Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rød klump på øyet


IcedInsanity

Anbefalte innlegg

Fikk for en mnd to siden en klump på det nedre venstre øyelokk,gikk til lege,an så på det og sa de var en liten betennelse,fikk en salve Fusitalmic el noe sånt som eg skulle ha på morgen og kveld og fortsette med to dager etter at klumpen forsvant.

 

den forsvant aldri og var skikkelig rød på resten av øyelokket,sluttet med salven etter ca en mnd bruk,nå har resten av øyelokket normal farge igjen,klumpen er mindre men er der enda..noen som vet når den går bort,eller noen som har hatt dette selv som kan berolige meg litt,er litt bekymret

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får komme med min historie da :)

 

Før jul i fjor fikk jeg en kul på (nedre)venstre øyelokk, jeg brydde meg fint lite, og den ble større etterhvert som månedene gikk, og den var rød og god. Til slutt tok jeg til fastlegen for å finne ut hva det var. Jeg fikk ikke satt meg ned på stolen en gang før hun sa at det var en såkalt chalazion*, jeg fikk øyekrem/salveting til øyet, og ble videresendt til øyelege.

 

Når jeg fikk time hos øyelege fikk jeg time på under 14 dager, da de prioriterer å få fjernet slikt. Øyelegen sa det klart, han kunne fikse det med en gang eller vente, uansett var det bare en måte å få det bort på, nemlig ved å operere. Å operere er kansje en overdrivelse, siden det bare betyr at øyelegen bedøver huden under øyet, samt tar en bedøvende krem i øyet. Øyelegen "snur" så øyelokket og tømmer kulen, ja dette høres veldig ekstremt ut, men jeg kjente absolutt ingenting, og så ingenting grunnet den bedøvende kremen i øyet.

 

Kulen forsvant dog ikke så lett, så jeg fikk resept på øyekrem igjen for et par uker, dette var i juli. I september var kulen mer eller mindre borte. :)

 

At du har hatt den så lenge kan tilsi at du kan ha fått noe slikt, men det kan kun legen din si for å være sikker. Det er dog ikke en uvanlig sak å få. Kom deg til legen å få avklart hva det er, i verste fall må du gjennom en ganske grei ska for å få den bort, og i beste fall går den vekk av seg selv snart. Er det en Chalazion vil den nok bare vokse og medføre irritasjon inntil noe blir gjort.

 

En ting du kan prøve, som visstok skal hjelpe er å ta så varmt vann som du klarer på en klut, og presse denne så lenge du gidder mot kulen/øyelokket. Dette for å varme opp oljen som har stoppet opp, og på den måten hjelpe til med å lege problemet. For min del var dette først effektivt etter operasjonen.

 

* =Chalazion er en blokkering i "kanalene" i øyelokket, det medfører igjen hevelse og hevelsen igjen medfører betennelse. Sånt jeg har forstått det kommer det etter at man har fått en sti på øyet (hevelse/rusk i øyet).

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Er det på utsiden av øyelokket dere har disse kulene? Jeg hadde for en tid tilbake en klump på innsiden. Så egentlig ut som en kvise, eller mer eller mindre en betent klump. Hele øyelokket mitt hovnet opp, og det vesket litt av denne såkaldte klumpen. Tok å stakk en nål gjennom den og da kom det først noe betennelse ut, så ble det som å grine fra seg en tåre, bare dannet av blod. Min gikk helt bort av seg selv uten noe kontakt av lege eller noe som helst. :)

Lenke til kommentar
Er det på utsiden av øyelokket dere har disse kulene? Jeg hadde for en tid tilbake en klump på innsiden. Så egentlig ut som en kvise, eller mer eller mindre en betent klump. Hele øyelokket mitt hovnet opp, og det vesket litt av denne såkaldte klumpen. Tok å stakk en nål gjennom den og da kom det først noe betennelse ut, så ble det som å grine fra seg en tåre, bare dannet av blod. Min gikk helt bort av seg selv uten noe kontakt av lege eller noe som helst. :)

 

 

Er akuratt det eg har! :ohmy:

 

Men eg har ikke holdt på med den nålen da..fikk salve av legen..

 

Men ble mer irritert på resten av øyet av den salven,så eg stoppet,men den klumpen er der enda..liten og litt rød..men myyye mindre enn før..

Lenke til kommentar

Det har du nok sikkert rett i, men jeg hadde en nål tiljengelig og ble vel så å si alt for nyskjerrig. Klumpen ble faktisk mindra da jeg fikk glemt ut det som var inni, bare passe på at "betennelses" vesken ikke kommer på øyet, noe som da kan iritere tror jeg. Spurte pappa om hva jeg skulle gjøre i og med at jeg ikke viste helt hva denne klumpen var, han mente det var en slags fettklump eller noe og at det bare var å gå til legen å få kuttet vekk saken på dagen, men i og med at lege-besøkninger ikke er hva jeg gjør utenom i den ytterste nød så lot jeg det bare gå litt tid. Klumpen er blitt ufattelig mye mindre, er gått 2-3 uker nå og kjenner så vidt at den er der og man kan ikke se den lengre. Kan vel kjenne den om man klemmer på øyelokket, men den er for all del på vei bort. Egentlig så er den snart så godt som borte. Nå er ikke jeg noen lege spesielist eller noe som helst, kjempe gammel med masse erfaringer er jeg heller ikke, men det var min erfaring av å ha en irriterende klump under øyelokket :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel,var hos øyelegen idag.pga tåkete syn på ene øyet.

 

Grunnen til det var litt skjev hornhinne,MEN spurte henne ang klumpen på øyet og det var at på øyet har vi mange kjertler som produserer olje osv,og grunnen til at klumpen kom er at disse kjertlene blir tette og da blir det klump,noe ala kviser.

 

Det du skulle gjøre var å ha på ett kompress med lunkent/varmt vann og presse på klumpen så skulle kjertlene åpne seg etter en stund

Lenke til kommentar

Jepp, da er det det samme som jeg har nevnt tidligere. Bruk så varmt vann du klarer så lenge du klarer og se hva som skjer. Hvis det ikke hjelper så er det jeg måtte gjennomgå "eneste utvei" (ref øyelegen). Jeg kunne selv ikke bruke varmt vann før etterpå, og jeg måtte bruke det en 3 uker før det hjalp.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Guest_Mæ_*

I dag merket jeg også en slik klump i venstre øye! hjelp! hvorfår kommer slike klumper? burde jeg dra til en lege? den er inne på, rød og vond. :S

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Guest_malin_*

Jeg også hatt det før, det heter chalazion og er en slags cyste som oppstår når tårekanalen er blokkert, noe sånt. Utrolig irriterende, og på meg forsvant det ikke heller, bare vokste og vokste. Kom masse ekkelt puss, gørr og blod. Måtte til slutt gå til øyelegen som stakk hull på den.. nå har jeg fått det igjen. Æsj!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...