Gå til innhold

CPU: FSB 400 vs. 533. Fordeler, ulemper.


fredlund

Anbefalte innlegg

Skal bygge ny maskin og lurer på om jeg skal kjøpe cpu med fsb 400 eller 533. Hovedkortet støtter fsb 533, men det gir ikke mye rom for å klokke prosessoren. På den andre siden så vil en cpu med fsb 400MHz bli vel overklokket hvis jeg kjører systembussen opp på 133MHz. Noen tanker...?

Fred.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mad_arab: Enig. SiS645/648 stopper stort sett mellom 150 og 160 FSB.

 

Kjører selv [email protected] med et Asus Pe kort. Vcore er på 1.650 og alt er stabilt. Funker meget bra. Sis korta er også gode på minne ytelse. Men dette går opp i opp, siden når jeg overklokker systemet når jeg lengre både på cpu og minne med et Pe kort enn det jeg gjorde med SIS kortet mitt! Også et assu kort.

Lenke til kommentar

Du har ikke opplyst hvilket hovedkort du har, - eller hvilke muligheter du har til å stille fsb på hovedkortet.

 

I mitt tilfelle, - jeg har et Asus P4S533, - så er det definitivt best med en P4/400. Dette HK'et lar deg kun klokke fsb til 166, - og har ofte stabilitetsproblemer om du kjører fsb over 150. Dette kortet har heller ikke ordinær PCI/AGP-lock, som også begrenser overklokking av P4/533 på kortet.

 

Om du derimot har et hovedkort som lar deg stille fsb til 200 og PCI/AGP-lock, - da bør du nok kjøpe P4/533. - Selv om jeg ikke helt forstår de som sier det er best å kjøre høy fsb, - for hastigheten (fsb) løper gjennom hele systemet. Det stemmer jo ikke når du har PCI/AGP-lock, - som du må ha når du overklokker skikkelig. Da går jo store deler av systemet på "locked" hastighet. :wink:

Lenke til kommentar

Hovedkortet mitt er et Asus p4b533-e, og har lock for agp- og pci-bussen. Men hvor høyt jeg kan kjøre fsb'en aner jeg ikke. Må nesten prøve meg frem. Har lest andre innlegg hvor de stort dett ligger på 160MgH. Spørsmålet blir da om det holder med kjøleviften som følger med cpu'en, eller om en må ha ekstra kjøleribbe, etc. ?

Fred.

Lenke til kommentar
Du har ikke opplyst hvilket hovedkort du har, - eller hvilke muligheter du har til å stille fsb på hovedkortet.

 

I mitt tilfelle, - jeg har et Asus P4S533, - så er det definitivt best med en P4/400. Dette HK'et lar deg kun klokke fsb til 166, - og har ofte stabilitetsproblemer om du kjører fsb over 150. Dette kortet har heller ikke ordinær PCI/AGP-lock, som også begrenser overklokking av P4/533 på kortet.

 

Om du derimot har et hovedkort som lar deg stille fsb til 200 og PCI/AGP-lock, - da bør du nok kjøpe P4/533. - Selv om jeg ikke helt forstår de som sier det er best å kjøre høy fsb, - for hastigheten (fsb) løper gjennom hele systemet. Det stemmer jo ikke når du har PCI/AGP-lock, - som du må ha når du overklokker skikkelig. Da går jo store deler av systemet på "locked" hastighet.  :wink:

 

Jeg har ikke sagt noe annet heller :wink: ! Med Asus P4S533 er det beste å kjøre på 400 bus. Asus Pe kortene har pci/agp lock, og dermed kan du klokke helt til cpu'en sier stopp. Ved disse hastighetene oppnår du meget gode resultater også på minnet når man bruker f.eks en 2.53. Hvis man kjører en 400bus cpu. vil man ikke oppnå disse gode resultatene!

 

Jeg vil bare få fram at jo høyere fsb er jo bedre ytelse er det ``overall`` på systemet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...