Gå til innhold

Teknisk fagskole, bare tull?


sdf123

Anbefalte innlegg

 

 

Men det er uansett veldig trist og bruke masse tid penger og energi for å få litt ekstra påfyll av kjedelig teori,, for da igjen å gå tilbake for å trekke kabler... derfor mener jeg det er bortkastet.. 

 

Det er nemlig sånn at mange tar også denne skolen grunnet at man ikke kan jobbe som montører lengere pga sykdom..

 

jeg er veldig skuffet ihvertfall.. egentlig så synes jeg de skulle tatt bort dette studiet tibudet,, og kanskje istedet laget ett 4 årig program deltid på bachelor istedet,, da vet man ihvertfall hva man sitter igjen med etter skolen..

 

 

 

Det er ihvertfall min mening om teknisk fagskole

 

 

Det som er problemet er at din mening om fagskolen ikke helt stemmer. At du har hatt problemer med å skaffe deg jobb er en ting, dette kan være flere grunner til, i dag er den største grunnen oljekrisen vi er midt inni nå. Jeg har flere venner som har en bachelor (uten fagbrev i tillegg) som enten ikke har klart å fått seg jobb, har mistet jobben eller går permitert. Jeg kjenner også til flere som har bachelor som har hatt nødt til å finne seg butikkjobber OL. grunnet nedgangstidene. Det skal jo nevnest at jeg bor på vestlandet der alt nærmest er driftet av oljen, mulig situasjonen er noe annerledes i andre deler av landet.

 

Siden du nevner kabeltrekkning antar jeg du går en elektro orientert retning, når du nå er ferdig kan du da faktisk gå videre å prøve deg på å skaffe installatør papirenne som gir deg et hav av muligheter, godt lønnede muligheter i arbeidsmarkedet, det er flere og flere offshore jobber som elektriker som krever at en har fagskoleutdanning eller høyere, og nærmest samtlige av de større maritime firmaenne som ansetter elektroingeniører i Ålesund og omegn har et tett sammarbeid med fagskolen, langt tettere enn hva de har med Høgskolen i Ålesund. De er da istand til å forme utdanningstilbudet sitt etter hva næringen og nærliggende firma ønsker. På den måten har vi som er uteksaminert fra fagskolen i Ålesund blitt ganske atraktive i arbeidsmarkedet, å såvidt jeg vet er samtlige av mine klasse kompiser derifra ut i fast arbeid nå, til tross for nedgangstider.

 

Måtte en del av oss ut å trekke kabler igjen? Ja helt klart, men akkurat det samme kan siest om de jeg kjenner til som har tatt bachelor. Om en ser på kullene som ble uteksaminert årene før derimot ser en at storparten av de som går ut kommer seg i ingeniør jobber, enten som prosjekt ingeniører eller service ingeniører. Jeg kan selvsakt ikke snakke om samtlige fagskoler i landet, men jeg kan ikke gjøre annet enn å rose utdanningstilbudet fagskolen i Ålesund har klart å kommet opp med.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har fagbrev som elektriker, fullført teknisk fagskole i 2014 og studerer til bachelor (ferdig med 1 semester).

 

Jeg ser dere synes teknisk fagskole virker useriøst grunnet norsk og engelsk. Jeg tror dere sammenligner denne norsken og engelsken med fagene vi hadde på videregående, og dette stemmer selvsagt ikke. Man studerer ikke litteratur, henrik ibsen og dikt på teknisk fagskole, man studerer hvordan kontraker skal skriver, hvordan formelle møter skal innkalles og holdes, hvordan man skriver teknisk rapport og man får læring i hvordan man skriver den perfekte søknad og CV og mye mer. Ikke bare dette, men min fagskole gav meg også generell studiekompetanse.

 

Videre vil jeg si til den personen som har søkt på over 100 jobber og fortsatt trekker kabler; Jeg anbefaler deg i å ta kontakt med ditt lokale karrieresenter. Det kan tyde mye på at det er din CV eller søknad som burde forbedres, og ikke nødvendigvis din utdanning det er noe galt med. Du må huske at du ikke kun blir ansatt på kompetanse, men også personlige egenskaper og fremstillinger. Samtlige av mine 15 medstudenter gikk ut i relevant jobb eller studerte videre.

