Gå til innhold

Den store tørrbulk tråden


ugotabanana

Anbefalte innlegg

En skikkelig nedgang slik vi ser nå er neppe over på noen dager. Tror ikke på noe krakk eller alvorlig resesjon, men en videre nedtur vil vi nok se i flere måneder. Ser for meg en svak nedgang for resten av 2008 (OSE ned i 350 på det verste). Ved inngangen til 2009 er trolig det meste av subprime og luftslott vasket bort, og vi kan vente ny oppgang igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La inn følgende innlegg på HO ikveld, relevante svar på tråden vil bli lagt ut her.

:

 

God Aften GOGL'ere og andre Bulkere,

 

Sett lite til Sandba, og Havel ser ut til å ha lagt ned sine skriverier på HO så da får vel noen andre skrive noen ord og tanker.

 

Jeg har lite erfaring i aksjemarkedet da også tørrlast, men prøver ytre noen meninger synspunkter og stille noen spørsmål jeg håper de mer kvalifiserte i faget kan svare på, samt at noen kanskje lærer noe.

 

Jeg lærer i alle fall mye av det som skrives på HO VIP, og takk til alle som skriver gode innlegg.

 

Jeg ser det at tørrlast er veldig cyklisk og setter en finger på malmforhandlingene samt lave kull lagre i den nåværende situasjonen vi er i.

 

Malmforhandlingene nå ser veldig tregt ut, flere som nevnte at Brasil vil ha 70% øke i prisen tidligere har det kun vært 20-30%.

 

Kina vil ikke være med på 70% og malmforhandlingene ser ut som ha gått totalt i stå.

Situasjonen så i alle fall slik ut for få dager siden.

 

Har noen fersk informasjon på hvordan forhandligene er per nå, og når de evt. vil bli ferdige?

I 2006 drøyet vel dette til ut i Juni måned om jeg ikke tar helt feil(?)

 

I samme periode nå har også Kineserne lite kull, jeg leste sist igår på www.drybulkindex.com at det er flere kullkraftverk som ikke kjører for fullt på grunn av kull mangel, dette må man jo tenke litt på selv om frakratene har falt fra rekordnivåer til fortsatt gode rater.

 

Hvorfor har de lite kull samtidig som jernmalmlag forhandlingene pågår, er dette også endel av spillet til Kineserne?

 

Jeg ser at ratene har falt, men Kineserne begynner jo virkelig ha lite kull og malm, lagrene deres er jo tomme om ikke alt for lang tid.

 

Det er ikke merkverdig at ratene faller når lagrene snart er skrapt for både kull og malm!

 

Som backtrader tidligere skrev for en stund tilbake at 2% mindre demand vil gjøre store utslag, det har det helt klart gjort.

Dog så er det ikke rart vi har sett mindre demand, Kina må snart må ha påfyll.

 

Jeg synes det er merkverdig at folk da selger shipping aksjene sine på billigsalg på dette tidspunktet da det er innlysene at ratene faller i denne perioden hvor forhandliger pågår.

 

Jeg kan ikke forstå at det ikke vil stramme seg til igjen i frakratene når Kineserne igjen skal fylle lagrene sine, og den tid kommer.

 

Nå virker det derimot som mange tror at Kina ikke skal fylle sine lagre på flere år, i alle fall om vi ser på "krakket" som har vært der i det siste.

 

- Jeg velger kalle det krakk når vi ser halvering og mange blir tvangssolgt.

De kan vel egentlig bare takke seg selv, men jeg mener ingenting vondt i det jeg sier.

Tar man en så stor risk må man ta konsekvensene av den risken..

 

Dog i GOGL sitt tilfelle synes jeg halvering er ganske dramatisk, og stiller store spørsmålstegn om dette i det hele tatt er fortjent. Jeg synes ikke det er det.

 

1) De har få Capesize skip, dette er det segmentet som har falt mest. Ser jo som markedet tror GOGL kun har capesizer i spot.

