Gå til innhold

holder denne forsterkeren til Proson Stratego 215 RR? eller hva må til for å drive de?


Anbefalte innlegg

hallo.

 

jeg er en totalt nabb når det gjelder lyd og har omtrent ikke peil, så trenger virkelig litt hjelp her :)

 

har nå akkurat kjøpt meg Proson Stratego 215 RR, men har ingen forsterker til de.. sitter å tenker litt på denne: PA sterker (trykkbar)

 

holder denne eller? er dette bare en effektforsterker, må jeg isåfall ha noe mer en den? noen andre bedre forslag til en forsterker til samme pris klasse?

 

info om høytallerene:

 

2 x 15-tums basar i kevlar!

- 6,5-tums mellanregister i kevlar

- SuperAudio-diskant i Hornladdning

- Vikt cirka 46 kg/st.

- Mått (H x B x D): 120 x 44,5 x 39,5 cm

- Max effekt: 450 W

- Impedans: 4 ohm

 

 

tusen tusen takk til de som gidder å hjelpe meg her! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil bli helt grei lyd.

Du vil ikke få samme klangen som om du hadde kjøpt hjemmeforsterkere, men til gjengjeld må du ut med en heftig sum penger for å få like mye effekt.

 

Ja, du kan bruke den PA-forsterkeren som en effektforsterker, men da må du koble litt rart, og du vil ikke merke noie særlig forskjell tror jeg.

 

Hvis du skal ha noe til hjemmemarkedet som har like god kontroll på elementene, så må du nok opp i prisklassen 5-10 000 kr.

Til gjengjeld får du litt mer "tilrettelagt" lydprossesering. PA-forsterkeren er laget for å yte ekstremt, og for å levere masse strøm, vanlige forsterkere skal gjengi lyden best mulig.

 

Hvis du vurderer noe annet, så har du NAD C372, som er en integrert forsterker med masse krefter.

2x150W _minimum_ ved 8 Ohm.

PA-forsterkeren står oppgitt til 600W med en litt annen målingstype, men så heftig med krefter trenger du langt i fra.

Eventuellt kan du se på NAD C272, som er en ren effektforsterker, til tusenlappen mindre.

Like mye effekt, bare uten forforsterkerdel.

Så har du en forsterker med pre out kan du kjøpe NAD C272 og få plenty krefter til 5000kr.

Det er tusen kroner mer enn den PA-forsterkeren, og du får noe som er beregnet for hjemmemarkedet og ikke diskotek og utesteder.

 

 

EDIT: for meg ser det ut som at den forsterkeren er en ren effektforsterker, uten at jeg er sikker.

Men jeg så at den trakk 2000W ved 1/3 av fullt volum, så det er hauger og lass mer enn du trenger :p

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
hallo.

 

jeg er en totalt nabb når det gjelder lyd og har omtrent ikke peil, så trenger virkelig litt hjelp her :)

 

har nå akkurat kjøpt meg Proson Stratego 215 RR, men har ingen forsterker til de.. sitter å tenker litt på denne: PA sterker (trykkbar)

 

holder denne eller? er dette bare en effektforsterker, må jeg isåfall ha noe mer en den? noen andre bedre forslag til en forsterker til samme pris klasse?

 

info om høytallerene:

 

2 x 15-tums basar i kevlar!

- 6,5-tums mellanregister i kevlar

- SuperAudio-diskant i Hornladdning

- Vikt cirka 46 kg/st.

- Mått (H x B x D): 120 x 44,5 x 39,5 cm

- Max effekt: 450 W

- Impedans: 4 ohm

 

 

tusen tusen takk til de som gidder å hjelpe meg her! :D

 

Hei=) har selv sånne høytalere, driver de me en NAD C372, kan anbefale denne forsterkeren, driver de jævlig bra for å si d sånn...

 

blir ganske fin lyd også i tillegg til at d rister noe kraftig, ting ramler ned i fra hylla å koppa å glass i kjøkkenskapene klirrer når man trøkker på=) har rom i kjellern å kjøkkenet er oppe=)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ja gå for PA forsterkeren du. c372 er ikke kraftig nok for å drive disse fullt ut og når man presser på en del med for lite kontroll ryker det fort diskanter og mellomtoner.

 

Jeg bruker en nad 218 på disse og føler jeg trenger mer effekt.. De er ganske sultne når man presser dem. Og de belønner deg om du gir dem godt med mat for å si det sånn.

Endret av Revox
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Ja gå for PA forsterkeren du. c372 er ikke kraftig nok for å drive disse fullt ut og når man presser på en del med for lite kontroll ryker det fort diskanter og mellomtoner.

 

Jeg bruker en nad 218 på disse og føler jeg trenger mer effekt.. De er ganske sultne når man presser dem. Og de belønner deg om du gir dem godt med mat for å si det sånn.

 

Helt Enig jeg bruker Nad C372 på Proson 212 men den er for liten, en kamerat av meg har Harmon Kardon 990 og den klarte å drive de meget godt jeg vil anbefale hk990 uten tvil.

Men den er dyr ca 15.000kr

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hei=) har selv sånne høytalere, driver de me en NAD C372, kan anbefale denne forsterkeren, driver de jævlig bra for å si d sånn...

 

blir ganske fin lyd også i tillegg til at d rister noe kraftig, ting ramler ned i fra hylla å koppa å glass i kjøkkenskapene klirrer når man trøkker på=) har rom i kjellern å kjøkkenet er oppe=)

kan du sende link til høytalerne har lyst til å ha det jeg og. jo kan du sende link til forsterkern og ?:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er en tråd helt fra tilbake til 2009. :tease:

 

De høytalene er noe de solgte for endel år tilbake på netthandelen. Så de høytalene der må du nok på bruktbørsen. (Finn.no)

Den Nad forsterkeren har de sluttet å produsere mener jeg. Så der må du også på på bruktbørsen.

Den har blitt erstattet av en enda kraftige Nad forsterker som selges på Hifiklubben.no :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...