Gå til innhold

Teoriprøve: Spørsmål om når det er glattest


Løve

Anbefalte innlegg

Før jeg hyler ut med store bokstaver, skal det sies at jeg så for meg en situasjon, der det hadde nylig regnet, før temperaturen sank til 0. Er det som har skjedd her i byen, og nå er det bokstavelig talt såpeføre ute.

 

Tørt føre er forskjellig, ved 0 grader har du omtrent ingen forskjell fra vanlig føre, mens ved -10 grader har du rim/frost på veien, noe som skaper dårligere veigrep.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, er det helt tørt i luften og kaldt er føret nokså godt. Dette er dog "tilstander" jeg vil tørre å påstå så godt som aldri skjer. Det er et utall med faktorer som spiller inn på føret, og av den grunn er det vanskelig å gi noe fasitsvar på oppgaven i første innlegg. Dog, vet jeg av erfaring, at de typisk leiter etter 0 grader som svar. Fordi en i utgangspunktet skulle tro det var glattere jo kaldere det er, noe som ikke nødvendigvis stemmer i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Det er klart det er mange faktorer som spiller inn hvor glatt det er, men når du ikke får noe informasjon om dette kan du ikke sette ulike faktorer til de forskjellige svarene!

I teorien smelter ikke is ved 0 grader, ved akkurat 0 vil is forbli is og vann forbli vann. Det verken fryser eller tiner. Men teoriprøven er ikke en fysikkeksamen! Du skal vise at du har kunnskaper du trenger i trafikken. I praksis vil det når det er fuktig alltid være glatt ved rundt 0 grader. Jeg kan være enig i at de kunne skrevet rundt 0 grader og rundt -10, men det bør allikevel ikke være noe tvil om hva som er korrekt svar.

 

La os ta noen eksempler:

Snø på veien -> best føre ved -10.

Is på veien -> best føre ved -10.

Helt tørrt -> tilnærmet likt.

Litt fuktighet -> best føre ved -10.

 

Dette bør alle som kjører i Norge vite. Rundt 0 grader er definitivt når det er glattest!

Lenke til kommentar

-10: Stabilt føre. Enten er det is eller bar asfalt på veien (unntak ved kraftig salting). Vann blåser av veien i form av snø eller ligger stabilt i form av is. Det er skjeldent det snør ved -10 grader i Norge, så det vil skjeldent dekkes til med ny snø, bare gammel snø vil blåse over veien.

 

0: Ustabilt føre. Vann ligger på veien i form av snø, og den er så tung at den blåser ikke av veien, og blir derfor liggende. Pga den tunge snøen som ligger på veien blir veien sporete, og dermed ytterligere mer ustabil. Dekkene vil ved oppbremsing, sving og aksellerasjon bare flyte på snøen. Snøen legger seg under dekkene og dekkflaten får ikke kontakt med noe stabilt underlag (is eller bar asfalt er stabilt). Så lenge dekket ikke har kontakt med noe stabilt underlag har man ikke veigrep.

Lenke til kommentar

Jaja, får slå meg til ro med dette og gjøre det knakendes bra neste gang. :) Det er litt surt da, når spørsmål dreier seg mer om fysikk og kjemi enn reell bilkjøring.

 

Men er det noen som har tips til hva jeg burde lese på til bilteorien? Jeg har lest gjennom hele "Veien til førerkortet" og gjort masse spørsmål på Teoritentamen.no(disse var plankekjøring i forhold til teorien). Men jeg synes ikke dette har vært helt dekkende siden jeg har fått nøtter som dette som jeg ikke har funnet svar på i boka.

Lenke til kommentar

Bilkjøring er stort sett fysikk, så du kommer ikke utenom det. Du trenger dog ikke å kunne teorien bak det om du ikke vil. Det holder stort sett å vite at ved rundt 0 grader er veigrepet dårligst, og lavere eller høyere temperatur gir bedre veigrep. Det kommer du til å erfare etterhvert også.

Lenke til kommentar
Jaja, får slå meg til ro med dette og gjøre det knakendes bra neste gang. :) Det er litt surt da, når spørsmål dreier seg mer om fysikk og kjemi enn reell bilkjøring.

Dette dreier seg vel i aller høyeste grad om reell bilkjøring. Jeg mener at svaret på det spørsmålet var temmelig opplagt. "Nullføre" er jo et allmennt kjent begrep. Du må ikke tenke så komplisert når du tar teoriprøven. Nytter ikke å kverulere på spørsmålene uansett. Tenk på alle idiotene som har lappen, det er ingen iq-test vi snakker om her (eller fysikkprøve for den saks skyld). Prøven bør være overkommelig for de fleste, hvis man bare leser nok i forkant. Ved å sammenligne svaralternativene er det ofte ganske opplagt hvilket som er riktig. Og et tips; alle svaralternativer som inneholder "alltid" er alltid feil. Det går nok helt sikkert bedre neste gang!

Lenke til kommentar

Ja, men det stod aldri noe i boka mi om at det var glattest på null. :) Kun at det var glattest når det var is med vann på. Jeg regna nesten med at spørsmålet var et lurespørsmål siden jeg fikk med så lite innfo og tenkte at det like gjerne kunne være føre hvor vannet aldri hadde fryst til is på 0'C.

Lenke til kommentar

Det er eit ganske godt spørsmål og heilt relevant.

 

At du har dårlegare veigrep ved nullføre enn -10 vil du oppdage etterkvart, men det er ikkje dumt å være klar over det.

 

I tillegg til våt is har du på nullføre områder med våt asfalt der det går fint å kjøre, så kjem du plutseleg rundt ein sving og det er klink is. Ved -10 er det liten fare for dette sidan temperaturen er så låg at det er is over alt, eventuelt snø eller bar asfalt.

 

Våt asfalt kan du få når det er strødd, men vil ikkje den kunne fryse igjen?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Heisann:)

 

Det du sier om at isen ikke vil fryse når det er null grader er nok feil tror jeg... For å ta ett eksempel: Om du har et glass med vann og setter dette i frysen vil temperaturen synke til 0 grader, så vil vannet begynne å fryse mens temperaturen ligger konstant på 0 grader. Temperaturen vil ikke synke før all vannet i glasset er frosset. Slik har værtfall jeg forstått det på skolen, men er mulig jeg tar feil:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...