 

Jeg har diskutert dette emnet mange ganger, og de fleste er enige at listen over hvor ettertraktet man er etter endt utdanning er slik:

 

1. Y-vei bachelorutdanning

2. Teknisk fagskole

3. Vanlig bachelorutdanning (uten fagbrev)

 

Men husk at man sparer 1 år ved å ta to årig teknisk fagskole. I ditt tilfellet er det kanskje ikke så relevant ettersom du får støtte av NAV, men for de fleste kan 1 år med studielønn og mistet inntekt være en rimelig høy sum. Jeg tror også at gjennomsnittsalderen på teknisk fagskole er litt høyere enn på Y-veien. Som det allerede har blitt nevt her inne, så kan man gå fra teknisk fagskole til bachelor, noe som jeg nå gjør. Jeg tar den utdannelsen i danmark, men det blir også mer og mer av det i Norge. 

 

Når jeg er ferdig utdannet er jeg da 23 år med tekniske fagskole og bachelor i ingeniørfag. 

 

Min konkluksjon: Ta teknisk fagskole og bygg videre til hvis du føler for det om 2 år til :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

 

 

 

Litt rar konklusjon at du anbefaler å ta teknikken + bachelor når du først sier at Y-veien er mer ettertraktet. Da sparer en 1 år om ikke mer da de fleste teknikk utdanninger ikke har nok realfag for bachelor slik at en må ta dette i tillegg. 

 

 

Det er rett og slett grunnet personen beskrev seg selv som "Under middels god i realfag fra videregående." Jeg bodde i et bofelleskap av ingeniører (både fagskoleingeniør og bacheloringeniør), og bacheloringeniøren fikk kun 5 og 6 på vitnemålet på videregående elektro, men han satt vell i snitt 1-2 timer hver eneste dag BARE med matematikk. Etter dette kommer jo fysikk og kjemi også. Min oppfattelse er at hvis man er under middels god i realfag i videregående, kan Y-veien være ekstremt krevende.

 

Derfor ville jeg anbefale at han først prøver seg fram på teknisk fagskole, og hvis teknisk fagskole går greit og han er vant til studietilværelsen ville jeg prøvd å gått videre til Y-veien(som også er bachelor). Det er uten tvil Y-veien som stiller sterkest, men det finnes flere veier å gå for å komme dit. 

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har fagbrev som elektriker, fullført teknisk fagskole i 2014 og studerer til bachelor (ferdig med 1 semester).

 

Jeg ser dere synes teknisk fagskole virker useriøst grunnet norsk og engelsk. Jeg tror dere sammenligner denne norsken og engelsken med fagene vi hadde på videregående, og dette stemmer selvsagt ikke. Man studerer ikke litteratur, henrik ibsen og dikt på teknisk fagskole, man studerer hvordan kontraker skal skriver, hvordan formelle møter skal innkalles og holdes, hvordan man skriver teknisk rapport og man får læring i hvordan man skriver den perfekte søknad og CV og mye mer. Ikke bare dette, men min fagskole gav meg også generell studiekompetanse.

 

Videre vil jeg si til den personen som har søkt på over 100 jobber og fortsatt trekker kabler; Jeg anbefaler deg i å ta kontakt med ditt lokale karrieresenter. Det kan tyde mye på at det er din CV eller søknad som burde forbedres, og ikke nødvendigvis din utdanning det er noe galt med. Du må huske at du ikke kun blir ansatt på kompetanse, men også personlige egenskaper og fremstillinger. Samtlige av mine 15 medstudenter gikk ut i relevant jobb eller studerte videre.

 

Jeg har diskutert dette emnet mange ganger, og de fleste er enige at listen over hvor ettertraktet man er etter endt utdanning er slik:

 

1. Y-vei bachelorutdanning

2. Teknisk fagskole

3. Vanlig bachelorutdanning (uten fagbrev)

 

Men husk at man sparer 1 år ved å ta to årig teknisk fagskole. I ditt tilfellet er det kanskje ikke så relevant ettersom du får støtte av NAV, men for de fleste kan 1 år med studielønn og mistet inntekt være en rimelig høy sum. Jeg tror også at gjennomsnittsalderen på teknisk fagskole er litt høyere enn på Y-veien. Som det allerede har blitt nevt her inne, så kan man gå fra teknisk fagskole til bachelor, noe som jeg nå gjør. Jeg tar den utdannelsen i danmark, men det blir også mer og mer av det i Norge. 

 

Når jeg er ferdig utdannet er jeg da 23 år med tekniske fagskole og bachelor i ingeniørfag. 

 

Min konkluksjon: Ta teknisk fagskole og bygg videre til hvis du føler for det om 2 år til :)

 

Lykke til!

