Gå til innhold

Ubuntu 7.10 ute nå


Anbefalte innlegg

nå har jeg lagd en "swap" på 2 gig og en ext3 som bare heter / ...

får satse på at det går..

 

Hva er egentlig forskjellen på disse partisjonene?? "swap", "ext3", "/", og "home" ??

 

"/" er root, der ting blir installert osv. "Swap" er sidevekslingfil-sak, "home" er mer eller mindre det samme som "mine dokumenter" og "ext3" er filsystemet, som FAT, NTFS osv

 

correct me if i'm wrong ;)

 

edit: hvis du lurer på flere forkortelser (/dev/, /etc/ o.l) kan du ta en titt her

Endret av raid2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nå har jeg lagd en "swap" på 2 gig og en ext3 som bare heter / ...

får satse på at det går..

 

Hva er egentlig forskjellen på disse partisjonene?? "swap", "ext3", "/", og "home" ??

 

Swap er en partisjon for såkal "harddiskminne", dvs. at PC-en bruker denne partisjonen for å lagre data når RAMen er full. root eller "/" vil tilsvare C: stasjonen i Windows mens /home vil tilsvare noe som Mine Dokumenter. Det er alltid greit å ha /home på en egen partisjon da du kan installere et nytt operativsystem uten å trenge å ta backup av dine dokumenter og konfigurasjonsfiler... :)

Lenke til kommentar
nå har jeg lagd en "swap" på 2 gig og en ext3 som bare heter / ...

får satse på at det går..

 

Hva er egentlig forskjellen på disse partisjonene?? "swap", "ext3", "/", og "home" ??

Swap og ext3 er filsystemtyper, mens "/" og "/home" er kataloger (som igjen ligger på et filsystem)

Lenke til kommentar
Prøver å boote med ubuntu 64 vers. men skjermen kobler fra og tastaturet blinker på num/scroll lock... hva er galt..??

Prøvde med den andre versjonen og det fungerte fint.. men vil jo gjerne bruke 64..

 

har: x800xt og amd athlon 64.. skal vel gå fint det..?

 

ingen som vet hva som kan være galt??

 

i want ubuntu!!

Lenke til kommentar
Prøver å boote med ubuntu 64 vers. men skjermen kobler fra og tastaturet blinker på num/scroll lock... hva er galt..??

Prøvde med den andre versjonen og det fungerte fint.. men vil jo gjerne bruke 64..

 

har: x800xt og amd athlon 64.. skal vel gå fint det..?

 

ingen som vet hva som kan være galt??

 

i want ubuntu!!

Når skjer dette?

Lenke til kommentar

Nedlastet - brent - forsøkt innstaller og forkastet. Nok en gang får jeg et bevis på at Linux er kommet langt fra så langt som en del synes å tro. Det er ikke noe reelt alternativ for folk flest.

 

Jeg liker ideen med å bruke Linux. Jeg trives i burkergrensesnittet på flere distroer jeg har vært innom. Men har enda ikke en eneste gang vært i stand til å bare sette inn en disk, innstallere og så være oppe å gå. Det er alltid noe som streiker, og som krever mer enn middels interesse for å ordne opp i. Gjengangere er multimedia, grafikk og nettverk. Så lenge det er slik så gidder jeg ikke, og så lenge det er slik vil Linux ALDRI slå an blandt massene og bli noe reelt alternativ til Windows.

 

Det nærmeste jeg har kommet i det siste er med opeeSUSE 10.3. Denne installerte helt fint, men ble ubrukelig da 802.1x authentication og VPN krevde mer enn jeg orket å investere av tid.

 

Har ventet siden 98 på distroen som "løser alle problemer for folk flest". Ubuntu har lenge sett lovende ut, men jeg må visst vente enda lenger. Synd men sant.

 

Olav

Lenke til kommentar
Nedlastet - brent - forsøkt innstaller og forkastet. Nok en gang får jeg et bevis på at Linux er kommet langt fra så langt som en del synes å tro. Det er ikke noe reelt alternativ for folk flest.

