Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Slovakia er lettere en Ungarn. Når sant skal sies er det du skal kunne mer eller mindre det samme overalt. Forskjellen er måten det er lagt opp på. Jeg anbefaler Polen av en grunn, man er ferdig med anatomi og histologi første året. I Slovakia har du anatomi, histologi, biokjemi fysiologi og immunologi andre året, noe som er ubehagelig og rundt en tredjedel kommer seg gjennom. Ungarn er vanskeligst, om en skal tro på de som studerer der...

 

 

I bunn og grunn kommer alt tilbake til om man er villig til å svette for kunnskapen selv. Spiller egentlig ikke så stor rolle hvor man studerer. Kan like godt være på Harvard og komme ut som en idiot hvis man ikke har interesse for medisin.

Man hører ting hele tida, slutta å høre på folk lenge sida.

Realiteten er nok at alle steder har sine fordeler og ulemper. På forskjellige steder er visse kurs veldig bra lagt opp og man får mye ut a det, mens andre kurs ikke så bra.

En ganske åpenbar fordel med å studere i norge vil jo være det med at all terminologi og kommunikasjon skjer på norsk, noe som utenlandsstudenter vil 'slite' litt med i begynnelsen av turnusperioden (har jeg hørt).

Men som sagt, er viljen og interessen der så vil man greie seg bra. Som anatomi læreren min sa en gang: Det er 3 felt innenfor medisin som bør tas mer alvorlig enn andre kurs. Pato, physio og pharma. Kan du disse bra, vil du greie deg fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan forklare meg grundig om alternativer innenfor jobb etter turnusperioden?

 

La oss si man blir ferdig med turnusperioden.. og man vil jobbe innenfor forskning eller som ass-lege.. kan man kombinere de to? for forskningsarbeid, vil man da BARE jobbe innenfor forskningen i en lab og ikke ha pasient-kontakt? eller jobber man også da samtidig som lege-ass på en eller annen avd. innenfor feltet hvor forskningen skjer..? er forskningsarbeid og lege-ass jobb to helt forskjellige områder å jobbe innenfor?

Lenke til kommentar

Basic first aid - ABCD

A- airways

B- Breathing(breath)

C- Circulation

D- Disability

 

Basic first aid for doctor screw ups - A B C D

 

A - Accuse

B - Blame

C - Confused

D - Deny

 

;)

 

Lykke til Eskhyo og alle dere andre.. :thumbs:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg grundig om alternativer innenfor jobb etter turnusperioden?

Etter turnus er man kvalifisert stortsett alt i det medisinske feltet.

 

La oss si man blir ferdig med turnusperioden.. og man vil jobbe innenfor forskning eller som ass-lege.. kan man kombinere de to? for forskningsarbeid, vil man da BARE jobbe innenfor forskningen i en lab og ikke ha pasient-kontakt?

eller jobber man også da samtidig som lege-ass på en eller annen avd. innenfor feltet hvor forskningen skjer..? er forskningsarbeid og lege-ass jobb to helt forskjellige områder å jobbe innenfor?

Forsknings-gren med ass.lege stilling er fult mulig. F.eks forskning inni kirurgi mmed stilling som kirurgisk ass. lege. Ofte er det B-gren spesialisering, men det finnes unntak selvfølgelig. Om du kommer inn til et sånt gren er noe annet. :roll:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg grundig om alternativer innenfor jobb etter turnusperioden?

Etter turnus er man kvalifisert stortsett alt i det medisinske feltet.

 

La oss si man blir ferdig med turnusperioden.. og man vil jobbe innenfor forskning eller som ass-lege.. kan man kombinere de to? for forskningsarbeid, vil man da BARE jobbe innenfor forskningen i en lab og ikke ha pasient-kontakt?

eller jobber man også da samtidig som lege-ass på en eller annen avd. innenfor feltet hvor forskningen skjer..? er forskningsarbeid og lege-ass jobb to helt forskjellige områder å jobbe innenfor?

Forsknings-gren med ass.lege stilling er fult mulig. F.eks forskning inni kirurgi mmed stilling som kirurgisk ass. lege. Ofte er det B-gren spesialisering, men det finnes unntak selvfølgelig. Om du kommer inn til et sånt gren er noe annet. :roll:

 

 

Hva mener du med B-gren spesialisering..? Er/finnes det A-gren spesialisering osv..? hva er forskjellene på de..?

Lenke til kommentar

IPHONE APPS

Noen som kan anbefale noen gode iphone apps som er nyttig for medisin student? Ser at det finnes veldig mye men ikke så mye som er rated i Itunes. Kunne vært nyttig å høre noen erfaringer før jeg bruker masse penger på å kjøpe.

 

Forøvrig kommer felleskatalogen som gratis app ganske snart, det blir veldig fint :-)

Lenke til kommentar

IPHONE APPS

Noen som kan anbefale noen gode iphone apps som er nyttig for medisin student? Ser at det finnes veldig mye men ikke så mye som er rated i Itunes. Kunne vært nyttig å høre noen erfaringer før jeg bruker masse penger på å kjøpe.

 

Forøvrig kommer felleskatalogen som gratis app ganske snart, det blir veldig fint :-)

 

Jeg bruker og abonnerer på Epocrates som jeg synes er helt fantastisk. Prisen er noe stiv (269? dollars per 2 år..), men inneholder en "internasjonal felleskatalog" samt. bilder på sykdommer, alle medisiner (som sagt..) informasjon om mange sykdommer ol. Last ned å prøv i 60dager på epocrates.com ellerno.

 

Andre apps jeg har:

lab values

medical oxford dictionary

eponyms

medcalc

imurmur

gas guide

iradiology

Lenke til kommentar

Folkens, hva synes dere om søknadsbasert opptak til turnus? Hva synes dere om det nye forslaget som har blitt presentert fra Helsedirektoratet?

 

 

---------

17.mars 2010 presenterte Helsedirektoratet rapporten ”Nybyrjarstillingar for legar – praktisk og pedagogisk oppfølging av nyutdanna legar” etter et oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet om å vurdere turnustjeneste for leger. Utgreiingen er en oppfølging til Helsedirektoratet sin rapport ”Turnustjenesten en helhetlig gjennomgang” fra 2008. Her finner du en kort oppsummering av de viktigste punktene i forslaget.

 

 

Forslaget Helsedirektoratet presenterer går ut på å avvikle dagens turnustjeneste og erstatte denne med nybegynnerstillinger av toårig varighet, som en del av alle spesialistutdanninger for leger i Norge. Den nye modellen består av et års tjeneste innenfor spesialisthelsetjenesten og et års tjeneste innenfor kommunehelsetjenesten. Det er foreslått at flere kliniske fagområdet skal kunne benyttes i nybegynnerstillingene for spesialisthelsetjenesten, heriblant er barnesykdommer, generell kirurgi, revmatologi, indremedisin, psykiatri og ortopedisk kirurgi foreslått av Helsedirektoratet.

 

 

Nybegynnerstillingene skal gjøre legen i stand til å arbeide selvstendig på en forsvarlig måte, men et overordnet mål om at den nyutdannede legen kjenner seg trygg og kompetent i rollen som lege, gjør forsvarlig legearbeid og ser arbeidet sitt i en større samfunnsmessig sammenheng. Dette skal gjennomføres ved å videreføre og utvikle de pedagogiske virkemidlene fra dagens turnustjeneste i modellen for nybegynnerstillinger. Arbeidserfaring etter nærmere spesifiserte retningslinjer både i kommunehelsetjeneste og sykehus vil være et krav i alle spesialistutdanninger.

 

 

Helsedirektoratet vil legge vekt på følgende formål for framtidenes nybegynnerstillinger:

◦ Trening i kommunikasjon og samarbeid med pasienter og pårørende.

