Gå til innhold

Intel oppgraderer billig-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva i granskogen skal en med Vista på en PC som har som hovedkonsept å være billigst mulig? Ikke noe stygt om Vista fra meg, men dette er strengt tatt ikke hva dette operativsystemet er optimalisert for hverken med tanke på pris eller maskinvare krav. Sikkert ikke så mange som kommer til å kjøre SLES eller ESX på denne heller selv om det er mulig.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Intel beskyldes for prisdumping av OLPC-folka med denne Clasmate-PCen sin.

Chip-maker Intel "should be ashamed of itself" for efforts to undermine the $100 laptop initiative, according to its founder Nicholas Negroponte.

 

Angående OS så har i hvert fall OLPC klargjort at de ikke vil gi støtte for Windows da det bryter med konseptet. Det synes jeg er en bra ting siden hele konseptet med åpen kildekode er svært gunstig i fattige land.

 

Her er ørlite mer info om prosessoren Diamondville. Den må loddes fast til hovedkortet. Det blir nok etterfølgeren til Celeron 220 basert på Conroe-L med én kjerne på 1,2GHz, 512KiB L2 cache og 19W TDP.

Lenke til kommentar
Hva i granskogen skal en med Vista på en PC som har som hovedkonsept å være billigst mulig? Ikke noe stygt om Vista fra meg, men dette er strengt tatt ikke hva dette operativsystemet er optimalisert for hverken med tanke på pris eller maskinvare krav. Sikkert ikke så mange som kommer til å kjøre SLES eller ESX på denne heller selv om det er mulig.

 

Kunne ikke vært mer enig. Helt håpløst å måtte bruke CPU-tid på (i denne sammenhengen) unyttige ting når man i dette markedet prøver å være så kostnadseffektive som overhodet mulig. Håpløs tankegang. Disse PC-ene bør utelukkende ta i bruk effektiv open source.

Lenke til kommentar

Å vere i stand til å køyre Vista og å bli levert med Vista er to heilt ulike ting. Inntrykket eg har fått er at desse PCane vert leverte med ein eller anna optimalisert variant av Linux. Om brukaren i ettertid ynskjer å installere Vista, same kor ineffektivt og meiningslaust det måtte vere, er vel ikkje eit problem?

Endret av sjukheit
Lenke til kommentar
Å vere i stand til å køyre Vista og å bli levert med Vista er to heilt ulike ting. Inntrykket eg har fått er at desse PCane vert leverte med ein eller anna optimalisert variant av Linux. Om brukaren i ettertid ynskjer å installere Vista, same kor ineffektivt og meiningslaust det måtte vere, er vel ikkje eit problem?

 

Problemet ligger jo i intensjonen, som ikke gir mening.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
i seg selv er det vel bra at intel forsøker å lage en konkurent til den andre billigmaskinen, sålenge det ikke ødlegger initivet om one laptop per child.

Intel er vel ikke helt ukjent med slike metoder som å prisdumpe for å fjerne konkurrenter. Mener det var noe "research/market-development"-støtte eller noe sånt som de betalte (i form av kraftige rabatter) til firmaer som stengte AMD ute. Det var jo en av tingene AMD gikk til sak mot Intel for.

 

Det er synd at en monopolist får ture frem på den måten, uten at noen kan gripe inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...