Gå til innhold

Core 2 Quad pasta dilemma.


abjerck

Anbefalte innlegg

Har invistert i en core 2 quad og en Zalman 9500 kjøler. Dilemmaet er som følgende :

 

I Zalman sine instrukser står det at man skal spre kjølegoop jevnt over hele varmesprederen, men i arctic silver 5 sine instrukser står det man skal bare legge en liten strek over der kjernene ligger..

 

Hvilken instruks bør eg følge ?? Tenker litt på at heatpipsa på 9500 muligens ikke vil fungere optimalt om varmen ikke blir spredd jevnt ? Eller vil varmen bli spredd jevnt i kjøleblokka på 9500 uansett ? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smør kun AC på kjernen det er der det kun er kontaktflate med kjøler, ingen vist å smøre ut over alt, blir bare mere klin og søl. Er ikke noe vits med AC på steder det ikke er kontaktflate.

Så følg AC sin instruks, tynt jevn lag som nesten er gjenomsiktig.

 

Altså... Det er heatspreader på cpu, så det er kontaktflate over hele ramma...

Lenke til kommentar

smør paste KUN der det overføres varme og har 100% kontakt med kjøler. Ikke smør paste noen andre steder, smør kun oppå kjernene. Smører ikke paste noen andre steder det kan det i vært fall føre til defekt cpu/hovedkort.

 

 

heatspreader hjelper bare til med kjøling ikke tenk på den

Endret av hairball
Lenke til kommentar
smør paste KUN der det overføres varme og har 100% kontakt med kjøler. Ikke smør paste noen andre steder, smør kun oppå kjernene. Smører ikke paste noen andre steder det kan det i vært fall føre til defekt cpu/hovedkort.

 

 

heatspreader hjelper bare til med kjøling ikke tenk på den

 

 

Jeg har testet å smøre et tynt lag over hele "heat sprederen" og fulgt AS sin prosedyre. Hver gang blir det samme resultat. Kan vippe 1-2 grader den ene eller andre veien. De 2 siste cpuene jeg har montert er etter AS sin prosedyre og det funker veldig greitt og er veldig fort gjort! Det tar mye lengre tid å smøre et jevnt lag utover sprederen.

 

Hvis man skal klare å ødelegge en cpu eller hk med thermisk pasta må man nok smøre UNDER CPU! Hvem i hekkefjell gjør det da! :!:

 

Jeg mener at det enkle er det beste, gjør som AS sier og smør bare over kjernene som det står beskrevet på websiden :)

Lenke til kommentar

Har alltid pleid å sette CPUen inn,

klemme ut litt pasta og bare bruke fingertuppen

(vaske henda godt er ikke så dumt i dette tilfellet)

Man kan ikke lage riper og det blir et tynt og jevnt lag,

så setter man på kjøleren går og vasker seg på hendene

og starter opp PC-en.

 

Resultat: går fort, ingen problemer, tempen er helt normal

Lenke til kommentar

Når jeg monterer Zalman CNPS9700NT kjøleren min(Ja, monterer. Pleier å bytte kjølepasta ved jevne mellomrom og tar ofte utstyret fra hverandre for modifisering og slikt) så tar jeg bare en liten, merk liten ert med kjølepasta(bruker Artic Silver 5) midt på heatspreaderen på CPUen og passer på å få presset kjøleren på plass akkurat der den skal stå med en gang og få skrudd den fast så du får klemt pastaen inn i alle eventuelle sprekker og riper samt at laget da blir tynt og fint. Men dersom du bruker den pastaen som følger med Zalman sine kjøler, så skal den smøres utover. Det sitter også en pensel i enden på korken oppi flaska som egner seg til dette. Men ved bruk av Artic Silver 5, så klemmer du ut bare en liten ert på midten av heatspreaderen og monterer kjøleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...