◦ Trening i kliniske arbeidsmåter.

◦ Handtering av akutte tilstander.

◦ Samhandling, systemforståelse og samarbeid med annet personell.

 

 

I modellen for nybegynnerstillinger faller en sentralt organisert fordeling av stillinger gjennom loddtrekning bort til fordel for at legene søker direkte på ledige nybegynnerstillinger. Formålet med en slik organisering er en avsvarliggjøring av partene i et ansettelsesforhold og en styrking av arbeidsgiver-/arbeidstakerforholdet ved at arbeidstakere velger den best egnede søkeren. En slik søknadsbasert modell vil føre til at vanlige regler for ansettelse vil gjelde for de nyutdannede legene, med de plikter og rettigheter som ellers gjelder i arbeidslivet.

 

 

Modellen for nybegynnerstillinger legger opp til at opprettelsen av legestillinger blir statlig styrt, dette innebærer at befolkningens og helsetjenestens behov for leger styrer opprettelsen og dimensjonen av nybegynnerstillinger, ikke tilgangen på nyutdannede leger slik situasjonen er for turnustjenesten. Dagens rettighetsfestede ordning er hjemlet i turnusforskriftene og innebærer at staten er pliktet til å sikre alle kandidater turnusplass, dette gjelder også kandidater med utdanning fra andre EØS-land. En omlegging av modellen innebærer at staten ikke lenger er pliktet til å tilby alle nyutdanne leger som ønsker det, et første arbeidsforhold. Samtidig vil den statlige retten til å pålegge kommuner å opprette turnusplasser og kandidater til å motta stillinger på tilvist sted faller bort. Helsedirektoratet anser at en bærekraftig utvikling av helsetjenesten må bygge på helhetlige ordninger for opprettelse av legestillinger og kvalifisering av leger, hvor dagens turnustjeneste står på siden av det vanlige utdanningssystemet, regler og avtaler i arbeidslivet og det lovbaserte systemet for legefordeling. I tilegg har organiseringen av denne ordningen fungert som en trekkraft for nyutdannede leger fra andre lang om kan dermed komme i konflikt med den politiske målsetningen om etisk rekruttering av helsepersonell.

 

 

Den nye modellen legger opp til at det vil eksistere flere godkjenningsnivå for legene under kvalifisering. Helsedirektoratet foreslår at legen får en avgrenset autorisasjon i perioden med veiledet nybegynnerstilling, denne autorisasjonen er begrenset både i tid og i yrkesutøvelse. Videre legges det opp til at autorisasjon uten avgrensning gis når EU-kravet er nådd. Dette betyr at nybegynnerstillingen inngår som en del av et endelig kvalifiseringsløp for legene.

 

 

Helsedirektoratet poengterer i sin rapport at å ivareta legedekningen i distriktene må stå sentralt for fremtidens ordning for nyutdannede leger, og at dette må initieres gjennom statlige virkemiddel og positive stimuleringstiltak. Dette inngår som en del av et ønske om at den praktiske tjenesten skal dekke flere formål. Forslaget om nybegynnerstillinger innebærer en styrking av legetjenestene i kommunen i samsvar med Samhandlings-reformen. Ettårig tjeneste i kommunene vil sørge for en mer stabil legedekning og mer stabile fagmiljø, samtidig som distriktskommuner og lokalsykehus vil ha en viktig rolle som opplæringsarena for de nyutdannede legene.

 

 

Helsedirektoratet har satt høringsfrist for denne rapporten til 20.august 2010. Medisinstudentenes tanker og refleksjoner rundt forslaget om opprettelse av nybegynnerstillinger vil inngå som en del av Legeforeningens høringssvar til Helsedirektoratet.

