Gå til innhold

Må jeg ha router?


CSSSK

Anbefalte innlegg

Jess, da har tiden igjen kommet for å rive seg i håret og prøve å sette opp hjemmenettverket slik man vil ha det... Jeg har til nå hatt et hjemmenettverk bestående av en switch, to PC-er og en xbox. Har en del filmer, bilder og musikk på de to pc'ene som jeg bruker på xboxen ute i stua. Har ikke hatt nettilgang siden jeg flytta inn pga at vi til nå kun har hatt tilbud om isdn :p

 

Nå har det forøvrig kommet fiber hit, og det er jo veldig flott. Men det fører jo med seg problemer når man kan minimalt med oppsett av nettverk. Jeg kobla ganske enkelt en kabel fra "fiberboksen" og inn i switchen, og satte opp at jeg automatisk ble tildelt ip-adresse. Fikk da internettilgang på begge maskiner, og i tillegg på xboxen. Fint, tenkte jeg, men så en dag oppdaga jeg at jeg med xboxen nå kunne bla gjennom flere nettverk som tydeligvis var naboene rundt meg. Regner med at de da også kan bla gjennom alt jeg har delt på mitt hjemmenettverk. Ikke at jeg har noe hemmelig på pc'ene mine, men syns jo det er litt greit å holde bilder og slikt for seg selv da... Er det dette man trenger router til, eller går det an å sette opp nettverket på en eller annen måte sånn at ikke alt blir delt med naboene? Og isåfall, hva slags router anbefales? Jeg vil helst ha en trådet router, og bittorrents brukes flittig, så må være mulig å sette opp dette også.

 

Om det fins noen gode guider med svar, mottas det også med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kryptering, du finner det sikkert hvis du Googler også. Det er ikke så vanskelig å gjøre det. ( Jeg er en gammel dame, og det gikk greit), fulgte denne oppskrifrten ca:

Hvordan kryptere trådløst:

gå inn i explorer på adressen til router:

Skriv i adresselinjen:

192.168.1.1 trykk enter....(det er nummeret jeg bruker, men for deg kan det være noe annet. Det finner du i dine papirer, eller ved å sjekke)..da kommer du inn på routeren din.

Username: skriv ikke noe

Passord: hvis du ikke har noe, skriv admin trykk OK

Configurer under Encryption 128bits

Skriv tall og bokstaver fra 1-0 og bokstaver fra a til f

Husk klikk apply

 

(Så lønner det seg å skrive ned den krypteringen du har brukt... :yes: )

 

PS. Hvis du bruker søkefunksjonen her, finner du flere tråder om dette. Her for eksempel.

 

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Han har neppe noen router eller noe trådløst og kryptere, fibernettet fungerer som ett stort LAN. Trådstarter bør kjøpe en router, i og med det er fiber ville jeg ha kjøpt en litt kraftig router. Hvilke IP-er får du tildelt fra fibernettet? Hvem er leverandør av fibernettet?

 

OK, trodde han snakket om å kryptere sin trådløs router jeg...da har jeg misforstått..

RandiA

Lenke til kommentar

Mistenkte at jeg måtte skaffe en router, ja... Consoll er leverandøren. "Fiberboksen" ble bare innstallert, og ingen info om hva den egentlig inneholder, så trur ikke det er noen muligheter med kryptering gjennom den ihvertfall...

 

Får vel gå til innkjøp av router da. Hvem lager gode routere? Skal ikke ha trådløst...

 

Er denne brukbar, f.eks?

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=11165

Lenke til kommentar

 

Det er ikke så mye igjen av billige routere uten trådløst, Regner med du har mulighet til en ganske rask linje så jeg ville heller ha kjøpt med trådløst og heller skrudd av senderen. Den Linksysen du linket til er vel en rimelig gammel modell og jeg er redd den kan bli for svak for høyere hastigheter.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...