Gå til innhold

Microsoft med pirat-amnesti


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er vel at bedrifter som piratkopierer gjør dette av en grunn, økonomisk kanskje? Hvorfor i all verden skal disse betale for noe de i dag har gratis? Nå ville jeg i utgangspunktet stilt meg tvilende til en slik bedrift da.

 

Jeg sier ikke at det er negativt at MS tilbyr dette, heller tvert i mot, men jeg undrer meg bare på hva som skulle motivere bedriftene til dette og spesielt vanskelig ser jeg for meg at de får særlig mange nye kunder til "Software Assurance" programmet. Det bør ligge mer i å gå over til Linux for disse bedriftene, jeg innser fallgruvene, men jeg tror vel kanskje det er en bedre løsning dersom målet er å spare penger og man har oppegående ansatte som klarer å finne utav programvare på egenhåns.

Lenke til kommentar
å ta mot gratis lisenser mot at microsoft får overvåke maskinene din er jo akurat det samme som det gratis mobil abonemanget hvor man godtar avlytting...

Så anbefaler heller bedriftene til å satse på linux da ja...og kjøpe noen lisenser viss de skal bruke windows baserte programmer

9632098[/snapback]

 

evt at microsoft sjekker at du har lovlig lisens, tviler på de overvåker alt du gjør på maskinen.. men er man linuxkidd er det jo lett å håpe..

Lenke til kommentar
Problemet er vel at bedrifter som piratkopierer gjør dette av en grunn, økonomisk kanskje? Hvorfor i all verden skal disse betale for noe de i dag har gratis? Nå ville jeg i utgangspunktet stilt meg tvilende til en slik bedrift da.

 

Jeg sier ikke at det er negativt at MS tilbyr dette, heller tvert i mot, men jeg undrer meg bare på hva som skulle motivere bedriftene til dette og spesielt vanskelig ser jeg for meg at de får særlig mange nye kunder til "Software Assurance" programmet. Det bør ligge mer i å gå over til Linux for disse bedriftene, jeg innser fallgruvene, men jeg tror vel kanskje det er en bedre løsning dersom målet er å spare penger og man har oppegående ansatte som klarer å finne utav programvare på egenhåns.

9631921[/snapback]

 

#-Du som en bedrift med x antall ulisensierte kopier av Windows XP og eventuelt annet, har valgt å kjøre på det, noe som du åpenbart mestrer å få det til , og fungerer.#

 

Hva i all verden skal ikke være mer normalt enn å vurdere tilbudet fra MS, og gå for det?

Hva i all verden skal være argumentet for å forkaste alt---for så å laste og installere _Gratis_ noe annet som du vet må ha ”support” for.?

For at det er ikke _Gratis_ lenger, er det?

 

Jeg tror nok at de som velger ”ulisensiert” er de med ikke okonomisk evne for lisensiert.

Jeg tror nok at de som velger ”ulisensiert” er de som åpenbart driver bedrifter med en vis ukultur, som i sin tur er utvidet til mer enn ”software”.

 

Jeg tror nok at det mest fornuftig er å gå for MS tilbud.

En veldig god start for kanskje å forandre på en del ting underveis.

Lenke til kommentar
Problemet er vel at bedrifter som piratkopierer gjør dette av en grunn, økonomisk kanskje? Hvorfor i all verden skal disse betale for noe de i dag har gratis? Nå ville jeg i utgangspunktet stilt meg tvilende til en slik bedrift da.

 

Jeg sier ikke at det er negativt at MS tilbyr dette, heller tvert i mot, men jeg undrer meg bare på hva som skulle motivere bedriftene til dette og spesielt vanskelig ser jeg for meg at de får særlig mange nye kunder til "Software Assurance" programmet. Det bør ligge mer i å gå over til Linux for disse bedriftene, jeg innser fallgruvene, men jeg tror vel kanskje det er en bedre løsning dersom målet er å spare penger og man har oppegående ansatte som klarer å finne utav programvare på egenhåns.

9631921[/snapback]

 

Jeg er helt enig. Hvorfor skulle organisasjoner gjøre noe så idiotisk, når det er det kapitalistiske samfunnet som helhet som er årsaken til at de er nødt til å være på kant med loven.