 

 

For å sikre at Nmf sitt høringssvar til Legeforeningen reflektere medlemmenes meninger vil det i løpet av april arrangeres allmøter i alle lokallagene, hvor studentene vil få en innføring i rapporten og mulighet til å ytre sine meninger om forslaget. I tillegg oppfordrer vi våre medlemmer til å sende sine innspill til de respektive lokallagene eller via [email protected]

------------------

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar

Uten at jeg har satt meg veldig godt inn i dette, vil jeg si at jeg ikke liker tanken så godt. Noen grunner til det er at dette vil jo (slik jeg ser det) føre til at de beste legene alltid vil havne i de store byene, de med familie i helsevesenet vil ha en fordel, og karakterer fra skolen vil bety mer enn kvaliteten på den faktiske legejobben som blir gjort...

Lenke til kommentar

Folkens, hva synes dere om søknadsbasert opptak til turnus? Hva synes dere om det nye forslaget som har blitt presentert fra Helsedirektoratet?

 

 

---------

17.mars 2010 presenterte Helsedirektoratet rapporten ”Nybyrjarstillingar for legar – praktisk og pedagogisk oppfølging av nyutdanna legar” etter et oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet om å vurdere turnustjeneste for leger. Utgreiingen er en oppfølging til Helsedirektoratet sin rapport ”Turnustjenesten en helhetlig gjennomgang” fra 2008. Her finner du en kort oppsummering av de viktigste punktene i forslaget.

 

 

Forslaget Helsedirektoratet presenterer går ut på å avvikle dagens turnustjeneste og erstatte denne med nybegynnerstillinger av toårig varighet, som en del av alle spesialistutdanninger for leger i Norge. Den nye modellen består av et års tjeneste innenfor spesialisthelsetjenesten og et års tjeneste innenfor kommunehelsetjenesten. Det er foreslått at flere kliniske fagområdet skal kunne benyttes i nybegynnerstillingene for spesialisthelsetjenesten, heriblant er barnesykdommer, generell kirurgi, revmatologi, indremedisin, psykiatri og ortopedisk kirurgi foreslått av Helsedirektoratet.

 

 

Nybegynnerstillingene skal gjøre legen i stand til å arbeide selvstendig på en forsvarlig måte, men et overordnet mål om at den nyutdannede legen kjenner seg trygg og kompetent i rollen som lege, gjør forsvarlig legearbeid og ser arbeidet sitt i en større samfunnsmessig sammenheng. Dette skal gjennomføres ved å videreføre og utvikle de pedagogiske virkemidlene fra dagens turnustjeneste i modellen for nybegynnerstillinger. Arbeidserfaring etter nærmere spesifiserte retningslinjer både i kommunehelsetjeneste og sykehus vil være et krav i alle spesialistutdanninger.

 

 

Helsedirektoratet vil legge vekt på følgende formål for framtidenes nybegynnerstillinger:

◦ Trening i kommunikasjon og samarbeid med pasienter og pårørende.

◦ Trening i kliniske arbeidsmåter.

◦ Handtering av akutte tilstander.

◦ Samhandling, systemforståelse og samarbeid med annet personell.

 

 

I modellen for nybegynnerstillinger faller en sentralt organisert fordeling av stillinger gjennom loddtrekning bort til fordel for at legene søker direkte på ledige nybegynnerstillinger. Formålet med en slik organisering er en avsvarliggjøring av partene i et ansettelsesforhold og en styrking av arbeidsgiver-/arbeidstakerforholdet ved at arbeidstakere velger den best egnede søkeren. En slik søknadsbasert modell vil føre til at vanlige regler for ansettelse vil gjelde for de nyutdannede legene, med de plikter og rettigheter som ellers gjelder i arbeidslivet.