 

Med andre ord så er du enig med meg at Teknisk fagskole er bortkastet tid og energi samt penger....Fordi ellers hadde du ikke gått på skolen videre for å få den stillingen du ønsker.. Ingeniør..

 

Om teknisk fagskole gir deg de samme mulighetene..

 

Konklusjonen,,, TEKNISK FAGSKOLE ER BARE NOE DRITT OG BORTKASTET TID..

 

Og når det gjelder holdninger og den riktige innstillingen så har det ikke en dritt og si, kjenner flere eks nærkiser/fest løver som ikke har en dritt praktisk skole/fagbrev,, og da tatt seg en bachelor, og får seg jobb med engang som ingeniør...

 

med andre ord bachelor gjelder...

 

grunnen jeg tok tekniske fagskole og ikke Y-veien ingeniør er at jeg trodde at det var nok med 2 fagbrev + teknisk fagskole for å få seg en grei jobb,,, men det

er bare tull.

 

 

 

 

 

 

 

GÅ DIREKTE Y-VEIEN..

 

god helg :)

Endret av Brank
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Teknisk fagskole er ikke bare tull, men det er mye bedre å hoppe på den litt tyngre utdanningen når man først er i gang! For min del, var fagskole elektro for lett - det ble ikke så fryktelig utfordrende. Undervisningen var veldig praktisk rettet, men gikk ikke i dybden med teori.

 

Nå er det snakk om 2 år fagskole eller 3 år y-veien. Den ene utdanningen er mer krevende enn den andre, samt gir deg en anerkjent tittel. Den tittelen er ganske viktig - den gir et bredere spekter med jobben en kan søke, samt mulighet for videreutdanning. Når man først har fagbrevet kan en velge den lette fagskolen eller den tyngre y-veien ... Hvem tror du en arbeidsgiver velger av disse to ?

 

Jeg har som sagt fullført Tek. Fagskole, men er ikke fornøyd. Nå holder jeg på med R1, R2 og Fys1 for å kunne komme meg videre på skole. Med "bare" fagskole er det ikke noen form for videre utdanning, det er en endestasjon her i Norge. Det er et par høyskoler som "godkjenner" utdanningen og avkorter bachelor med 1 år, men det går bare på avtaler mellom fagskole og høyskoler. F.eks. mellom Tek. Fagskole Bergen og HiB. HiB godkjenner søkere fra andre Tek. Fagskoler, men en må da dokumentere at man behersker tyngre matte(R1, R2 og Fys1). 

 

Hva jeg skal studere til sommeren er jeg fortsatt usikker på - det er lite fristende å fortsette studiene innen elektro, men kanskje finne på noe nytt som økonomi/ledelse/administrasjon? Jeg har forøvrig troen på at det vil bli opprettet en snarvei for vi som har tek. fagskole til bachelor, men dette er nok litt opp og fram. En kan jo alltids lese linken under og håpe at det dukker opp noe i nærmeste framtid. 

 

http://fagskolene.no/nyheter/planlegger-yrkes-bachelor

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Arbeidsgiver velger den med best bakgrunn.

 

Gikk selv teknisk fagskole, og fikk jobb etterpå som systemdesigner og prosjektingeniør. 

 

Universitetet i Agder avkorter Bachelorutdanningen med 1 år med bakgrunn fra Sørlandets fagskole. Men som sagt, disse avtalene er lokale.

Her som jeg jobber ble vi ansatt to stk nesten samtidig, en med Bachelor og meg fra teknisk fagskole.  Like etter vi begynte her, noen få mnd så begynte oppsigelsene og komme, som et resultat av olja.  Nå er 50 personer sagt opp her (30% av bedriften)  Jeg sitter her fortsatt, han med bachelor gjør ikke.

 

Skal jeg gå videre på høyere utdanning så blir det administrasjon og ledelse, selv om det i seg selv ikke har så veldig mye for seg. Kommer helt an på hvilken bransje man ønsker å jobbe i.

 

For å jobbe som ingeniør innenfor elektro hadde jeg nok ikke tatt kostnaden med å gå to år ekstra på skole for å få en bachelor, da den ikke gir noen mer inngående kunnskap i faget som er nødvendig. Med mindre man skal jobbe med utvikling, og det er det jo de færreste som gjør.  De fleste ender opp som prosjektledere, prosjektingeniører, og den rekka der, og da er teknisk fagskole nesten bedre i elektrofaget, da man har et større fokus på det man faktisk trenger i arbeidslivet.