 

Jeg liker ideen med å bruke Linux. Jeg trives i burkergrensesnittet på flere distroer jeg har vært innom. Men har enda ikke en eneste gang vært i stand til å bare sette inn en disk, innstallere og så være oppe å gå. Det er alltid noe som streiker, og som krever mer enn middels interesse for å ordne opp i. Gjengangere er multimedia, grafikk og nettverk. Så lenge det er slik så gidder jeg ikke, og så lenge det er slik vil Linux ALDRI slå an blandt massene og bli noe reelt alternativ til Windows.

 

Det nærmeste jeg har kommet i det siste er med opeeSUSE 10.3. Denne installerte helt fint, men ble ubrukelig da 802.1x authentication og VPN krevde mer enn jeg orket å investere av tid.

 

Har ventet siden 98 på distroen som "løser alle problemer for folk flest". Ubuntu har lenge sett lovende ut, men jeg må visst vente enda lenger. Synd men sant.

 

Olav

Dette er bare rant. Du sier jo ikke hva som feiler. Dessuten forestiller du deg en Linux-distro som noe utopisk noe som gir det akkurat det DU er ute etter.

Lenke til kommentar
Nedlastet - brent - forsøkt innstaller og forkastet. Nok en gang får jeg et bevis på at Linux er kommet langt fra så langt som en del synes å tro. Det er ikke noe reelt alternativ for folk flest.

 

Jeg liker ideen med å bruke Linux. Jeg trives i burkergrensesnittet på flere distroer jeg har vært innom. Men har enda ikke en eneste gang vært i stand til å bare sette inn en disk, innstallere og så være oppe å gå. Det er alltid noe som streiker, og som krever mer enn middels interesse for å ordne opp i. Gjengangere er multimedia, grafikk og nettverk. Så lenge det er slik så gidder jeg ikke, og så lenge det er slik vil Linux ALDRI slå an blandt massene og bli noe reelt alternativ til Windows.

 

Det nærmeste jeg har kommet i det siste er med opeeSUSE 10.3. Denne installerte helt fint, men ble ubrukelig da 802.1x authentication og VPN krevde mer enn jeg orket å investere av tid.

 

Har ventet siden 98 på distroen som "løser alle problemer for folk flest". Ubuntu har lenge sett lovende ut, men jeg må visst vente enda lenger. Synd men sant.

 

Olav

Dette er bare rant. Du sier jo ikke hva som feiler. Dessuten forestiller du deg en Linux-distro som noe utopisk noe som gir det akkurat det DU er ute etter.

 

Rant? Jeg beskriver det som skjer, min erfaring med Linux. Utopisk? Windows gjør det for meg, altså er det ingen utopi. Hva annet skal jeg se etter enn det JEG er ute etter?

 

Nok en Linux fanboy som ikke tåler realiteten, og som tar enhver "kritikk" av Linux som et eller annet personlig angrep. Innlegget mitt var ikke i nærheten av å være ment som noe slikt.

 

Jeg betviler ikke at Linux har sin plass. Jeg er helt sikker på at både jeg og andre kan få Ubuntu opp å gå og gi oss alt hva vi ønsker. Jeg bare registererer at pr i dag får jeg det ønsker MYE enklere med Windows. Dette er ikke "rant" det er fakta. Når en da tar i betrakning at mine datakunnskaper er langt over gjennomsnittet, så kan jeg ikke konkuldere annet enn at Linux's plass så langt ikker er på folk flests PC-er. Jeg har et genuint håp om at det endrer seg.

 

Olav

Lenke til kommentar
Rant? Jeg beskriver det som skjer, min erfaring med Linux. Utopisk? Windows gjør det for meg, altså er det ingen utopi. Hva annet skal jeg se etter enn det JEG er ute etter?

Hvorfor bytter du ut Windowsen din med Linux, når du allerede lever i himmelen?

Nok en Linux fanboy som ikke tåler realiteten, og som tar enhver "kritikk" av Linux som et eller annet personlig angrep. Innlegget mitt var ikke i nærheten av å være ment som noe slikt.

