Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Hei!

Som medisinstudent, vet dere om det hjelper på CV-en om en kan vise til mange timer fra praksisundervising? Siden opparbeider meg mange timeantall hvor jeg sitter i bakgrunnen på legekontoret og lytter til pasienters plager + (er passivt med i legevaktkjøring).

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jare1111 skrev (På 21.5.2022 den 11.14):

Hei!

Som medisinstudent, vet dere om det hjelper på CV-en om en kan vise til mange timer fra praksisundervising? Siden opparbeider meg mange timeantall hvor jeg sitter i bakgrunnen på legekontoret og lytter til pasienters plager + (er passivt med i legevaktkjøring).

 

Alt av relevant arbeidspraksis vil jeg tro teller i fremtidig jobb (hvor vel LIS1 er første steget). Dette høres jo veldig relevant ut iallefall. Å ja vent litt dette er studiepraksis kanskje? Da hjelper det kanskje ikke så mye på CVen men man kan få en god referanse som også er gull verdt (det er ikke uvanlig å bruke referansepersoner fra praksis og lignende særlig om man ikke har så mye arbeidserfaring fra feltet fra før) 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei. Vet noen hvor mye de best betalte legene/spesialistene/kirurgene tjener i privat virksomhet (også evt. offentlig). Tenker da ikke på fastleger, men de som jobber på private klinikker innen en spesialitet eller private sykehus. Med andre ord; hva er liksom taket for lønn for leger/kirurger her i Norge? Ønsker ikke noe gjennomsnittstall hentet fra utdanning.no, men noe mer spesifikke tall på hvor mye det realistisk sett er MULIG å tjene som spesialist/kirurg. Antar at noen her er leger/kjenner leger som tjener godt over dette gjennomsnittstallet og tør å si det her.

Endret av Ismannen
Mer utfyllende spørsmål
Lenke til kommentar
Ismannen skrev (På 11.7.2022 den 16.28):

Hei. Vet noen hvor mye de best betalte legene/spesialistene/kirurgene tjener i privat virksomhet (også evt. offentlig). Tenker da ikke på fastleger, men de som jobber på private klinikker innen en spesialitet eller private sykehus. Med andre ord; hva er liksom taket for lønn for leger/kirurger her i Norge? Ønsker ikke noe gjennomsnittstall hentet fra utdanning.no, men noe mer spesifikke tall på hvor mye det realistisk sett er MULIG å tjene som spesialist/kirurg. Antar at noen her er leger/kjenner leger som tjener godt over dette gjennomsnittstallet og tør å si det her.

Fullstendig mulig å tjene over 1 million kroner. Min onkel er overlege på St Olavs, tror han ligger rundt millionen kanskje litt over. Så vil nok tro det er mer å hente i privat sektor muligens. Nå er det jo uansett relativt få helprivate sykehus som ikke har en rammeavtale med det offentlige (Diakonhjemmet, Haraldsplass, Lovisenberg for å nevne noen, men disse er jo mer eid av stiftelser). 

Norge er uansett ikke det landet med de høyeste legelønningene, i USA feks tjener legene ganske mye mer, men der til gjengjeld så er det å utdanne seg til lege fryktelig dyrt og koster ofte en 50-60k dollar pr skoleår selv om mange der får det dekket av stipendordninger og lignende. 

Men så er jo også en del ting veldig spesialisert til universitetssykehusene, organtransplantasjoner feks er det kun Riksen som driver med her til lands. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ismannen skrev (På 11.7.2022 den 16.28):

Hei. Vet noen hvor mye de best betalte legene/spesialistene/kirurgene tjener i privat virksomhet (også evt. offentlig). Tenker da ikke på fastleger, men de som jobber på private klinikker innen en spesialitet eller private sykehus. Med andre ord; hva er liksom taket for lønn for leger/kirurger her i Norge? Ønsker ikke noe gjennomsnittstall hentet fra utdanning.no, men noe mer spesifikke tall på hvor mye det realistisk sett er MULIG å tjene som spesialist/kirurg. Antar at noen her er leger/kjenner leger som tjener godt over dette gjennomsnittstallet og tør å si det her.

Hei!

 

Vet om flinke gastrokirurger som betales per inngrep de gjør og som er svært dyktige og effektive og da tjener veldig godt. Du kan tjene 2-3 millioner kroner i norge slikt (privat), feks gastric bypass/sleeve etc. Det er dog viktig å påpeke at dette er spesialister som har jobbet et langt arbeidsliv med god CV og mange timer som overlege før de gjør en slik overgang. I snitt er det fastleger som tjener mest. Det er flere småkommuner som tilbyr 80 timers arbeidsuker (ca 12t dagen i 7 dager) for omtrent 125 - 200k for disse 7 dagene. Som fastlege kan du i mange tilfeller dra inn godt over 200k i måneden, du har dog utgifter ofte 60k i mnd. Som ferdig spesialisert allmennlege kan du lett dra inn 300k i mnd.