Fagskolene er dog noe forskjellige,  eksamen i elektriske maskiner og omformere på fagskolen her hadde høyere vanskelighetsgrad enn eksamen i samme fag på Høyskolen i Bergen.

 

Og har man rett bakgrunn fra før så kan man også ta installatørpapirene etter fagskolen,  som setter deg på toppen rimelig raskt når du søker jobb :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Ser at jeg nå bumper en relativt gammel tråd, men det er i stor grad relatert, så tenkte det kanskje var like greit istedenfor å lage en ny.

Noen som vet hvordan det nå fungerer ift å bygge på teknisk fagskole til en bachelor pr dags dato? Man får jo ikke lenger fagskolepoeng på fagskole, men faktisk studiepoeng. En utdanning på teknisk fagskole gir deg 120 studiepoeng. Man mangler da kun 60 poeng for å oppnå bachelorgrad. Men er det i realiteten noen som tilbyr denne "oppgraderingen"? I mitt tilfelle blir det da innenfor IT.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
simen929 skrev (På 18.6.2020 den 21.44):

Ser at jeg nå bumper en relativt gammel tråd, men det er i stor grad relatert, så tenkte det kanskje var like greit istedenfor å lage en ny.

Noen som vet hvordan det nå fungerer ift å bygge på teknisk fagskole til en bachelor pr dags dato? Man får jo ikke lenger fagskolepoeng på fagskole, men faktisk studiepoeng. En utdanning på teknisk fagskole gir deg 120 studiepoeng. Man mangler da kun 60 poeng for å oppnå bachelorgrad. Men er det i realiteten noen som tilbyr denne "oppgraderingen"? I mitt tilfelle blir det da innenfor IT.

Med "oppgradering" mener du da en skole som gir deg resten av poengene man mangler for å komme inn på bachelor studiet? Noen fagskoler på noen linjer tilbyr deg å ta for eksempel matten(R2), eller fysikken(Fysikk 1) på andre året (hvis man går fulltid), for å oppnå kravene å komme inn på bachelor studiet. Ellers kan du ta disse utenom som privatist. 

Endret av Kosmosis
Lenke til kommentar
Kosmosis skrev (På 28.5.2021 den 19.58):

Med "oppgradering" mener du da en skole som gir deg resten av poengene man mangler for å komme inn på bachelor studiet? Noen fagskoler på noen linjer tilbyr deg å ta for eksempel matten(R2), eller fysikken(Fysikk 1) på andre året (hvis man går fulltid), for å oppnå kravene å komme inn på bachelor studiet. Ellers kan du ta disse utenom som privatist. 

Mener resten av studiepoengene som gjør at man faktisk har en bachelor.

Jeg har generell studiekompetanse +R1+R2+Fysikk1 fra før som er nødvendig for å søke høyere utdanning. 

Endte opp med å starte på fagskolen men droppe ut igjen da det viste seg at man ikke har muligheten til å bygge på med de resterende 60 poengene for en bachelor. Ser ikke på fagskolegrad som særlig attraktivt, da bruker jeg heller tiden min på bransje sertifiseringer. Fordelen med fagskole var at det var lagt opp et veldig greit løp som kunne taes ved siden av jobb. Sjelden jeg ser bachelorutdanninger med mulighet for det.

Endret av simen929
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Ser dette er en eldre tråd, men prøver meg allikevel. :) 

Jeg ser det er flere her inne som har valgt forskjellige veier å gå for å bygge på utdanningen sin etter å ha tatt fagbrev som elektriker. Jeg ønsker selv å gjøre det samme, men har ikke klart å bestemt meg helt enda for hva jeg vil. Håpte derfor på om det var noen her inne som kunne hjelpe meg i å oppklare noen ting for meg.

Litt kort om meg selv først:

20år. Fikk fagbrev som elektriker i Desember 2023. Har fast jobb i oljeserviceselskap og jobber foreløpig på land slik som jeg har gjort hele læretiden min (har offshorepapirer også, men har enda ikke fått reise på min første tur). Skal inn i militæret fra sommeren 2024 i 12 mnd. og er da tilbake sommeren 2025. Det er da jeg har lyst å bestemme meg for hva jeg vil videre.

Jeg har frem til nå pønsket på to av veiene som har vært diskutert her inne tidligere.:

1. Ta bachelor gjennom y-veien og bli "ingeniør". Har skjønt at denne veien er tyngre og er vanskelig å kombinere med jobb på siden, men at man er bittelitt mer ettertraktet og at det ser bedre ut på CV-en. Har også forstått at det er flere utdanningsmuligheter senere om man ønsker det.