Etter hva jeg vet har GOGL få eller ingen capesize i spotmarkedet nå.

 

2) BPI Har falt mye mindre enn capesize, men dette ser ikke ut som folk bryr seg nevneverdig mye om, samtidig som større deler av GOGL sine flåte er bundet opp mot lange kontrakter. Det virker jo tydeligvis som en godt bevart hemmelighet at større deler av flåten er på lengre kontrakter.. heh.

 

3) Det virker for meg som folk ikke tror ratene engang vil stramme seg til når malmforhandligene er ferdig.

Utenom malmen så er det også lite kull tilstedet, at ratene fortsatt er bra når Kina sine lagere begynner å bli bunnskrapte må vel vise at markedet absolutt ikke er svekket fundamentalt, men heller tvert imot.

Selskapene tjener fortsatt gode penger på dagens rater.

 

4)

En tulling i Taiwan! Hvor stort omfang har egentlig det denne krabaten fra TMT holder på med? At det blir dyttet ut dårlig slutninger for at han skal få gevinst på sin FFA short virker jo hazard, at dette er lov kan jeg ikke begripe.

Jeg synes i alle fall dette er merkelig måte tjene penger på.

 

 

5) Utbytte caset Golden Ocean:

Fra Q32007 fikk vi hele 0.5$ per aksje, hvilket var mye grunnet asset play. Billung kom med lovord om at det var store muligheter for at dette ville fortsette. GOGL binder stadig opp større deler av flåten mot lange kontrakter. De to panamaxene på 50.000 i fire år(?) var i alle fall veldig bra, dette gir god cashflow over flere år og gjør også at muligheter for utbytte øker med slike kontrakter.

At man vil få tilbake store beløp i utbytte innen 2010 virker sannsynlig, da utbytte politikken er blitt mer agressiv. Tenker da på hendelsen ved Q32007.

 

6)

Golden Ocean kjøper som de fleste vet tilbake aksjer nå, muligens har de kjøpt ferdig. Dette vet ikke jeg så mye om, dog så er det vel et scenario jeg vil trekke frem her.

Den dagen Golden Ocean er ferdig med å handle egne aksjer så bør det vel være på høytid at JF trekker tilbake aksjene som er utlånt for shorting? Skulle dette bli gjort samtidig som malmforhandlingene er ferdig og BDI får litt momentum vil det vel kanskje bli trangt inn døre for de som sitter short?

 

Mye av aksjene ble utlånt i forbindelse med dette lånet GOGL tok opp for å finansiere nybygg. Hvorfor ble dette gjort? Hva er motivet? JF & GOGL veddet også på at kursen vil gå opp 130% fra den dagens verdier på 3 år. Hvorfor da legge ut så mye aksjer for shorting da?

 

Takraset ble jo yttligere forsterket når 10% av selskapet er utlånt til shorting i et surt børsklima med ratefall. Slik jeg ser det var det dårlig timing gjøre dette.

 

-

 

For en 20 åring som har jobbet inn sine aksjer på 3 år er det faktisk ganske tøft og se en bra gevinst med 15000 aksjer bli barbert ganske bra som det har blitt de siste ukene, det har ikke vært særlig morsomt.

 

Jeg kjøpte mine første aksjer i Mai 2007 på rundt 14, og senere ut på 20 tallet. Mine siste 5000 ble handlet på 39,9 og dette er en handler som har frustert meg litt i det siste, men det har jeg lært av.

 

Selv om hovedsaken at jeg sitter her er at jeg vil ha stabile utbytter og en dag selge GOGL vel viten om at jeg har fått tilbake store deler av investeringen i utbytte har de siste ukers kursfall vært uhyggelig, men jeg mister ikke motet av den grunn.

 

På den positive siden er det denne perioden jeg føler at jeg virkelig lærer mye om aksjemarkedet da jeg prøver følge med på andre ting enn bare tørrlast også.