Endret av clarke133
Lenke til kommentar

 

Rebven skrev (46 minutter siden):

Er det noen som rykket fremover på venteliste under suppleringsopptaket? Er på 4. plass på venteliste på uib, noe jeg har vært siden hovedopptaket.

Jeg har en bekjent som har stått på 2. plass ved UIT siden hovedopptaket. Han rykket heller ikke fremover i suppleringsopptaket. UIT bekreftet også på mail at de ikke tok inn noen i suppleringsopptaket denne gang. Det er vel første gang på flere år de ikke har gjort det i følge statistikken på samordna opptak...

Lenke til kommentar
sspl skrev (5 timer siden):

 

Jeg har en bekjent som har stått på 2. plass ved UIT siden hovedopptaket. Han rykket heller ikke fremover i suppleringsopptaket. UIT bekreftet også på mail at de ikke tok inn noen i suppleringsopptaket denne gang. Det er vel første gang på flere år de ikke har gjort det i følge statistikken på samordna opptak...

Jeg sto selv som nr.10 på venteliste til medisin ved UiT for noen år siden, og ventelisten rikket seg ikke. Jeg tror de overbooker, slik at de i praksis ikke tar inn søkere fra venteliste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sspl skrev (5 timer siden):

 

Jeg har en bekjent som har stått på 2. plass ved UIT siden hovedopptaket. Han rykket heller ikke fremover i suppleringsopptaket. UIT bekreftet også på mail at de ikke tok inn noen i suppleringsopptaket denne gang. Det er vel første gang på flere år de ikke har gjort det i følge statistikken på samordna opptak...

Så utrolig kjedelig … Var nesten helt sikker på at jeg skulle komme inn siden de pleier å ta inn i suppleringsopptaket

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rebven skrev (På 30.7.2022 den 23.06):

Så utrolig kjedelig … Var nesten helt sikker på at jeg skulle komme inn siden de pleier å ta inn i suppleringsopptaket

Har du kommet lenger opp på ventelisten? Her står det stille foreløpig. Jeg fikk beskjed om at UIT ikke hadde tatt inn noen fra ventelisten i suppleringsopptaket, men på statistikken fra Samordna opptak stod det at de tok inn 5 personer. I følge UIT ble disse ble visstnok tatt inn etter å ha klagd, fordi det var regnet feil poengsum i hovedopptaket el. lign. Så de skulle hatt plass på studiet i utgangspunktet... 

Lenke til kommentar
sspl skrev (På 4.8.2022 den 11.27):

Har du kommet lenger opp på ventelisten? Her står det stille foreløpig. Jeg fikk beskjed om at UIT ikke hadde tatt inn noen fra ventelisten i suppleringsopptaket, men på statistikken fra Samordna opptak stod det at de tok inn 5 personer. I følge UIT ble disse ble visstnok tatt inn etter å ha klagd, fordi det var regnet feil poengsum i hovedopptaket el. lign. Så de skulle hatt plass på studiet i utgangspunktet... 

Jeg var på 5. plass på venteliste ved hovedopptaket, men rykket ned til 4. plass etter hovedopptaket var over (24 juli tror jeg). Siden det har jeg stått på 4. plass..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Rebven skrev (På 30.7.2022 den 16.43):

Er det noen som rykket fremover på venteliste under suppleringsopptaket? Er på 4. plass på venteliste på uib, noe jeg har vært siden hovedopptaket.

Har du kommet inn nå? En person som stod som nr. 34 ved UIB i ORDF etter hovedopptaket hoppet til plass 17 i etterfyllingsopptaket i går, så da antar jeg at det er flere på ventelistene som har fått plass. Utenom endringen i går så har ventelisten der stått helt i ro siden 18.juli...

Lenke til kommentar

Jeg sto på 16ene plass etter suppleringsopptaket, i ordinærkvote, men ble flyttet til 17ene plass en eller annen gang før skolestart (sjekket søndag uken før skolestart).  Etter skolestart havnet jeg på 1. plass og ligger der enda. Lurer på hva som skjedde med at jeg ble flyttet fra 16ene til 17ene, med tanke på at jeg hadde kommet inn hvis det ikke skjedde :(

Lenke til kommentar
sspl skrev (På 18.8.2022 den 19.46):

Har du kommet inn nå? En person som stod som nr. 34 ved UIB i ORDF etter hovedopptaket hoppet til plass 17 i etterfyllingsopptaket i går, så da antar jeg at det er flere på ventelistene som har fått plass. Utenom endringen i går så har ventelisten der stått helt i ro siden 18.juli...

Heisann! Ja, jeg kom inn forrige tirsdag! Hva med deg?🤞🏼

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...