 

 

Modellen for nybegynnerstillinger legger opp til at opprettelsen av legestillinger blir statlig styrt, dette innebærer at befolkningens og helsetjenestens behov for leger styrer opprettelsen og dimensjonen av nybegynnerstillinger, ikke tilgangen på nyutdannede leger slik situasjonen er for turnustjenesten. Dagens rettighetsfestede ordning er hjemlet i turnusforskriftene og innebærer at staten er pliktet til å sikre alle kandidater turnusplass, dette gjelder også kandidater med utdanning fra andre EØS-land. En omlegging av modellen innebærer at staten ikke lenger er pliktet til å tilby alle nyutdanne leger som ønsker det, et første arbeidsforhold. Samtidig vil den statlige retten til å pålegge kommuner å opprette turnusplasser og kandidater til å motta stillinger på tilvist sted faller bort. Helsedirektoratet anser at en bærekraftig utvikling av helsetjenesten må bygge på helhetlige ordninger for opprettelse av legestillinger og kvalifisering av leger, hvor dagens turnustjeneste står på siden av det vanlige utdanningssystemet, regler og avtaler i arbeidslivet og det lovbaserte systemet for legefordeling. I tilegg har organiseringen av denne ordningen fungert som en trekkraft for nyutdannede leger fra andre lang om kan dermed komme i konflikt med den politiske målsetningen om etisk rekruttering av helsepersonell.

 

 

Den nye modellen legger opp til at det vil eksistere flere godkjenningsnivå for legene under kvalifisering. Helsedirektoratet foreslår at legen får en avgrenset autorisasjon i perioden med veiledet nybegynnerstilling, denne autorisasjonen er begrenset både i tid og i yrkesutøvelse. Videre legges det opp til at autorisasjon uten avgrensning gis når EU-kravet er nådd. Dette betyr at nybegynnerstillingen inngår som en del av et endelig kvalifiseringsløp for legene.

 

 

Helsedirektoratet poengterer i sin rapport at å ivareta legedekningen i distriktene må stå sentralt for fremtidens ordning for nyutdannede leger, og at dette må initieres gjennom statlige virkemiddel og positive stimuleringstiltak. Dette inngår som en del av et ønske om at den praktiske tjenesten skal dekke flere formål. Forslaget om nybegynnerstillinger innebærer en styrking av legetjenestene i kommunen i samsvar med Samhandlings-reformen. Ettårig tjeneste i kommunene vil sørge for en mer stabil legedekning og mer stabile fagmiljø, samtidig som distriktskommuner og lokalsykehus vil ha en viktig rolle som opplæringsarena for de nyutdannede legene.

 

 

Helsedirektoratet har satt høringsfrist for denne rapporten til 20.august 2010. Medisinstudentenes tanker og refleksjoner rundt forslaget om opprettelse av nybegynnerstillinger vil inngå som en del av Legeforeningens høringssvar til Helsedirektoratet.

 

 

For å sikre at Nmf sitt høringssvar til Legeforeningen reflektere medlemmenes meninger vil det i løpet av april arrangeres allmøter i alle lokallagene, hvor studentene vil få en innføring i rapporten og mulighet til å ytre sine meninger om forslaget. I tillegg oppfordrer vi våre medlemmer til å sende sine innspill til de respektive lokallagene eller via [email protected]

------------------

 

Med denne ordningen vil med-studenter i norge alltid være prioritert (åja, ops.. det er visst sonja84 som poster dette, glemte det nesten :p tilfeldig at hun poster dette mon tro? :p)...

Karakterer må vel innføres i det norske medisinstudiet og som w3p sier så vil det føre til at de gode legene vil havne i storbyene....

"Modellen for nybegynnerstillinger legger opp til at opprettelsen av legestillinger blir statlig styrt,

dette innebærer at befolkningens og helsetjenestens behov for leger styrer opprettelsen og

dimensjonen av nybegynnerstillinger..." Vet ikke om jeg likte den så godt...

2 år synes jeg er for mye.. 1,5 år er akkurat bra nok... + blir mye kontakter-basert ansettelser selvom kvaliteten ikke når opp til standarden...

