Gå til innhold

Mangel på PC, butikk nekter å ta imot?


Anbefalte innlegg

Heisann.

Bestilte 18.09 en Acer Aspire 5920G hos Multicom. I starten ble den mest brukt til skolearbeid, og der er ikke før nå nylig jeg skulle begynne og spille på den at problemet dukket opp. Hver gang jeg skal starte ett spill låser PC-en seg.

 

Så jeg kontakter Multicom med mitt problem og får denne beskjeden:

"Problemer med Acer PCene etter salg må bli tatt direkte med Acer."

 

Dette er nok en reprasjon som jeg må betale antar jeg, (?) og bestemmer meg for å kreve å få bruke reklamasjonsretten min. Jeg sier at jeg vil ha levert ny PC, eller kjøpet hevet.

Da får jeg dette svaret:

Hei

 

Ved feil på Acer bærbar PC, vennligst ta kontakt med Acer for hjelp til

feilsøking m.m.

 

*lang link til Acer fjernet*

 

14 dagers angrefrist er dessverre ikke mulig å bruke, da denne PC-en ble

kjøpt 20.09.07.

 

Mvh.

XXX XXX

Teknisk avdeling

Multicom Norge AS

http://www.multicom.no

 

For det første er det ikke dette jeg spør om, og for det andre i en ny mail sier de at jeg ikke har Reklamasjonsrett.

 

Det er jo en klar mangel på PC-en. Lurer på om jeg tar totalt feil, eller om jeg skal/kan sende en ny mail til Multicom der jeg bruker litt banneord?

 

MvH

Jan Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må la produsenten få prøve å reparere varen din før du kan kreve pengene tilbake. Du kan kun få hevet kjøpet hvis de ikke klarer å fikse feilen på 3. forsøk. Du trenger ikke å betale for reparasjoner som acer skal utføre. Du må henvende deg til acer direkte, da nettbutikken ikke har noen serviceavtale med acer på deres produkter.

 

Uansett så blir det for dumt å begynne med banneord. Du får mye bedre hjelp med litt saklighet fra din side (ikke at jeg tror du har vært usaklig, for du var saklig i denne posten)

Lenke til kommentar
Er det ikke selger som er ansvarlig for de produktene han selger?

Acer skal sikkert ha betalt for feilsøkingen de gjør ettersom de ikke har solgt PC-en til Winydancer

 

Nei, det skal de ikke, kort og greit fordi maskinen går til dem uansett. Men jeg sliter litt med problemstillingen; har kunden prøvd formatering for å se om det er software e.l. som skaper problemet. Uansett så blir det som nevnt ovenfor; kunden har ingen automatisk rett på heving/omlevering allerede ved første gangs feil, og spesielt ikke når det ikke en gang er sikkert at dette er noe som beror på maskinen.

Lenke til kommentar
Er det ikke selger som er ansvarlig for de produktene han selger?

Acer skal sikkert ha betalt for feilsøkingen de gjør ettersom de ikke har solgt PC-en til Winydancer

 

Frykter det samme. Ønsker ikke å betale reprasjon på en 1 månders gammel PC.

 

Har jeg ikke rett til å kreve ny PC?

 

Det krever de ikke med mindre du er skyld i det. Jeg har personlig levert flere travelmates til dem når de var ved togstasjonen i Asker, de ordner dem, og jeg henter dem. Ikke noe kostnad.

 

Nei, du har ikke krav på det.

Lenke til kommentar

Produsentene av maskiner/tilbehør har selv krav om de vil håndtere service eller ikke.

 

Retur retten er på de fleste online kjøp ca. 14 dager etter leveranse (da har dem somregel trekt 14 dager fra bestilling = 4 uker totalt).

 

Reklamasjon:

Får og få hevet kjøpe på en maskin utover dette så har verksted lov og fikse samme problem 2 ganger, og om mulig en 3. gang om dette ikke er for tidkrevende for kunde eller forr mange deler som må byttes.

 

alle servicer må være for 1 og samme feil, dvs maskinen kan være på verksted 2 ganger og feks byttet skjerm og skjermkort for og fikse "no video", om den så må inn for og bytt hovedkort for samme "no video" feil så kan du gjøre avtale med verkstedet eller heve kjøpet (reklamere).

 

Om maskinen er på verksted 2 eller flere ganger for flere feil gjelder ikke reklamasjons retten, fortuten om det er snakk om ganske mange servicer, med flere deler byttet, da skal du ha mulighet for og reklamere, men ikke alltid du får gjennomslag, de fleste tilbyr ofte en utvidet garanti på maskinen.

 

 

Er maskinen kjøpt i Norge, eller fra Norsk nett butikk, så har du lovfestet 5 års reklamasjons rett.

Denne retten dekker det meste på maskinen, forutenom slitasje deler (Batteri, noen maskiner også tastatur, hengsel og gummiknotter).

Men, du som kunde må hevde reklamasjons retten, det er ikke noe en selger, eller verksted er forpliktetog informere om, og du må hevde den når du leverer maskin på service, eller ringer inn til telefon support.

 

**kort info, kan være noe som er galt, obs-obs.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Du har din fulle rett til å KUN å forholde deg til selger, altså multicom.

Multicom kan deretter forholde seg videre til produsenten. MEN det er enklere og kjappere for begge parter og gå direkte til produsenten i mange tillfeller.

 

Her har også Multicom dekket seg med å skrive "Ved feil på Acer bærbar PC, vennligst ta kontakt med Acer for hjelp til

feilsøking m.m.".

Alså de ber deg vennligst ta kontakt med Acer direkte. En anmodning og ikke en "ordre".

 

Selger kan alså ikke fraskrive seg ansvaret og sende kjøper videre til produsent.

Lenke til kommentar
Er det ikke selger som er ansvarlig for de produktene han selger?

Acer skal sikkert ha betalt for feilsøkingen de gjør ettersom de ikke har solgt PC-en til Winydancer

 

Frykter det samme. Ønsker ikke å betale reprasjon på en 1 månders gammel PC.

 

Har jeg ikke rett til å kreve ny PC?

Nei,du kan ikke kreve ny PC.

 

Har du kontaktet Acer ?

 

Sålenge det er garanti på maskinen,så kan Acer reparere den på garantien.

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt i tråden, er nok det enkleste for alle parter om du henvender deg til Acer direkte. I prinsippet kan du kreve at Multicom fikser problemet ditt, men sannsynligvis vil det bare medføre at maskinen må gjennom et ekstra ledd for å komme til service (kunde -> multicom -> acer vs kunde -> acer).

 

Du har ikke rett til å heve kjøpet eller kreve ny pc. Du har derimot rett til å få den reparert, uavhengig av garanti, i henhold til forrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...