 

Bedrifter som er ute etter økonomisk profitt er nå en ting, men andre organisasjoner er en helt annen. Problemet er at piratvirksomhet blir først og fremst tatt hensyn til i form av penger skuflet ned i dassen som er laget for å utslette alt av programvare og opphavsrettet materiale som ikke bruker helt spesifikke utviklings og distribusjonsmodeller. Dette er penger som kunne vært brukt til å utvikle nye modeller, og nye måter å organisere seg på sosioøkonomisk. Kapitalkreftene har heldigvis ikke helt klart å kue den frie natur som ligger latent i internett og open source, og forhåpentligvis vil det gå riktig vei ettersom gamle systemer bryter sammen.

 

Ideelle organisasjoner, skole, non-profit generelt synes jeg egentlig har for dårlige vilkår når det gjelder produkter som ikke de bruker eksklusivt (og at de dermed ikke er næringsgrunnlaget for noen). Slike type organisasjoner burde det være en selvfølge at man hadde et forhold til som vitnet om genuin samfunnstankegang, så fremt man ikke utvikler programmer som har helt spesifikke bruksområder. Hvorfor ikke gratis operativsystemer i skole og det offentlige? Er det et problem at man får flere midler til bruk til samfunnshensyn? Et problem at det offentlige får større økonomisk spillerom? Det bunner vel (som mye annet) ut i økonomisk press, og hvordan verden har utviklet seg mot et sprekkeferdig økonomisk system som ikke kan tillate noe annet enn et evig jag mot økonomisk vekst (som igjen baserer seg på helt grunnleggende feilslutninger angående den fysiske verden og den menneskelige analog).

 

Her ble det et stort sprang på slutten, men likevel.

Lenke til kommentar
å ta mot gratis lisenser mot at microsoft får overvåke maskinene din er jo akurat det samme som det gratis mobil abonemanget hvor man godtar avlytting...

Så anbefaler heller bedriftene til å satse på linux da ja...og kjøpe noen lisenser viss de skal bruke windows baserte programmer

9632098[/snapback]

 

Når ble Linux gratis egentlig?

Greit nok at du kan laste ned programvaren gratis, men support/oppsett/støtte er langt fra gratis. Og sannsynligvis er det behov for mye mer support/brukerstøtte for de som ikke helt har skjønt poenget med å bruke lisensiert programvare... som fort kan koste langt mer enn å velge og være lovlydig.

 

Noen burde skyte den gamle myten om at Linux er gratis.

 

 

Klart ... så vil det være dødskjipt om det kom et par lisenskontrollører på døra. Kan fort koste et par kroner. I tillegg til hvor flaut det vil være ovenfor kunder, hvis de fikk vite at ditt firma er en gjeng med forbrytere. Er ikke alle som vil gjøre foretninger med banditter :)

Lenke til kommentar
Problemet er vel at bedrifter som piratkopierer gjør dette av en grunn, økonomisk kanskje?

9631921[/snapback]

Tror vel neppe det er en bevisst økonomisk handling; det er nok mere snakk om at mange bedrifter ikke har oversikt over maskinparken sin.

 

For bedrifter som har utgifter til lønn, avgifter, kontor, vasking, regnskapsføring, strøm, hardware+++ så er lisensutgifter en dråpe i havet. En OS-lisens koster jo mindre for en bedrift enn å ha en person ansatt i en halv dag.

Lenke til kommentar

Som allerede nevnt, det er mange som er nødt til å drive på kant med loven for å kunne overleve. Ikke bare når det gjelder OS, men også andre ting (som f.eks. lovverk når det gjelder kopibeskyttelse og åndsverkslovgivning).

 

Ikke at det er noe nytt at mange kriminelle handlinger er noe som er normlig lov i verden for at den i det hele tatt skal gå rundt, men likevel. Det er verdt å nevne.

Lenke til kommentar
Når ble Linux gratis egentlig?

Greit nok at du kan laste ned programvaren gratis, men support/oppsett/støtte er langt fra gratis. Og sannsynligvis er det behov for mye mer support/brukerstøtte for de som ikke helt har skjønt poenget med å bruke lisensiert programvare... som fort kan koste langt mer enn å velge og være lovlydig.

 

Noen burde skyte den gamle myten om at Linux er gratis.

9635296[/snapback]

Linux har alltid vært gratis. Med mindre du skal ha CD'ene tilsendt i posten, som faktisk og i noen tilfeller er gratis.

