Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 2001, ,1,8L, Oljefilter litt bøyd/skadet


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, det gjelder en Audi A4 1.8L 2001, sedan, som jeg skiftet olje på. Men hadde store problemer med å komme til jævla oljefilteret som er plassert så vanskelig. Prøvde med biltemas filtertang, som var for stor og jeg klarte å lage et par "bøyninger" på filteret og da ville ikke en gang en mindre tang feste seg. Prøvde i en times tid , gav opp. Bilen går på longlife, på ojlefilteret står det 300000KM/2år, men jeg vil bytte olje+filter hvert 10.000km. Vil ikke la motoren gå på slitt olje.

Men spm er: er det farlig med litt bøyd ojlefilter litt her og der??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er farlig, vet jeg ikke. Er jo en viss risiko for at det lekker der hvor filteret er skrudd på motoren, samt at oljen ikke sirkulerer som den skal. Det første er jo ganske enkelt å se, det siste noe værre, og konsekvensen er at oljen ikke renses som den skal. Har også tidvis slitt litt med oljefiltre som sitter fast og avdragere som ikke gjør jobben. Det jeg da har gjort, er å banke en skrutrekker (type stor) tvert gjennom filteret og skru det av med denne. Det funker som regel.

Skrevet (endret)

oki, takk. Tenkte å gjøre det samme, med skrutrekker, bare venter til en venn av meg kommer tilbake. Men hvordan er det bare å bytte kun filteret da? Kommer det til å renne masse olje da? Aldri bytte filter med olje i motoren...

Endret av vwlt
Skrevet (endret)

Enig med Revi. Få bytta filteret asap. Kan være filteret lekker (internt, at bypass er fast i åpen stilling eller at filtermediet har blitt skadet) eller har blitt for tett av bulken.. Får du ikke av filteret selv, er det like greit å krype til korset og sette bilen på verksted for oljefilter/olje byttet... :)

Endret av bar1
Skrevet

OKi, takk for svar. Jeg stikker imorra tidlig og leier løftebukk, stikker en skrutrekker tvers igjenneom og bytter filteret. tar ikke sjansen. Takk skal dere ha. Bilen er jo som ny den. Det er min søsters, ikke min heller.

Skrevet

Husk at tilstrekkelig er godt nok når du skal skru fast det nye filteret. Irriterer meg grenseløst å skifte oljefilter på biler der folk har skrudd til filteret som om det skulle holde gjennom 3. verdenskrig..

 

Første gang jeg bytta på scorpioen brukte jeg sikkert over en time bare på å løsne filteret. Banka et skrujern gjennom og tok i som en helt. Etter 4-5 forsøk og et maltraktert filter løsna det endelig. Nå holder det å ta et godt tak med neven og vri :)

 

Samme historie på volvoen jeg nettopp kjøpte. Mye banning, brannsår fra eksosmanifolden og perforert oljefilter ble resultatet...

Skrevet

såpass ja, så det er ikke bare jeg som sliter her. Sist var det Audi som har kjørt service på bilen, men ikke alle hos Audi skjønner at man ikke skal skru fast for ever liksoml. Imorra skal jeg sikkert få masse olje på meg, skal ta på lua og hansker tror jeg.

Skrevet

Hvis du fyller longlife olje er det penger rett i dass og skifte hver 10 000km. Olja er lagd for og holde 30 000km og koster deretter. Du har ikke bruk for egenskapene til den olja hvis du bytter pr. 10 000km.

Fyll eller 5-40 et eller annet.

 

Hater oljefilter som sitter fast! Enda mer irriterende hvis oljekjøleradapteren som filteret sitter skrudd fast i løsner...

Skrevet

Hvilken motortype er det da?

 

Har selv ADR motor og der sitter filteret litt gjemt.

 

Det går å få det ut med en filtertang som passer.

 

Det jeg gjør på min er å bruke en oljefiltertang med stålbånd og hevarmslås. BAre pass på å løsne riktig vei. For å få enda bedre tak pleier jeg å teipe fast kartong el. lignende. rundt stålbåndet, slik at det bygger litt inn slik at du får fortere tak siden det er litt trangt bak der.

Skrevet (endret)

Motortype AVV. Verste plassering av oljefilter jeg har sett! Men klarte nå etter 3 timer på Statoil Bjerke og 355+70kr for unyttig bånd tang hos Statoil.

 

Så å få ut det jævla kosta mer enn oljen. Men jeg helte over 4 liter olje igår + at siden filteret ikke ble bytta igår så var oljenivået på over max. men idag etter at filteret er byttet er nivået akkurat på max, det er vel ikke farlig?

Endret av vwlt
Skrevet

Så lenge det ikke er over max så er det greit. Men det skal IKKE være over max.

 

Etter skift av olje/filter skal du alltid starte bilen før du peiler olje- ellers blir det feil. Dette fordi endel olje(2dl ca) forsvinner til oljefilteret.

Gjest Slettet+5132
Skrevet (endret)

Ikke fyll over max, da kan simmer-ringer og pakninger poppe ut av motoren. Blir mye trykk. Dessuten skal ikke veiva ligge å piske olja, skum i olja er ikke ønsket. Eller så kan du gjøre som en kunde av meg gjorde, ta ut peilepinnen og fyll på olje til det renner ut olje av peilepinnerøret og sett i peilepinnen og sett på lokket og start. TUT Å KJØR! hehe lurer på hvordan folk trekker slike konklusjoner.. Greit at det er slik på de fleste manuelle gearkasser men når du passerer 25 liter olje på en 1,7TD bør det ringe en bjelle..

Endret av Slettet+5132
Skrevet

Jeg har også slitt mye med oljefiltre som er vanskelig å komme til.Tang har vært helt umulig å bruke mange ganger. Min erfaring er å gjøre filteret rent og fri for olje, likeså hendene. Ta ett god tak og vri. HOLD presset lenge! etter 20-30 sekunder slipper tetningen og filteret løsner sakte. Prøv dette neste gang! Det blir mye gris og olje med "skrutrekkermetoden" :!:

Skrevet

Skjønner. Du har rett azz, å begynne med skrutrekker inni filteret er stress pga at olja renner heletiden og man blir aldri kvitt olje. Først tror man at alt har rent ned, men når filteret snus litt, så renner d mer, jævla irriterende.

 

Tror det er bedre å være to stk og prøve alt man har med hendene. Jeg var alene, ble sliten etter 2 timer liksom igår.

Idag var det rene oljesøl jeg skrudde i.....

 

 

Jeg har også slitt mye med oljefiltre som er vanskelig å komme til.Tang har vært helt umulig å bruke mange ganger. Min erfaring er å gjøre filteret rent og fri for olje, likeså hendene. Ta ett god tak og vri. HOLD presset lenge! etter 20-30 sekunder slipper tetningen og filteret løsner sakte. Prøv dette neste gang! Det blir mye gris og olje med "skrutrekkermetoden" :!:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...