Gå til innhold

Guide; koble PC-er sammen på nettverk og dele skriver.


Sewero

Anbefalte innlegg

Deling av katalog

 

Å dele en harddisk/partisjon eller en katalog er i Windows svært enkelt. Man høyreklikker på instansen som skal deles og velger valget «Deling og sikkerhet». Videre velger man at den skal deles og skriver inn et navn man ønsker at den delte ressursen skal hete.

 

 

 

Hvis man har harddisken formatert med FAT32-filsystem er tilgangsbegrensningene man kan sette noe mer begrenset enn hvis man benytter NTFS. Man kan sette begrensninger i forhold til antall brukere tilkoblet, hvilke brukere som skal kunne koble seg til (krever at de er opprettet som brukere på maskinen hvor den delte mappen er) og de kun skal kunne lese filene, eller om de også skal kunne gjøre endringer.

 

 

 

Man kan få tilgang til en delt katalog på flere måter. Den enkleste og raskeste metoden kan være å bruke Kjør-valget på Start-menyen, og videre skrive inn \\maskinnavn – f.eks. \\pers-pc. Man vil da få opp en oversikt over alle katalogene som er delt, altså tilgjengelig over nettverket, på PC-en pers-pc. Man kan her også skrive inn IP-adressen i stedet for navnet (f.eks. \\192.168.0.4). Husker man navnet på den delte katalogen kan også dette skrives inn direkte, f.eks. \\pers-pc\bilder.

 

 

 

Hvis man kommer til å benytte en delt katalog på en annen maskin ofte kan det være en fordel å sette denne opp som en nettverksstasjon. Den delte katalogen vil da få egen stasjonsbetegnelse under Min datamaskin.

 

 

 

For å gjøre dette kan du høyreklikke på en delt ressurs og velge «Koble til nettverksstasjon» – du vil da få opp valg om hvilken stasjonsbetegnelse som skal benyttes, samt om du skal kobles på denne delte katalogen neste gang du logger inn på PC-en.

 

Deling av skriver

 

Å dele en skriver gjøres nesten likt som for en katalog. Velg egenskapene til skriveren du vil dele via kontrollpanelet – velg skillearket Deling, og videre kan du sette opp navnet skriveren skal ha på nettverket. Evt. er det også mulig å styre hvem som skal ha tilgang til skriveren.

 

 

 

Å koble seg til skriveren er heller ikke ulikt som for en katalog. Gå inn på maskinen skriveren er koblet til (altså f.eks. \\pers-pc). En del skriver vil der være listet – høyreklikk og velg «Koble til». Framgangsmåten for å skrive ut vil være som om skriveren var tilkoblet lokalt til PC-en.

 

 

Fungerer ikke dette kan du gå inn på mine nettverkssteder, vis alle tilkoblinger, høyre klikk på Lokal tilkobling, egenskaper, internett protokoll (TCP/IP), egenskaper, bruk følgende ip adresse,

PC1:

f. eks IP adresse: 192.168.0.124

nettverksmaske: 255.255.255.0

standard gateway: 192.168.0.1

 

PC2:IP adresse: 192.168.0.125

nettverksmaske: 255.255.255.0

standard gateway: 192.168.0.1

 

DNS skal være automatisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 10 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Hei. Super guide, fikk til å sette opp nettverket enkelt :)

 

Eneste jeg lurer på er om du kan utdype litt tilgangsbegrensninger? Jeg har nå satt opp mediacenter-pc'en slik at alle kan skrive og lese til den partisjonen jeg har satt opp. Men vi deler nettverk med husverten, og selv om han ikke er noen ekspert på nettverk (langt i fra), så ville det vært fint å stengt av tilgangen slik at bare jeg og samboeren min kan legge til/slette filer fra partisjonen.

 

Hvordan går jeg fram for å få til dette?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vil det være noe problem å koble sammen to stk XP og en W7? Har printer og en ekstern disk med musikk, bilder, filmer osv på den ene XP maskinen. Jeg deler i dag uten problemer dett med laptoppen som kjører Vista. Vil det være like enkelt dersom jeg setter denne opp på W7?

Endret av xblikken
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 år senere...

Heisann,

 

jeg har et hjemmenettverk bestående av flere PC-er koblet sammen via en INTELLINET gigabit switch.

En nettverksprinter er også koblet til switchen.

 

Switchen er helt ny, og problemet er: Jeg søker etter printeren, men den dukker ikke opp, uansett hva jeg prøver (ulike maskiner, ulike kabler osv.). Jeg har resatt printeren til fabrikkinnstillinger. På den forrige switchen vi hadde, var printeren koblet til på samme måte, og det fungerte fint. Alle maskinene som er koblet til switchen snakker sammen, og får internett gjennom switchen.

 

Er det slik at printeren må settes opp mens den er koblet til en maskin via usb?

 

Noen tips til hvordan jeg løser dette?

 

Mvh Lars

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Jeg foretrekker vel å unngå Samba for skrivere. Dersom du installerer KDE, så kan du enkelt sette opp deling av skriver fra System Settings, du finner en veiledning her: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:%28K%29Ubuntu_server_howto/Hjemmeserver#Printer_-_oppsett_og_deling_p.C3.A5_nettverket

 

Dessverre er wiki'en ikke mulig å redigere lenger, så kan ikke garantere at alt er oppdatert der.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...