 

Ha en fin og rasjonell bulk kveld.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Bra skrevet Cape. Har du en link til innlegget på HO også?

 

Må også innrømme at jeg har syndet mot GOGL i dag. Hadde en gevinst på over 5k, og solgte alt sammen igjen. GOGL begynner å se sterkere ut, og det er mulig jeg kommer til å angre på dette senere, men akkurat nå er jeg enig med Eskimobob i at nattesøvnen blir bedre uten aksjer. :p

Lenke til kommentar
Bra skrevet Cape. Har du en link til innlegget på HO også?

 

Må også innrømme at jeg har syndet mot GOGL i dag. Hadde en gevinst på over 5k, og solgte alt sammen igjen. GOGL begynner å se sterkere ut, og det er mulig jeg kommer til å angre på dette senere, men akkurat nå er jeg enig med Eskimobob i at nattesøvnen blir bedre uten aksjer. :p

Min nattesøvn er fin, det er ting som bekymrer meg, men dette har i alle fall ikke med hverken aksjer eller finans gjøre.

 

Bare en kort kommentar, cape. Det er en relativ stor slump penger du har spyttet inn i et enkelt selskap - dette medfører også større risiko. Nå skulle man selvfølgelig anta at gogl tar seg opp igjen, men som "ekspertene" sier er første halvdel i 2008 forbundet med røde tall.

 

Røde tall? Røde aksjekurser kan seile dit pepper'n gror.

Jeg er ikke interresert i en rakett aksje.

Jeg er interresert i et case som gir gode utbytter over tid. Dette gjør GOGL, de setter skip på lengre kontrakter, cashflow blir da også garantert i fremtiden og utbyttene blir deretter.

 

Du skal huske på at når folk nå på TV og overalt advarer mot aksjekjøp er det faktisk på tide kjøpe. Når alle skriker selg så kan man forsiktig plukke, dette kommer jo klart an på hvor langsiktig man er. For å understreke det jeg trader særs lite, og har ikke tradet i GOGL eller andre aksjer siden oktober/november.

 

Forresten så er det mange fine muligheter i GOGL, GNK og DSX om dagen for de av dere som også følger tørrlast "over there". Nevner ikke DryShips da jeg er mer positivt innstilt til DSX og GNK delvis grunnet utbytte strategi samt at man ikke har bundet opp hele flåten på spot hvilket DRYS har.

Lenke til kommentar

Cape;

Ta dette som et velmenende råd fra en som har både tapt og tjent:

 

For meg ser det ut som du har gjort den grunnleggende feilen og forelsket deg i GOGL som skulle i 50,- før Jul!

Nå argumenteres det med utbytte. Men hvorfor sitte i en sterkt fallende aksje i et fallende marked? Du kunne uansett solgt og brukt salgsummen til å kjøpe deg inn senere til lavere kurs og få enda flere aksjer som vil gi deg enda mer i utbytte.

 

I grafen under er det tegnet inn noen støttenivåer som har blitt brutt ett etter ett. Fra området 31-32 og ned til 23 var det ikke en gang antydning til rekyl. I dag kom en liten rekyl fra ca. 22 og opp mot 23. Hvis det fortsetter ned er området 10-11 kr. det neste.

Hvor mange år med utbytte må du da ha for å dekke inn tapet?

 

De gule stolpene viser hvilken omsetning det er på ulike kurser. Mest aksjer er omsatt rundt 4-5 kr. Det er der "bermen" har kjøpt og dermed der de fleste anser aksjen som billig (hvis den skulle bryte under området 10-11).

 

Du får ha lykke til uansett hva du gjør, det er ingen fasit i dette gamet og det er uansett egne vurderinger man må stole på. Nå har du fått noen motargumenter mot å sitte i GOGL. Ikke fordi GOGL er et dårlig selskap, men fordi den påvirkes mer enn mange andre av et dårlig børsklima.

