henbruas Skrevet 12. november 2007 Skrevet 12. november 2007 Hei. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve meg på programmering, men har egentlig aldri prøvd å sette ideen ut i livet før nå. Jeg vil gjerne lære et forholdsvis enkelt språk. Jeg er 14, og har da en begrenset hjernekapasitet i forhold til dere eldre, for å gjøre et latterlig forsøk på smisk. Men i alle fall. Det må være enkelt, og oversiktlig, ikkje minst, er det noe eg kan ha lett for er det å miste oversikten. Et språk der så mye som mulig står i "klartekst"(så forståelig som mulig altså, når jeg f.eks. ser et stykke Perl-kode, så kan det se ut som om nevøen min har lekt seg med tastaturet). Det må funke på tvers av i alle fall Windows og Linux. Det bør helst ligne på andre språk, slik at det er mulig å gå over til noe annet senere. Da har jeg altså sagt frem kravene, og jeg håper at det finnes noe som oppfyller dem. Hvis ikkje, så vet dere kanskje hva som oppfyller de så godt som mulig? I tillegg til å få anbefalt et språk, kunne jeg også tenke meg forslag til hvordan tilnærme seg det, altså forslag til bøker, nettsider, hvor begynne osv. (jeg la merke til stickyen, ja, men jeg hadde som dere ser en del spesifikke krav til språket, og jeg liker også å ha en egen tråd, det gjør det mer oversiktlig). På forhånd takk.
Jaffe Skrevet 12. november 2007 Skrevet 12. november 2007 Jeg anbefaler deg å lære Python eller Ruby. Spesielt Ruby har en meget bra community, også for nybegynnere. Det finnes en rekke tutorials / guider på nettet. Kanskje dette er den mest nybegynnervennlige, selv om enkelte syns den blir litt for useriøs: http://poignantguide.net/ruby/ Uansett språk du til slutt ender på, er du velkommen på #programmering @ QuakeNet (IRC) om du trenger hjelp.
TLZ Skrevet 13. november 2007 Skrevet 13. november 2007 (endret) Jeg skulle til å anbefale deg C# eller Java men siden du nevner at ting skal være mest mulig i klartekst så anbefaler jeg VB(.NET) i steden for. Her det lite brackets og andre skumle tegn, bare engelske nøkkelord. Veldig greit hvis en er nye til programmering, dessuten (hvis jeg ikke tar heeelt feil) så er VB verdens mest brukte programmeringsspråk, så det er nok av ressusser. (Dessuten, hvis du bruker VB.NET så kan også folk som skriver C# også være i stand til å hjelpe deg.) Et annet problem er at VB ikke ligner sååå mye på andre språk(de mest brukte), da må du nok igjen belage deg på språk som C#, Java, C/C++, ol. Nå skal det være sagt at selv om VB ikke ligner så mye på andre språk så er funksjonaliteten relativt lik C# og Java, man må bare skrive på en ganske anerledes måte. (VB.NET er mye mer kraftig enn det folk flest tror.) Selv begynte jeg med VB som 9-åring(bruker C# nå). VB.NET får du får bode Windows(Microsoft .NET Framework), men også får Linux(Mono). Mulig ting er bitte litt vanskeligere å gjøre på Linux, men tror det er nok av guides på nettet som vil hjelpe deg der. For å komme i gang med VB.NET på windows trenger du to ting. Microsoft .NET Framework(2.0) og et program til å skrive ting i. Du kan skrive koden i notepad og kompilere fra command line, men det er knotete så jeg vil anbefale deg å få et dedikert program til å skrive kode i. Enten Microsoft's eget Visual Basic Express eller SharpDevelop. Sistnevnte er fri/åpen programvare. Hvis det virkelig er veldig viktig for deg at syntaksen på språket ligner andre så vil jeg anbefale deg å sterkt vurdere C#, Java, eller C/C++ selv om det kanskje er litt vanskeligere å komme i gang med. Kan du C#(eller noen av de nevnte) så er det lettere å gå over til noen av de andre. For å sammeligne språkene så kan jeg gi to eksempler. (Begge eksemplene skriver ut "Hello Pusur" i et command-vindu). I VB: Imports System Module MittProgram Sub Main() Console.WriteLine("Hello Pusur") End Sub End Module I C#: using System; public class MittProgram { public static void Main() { Console.WriteLine("Hello Pusur"); } } Men selvfølgelig er det viktigst at du tar det som du liker best, så har du det mest gøy med VB, Ruby eller hva enn du velger så bare kjør på med det. Endret 13. november 2007 av TLZ
henbruas Skrevet 14. november 2007 Forfatter Skrevet 14. november 2007 Du nevner at om jeg vil ha et språk som ligner andre, så bør jeg vurdere C#, Java eller C/C++. Er det mulig å få en litt mer spesifikk anbefaling? Jeg vil sjekke ut litt selv, men det kan være veldig greit å få det kort og oversiktlig, av en som kan noe om emnet. Og sammenligningen mellom VB og C# var veldig kjekk, kunne du kanskje lage noen flere?
Jaffe Skrevet 14. november 2007 Skrevet 14. november 2007 VB er som sagt her også nybegynnervennlig. Det er ikke like brukende på Linux, da .NET kun støttes gjennom mono-platformen og ikke er like godt utviklet for Linux for til Windows, slik f.eks. C/C++, Ruby, Python, og flere er. Når det gjelder C# er det et nokså tungt språk å begynne med for en nybegynner, og enda verre er C og C++. Den store fordelen med å lære C# eller VB er nok at du lett kan lage et grafisk brukergrensesnitt til programmene dine ved å plassere knapper, vinduer, tekstbokser etc. veldig lett.
j000rn Skrevet 14. november 2007 Skrevet 14. november 2007 (endret) Sånn for oppklaring: * VB er ikke det samme som VB.Net * VB er gammelt og dårlig. * VB.Net er nytt (og bedre) * C# og VB.Net blir kompilert til samme type .exe fil (.Net). * C# og VB.Net kompilerte filer kan kjøres i Linux via Mono rammeverket. * C# finnes det kompilatorer til for Linux. Det er vel dårlig støtte for VB.Net kompilatorer? Endret 14. november 2007 av jorn79
henbruas Skrevet 14. november 2007 Forfatter Skrevet 14. november 2007 Så det dere sier, er egentlig at VB.Net er dårlig støttet i Linux, men nybegynnervennlig. C/C++ er mye bedre støttet i Linux, men er også mye vanskeligere. Hvilke alternativer står igjen, bortsettfra C#, som fremdeles matcher mine andre kriterier noenlunde?
Jaffe Skrevet 14. november 2007 Skrevet 14. november 2007 C# er nok litt lettere enn C og C++, men det er fortsatt rimelig tungt altså.
Wattengård Skrevet 15. november 2007 Skrevet 15. november 2007 Hvis du lærer deg objektorientering så kan du relativt lett hoppe mellom språkene. Det er nesten bare syntaktiske forskjeller. Jeg er i Ruby-fanboy modus for tiden selv. Sjekk http://rubyforge.org/snippet/detail.php?ty...ppet&id=103 for et enkelt eksempel på en chat-sak. -C-
TLZ Skrevet 15. november 2007 Skrevet 15. november 2007 (endret) Sånn for oppklaring:* VB er ikke det samme som VB.Net * VB er gammelt og dårlig. * VB.Net er nytt (og bedre) * C# og VB.Net blir kompilert til samme type .exe fil (.Net). * C# og VB.Net kompilerte filer kan kjøres i Linux via Mono rammeverket. * C# finnes det kompilatorer til for Linux. Det er vel dårlig støtte for VB.Net kompilatorer? VB6( eller gammel VB) er i 2007 så gammelt at mange bare sier VB når de mener VB.NET. Finnes støtte for VB.NET men, Mono påstår faktisk at den er "feature complete", men kan ikke garentere at den er bugfree. En ting ang. C# er at hvis du vil lage programmer som kjører i både Windows og Linux må du passe på hvilke klassebibliotek og versjoner du bruker. Du kan helgradere deg ved å bruke .NET 1.0/1.1 biblioteker da begge støtter dette. 2.0 har ikke mono fulstendig støtte for ennda(men det er på vei, og når det kommer så skal jeg sørge for at ene programmet mitt kjører der.) Mono finnes også for Mac OS X, men funker ikke så knallbra såvidt jeg har forstått. C# er nok litt lettere enn C og C++, men det er fortsatt rimelig tungt altså. Syntaksen i C# er jo lik(brackets, {}, osv...) men med C# så har man .NET Rammeverket. Det gjør at man kan gjøre flere ting mye mye mye lettere. Man har ting som gjør det lekende lett å lage et vindu med knapper osv... Ting som i C++/C kan kreve avanserte API ol. kode kan ofte gjøres med et par linjer i C#. (Dette gjelder også VB.NET og alle .NET språk. Du kan egentlig også skrive C++ i .NET, men da er det egentlig likegreit å brukle C# da dette er veldig likt - bare enklere å skrive.) Hvis du bare tenker at { betyr begynnelse på avsnitt, og } betyr slutt på avsnitt. ; er det samme som punktum så vil du se at C# egentlig ikke er så veldig vanskelig. (Kanskje jeg skriver flere C# vs. VB.NET sammenligninger, men er egenlig på jobb nå så får det får jeg ta i kveld i så fall.. og eksempler på C/C++ får de andre ta seg av. ) Endret 15. november 2007 av TLZ
henbruas Skrevet 16. november 2007 Forfatter Skrevet 16. november 2007 Hvordan er Java i forhold til C#, VB.Net og C/C++?
