DeadManWalking Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Det er vel litt forskjell på å scripte fremfor å programmere?
Codename_Paragon Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Jeg synes grensen er uklar og igrunnen ikke viktig, spesielt når poenget her er å finne et språk egnet for å lære seg hva programmering er. Da er det vel viktigere om språket er "Turing complete" eller ikke, og etter det jeg vet er C#, Python og JavaScript alle "Turing complete".
j000rn Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 (endret) Jeg synes grensen er uklar og igrunnen ikke viktig, spesielt når poenget her er å finne et språk egnet for å lære seg hva programmering er. Da er det vel viktigere om språket er "Turing complete" eller ikke, og etter det jeg vet er C#, Python og JavaScript alle "Turing complete". "Alle" språk er turing complete. Tilogmed Brainfuck er turing complete... Så sats heller på et *moderne* språk med ordentlig objektorientering og et bra rammeverk. C# og Java er det som er mest brukt i arbeidslivet idag. C++ er tungvindt å bruke. VB.Net har enklere syntax enn C#, men ellers mye likt. Aetat.no søk: .Net - 49 Java - 36 basic - 20 , vb - 4 javascript - 14 (disse er for andre språk, men at det er positivt å kunne javascript i tillegg) Perl - 8 Python - 7 Ruby - 2 Endret 25. november 2007 av jorn79
GeirGrusom Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 It is difficult to find examples of non-Turing complete languages, as these languages are usually very limited (see, however, machines that always halt). Examples include some of the early versions of the pixel shader languages embedded in Direct3D and OpenGL extensions. Another example is a series of mathematical formulae in a spreadsheet with no cycles. While it is possible to perform many interesting operations in such a system, this fails to be Turing-complete as it is impossible to form loops; BASIC languages associated with common spreadsheet programs such as Excel and OpenOffice Calc are however Turing-complete. Another famous example is the category of regular expressions, which are generated by finite automata. A more powerful but still not Turing-complete extension of finite automata is the category of pushdown automata. Drit i Turing-complete, alle generelle språk er det allikevel. Men jeg synes det er viktig å få med seg datatyper når man lærer seg programmering, og det får du ikke helt med i Javascript eller Python.
Codename_Paragon Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Voldsomt så aggressive folk ble om turing completeness da. Poenget mitt er at om et språk er TC så er det generelt nok, i motsetning til HTML (som også er et språk - markup-språk) som mange insisterer de programmerer i. Så anbefaler jeg å ta en kikk til å hva utgangspunktet faktisk er: en som vil lære seg litt om programmering. Han er 14 år, og siden barnearbeid ikke er utbredt i Norge, er statistikk fra Aetat temmelig irrelevant. Språk kommer og språk går, det er ikke lenge siden Java skulle frelse verden, nå er det .Net som er moteriktig, forøvrig et rammeverk.
Jaffe Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Trådstarter har allerede valgt VB.NET, som er turing complete, brukt en del i jobbsammenheng, blablalba, selv om begge deler er totalt uinteressant for en 14-åring. Er det noe mer å snakke om?
GeirGrusom Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 (endret) Hehe poeng. [generalisering]Turing completeness er et begrep folk som ikke er så flinke til å programmere bruker for å virke som om de vet hva de snakker om.[/generalisering] uten å angripe noen her egentlig, så har jeg bare det inntrykket fra diskusjoner rundt programmeringsspråk, derfor jeg reagerer litt på det uttrykket. Jeg vil ikke si at HTML er programmering på noe plan, det er like mye programmering som paintbrush. Noen som synes dette høres teit ut? tenk godt etter: Når du skriver en HTML side, lager du en ressursfil for et program som skal tegne en side. Når du tegner i Paintbrush, lager du en ressursfil for et program som skal tegne et bilde. Javscript derimot, er programmering. Selvom Javascript har sine feil og mangler, så kan man fint lære mange grunnleggende prinsipper. Endret 25. november 2007 av GeirGrusom
___ Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Javscript derimot, er programmering. Selvom Javascript har sine feil og mangler, så kan man fint lære mange grunnleggende prinsipper. Essensen er vel at alle programmeringsspråk har sine feil og mangler. Jeg har til gode å finne et språk som er absolutt perfekt på alle plan. Ingenting kan bli perfekt når vi snakker om hardware og software, fordi det er mennesker som har laget det. Det florerer av bugs, helt fra prosessornivå, og opp til runtime-miljøene programmene skal kjøre i. Og de, programmene altså, er ikke feilfrie de heller. Werner
Wattengård Skrevet 26. november 2007 Skrevet 26. november 2007 Hva?! Uhørt! Min programvare inneholder aldri feil. Jeg programmerer helt feilfritt! *kremt* Når det er sagt Trådstarter ser som sagt ut til å ha valgt VB.Net. Det er forsåvidt et greit valg da det i tillegg til å gi innblikk i generell programmering, også gir erfaring med å bruke .NET-rammeverket. Etter hvert kan han for eksempel se litt på C#, prøve seg litt på (Iron)Python eller prøve å lage Xbox360 spill I arbeidslivet derimot, vil det kanskje lønne seg å i tillegg kunne Python, C++, PHP og andre litt mer eksotiske språk, da du ellers sannsynligvis vil ende opp med å kode business-solutions. Og det er ikke alltid veldig utfordrende
___ Skrevet 26. november 2007 Skrevet 26. november 2007 I arbeidslivet derimot, vil det kanskje lønne seg å i tillegg kunne Python, C++, PHP og andre litt mer eksotiske språk, da du ellers sannsynligvis vil ende opp med å kode business-solutions. Og det er ikke alltid veldig utfordrende Jeg har endt opp med å kode "bussiness-solutions"... Har jeg kanskje havnet på feil plass? Alle de andre jeg kjenner i bransjen driver også med dette... Stakkars oss... Werner
Wattengård Skrevet 26. november 2007 Skrevet 26. november 2007 Ok... "Utfordrende" var kanskje litt feil ord. "Kjedelig" er kanskje et bedre ett. Når jeg tenker business-solutions så tenker jeg på lønnsystemer, hr-systemer, crm, butikkdata osv. Noe som er veldig "codemonkey" hvis man er utvikler og ikke designer. Det jeg tenker på som motsetning til business-solutions er å utvikle nye applikasjoner, skape nye idéer, webutvikling, backend-utvikling osv. Og nei, jeg kan ikke å sette ord på tankene mine Jobber selv med lønnsystem akkurat nå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå