Gå til innhold

Vil heve kjøpet av Amilo grunnet konstante problemer


Zindre-

Anbefalte innlegg

Hei, jeg satser på at det er rett forum jeg poster i nå. Om det ikke er det satser jeg på at en hyggelig moderator flytter posten.

 

Alt begynte i desember 2005 når jeg kjøpte meg en Fujitsu-Siemens Amilo M1437G. I løpet av kort tid (noen måneder), så måtte jeg for første gang sende inn PC-en til reparasjon. Problemet var streker over skjermen i forskjellige farger, skjermen ble svart som om den skulle vært i hvilemodus men ingenting skjedde eller så kunne jeg få blåskjerm. Til slutt ville var det nesten umulig å få startet Windows i det hele tatt. Jeg sendte PC-en inn til reperasjon hos Lefdal og det tok ca. 4 uker fra jeg sendte den inn til jeg fikk den tilbake. Verkstedet som den var blitt sendt til skyldte på virus og jeg måtte betale en egenandel på 695 kroner tror jeg det var.

 

PC-en fungerte så i kanskje et halvår, så kom de samme symptomene tilbake. PC-en krasja og ble helt ubrukelig Jeg sendte inn PC-en igjen og denne gangen fant de ut at det var skjermkortet det var noe galt med så de hadde byttet det (jeg hadde sagt dette fra første gang den ble levert inn). Jeg fikk den tilbake og den virket så god som ny.

 

I løpet av en måned i høst har de samme symptomene kommet tilbake igjen og jeg har sendt den inn (igjen). Jeg har sagt at jeg ville heve kjøpet og Lefdal sa at det måtte være den samme feilen tre ganger for at jeg skulle ha rett til det, så jeg er litt skeptisk til hva jeg skal tro med tanke på at verkstedet deres ga to forskjellige diagnoser for akkurat det samme problemet. Jeg sjekka før jeg sendte den inn den andre gangen med IT-administratoren på skolen min og han var helt enig med meg i at dette var problem med hardwaren (skjermkortet).

 

Lørdag var jeg inn for å snakke med dem fordi de sa at de ville bytte PC-en min mot en nyere og "bedre", Amilo Xa1526 om det betyr noe. Dette kommer ikke på tale med tanke på at PC-en veier 4 kilo, noe som er langt over vekten jeg kan bære i sekken min hver dag i tillegg til alt det andre som skal være oppi der. Så jeg sa til dem at jeg ville ha pengene tilbake og de sa at de skulle si fra til Fujitsu Siemens (de sa at det var dem som hadde gitt tilbudet). I dag fikk jeg en melding om at PC-en min var ferdig reparert og kunne hentes hos Lefdal. Når vi kom prøvde de igjen å prakke på meg en annen pc, men jeg sa at jeg ville ha tilbake pengene. Fyren på supporten der henta en selger som også prøvde å overtale meg, når jeg sa nei så påstod han at vi (pappa var der med meg) bare holdt på som vi gjorde for å være ekle. Jeg spurte hva slags kundeservice det var og selgeren bare gikk. Fyren som faktisk stod der sa at han måtte sjekke med verkstedet om det hadde vært samme feilen alle gangene og at vi kom til å få tilbake pengene om det var det, minus penger fordi den hadde blitt så gammel.

 

Så jeg lurer på, har jeg rett til å heve kjøpet? Er det noe jeg burde vite? Vil http://forbrukerportalen.no/faq/omlevering_pc være aktuelt for min situasjon?

Endret av Zindre-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du opplevde akkurat samme symptomer alle gangene så skal du ha rett til å heve ja, det er ikke noe krav om at feilen er eksakt den samme. Det hele kommer ann på hvordan du som bruker opplever feilen.

 

Eks. En tv kan ta kvelden tre ganger:

 

1. Gangen er det sikring

 

2. Er det trafo

 

3. Er noe galt med selve loddinga i skjermen

 

(Bare rene eksempler).

 

Opplever brukeren da at tven er helt svart, så har man anledning til å heve. Det er med andre ord samme symptomer.

 

Hvis du leser litt i forarbeidene som jeg har i stickyen, så finner du kanskje mer.

(Holder på med en oppgave, så kan dessverre ikke hjelpe deg nå med det).

Lenke til kommentar

som du nevner selv så ble ikke reklamasjonen/garanti reparasjon godkjent første gangen du leverte den inn, dette grunnet som du nevnte, de mente det var software feil.

 

og hvis du leverer inn en maskin for feil som ikke er forsøkt reinstalert og dette gjøres ved verkstedet og feilen forsvinner etterpå når det tester den vil du som forbruker måtte betale da det ikke er noe som dekkes av reklamasjon eller garanti(vanligvis i alle fall) kan derfor ikke heller skjønne at første gangen du leverte den inn skal "telle" opp mot grensen for hvor mange ganger PC-en har hatt samme feil 2 ganger.