Slik jeg har forstått det er utdanningsløpet for y-veien på 3 år heltid. Opptakskravene er at man har fagbrev og har min. 1 år erfaring etter tatt fagbrev (og poeng).

2. Ta teknisk fagskole og bli "ingeniør". Den store fordelen her i mine øyne er at jeg kan ta denne utdanningen på siden, samtidig som jeg for eksempel hadde jobbet i en 2-4 rotasjonsordning offshore. Etter å ha lest hele tråden kan jeg ikke huske at mange har poengtert hvor stor fordel dette er kontra y-veien?

Slik jeg har tolket det er utdanningsløpet for teknisk fagskole på 2 år deltid og opptakskravene er at man har relevant fagbrev (og poeng).

På lang sikt også kanskje bli installatør. Kvalifikasjonskravene for å bli installatør: "Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg, skal ha relevant master- eller bachelorgrad eller toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev. Vedkommende skal i tillegg ha minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning." (https://www.installatorproven.no/vare-prover/kvalifikasjonskrav/). Slik jeg tolker kvalifikasjonskravene er det like godt nok med 2 år på teknisk fagskole som bachelor gjennom y-veien for å kunne bli installatør. 

For å da bli installatør blir hele utdanningsløpet: Først ta bachelor eller 2 år på teknisk fagskole, så jobbe i 3 år med relevant praksis som f.eks. prosjektleder, før man til slutt tar "Elektroinstallatørprøven".

 

Da er mine spørsmål som følger.:

1. Stemmer utdanningsløpene for de forskjellige utdanningene slik jeg har tolket det?

2. Er det noen her som har blitt installatør og kan fortelle litt om veien frem til installatørpapirene, litt om jobben og om en kan anbefale andre å gjøre det samme?

3. Er det noen som har kunnskap om hvordan lønnen er i forhold til ansvar når man sammenligner en ingeniør mot en installatør? Jeg er helt klar over at det veldig mange faktorer som spiller inn, men det bør vel være en sånn ca. pekepinne på om det lønner seg å bli installatør, kontra å "bare" være en ingeniør?

En stor forskjell mellom en ingeniør og installatør er at man kan drive sin egen virksomhet. Er veldig usikker på om det er noe jeg kunne ha tenkt meg slik jeg ser på det i dag, som gjør at det har lite å si for min egen del (for nå i hvert fall).

 

Ble et langt innlegg ser jeg nå, men håper noen har lyst til å ta seg tiden til å lese og svare. :D 

Setter pris på alle svar! :) 

Lenke til kommentar

Man må være prosjektleder innen elektro i 3 år for å kunne ta installatørprøven. Hørte det var ca 70 % stryk på den, ganske vanskelig. Forøvrig er deltid fagskole enten 3 eller 4 års løp avhengig hvor man tar det. Fins også nettbasert med samlinger på enten 3 eller 4 år. 2 års løp er fulltid. Men husk at skolene har mye ferier og veldig lang sommerferie, så du rekker å jobbe en del måneder i året selv med heltid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Man må være prosjektleder innen elektro i 3 år for å kunne ta installatørprøven. Hørte det var ca 70 % stryk på den, ganske vanskelig. Forøvrig er deltid fagskole enten 3 eller 4 års løp avhengig hvor man tar det. Fins også nettbasert med samlinger på enten 3 eller 4 år. 2 års løp er fulltid. Men husk at skolene har mye ferier og veldig lang sommerferie, så du rekker å jobbe en del måneder i året selv med heltid. 

Gir mer mening. Synes det hørtes for godt ut til å være sant at man kunne ta teknikken på 2 år deltid. Er mer logisk at det tar 3 eller 4 år som du sier på deltid.

Du har også et godt poeng med at det er lang sommerferie slik at det er mulig å jobbe litt på siden allikevel om man tar det på heltid.

Jeg er også klar over at det er en høy strykprosent på installatørprøven. Jeg tenker også dette gjør at de som har disse papirene vil være enda mer ettertraktet i fremtiden når dagens installatører begynner å gå av med pensjon.

Det å bli installatør er jo sannsynligvis den siste utdanningen jeg hadde siktet på for min karriere tror jeg. Hvis jeg ville ha gjort noe mer etter jeg eventuelt hadde fått installatørpapirer så måtte det ha blitt å starte et eget firma.

Kan jeg spørre om det er slik at du selv er installatør eller ingeniør?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...