 

post-7847-1200600926_thumb.png

Lenke til kommentar

Jo jeg ser rådet ditt, jeg burde spredt min portefølje på 1 eller 2 aksjer til.

Dog skal jeg ikke ha fler enn 4 aksjer i min portefølje, da er det

 

Jeg ser fortløpende på flere, blandt annet DESSC, HAVI, SCORE, AWO, Research in Motion (Nasdaq)

 

el-asso, At jeg burde satt stop-loss på 35-37 er klart dette er noe jeg har lært noe av, for så heller gått inn på dagens kurser. Dog er det lett være etterpå klok.

 

Dette er for meg en long posisjon der hovedmålet er å få så mye tilbake av investeringsbeløpet fra utbytter, som da kan reinvesteres i andre posisjoner siden. Jeg er forelsket i en sak i aksjemarkedet, jeg er mer betatt av aksjer som gir utbytte enn mye annet. Selv om også oppkjøpskandidaterer er en morsom greie.

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg bare å tenker litt her jeg...

 

Er dette scenarioet urealistisk?

 

Gitt et kjøp i dag på 20 kr.

Si at GOGL gir utbytte hvert kvartal på 0,2 dollar i 5 år. Da sitter du igjen med 4 dollar, 20 kr i utbytte (gitt at dollaren står i snitt på 5 dollar/kronen). Da vil jo aksjeverdien være fortjenesten din over 5 år, og står den frendeles i 20 da, har du hatt en årlig økning på 15%.

Lenke til kommentar
Nå sitter jeg bare å tenker litt her jeg...

 

Er dette scenarioet urealistisk?

 

Gitt et kjøp i dag på 20 kr.

Si at GOGL gir utbytte hvert kvartal på 0,2 dollar i 5 år. Da sitter du igjen med 4 dollar, 20 kr i utbytte (gitt at dollaren står i snitt på 5 dollar/kronen). Da vil jo aksjeverdien være fortjenesten din over 5 år, og står den frendeles i 20 da, har du hatt en årlig økning på 15%.

Ja nå vil vi i alle fall mest sannsynlig etter både FE sine beregninger og Billung sine uttalelser om utbytte bli på følgende:

0.50$ - Q4 2007

0.50$ Q1 2008

0.50$ Q2 2008

0.50$ Q3 2008

?? $ Q4 2008

 

Bare her har vi 2 dollar i utbytte hvilket tilsvarer ca. 11,- med dagens dollarkurs. Det er ca. 50% avkastning på dagens kursverdi, hvilket jeg synes er gunstig. Om du skulle få fire dollar i utbytte er nesten hele investeringen i 0. Kursen er da din gevinst

 

(Skatt er da ikke med regnet.)

Lenke til kommentar
utbyttene går jeg ut ifra vil bli noe mindre dersom ratene holder seg under dagens nivå fremover, noe som er godt mulig vil jeg tro..

 

men likevel, gogl vil vel fortsette med utbytte i mange år til slik moderselskapet FRO o.l..?

Så lenge GOGL vil tjene penger så vil de nok fortsette å gi utbytte. Ratene vil stramme seg til igjen, spørsmålet er bare når jernmalm forhandlingene er ferdig. At det blir noe mindre utbytte, skal man jo ikke se bortfra, men store deler av utbyttene er fra asset play uansett. Dette er grunnen til at jeg sitter long.

 

Havila begynner også agressiv utbytte politikk, jeg liker det.

 

Det har også vist seg at aksjer som gir utbytte generelt over tid har MYE bedre avkastning enn aksjer som ikke gir utbytte kan finne frem tall her siden, nå må jeg løpe!

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Statistikk og hvorfor jeg liker utbytte aksjer:

 

Oslo Børs fra desember 1974 til desember 2005.