 

så vil ikke påstå hardnakket at du kan heve kjøpet.

Lenke til kommentar
som du nevner selv så ble ikke reklamasjonen/garanti reparasjon godkjent første gangen du leverte den inn, dette grunnet som du nevnte, de mente det var software feil.

 

og hvis du leverer inn en maskin for feil som ikke er forsøkt reinstalert og dette gjøres ved verkstedet og feilen forsvinner etterpå når det tester den vil du som forbruker måtte betale da det ikke er noe som dekkes av reklamasjon eller garanti(vanligvis i alle fall) kan derfor ikke heller skjønne at første gangen du leverte den inn skal "telle" opp mot grensen for hvor mange ganger PC-en har hatt samme feil 2 ganger.

 

så vil ikke påstå hardnakket at du kan heve kjøpet.

 

Nå er jo symptonene klin like alle tre gangene, og jeg makter ikke å se at et Virus kan ødelegge en skjerm?

At et virus lå der er kanskje mulig, men etter flere invasjoner fra ulike virus så er stripete skjerm og skjerm som tidvis blir svart nokså ukjent for meg i den forbindelse.

 

Jeg vil si at kjøper vil kunne ha adgang til å kreve heving ettersom symptomene er det samme. Jeg greier ikke å se riktigheten av første diagnose, spesielt siden symptomene kom tilbake så kort tid etterpå.

Lenke til kommentar
Nå er jo symptonene klin like alle tre gangene, og jeg makter ikke å se at et Virus kan ødelegge en skjerm?

At et virus lå der er kanskje mulig, men etter flere invasjoner fra ulike virus så er stripete skjerm og skjerm som tidvis blir svart nokså ukjent for meg i den forbindelse.

 

Jeg vil si at kjøper vil kunne ha adgang til å kreve heving ettersom symptomene er det samme. Jeg greier ikke å se riktigheten av første diagnose, spesielt siden symptomene kom tilbake så kort tid etterpå.

 

det at du ikke ser at det er mulig betyr ikke at det er umulig, har faktisk hatt et slikt problem på en av maskinene jeg har brukt. alle feil den viste tydet på HW problem, avinstallering av driver installering av nye driver efungerte ikke, svart skjerm når den begynte å bruke skjermkortet "aktivt", reinstallering fjernet problemet. på den feilen snakket jeg med flere pc teknikkere og hadde den inne til test, alt tydet på hw feil når den ble testet.

 

hvis teknikker gjorde jobben sånn som de (vanligvis etter min erfaring) skal gjøre, så skal de kjøre forskjellige test programmer på maskinen etter reinstallering som blant annet går gjennom ram, harddisk, skjermkort, mener da at programmet skal scanne minnet og harddisk for feil og slikt.

_HVIS_ dette er gjort og problemet ikke har oppstått etter reinstallasjon så erklæres maskinen "frisk" uten fysisk feil av tekniker, og kunden vil da vanligvis få regning på jobben. det skal da stå i loggen på saken at test er kjørt og ingen feil funnet. _egentlig_

det er selvfølgelig mulighet for vakkelfeil som er en svakhet ved hovedkortene/skjermkortene på den maskinen. eller noe slikt.

 

det å si at vis symptomene er de samme vil for mange si for eksempel at vis: maskinen ikke starter 2 ganger og kunden leverer den inn begge gangene teknikker finner ut at det er virus som har herpa partisjonen og reinstallerer og fikser problemet. 3 gang så rykker harddisken. Bør da kunden kunne heve kjøpet? han oppfatter det jo som samme feil.

 

 

og jeg er enig i at en reinstallasjon som ble kjørt bare dyttet problemet forran seg, ikke fikset det i dette tilfellet. og det kan virke som teknikker ikke kjørte tester som burde vært kjørt før han sendte den tilbake til kunde/friskemeldte den.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Har nå forandret emnetittelen, håper den ble litt bedre :) (Var vanskelig å finne en god beskrivelse).

 

Lefdal ringte pappa i dag og sa at vi fikk heve kjøpet, så alt ordner seg vel til slutt. Er ganske glad alt er over nå og satser på at jeg er heldigere med neste PC. Takk for hjelpen :)

 

Gratulerer, fint å høre at det ordnet seg for deg uten store problemer.

Lenke til kommentar
Har nå forandret emnetittelen, håper den ble litt bedre :) (Var vanskelig å finne en god beskrivelse).

 

Lefdal ringte pappa i dag og sa at vi fikk heve kjøpet, så alt ordner seg vel til slutt. Er ganske glad alt er over nå og satser på at jeg er heldigere med neste PC. Takk for hjelpen :)

 

Gratulerer, fint å høre at det ordnet seg for deg uten store problemer.

enig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...