Den siste tida har gått med til å fikse småting på hjelmen og lage til noen større detaljer.

 

Det jeg har blitt mer klar over den siste tida er at jeg trenger å forstørre hjelmen litt. Brukte et par dager på å finne ut en fin måte å gjøre det på.

Det jeg kommer til å gjøre er å nå legge leire utenpå modellen. Jeg tar utgangspunkt i hjelmens midtpunkt(x,y og z) og forstørrer den ut fra det. På denne måten får jeg også muligheten til å lage alle smådetaljene i leire noe som er utrolig mye enklere. Jeg har 1kg terrakottaleire og 10kg blåleire i skapet så jeg har nok å ta av.

 

To bilder bare for å vise litt hva jeg gjorde tidligere i dag.

 

 

 

Pakket inn det ene visiret for å tilpasse modellens form etter visirkurven. Plast og teip, forhåpentligvis slipper jeg no riper i visiret.

 

DSCF1384.jpg

 

......................................................................................

 

Etter tilpassing, litt småtweaking og planlegging har jeg her blåst opp en badeball inni hjelmen for å holde visiret på plass. Deretter har jeg lagd en fot av liggeunderlag slik at jeg har noe å sette hjelmen på når jeg i morgen(forhåpentligvis) begynner med leira.

 

DSCF1385.jpg

 

 

 

Kommer til å poste bilder av modelleringen etter hvert som jeg jobber.

 

 

mvh

Amento

Endret av Amento
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Update 20. Juli 2008

 

Har begynt med leira nå. Godt å være ferdig med glassfiberen.

 

 

 

 

Fant ut at jeg måtte gjøre noen småting til på hjelmen. Her har jeg laga hull for luftingen på siden.

 

DSCF1402.jpg

 

......................................................................................

 

Og her har jeg fylt de igjen.

 

DSCF1406.jpg

 

......................................................................................

 

Deretter var det bare å få av støv og skitt og begynne med leira! Tok ikke noen bilder underveis, men tok to stykker nå da jeg pakka sammen.

 

DSCF1409.jpg

 

......................................................................................

 

DSCF1410.jpg

 

 

 

Det ser ike helt bra ut nå, men det er fordi jeg for øyeblikket fokuserer på å forstørre den og så får jeg ta detaljene etterpå.

 

Jobba med leira ca 2 timer idag. Ut ifra det regner jeg med en ca 8-10 timer på forstørring og deretter ca 8-10 timer på detaljene, men det er et veldig grovt overslag av tidsbruken.

 

Hjemme alene denne uka så det blir nok litt drikke, musikk og jobbing med leire ;)

 

 

mvh

Amento

Endret av Amento
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...