Gå til innhold

TEST: HP Pavilion HDX9050


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin test,men vil starte med å vise til tråden her på forumet som omtaler denne maskinen på godt og vondt.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=807919

dessverre litt for mye vondt,da det ikke er til å stikke under en stol at denne maskinen er befengt med en god del feil og mangler, så inntil vidre vil jeg annbefale potensielle kjøpere å ta høyde for dette og lese tråden.

Lenke til kommentar

Oi det må jeg si, jeg syntes denne maskinen virket utrolig stilig så hvis jeg skal ha ny stasjonærmaskin snart som jeg vurderer så blir det nok til at jeg skaffer meg en slik halv stasjonær/bærbar som dette(om jeg kan kalle det det), den står også i stil til min hp bærbare som jeg bruker så dette var knall!

Lenke til kommentar

Personlig vil jeg vell aldri ha "kun" en bærbar-PC.

Skikkelig skjerm, tastatur og mus til stasjonær-PC er alltid, hvert fall for meg å foretrekke til eventuell "gaming". Jeg føler at det er rett og slett klønete å spille på en bærbar, jeg trenger godstolen, den gigantiske tastaturet med lys i/bak tastene, musa og musematta..

 

Jeg føler det alltid blir noe feil med en bærbar når jeg skal spille. Avstanden mellom tastaturet og skjermen føles feil, jeg vet ikke helt. Men noe får det til å føles helt feil, og jeg presterer mye dårligere i spill under slike forhold. Blir nesten litt av den samme følelsen som når jeg prøvde å koble opp et spill på vår 37" LCD-TV, det gikk jo overhode ikke. Sitter så langt unna skjermen at jeg ikke klarte å fokusere skikkelig, hvis noen fatter hva jeg mener..

 

Når det gjelder ytelse, så er det da enda slik at du får en langt kraftigere PC, til en mye billigere pris når du tenker stasjonær vs bærbar.

 

Og når det gjelder dette monstret, så er det nesten å anbefale at en heller setter sammen en liten og lett stasjonær, og kanskje et kabinett med håndtak eller hjul. Og heller bære det dit du måtte ønske, når du vil ha den flyttet på. Er ikke noe særlig mer krevende det, enn å flytte på dette svære beistet på 7kg.

 

Om du skulle bygget en stasjonær som yter ca det samme som denne, så ville jo det ikke kostet mer enn.. tja, 6800-7500kroner (det er da med skjerm+mus+tastatur+trådløst nettverkskort)? Altså koster denne over dobbelt av hva en tilsvarende stasjonær hadde kostet. Og det mener hvert fall jeg, at den ikke er verdt :roll:

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Hvilken maskin er det som står oppå her?

Den minner litt om Dell XPS1210 men jeg får det ikke til å stemme med bilder jeg finner på nettet.

 

Det er vel en dell d430 eller d420.

 

Personlig kan jeg ikke forstå at denne maskinen kan være intressant for noen, altfor stor og tung. Jeg ville mye heller hatt en stasjonær maskin. Jeg har sett maskinen hos expert, å jeg synes den så kjip ut rett og slett, ekkel knirkete plastikk, full av usmakelig klarlakk.

Lenke til kommentar
Personlig vil jeg vell aldri ha "kun" en bærbar-PC.

Skikkelig skjerm, tastatur og mus til stasjonær-PC er alltid, hvert fall for meg å foretrekke til eventuell "gaming". Jeg føler at det er rett og slett klønete å spille på en bærbar, jeg trenger godstolen, den gigantiske tastaturet med lys i/bak tastene, musa og musematta..

 

Jeg føler det alltid blir noe feil med en bærbar når jeg skal spille. Avstanden mellom tastaturet og skjermen føles feil, jeg vet ikke helt. Men noe får det til å føles helt feil, og jeg presterer mye dårligere i spill under slike forhold. Blir nesten litt av den samme følelsen som når jeg prøvde å koble opp et spill på vår 37" LCD-TV, det gikk jo overhode ikke. Sitter så langt unna skjermen at jeg ikke klarte å fokusere skikkelig, hvis noen fatter hva jeg mener..

 

Når det gjelder ytelse, så er det da enda slik at du får en langt kraftigere PC, til en mye billigere pris når du tenker stasjonær vs bærbar.

 

Og når det gjelder dette monstret, så er det nesten å anbefale at en heller setter sammen en liten og lett stasjonær, og kanskje et kabinett med håndtak eller hjul. Og heller bære det dit du måtte ønske, når du vil ha den flyttet på. Er ikke noe særlig mer krevende det, enn å flytte på dette svære beistet på 7kg.

 

Om du skulle bygget en stasjonær som yter ca det samme som denne, så ville jo det ikke kostet mer enn.. tja, 6800-7500kroner (det er da med skjerm+mus+tastatur+trådløst nettverkskort)? Altså koster denne over dobbelt av hva en tilsvarende stasjonær hadde kostet. Og det mener hvert fall jeg, at den ikke er verdt :roll:

 

De fleste bærbare koster vel over det dobbelte av en tilsvarende stasjonær maskin så det skulle vel ikke være et argument.

Nå må det jo også sies at dette er en desktoperstatter og ypperlig for dem som ønsker et ryddig skrivebord,spes om maskinen står i feks stuen.

Dette får dere merke etterhvert som dere får dere eget hjem og kone :p

Lenke til kommentar
De fleste bærbare koster vel over det dobbelte av en tilsvarende stasjonær maskin så det skulle vel ikke være et argument.

 

Og hvorfor skulle ikke det være noe argument? Det faktum at bærbare PC-er gjennomsnittlig koster 60-70% mer enn en stasjonær når du tenker ytelse, betyr ikke at en slik monster av en bærbar-PC burde koste 50-60% mer heller.

 

Vi snakker her om å ha en bærbar-PC som skal erstatte din stasjonære, da syntes jeg det er et rimelig godt argument at den koster så sinnssykt mye iforhold til en stasjonære. Hvert fall med tanke på at den er nesten like upraktisk å ta med seg rundt omkring, som en liten handy stasjonær kan være.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Den minner litt om Dell XPS1210 men jeg får det ikke til å stemme med bilder jeg finner på nettet.
Det er en Dell Latitude. Er ikke helt sikker på hvilken modell, men jeg tror det er en D430 eller en D630. Irriterer meg fremdeles at jeg aldri fikk D630en min, vil ha trackpoint :(.

 

---

 

Sikkert et fint alternativ til en iMac, dette. Kabelrot blir vel vesentlig redusert.

 

EDIT:

D420 var det; jeg hadde nesten rett i hvert fall :p.

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar
Det er en Dell Latitude. Er ikke helt sikker på hvilken modell, men jeg tror det er en D430 eller en D630. Irriterer meg fremdeles at jeg aldri fikk D630en min, vil ha trackpoint :( .

 

---

 

Sikkert et fint alternativ til en iMac, dette. Kabelrot blir vel vesentlig redusert.

 

Dell-maskinen som står inne i HDX er en Latitude D420, ganske betydlig størrelsesforskjell mellom de to. 1,3 kg mot 7 kg.

Lenke til kommentar
Og hvorfor skulle ikke det være noe argument? Det faktum at bærbare PC-er gjennomsnittlig koster 60-70% mer enn en stasjonær når du tenker ytelse, betyr ikke at en slik monster av en bærbar-PC burde koste 50-60% mer heller.

 

Vi snakker her om å ha en bærbar-PC som skal erstatte din stasjonære, da syntes jeg det er et rimelig godt argument at den koster så sinnssykt mye iforhold til en stasjonære. Hvert fall med tanke på at den er nesten like upraktisk å ta med seg rundt omkring, som en liten handy stasjonær kan være.

 

Fordi ALLE maskiner som er beregnet som desktoperstattere koster mye,og denne er faktisk en av de rimeligste i sin klase,du får den for rundt 14500 kr,menst andre med samme utstyr koster betydelig mere,ja selv mindre maskiner med kunn 17" skjerm er dyrere med samme spes eller dårligere spes.

Og så legger du til at den er upraktisk å ta med seg,selv om du først sier den skal erstatte en stasjonær,vel hvilken av de to er mest upraktisk å ta med seg ?

Poenget er at alle bærbare maskiner er dyrere ,dette kommer av at komponentene de er bygget opp av er dyrere å produsere,derfor kan en ikke sammenligne uten vidre med en stasjonær men med andre bærbare og der kommer denne meget bra ut.

Lenke til kommentar
Fordi ALLE maskiner som er beregnet som desktoperstattere koster mye,og denne er faktisk en av de rimeligste i sin klase,du får den for rundt 14500 kr,menst andre med samme utstyr koster betydelig mere,ja selv mindre maskiner med kunn 17" skjerm er dyrere med samme spes eller dårligere spes.

Og så legger du til at den er upraktisk å ta med seg,selv om du først sier den skal erstatte en stasjonær,vel hvilken av de to er mest upraktisk å ta med seg ?

Poenget er at alle bærbare maskiner er dyrere ,dette kommer av at komponentene de er bygget opp av er dyrere å produsere,derfor kan en ikke sammenligne uten vidre med en stasjonær men med andre bærbare og der kommer denne meget bra ut.

 

Støttes.

 

Støtter også han som klaget på oppløsningen, svga+ er altfor dårlig på en 20".

Lenke til kommentar
Jeg har en kamerat som har denne maskinen og den er genial. Han bruker den på skolen hver dag og har ikke noe problemer med å transportere den. Er det virkelig så mye verre å bære en pc på 7kg enn en på 4-5?

 

Nå må du huske at 90% av aller datanerder har biceps på størrelse med håndleddene sine... :p

Lenke til kommentar
Jeg har en kamerat som har denne maskinen og den er genial. Han bruker den på skolen hver dag og har ikke noe problemer med å transportere den. Er det virkelig så mye verre å bære en pc på 7kg enn en på 4-5?

Nei, en gigantisk bærbar er ikke så mye verre å bære enn en kjempestor bærbar. Akkurat som en pulk på 70 kg ikke er så mye verre enn å dra en pulk på 40-50 kg.

 

Men mange foretrekker likevel alternativer som veier f.eks en femtedel, slik som Dell Latitude D420 som er avbildet sammen med HDX9050 litt lengre opp i tråden her. (eller en pulk på 13 kg i pulk-eksemplet)

 

Hvorfor dra med seg et 10-binds leksikon f.eks frem og tilbake til skolen hver dag når man kan nøye seg med et lett og enkelt ettbinds? Hvorfor dra med seg Campingvogna, takboks og fult bagasjerom frem og tilbake til jobb når de fleste klarer seg fint med tomt bagasjerom, uten takboks og uten campingvogn? Selv om man har bicepser til det, hva er vitsen med å dra med seg 7kg når man fint kan klare seg med en brøkdel? Muskelbunter går jo ikke frem og tilbake til arbeidsplasser og skoler og lufter vektene sine for morroskyld.

 

Har man et stort behov for 20", f.eks hvis man er svært svaksynt og trenger veldig stor skrift/ikoner/bilder eller hvis man ofte skal vise film fra PC-skjermen til en forsamling uten tilgang på projektor så har man gode argumenter for å velge dette 7-kilos monsteret, men hvis man ikke har noen nevneverdig nytte av så stor skjerm så ser jeg ingen grunn til å drasse med seg dobbelt så mye vekt som en 15" eller 17" med samme oppløsning og samme spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...