 

100 kr investert i høydividendeselskap steg til 6,500 kr, mens 100 kr i selskap uten dividende bare steg til knappe 700 kr.

 

Naranek blandt andre i forumet her har flere ganger vært negativ når jeg har pratet varmt om høyutbytte selskaper, jadu vi får se om 15-20 år, men at sjansene for at høyutbytte selskaper fortsetter denne statistikken er ganske garantert. At det å investere i selskaper som GOGL, HAVI, DESSC mm. som gir høy prosentvis avkastning på kurs er en god måte investere på når man investerer over tid.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Det var nok en kjempetabbe å selge i går ja. Ser ut som jeg traff bunnen nesten perfekt, men solgte for tidlig og går glipp av nesten hele oppturen. Er vel egentlig ganske fornøyd likevel. Mye bedre å glede seg over pengene en faktisk tjener enn å gråte over pengene en kunne ha tjent. :)

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar

Velger å klippe & lime et godt innlegg på HO fra "Gomoku".

 

DnB NOR Markets har i det siste startet opp med WebTV sendinger. I dag

morges intervjuet Kristian Tunaal shippinganalytiker Glenn Lodden om

bulksektoren generelt og Golden Ocean spesielt.

 

Her er hovedpunktene som kom frem:

 

- Kineserne har mer eller mindre stoppet importen av jernmalm siden

desember for å legge press for å begrense prisøkningene på malm

- Bortfall av malmimporten har lagt press på bulkratene

- Kineserne har 40-41 millioner tonn jernmalm på lager som tilsvarer

ca. 1 måneds forbruk (historisk lite)

- Snart må kineserne på banen for å fylle opp lagrene igjen

- Etterspørselen er jevnt høy pga. stor vekst og bygging av landet (jernbane,

bygninger, infrastruktur, ...)

- Koblingen til USA's økonomiske situasjon er overdrevet da 50% av

jernmalmen brukes til bygninger og infrastruktur mens bare ca. 13%

brukes til maskiner og varer som er påvirket av eksportsituasjonen til

USA og andre land

- Golden Ocean er veldig bra posisjonert for 2008

- GOGL har en kontraktsdekning på ca. 70% for 2008 og ca. 65% for 2009

- Ratene på inngåtte kontraktene er veldig bra

- Noe stigninger på driftskostnader må påregnes men marginene er veldig gode

- Bulksektoren har fått seg en skikkelig trøkk i det siste pga. makro

og ratefall

- Prisingen på GOGL er veldig rimelig både på P/E, NAV og forventet yield

- Kursmål på GOGL er ca. 30 kroner

- GOGL er en veldig god kjøpsmulighet på dagens prising

- Aksjen kan stige veldig fort igjen når malmforhandlingene er ferdig og

eksporten (og dermed ratene) tar seg opp igjen

- Risikoen i GOGL ligger i kinesisk økonomi og flåteveksten fom. 2009

- I sum tror DnB NOR at bulksektoren har fått seg et knekk i hovedsak

pga. spillet kineserne kjører rundt jernmalmen. Spillet må snart ta

slutt og GOGL er et attraktivt case med dagens prising.

 

I tillegg til denne WebTv sendingen ble det også publisert en 88 siders

analyse av shippingsektoren. Jeg har ennå ikke fått lest igjennom denne

men ser at Bulk får som sektor anbefalingen BUY mens tank får HOLD. I

tillegg er "Top Pick" i de skandinaviske markedene GOGL foran JIN med

oppsider på henholdsvis 39% og 36% fra dagens nivåer.

 

Dagens nyhet om 2 kamsarmaxer er særdeles bra, dette viser at bulk ikke er over i 2010, og at GOGL vil fortsette bygge sten på sten.

Breakeven på disse 2 båtene er ca. 8.000$ dagen,

(4.000$ drift og 4.000$ finans.) Etter mitt sin gir dette også store muligheter for dividende også etter 2010.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...