 

Selvfølelig er det vanskelig å holde support uten å ta betaling, det er jo trossalt mye arbeid. Men det å få hjelp på forumene er koster ingenting, og du får egentlig all den hjelpen du trenger der.

 

Uansett vil du nok komme billigere ut av det med Linux. Koster liksom ikke kundeservicen til Windows noe?

Endret av Bakke
Lenke til kommentar
Noen burde skyte den gamle myten om at Linux er gratis.

Linux er gratis tilgjengelig om du vil

.

 

Samme som hvis noen deler ut en gratis blyantspisser til deg på gata, så er den også gratis. At noen måtte være så klønete at de ikke greier å bruke den, og må leie inn kostbar support for å spisse blyantene sine, forandrer ikke det faktum at selve blyantspisseren er gratis.

 

Og hvis noen spør deg hva en fullversjon av Vista Business koster, så sier du kanskje 3495,- (kilde: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330326 )

 

Fordi det er det selve Vista'en koster. Support kommer i tillegg der også, for det ikke mye support man får fra Microsoft i den prisen.

Lenke til kommentar
Å drive og lete på diverse foraer etter løsninger på problemer man måtte ha er IKKE noe som man skal drive med når man bruker det på jobb. Derfor har man support. Det er ikke som å sitte og lese seg frem til løsninger på hw.no. Våkne opp, skoleunger!

9636556[/snapback]

Hva er poenget ditt? Du får kjøpt support til linux også, akkurat som Windows. Forskjellen er bare at i linux sitt tilfelle kan velge om du vil ha et helt gratis OS uten support, eller om du vil spandere litt penger på support. Større valgfrihet til brukeren :thumbup:

 

Selv regner jeg meg som en "power bruker", og trenger ikke noe support til mine private datamaskiner. Derfor passer linux perfekt, siden jeg kan installere OSet på alle mine 5 PC-er uten å betale en krone. Og ikke får jeg piratpolitiet etter meg heller :!:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Samme som hvis noen deler ut en gratis blyantspisser til deg på gata, så er den også gratis. At noen måtte være så klønete at de ikke greier å bruke den, og må leie inn kostbar support for å spisse blyantene sine, forandrer ikke det faktum at selve blyantspisseren er gratis.

9636931[/snapback]

God analogi.

 

Hvor mange økonomer, geologer, sekretærer, ledere, eller andre tilfeldige arbeidstakere i Norge klarer å sette opp sin egen Linux? Eller i Afrika for den del? :-p

 

Folk vil trenge support uansett system de bruker. Hva som er billigst vil variere med behov. I mange tilfeller har ikke brukerene behov annet enn Google Apps og Linux LiveCD, og det blir billig det ;-)

 

Tilbake til topic så høres det jo gunstig ut for de som ikke har kontroll... Om Microsoft kan overvåke dem, så slipper de å ha kontroll over hvor mye som må lisensieres. Andre selskaper betaler jo faktisk for slikt ;-) (pst. MSIA er et kjekt verktøy)

Lenke til kommentar
Å drive og lete på diverse foraer etter løsninger på problemer man måtte ha er IKKE noe som man skal drive med når man bruker det på jobb. Derfor har man support. Det er ikke som å sitte og lese seg frem til løsninger på hw.no. Våkne opp, skoleunger!

9636556[/snapback]

Hva er poenget ditt? Du får kjøpt support til linux også, akkurat som Windows. Forskjellen er bare at i linux sitt tilfelle kan velge om du vil ha et helt gratis OS uten support, eller om du vil spandere litt penger på support. Større valgfrihet til brukeren :thumbup:

 

Selv regner jeg meg som en "power bruker", og trenger ikke noe support til mine private datamaskiner. Derfor passer linux perfekt, siden jeg kan installere OSet på alle mine 5 PC-er uten å betale en krone. Og ikke får jeg piratpolitiet etter meg heller :!:

9636946[/snapback]

 

Valg frighet for meg ”tilpasset til realitet ” er a arbeider\tjener\bruker :\mat\unger\data\gi penger til ”veldedighetsformål\MS software\..\.\.\.\.\.\.\.\.\ikke PayPal Donations

 

Hvis du tror at din valgfrighet er større enn min med å fjerne noe av parameterne ovenfor, og erstatte dem med noe annet, så ja Langbein:

 

-Du er ”power bruker” i linux men du og snakker og skriver major ”power bulshit”.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...