 

Jeg betviler ikke at Linux har sin plass. Jeg er helt sikker på at både jeg og andre kan få Ubuntu opp å gå og gi oss alt hva vi ønsker. Jeg bare registererer at pr i dag får jeg det ønsker MYE enklere med Windows. Dette er ikke "rant" det er fakta. Når en da tar i betrakning at mine datakunnskaper er langt over gjennomsnittet, så kan jeg ikke konkuldere annet enn at Linux's plass så langt ikker er på folk flests PC-er. Jeg har et genuint håp om at det endrer seg.

Når du verken sier hva som er galt bortsett fra "noe med multimedia" og at du sier Windows er MYE enklere uten å fortelle hva det er som er vanskelig og hva det er som er så bra i Windows så er det ikke mulig å ta innlegget ditt for noe annet enn rant. Ikke ta det personlig, men dine høye datakunnskaper virker som om du er bedre enn bestefaren min i Windows og under gjennomsnittet på alternative platformer.

 

Ubuntu er langt fra perfekt, 7.10 har stygge mangler og fungerer dårlig på helt vanlig hardware, men det er bedre enn Windows fordi det lar brukeren bestemme og forrandre på oppsettet slik at det ikke er katastrofalt.

Lenke til kommentar

Har testet Ubuntu 7.10 litt nå, førsteintryket er meget bra. Absolutt alt fungerer ut av boksen, til og med oppløsningen blir stilt automatisk til 1440x900, noe som ikke skjedde hos meg på tidligere versjoner av Ubuntu (noe som ikke skjer i en nyinstall av Windows for den del :whistle: )

 

Ser at de også har tatt i bruk Restricted driver manager i Kubuntu denne gangen, syns de skulle gjort det i 7.04, men bedre sent en aldri :yes:

 

Men uansett foretrekker jeg fortsatt Archlinux, litt knoting med configfiler og slikt er jo bare kos :love:

Lenke til kommentar
Rant? Jeg beskriver det som skjer, min erfaring med Linux. Utopisk? Windows gjør det for meg, altså er det ingen utopi. Hva annet skal jeg se etter enn det JEG er ute etter?

Hvorfor bytter du ut Windowsen din med Linux, når du allerede lever i himmelen?

 

Når du verken sier hva som er galt bortsett fra "noe med multimedia" og at du sier Windows er MYE enklere uten å fortelle hva det er som er vanskelig og hva det er som er så bra i Windows så er det ikke mulig å ta innlegget ditt for noe annet enn rant. Ikke ta det personlig, men dine høye datakunnskaper virker som om du er bedre enn bestefaren min i Windows og under gjennomsnittet på alternative platformer.

 

Ubuntu er langt fra perfekt, 7.10 har stygge mangler og fungerer dårlig på helt vanlig hardware, men det er bedre enn Windows fordi det lar brukeren bestemme og forrandre på oppsettet slik at det ikke er katastrofalt.

 

Horfor jeg bytter ut Windows? Har du lest postene mine? Du finner kanskje et lite hint der...

 

Innlegget var ikke ment som noe rop on hjelp, ergo ingen grunn til å gå inn på hva som gikk galt "denne gangen".. Det var en beskrivelse ov opplevelsen jeg hadde - nok en gang en negativ opplevelse.

 

Jeg har da aldri sagt at jeg har høye datakunnskaper. Jeg har sagt at jeg har datakunnskaper langt over gjennomsnittet. Hvis du nødvendigvis tolker det som "høye" kunnskaper, så tror jeg du overvurderer hvor gjennomsnittet faktisk ligger. Og faktum er at for at Linux skal kunne være noe reelt alternativ for det brede lag så må kunnskapsnivået for å bruke det betraktelig nærme seg gjennomsnittet.

 

Med samme ressonement vil jeg også påstå at dersom du tror jeg har UNDER gjennomsnittet kunnskap på alternative platformer, så er du TOTALT på jordet når det gjelder å bedømme hvor dette gjennomsnittet ligger. Folk flest har ikke sett noe annen platform enn Windows. Teknologi som virker er uavhengig av hvilken platform den kjøres på.

 

Kan ikke fatte hvorfor du går i forsvar å gjør et stort nummer ut av dette. Poenget mitt er enkelt, og kan vanskelig bestrides: Linux er ikke kommet til det stadiet hvor det er noe reelt alternativ for folk flest. Det betyr ikke at Linux er ubrukelig, at det er uten nytteverdi eller at dette ikke kan bedres i freamtiden. Hvem sin "skyld" dette er spiller heller ingen rolle i denne diskusjonen. Folk vil bare han noe som virker og er ikke interessert i hvem sin skyld det er at det ikke virker. De velger heller det alternativet som virker for dem.

 

Olav

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Nedlastet - brent - forsøkt innstaller og forkastet. Nok en gang får jeg et bevis på at Linux er kommet langt fra så langt som en del synes å tro. Det er ikke noe reelt alternativ for folk flest.

 

Jeg liker ideen med å bruke Linux. Jeg trives i burkergrensesnittet på flere distroer jeg har vært innom. Men har enda ikke en eneste gang vært i stand til å bare sette inn en disk, innstallere og så være oppe å gå. Det er alltid noe som streiker, og som krever mer enn middels interesse for å ordne opp i. Gjengangere er multimedia, grafikk og nettverk. Så lenge det er slik så gidder jeg ikke, og så lenge det er slik vil Linux ALDRI slå an blandt massene og bli noe reelt alternativ til Windows.

 

Det nærmeste jeg har kommet i det siste er med opeeSUSE 10.3. Denne installerte helt fint, men ble ubrukelig da 802.1x authentication og VPN krevde mer enn jeg orket å investere av tid.

 

Har ventet siden 98 på distroen som "løser alle problemer for folk flest". Ubuntu har lenge sett lovende ut, men jeg må visst vente enda lenger. Synd men sant.

 

Olav

 

 

Jeje, det finnes troll på ethvert forum. Så spar oss for vissvass er du snill. Har du ikke noe å tilføye i diskusjonen, så trenger du ikke å trykke på "nytt innlegg knappen". Det er ikke en plikt.

 

Vel, jeg er ingen dataguru, jeg har middels+ kunnskaper på Windows, men er å regne som en nybegynner på Linux. Men på mine 3 forskjellige maskiner (2 laptoper, 1 stasjonær maskin) har jeg ikke hatt problemer med Ubuntu i fra versjon 6.06 og til dagens versjon 7.10.

 

Så stedet for å poste et intetsigende innlegg kan du heller fortelle hva konkret som er dine problemer med Ubuntu, enn at det er noe media greier lissom.. :hrm:

Lenke til kommentar
Hvem sin "skyld" dette er spiller heller ingen rolle i denne diskusjonen. Folk vil bare han noe som virker og er ikke interessert i hvem sin skyld det er at det ikke virker. De velger heller det alternativet som virker for dem.

 

Olav

Selvfølgelig er det interessant for diskusjonen, selv om mange ikke bryr seg/vet! Ingenting blir gjort om man har denne holdningen, siden dette er et høna/egget-problem. Er du interessert i at Linux skal lykkes, bør du være med på å ta det første skrittet. Det er selvfølgelig opp til deg, men patetisk med "klagingen" fra forståsegpåere. Bruk Windows, hvis du tror at Linux vil fungere smertefritt uten noe anstrengelser når en del hardware-leverandører anvender seg av proprietær drivermodell.

Lenke til kommentar
Jeje, det finnes troll på ethvert forum. Så spar oss for vissvass er du snill. Har du ikke noe å tilføye i diskusjonen, så trenger du ikke å trykke på "nytt innlegg knappen". Det er ikke en plikt.

 

Vel, jeg er ingen dataguru, jeg har middels+ kunnskaper på Windows, men er å regne som en nybegynner på Linux. Men på mine 3 forskjellige maskiner (2 laptoper, 1 stasjonær maskin) har jeg ikke hatt problemer med Ubuntu i fra versjon 6.06 og til dagens versjon 7.10.

 

Så stedet for å poste et intetsigende innlegg kan du heller fortelle hva konkret som er dine problemer med Ubuntu, enn at det er noe media greier lissom.. :hrm:

 

Kan ikke fatte hvor nærtakende folk var her da :no:

 

Igjen: Jeg gir MIN opplevelse av Ubuntu spesielt og Linux generelt. Jeg synes det var trist at det ikke virket og uttrykker frustrasjon over at det ikke er kommet lenger, og enda ikke på enkelt vis dekker mitt behov. Jeg kan ikke med min beste evne se at dette er"trollete" eller generellt intetsigende.

 

Hvis du/dere leser posten min så ser du at jeg har gitt to helt klare eksempler på ting som har vært kompliserte å få opp å gå. Det ene er 802.1x authentification, det andre er VPN-klient. Ingen av delen er umulig, men det er altfor komplisert for menigmann, og tar meg for mye tid å nøste opp i til at jeg gidder. I siste Ubuntu strandet installasjonen grunnet driverproblemer til skjermkortet. Jeg regner med at når det er fikset vil802.1x osv fremdeles være like avansert å få styr på.

 

Synes ellers det er helt strålende at du ikke har problemer med Ubuntu :thumbup:

 

Olav

Endret av olav1974
Lenke til kommentar
Hvem sin "skyld" dette er spiller heller ingen rolle i denne diskusjonen. Folk vil bare han noe som virker og er ikke interessert i hvem sin skyld det er at det ikke virker. De velger heller det alternativet som virker for dem.

 

Olav

Selvfølgelig er det interessant for diskusjonen, selv om mange ikke bryr seg/vet! Ingenting blir gjort om man har denne holdningen, siden dette er et høna/egget-problem. Er du interessert i at Linux skal lykkes, bør du være med på å ta det første skrittet. Det er selvfølgelig opp til deg, men patetisk med "klagingen" fra forståsegpåere. Bruk Windows, hvis du tror at Linux vil fungere smertefritt uten noe anstrengelser når en del hardware-leverandører anvender seg av proprietær drivermodell.

 

Temaet "hvem sin skyld det er" er interessant, og kan og bør diskuteres i det vide og det brede i passende miljøer. Men om du PRØVER å lese postene mine så ser du at jeg relaterer dette til "folk". FOLK gir katta i slike diskusjoner, de vil ha noe som virker, og velger bort det som kke virker for dem.

 

Din siste setning oppsummerer jo i all enkelhet mye av hva jeg mener og du går jo langt i å innrømme at en del ting er vanskeligere i Linux. Det er jo bla derfor folk velger Windows. At det er synd at det er slik er en annen sak, og der er vi enige.

 

Olav

Lenke til kommentar
Hvis du/dere leser posten min så ser du at jeg har gitt to helt klare eksempler på ting som har vært kompliserte å få opp å gå. Det ene er 802.1x authentification, det andre er VPN-klient. Ingen av delen er umulig, men det er altfor komplisert for menigmann, og tar meg for mye tid å nøste opp i til at jeg gidder. I siste Ubuntu strandet installasjonen grunnet driverproblemer til skjermkortet. Jeg regner med at når det er fikset vil802.1x osv fremdeles være like avansert å få styr på.

Takk. Det var dette vi var ute etter. Vi er ikke nærtakende, men ute etter konkrete ting som ikke fungerer som ønsket. Hvordan er VPN vanskelig? Både openvpn og vpnc (Cisco) har pakker for NetworkManager i pakkesystemet. Derfra er det bare pek-og-klikk/importer-settings og man er koblet til.

 

Man kan ikke si til naboen at huset hans er stygt, uten å fortelle naboen hva det er som er stygt med huset. På samme måte kan man ikke si at Linux har en lang vei og gå og ikke fungerer, uten å fortelle hva det er som ikke fungerer. Det blir bare frustrerende og "trollete".

Endret av CAT0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...