Lenke til kommentar

IPHONE APPS

Noen som kan anbefale noen gode iphone apps som er nyttig for medisin student? Ser at det finnes veldig mye men ikke så mye som er rated i Itunes. Kunne vært nyttig å høre noen erfaringer før jeg bruker masse penger på å kjøpe.

 

Forøvrig kommer felleskatalogen som gratis app ganske snart, det blir veldig fint :-)

iSilo - 55 kr. Denne anbefales veldig, den har ikke noe medisinsk funksjonalitet i seg selv, men med dette programmet kan man bruke mobilutgaven av "Norsk legemiddelhåndbok" eller NEL

 

Uten at jeg har satt meg veldig godt inn i dette, vil jeg si at jeg ikke liker tanken så godt. Noen grunner til det er at dette vil jo (slik jeg ser det) føre til at de beste legene alltid vil havne i de store byene, de med familie i helsevesenet vil ha en fordel, og karakterer fra skolen vil bety mer enn kvaliteten på den faktiske legejobben som blir gjort...

For å få flinke folk til distriktene kan man tilby attraktive arbeidsvilkår, f.eks. økt lønn, lengre ferie o.l. Gulrot fremfor pisk. Karakterer fra skolen trenger ikke bety så altfor mye, mitt inntrykk er at arbeidsgivere er like mye opptatt av CVen så lenge ikke karakterene er skikkelig crappy. Flesteparten av norske studenter har ikke karakterer å vise til en gang. Det er jo heller ikke så dumt at arbeidsgivere også kan ta personlige egenskaper i praksis. Dette er ikke noe helt nytt folkens, dette er akkurat de samme omsendighetene som dere treffer på rett etter turnus.

 

Med denne ordningen vil med-studenter i norge alltid være prioritert (åja, ops.. det er visst sonja84 som poster dette, glemte det nesten :p tilfeldig at hun poster dette mon tro? :p)...

Karakterer må vel innføres i det norske medisinstudiet og som w3p sier så vil det føre til at de gode legene vil havne i storbyene....

"Modellen for nybegynnerstillinger legger opp til at opprettelsen av legestillinger blir statlig styrt,

dette innebærer at befolkningens og helsetjenestens behov for leger styrer opprettelsen og

dimensjonen av nybegynnerstillinger..." Vet ikke om jeg likte den så godt...

2 år synes jeg er for mye.. 1,5 år er akkurat bra nok... + blir mye kontakter-basert ansettelser selvom kvaliteten ikke når opp til standarden...

Jeg gjentar, gulrot fremfor pisk for å få folk ut til distriktene. Nok en gang tror jeg at arbeidsgivere velger en person som er pålitelig, hyggelig og fine ting på CVen med gjennomsnittskarakter fremfor enn ren straight A - student som ikke har gjort noe annet. Jeg foretrekker heller 2 år på ett sted hvor jeg selv kan påvirke fremfor 1,5 år på et helt tilfeldig sted. Og det er jo bra å styrke primær helstetjenesten er det ikke?

Lenke til kommentar

Den nye basisutdannelsen er naturligvis en sørgelig erstatning for turnustjenesten, men det finnes overhodet ingen mulighet for at turnustjenesten kan fortsette. Systemet er forlengst beyond repair.

 

Negative aspekt ved den nye tjenesten:

- Man mister den gode basisutdannelsen som alle norske leger har. Den nye systemet gjør at folk begynner sin basisutdannelsen ved f.ex en Øye-avdeling og kan gå igjennom hele basistjenesten uten å se akutte kirurgiske eller medisinske tilstander.

 

- Karakterer må sannsynligvis innføres i Norge

 

- Mens den gamle loddtrekning var helt tilfeldig og ikke diskriminerte noen, vil et søknadsbasert system gjøre at distriktene vil slite, det vil gi en stor fordel til medisinstudenter i Norge som allerede er godt kjent med det norske helsevesenet og har gode muligheter til å skaffe seg kontakter og man risikerer at de med utenlandsklingende navn blir diskriminert slik de blir i resten av samfunnet.