j000rn Skrevet 16. november 2007 Skrevet 16. november 2007 Hvordan er Java i forhold til C#, VB.Net og C/C++? Ganske likt C# syntaxmessig. Men personlig er C# og .Net rammeverket mye mer moderne og ryddig syntes jeg. I tillegg kommer snart C# 3.0 med mye fordeler som ikke finnes i Java.
henbruas Skrevet 20. november 2007 Forfatter Skrevet 20. november 2007 Jeg kom frem til at jeg skal prøve å lære meg Visual Basic.Net, og gi litt blaffen i Linux-kompabiliteten. Det jeg har sett hittil har vært veldig bra, enkelt å programmere og enkelt å lage et GUI til.
DeadManWalking Skrevet 20. november 2007 Skrevet 20. november 2007 .NET har mange muligheter, for all del. Men du taper nok litt på å ikke sitte deg inn i noe annet. Du kan fint bruke C++ også bruke opensource multiplatform biblioteker for grafikk og vinduer.
Jaffe Skrevet 20. november 2007 Skrevet 20. november 2007 .NET har mange muligheter, for all del. Men du taper nok litt på å ikke sitte deg inn i noe annet. Du kan fint bruke C++ også bruke opensource multiplatform biblioteker for grafikk og vinduer. Men det er langt fra like lett som i VB
DeadManWalking Skrevet 20. november 2007 Skrevet 20. november 2007 Ja, det må jeg si. Smilet kommer nok fortere rundt munnen med VB enn med C++. Jeg kom over dette, jeg tar dette fra en bruker som har quotet dette fra en bruker. Som dere ser på postcouten min, leser jeg mer her enn jeg skriver. Det jeg har lest om C++ til nå har i hovedsak omhandlet console-programmer. Noe som jeg forstår godt, jeg gjorde det samme da jeg begynte med VB. Men i VB er forskjellen ganske liten mellom Windows- og console-programmer. Optimist som jeg er tenkte jeg "det kan jo ikke være så galt", så jeg startet ett nytt prosjekt i VS 2005 med GUI.Resultatet var at jeg hadde lyst til å løpe skrikende ut og senke PC-en midtfjords... Gå for VB!
henbruas Skrevet 20. november 2007 Forfatter Skrevet 20. november 2007 Det er ikke noen som vet om noen gode guider, forresten?
Codename_Paragon Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Hvorfor ikke prøve JavaScript istedet? Fungerer på Opera/Netscape/IE/Safari på Linux/Mac/Windows. Lagde selv en liten duppeditt som kjører på Opera Mobile på min mobiltelefon. Det finnes mengder med biblioteker, oppskrifter, eksempler og veiledninger på nettet, mye (kanskje til og med det aller meste) er gratis og lovlig fritt tilgjengelig.
GeirGrusom Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Nå er begrensningene ganske store, og mange løsninger som blir brukt i alle andre programmeringsspråk er mer eller mindre ignorert i JavaScript. Foreslår heller et programmeringsspråk istedet. Hvilke OS det fungerer på, er egentlig irrelevant. C# synes jeg er en sikker vinner. objektorientert(class, struct og interface), støtter generics, operator overloading, pekere hvis du trenger det (unsafe) Pluss at man får bruke det overlegent beste IDE-en, Visual Studio
Codename_Paragon Skrevet 24. november 2007 Skrevet 24. november 2007 Nå er begrensningene ganske store, og mange løsninger som blir brukt i alle andre programmeringsspråk er mer eller mindre ignorert i JavaScript.Det er begrensninger, men det fungerer og er greit nok til å lære seg programmering, som var formålet her.Foreslår heller et programmeringsspråk istedet.Det ble litt tvetydig.Hvilke OS det fungerer på, er egentlig irrelevant.Rent bortsett fra at det var en betingelse satt i det aller første innlegget.C# synes jeg er en sikker vinner.Det er ganske etterspurt for tiden, men på hvilken måte mener du det egner seg spesielt til å lære seg programmering på? Med JavaScript slipper du kompilering, prosjektoppsett med mer.objektorientert(class, struct og interface), støtter generics, operator overloading, pekere hvis du trenger det (unsafe)Pluss at man får bruke det overlegent beste IDE-en, Visual Studio Eclipse er også en egnet plattform dersom en vil begynne rett på en IDE.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå