Gå til innhold

WD MyBook 500g problem


JonnyO

Anbefalte innlegg

Her er min case:

I kveld imens jeg ryddet i mappene på den eksterne harddisken, krasja PC-en. Når jeg restartet, og koblet til den eksterne harddisken igjen, installerte vista nye drivere på den eksterne harddisken. Jeg forsto ikke hvorfor, fordi vista pleier ikke å gjøre det når jeg kobler til den eksterne harddisken. Etter dette har ikke harddisken fungert skikkelig. Harddisken hadde et FAT32 filsystem, og er ca. 8 mnd gammel.

 

Den eksterne harddisken vises ikke i min datamaskin, selv om jeg finner den på enhetsbehandling. Har prøvd noen programmer, men det virker ikke som disse heller finner harddisken. Den har byttet navn; før het den "My Book (E)", men det som vises på enhetsbehandlingen under diskstasjoner, er bare "WD".. Den lyser som vanlig, men det går ikke an å bruke den på vanlig vis.

 

Søkte litt rundt på dette forumet, og fant noen programmer jeg kunne prøve.

Har prøvd "testdisk 6.7win", men jeg tror ikke programmet finner noen harddisk utenom den ene interne harddisken. Har også prøvd "Get data back for FAT", men der heller finner ikke programmet harddisken. (Har ikke prøvd å skanne ferdig i dette programmet, siden det ikke finner harddisken jeg skal skanne på.)

 

Hva skal jeg gjøre for å gjøre harddisken operativ igjen?

Håper egentlig det er en måte jeg kan beholde filene, men regner vel med at alt har gått i dass. :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

enhetsbehandling det er diskbehandling du må se på.

 

Start-kjør-diskmgmt.msc

Er ikke disken her.

Er det nok problem med partition table.

 

Testdisk må nok kjøres utenfor win.

Ligger på ultimatebootcd og.

 

Denne er bra,men ikke gratis.

http://www.ptdd.com/

 

Getdataback må nok boote fra bootcd,viss win ikke ser disken.

Dette er viss du ikke greier og lage et nytt partition table.

 

Koble til på en annen pc som nevnt.

Det kan være problem med usb porten.

 

Filene blir ikke borte.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Ja jeg fant ikke disken når jeg kjørte diskmgmt.msc, da er det nok problem med partition table.

 

Vil helst ikke bruke penger på å kjøpe et program, foreløpig.

 

Getdataback må nok boote fra bootcd,viss win ikke ser disken.

Dette er viss du ikke greier og lage et nytt partition table.

Hvordan lager man en bootcd i getdataback?

eller

Hvor får jeg tak i ultimatebootcd?

Endret av JonnyO
Lenke til kommentar

Jeg fikk tak i Ubcd v.4.10, bootet fra denne og startet test drive. Men den eksterne harddisken ble ikke funnet der heller! Kan det være hardware-feil i den eksterne harddisken?

 

Nå har den faktisk dukket opp på diskbehandlingen også, men det står at den er uleselig.

Endret av JonnyO
Lenke til kommentar
Jeg fikk tak i Ubcd v.4.10, bootet fra denne og startet test drive. Men den eksterne harddisken ble ikke funnet der heller! Kan det være hardware-feil i den eksterne harddisken?

 

Nå har den faktisk dukket opp på diskbehandlingen også, men det står at den er uleselig.

9666781[/snapback]

 

Leser den fra USB?

Kan være grunnen til at den ikke finner disken

Lenke til kommentar
  • 13 år senere...

Leste denne tråden da jeg hadde problem og tenkte at løsninga mi hørte hjemme her. Hadde oppstartproblem med min noe tilårskomne WD Mybook 500. Enten startet den ikke, eller så ble stasjonen ikke gjenkjent. Dette varierte. Så kom jeg på den gamle løsningen med å fryse produktet. Det har jeg gjort flere ganger med gjenstridig elektronikk. Jeg la disken i en tett plastpose med lynlås/glidelåsplastpose, denne var fra Ikea, og la den i fryseren over natta. Viktig at posen er tett pga kondens og ising.  Dagen etter tok jeg den ut av posen og lot den stå i en haltime på benken, koblet til og startet opp.  Nå har den vært i bruk mange dager, og alt er som før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...