 

- CV-rytteriets inntog. Æsj.

 

- Enkelte kommer til å gå arbeidsledige

 

Positive sider:

 

- Man trenger konkurranse i det norske systemet.

- Norske studenter vil få en fordel :)

- Tidligere spesialisering har sine fordeler

Lenke til kommentar

Betyr det at man vil måtte skrive en søknad som sendes ut til utrolig mange sykehus da? Sånn for å være sikker? Vil ikke dette fører til en enorm bunke med papierer på de fleste større sykehus? Jeg tenker jo sånn at om det blir søknadsbasert, vil jeg søke "alle" aktuelle sykehus i norge, for deretter å velge blant de positive tilbakemeldingene. Dette vil vel overbelaste søknadsbehandlerne på sykehusa?

 

Jeg syns også at alt som prioriterer én gruppe norskfinansierte studenter fra en annen norskfinansiert studentgruppe (norge, vs utlandet) er relativt forkastelig. Men jeg er veldig _for_ å prioritere norske studenter, dvs. fylle opp plasser med lånekassemedisinstudenter før andre medisinstudenter. Dette er nok ikke i tråd med EØS reglementet, men noe lignende burde vært på plass. Fra det jeg kjenner til, var det utrolig mange Achmed-navn på listen over turnusplassmottakere, og flere av de kommer sikkert aldri til å møte opp 15. august... Da blir det i teorien ledige plasser ved enkelte sykehus, men så vidt jeg vet velger flere sykehus å tie stille om dette, da de i utganspunktet er pålagt å ha flere plasser en sykehusene liker... Dermed forsvinner åpne plasser.

Lenke til kommentar

.............

Jeg syns også at alt som prioriterer én gruppe norskfinansierte studenter fra en annen norskfinansiert studentgruppe (norge, vs utlandet) er relativt forkastelig. Men jeg er veldig _for_ å prioritere norske studenter, dvs. fylle opp plasser med lånekassemedisinstudenter før andre medisinstudenter. Dette er nok ikke i tråd med EØS reglementet, men noe lignende burde vært på plass. Fra det jeg kjenner til, var det utrolig mange Achmed-navn på listen over turnusplassmottakere, og flere av de kommer sikkert aldri til å møte opp 15. august........

 

Hmm, dette skjønte jeg ikke. Hva mener du med Achmed-navn på listen, er ikke disse norske statsborgere? Hvorfor kommer de ikke til å møte opp 15august(turnusstart)???

Lenke til kommentar

Heisann! Vet ikke helt om dette er riktig plass å spørre, men har en innlevering jeg sliter litt med.

 

Mann på 82 år som har venstre hjertesvikt, 60 kg og 180 cm.

 

- Blodtrykk er på 140/90

- Puls er på 110

- Han er cyanotisk på ører, lepper og fingrer.

- Han er tungpustet og virker engstelig

- Han blir tilført oksygen via nesebriller, noe som gjør det bedre.

 

Han står fra før på Renitec 5mg x 2, men blir satt på Diural i tilegg. Situasjonen bedres...

 

Dagen etterpå forverres pasienten, han får en feber på 38,4 C, samt svetter og er slapp. Han har ikke matlyst. Eksporatet hans er grøngult, og legen gir diagnosen Pnemoni. Han blir dermed satt på Imacillin.

 

Hva er deres inntrykk av denne casen? Forventer ikke at noen skal gå dypt inn i det, men alle tips taes med stor takknemmelighet :)

Lenke til kommentar

Jeg håper ingen tror jeg er rasistisk eller noe (og jeg hadde planer om å skrive det i mitt forrige innlegg), men med Achmed navn mener jeg, ja rett og slett navn som ligner på dette navnet, ikke noe mer.

 

Jeg har min informasjon fra fjorårets turnusleger, og årets turnusleger (som nok har eldre kollegaer). De har fortalt meg at det er flere ikke-norske statsborgere med Achmed-lignende navn (som kun indikerer at de er ikke-norske) som søker seg til Norge, noen av dem bare for morroskyld, og flere i denne kategorien møter aldri opp 15. august (turnusstart). Grunnen til hvorfor de ikke møter opp, vet jeg ikke, men kan tenke meg noen grunner: de mente aldri noe seriøst med søknaden, de gidder ikke ta norsk-testen (som de ikke trenger levere inn før etter de har fått plass (men før de starter), de har fått "turnusplass i andre land ol.

Lenke til kommentar

Jeg tror dette også gjelder dansker som har mye konkurranse om legestillingene, så hvorfor ikke søke på "sikker" arbeidsplass i Norge. Det samme med tyskere som ikke får lønn i vanlig forstand under deres turnustjeneste (bare en liten sum), så vil det være gunstig å ta turnus med god lønn i Norge.

 

Slik jeg ser det er nybegynnerstillinger det beste alternativet for utenlandsstudentene. Antageligvis vil de fleste norske utenlandsstudenter få turnus via denne ordningen, mens vi får luket ut utenlandske som tar den lette veien om Norge. Alternativet er å legge turnustjenesten inn i studiet (slik det er i Danmark), da regnes det som et studium, og man kan ekskludere utenlandske jobbsøkere, men utenlandsstudenter må da ta turnus i det landet de studerer. Enda ett alternativ er å la dagens turnus bestå, men begrense utenlandsstudenter ved å ikke gi støtte fra Lånekassa.

 

Hoveproblem: Dagens turnusendring kan ikke bestå, og EØS regler forhindrer at vi kan ekskludere grupper fra å stille på lik linje i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Heisann! Vet ikke helt om dette er riktig plass å spørre, men har en innlevering jeg sliter litt med.

 

Mann på 82 år som har venstre hjertesvikt, 60 kg og 180 cm.

 

- Blodtrykk er på 140/90

- Puls er på 110

- Han er cyanotisk på ører, lepper og fingrer.

- Han er tungpustet og virker engstelig

- Han blir tilført oksygen via nesebriller, noe som gjør det bedre.

 

Han står fra før på Renitec 5mg x 2, men blir satt på Diural i tilegg. Situasjonen bedres...

 

Dagen etterpå forverres pasienten, han får en feber på 38,4 C, samt svetter og er slapp. Han har ikke matlyst. Eksporatet hans er grøngult, og legen gir diagnosen Pnemoni. Han blir dermed satt på Imacillin.

 

Hva er deres inntrykk av denne casen? Forventer ikke at noen skal gå dypt inn i det, men alle tips taes med stor takknemmelighet :)

 

At han er tungpusten kan jo selvfølgelig skyldes hans venstresidige svikt med dannelse av lungeødem.

 

Men, i og med at han har produktiv hoste, er det nærliggende å tenke seg en pneumoni. Ting en bør tenke på er:

Hva viste us? knatring over lungene? nedsatt resplyd? dempning? dehydrert? ødemer?

 

Materiale til dyrkning: dyp neseprøve + av ekspektorat, evt. blodkultur.

 

Andre ting som er av interesse er om han har feber? Frostanfall? I og med at han begynner å bli blå er sannsyneligvis p02 lav. Resp.frekv? Blodgass? Hvordan er blodprøvene hans ved innkomst? Tegn til infeksjon? Har han vært på reise? Hva viser Rtg. thorax? EKG?

 

Har han feber (over 38), lav p02 (noe han sannsynelig har), samt er takykard (noe han er)oppfyller han SIRS kriterinene. I tillegg har han tegn til en infeksjon (i lungene) --> Sepsis-behandling. Det vil (normalt) si benzylpenicillin iv + et aminoglykosid iv (+væske, 02).

 

 

(renitec - ACE-hemmer, diural - sløyfediuretikum. Begge brukes ved hjertesvikt).

Endret av t_man
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...