Gå til innhold

Selge data. Hvordan slette ALT?


vestlia

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå bestemt meg for å snart selge min gamle laptop. Jeg har en kjøper på den, og trenger derfor å slette alt som er på den.

 

Jeg bruker nå Vista Ultimate, og har tenkt å slette alt, deretter formatere igjen til XP (siden det var det kjøperen ville ha).

 

Men hvordan fjerner jeg alt på dataen samtidig som jeg sletter alle spor etter det jeg har slettet på den før? Hvilket program trenger jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan til eksempel bruke gratisprogrammet Darik's Boot and Nuke.

http://dban.sourceforge.net/

 

Du har også gratisprogrammet PC INSPECTOR e-maxx.

http://www.pcinspector.de/Sites/e_maxx/info.htm?Language=1

Dette er litt enklere i bruk enn DBAN, men gir ikke like mange valgmuligheter og dermed ikke like kraftig metode for å slette Harddisken.

(Du har mulighet til å velge kraftigere wipe algorithm med DBAN)

Dog vil det være umulig for en privatperson å gjenopprette noen filer etter du har brukt e-maxx.

Jeg selv bruker e-maxx grunnet den er enklere og raskere i bruk. Er det virkelig sensitiv filer på Harddisken, så kjører jeg programmet 2 ganger.

 

Min favoritt er Active@Killdisk. Dessverre overskriver gratisversjonen av dette programmet filene kun 1 gang, noe som betyr at filene kan gjenopprettes - selv om dette er på grensen til umuligt for en privatperson.

Endret av Svenni212000
Lenke til kommentar

Ok, men bare så jeg vet hva som kommer til å skje når jeg f.eks bruker e-maxx.

Vil alt av filer slettes, og jeg blir bedt om å sette inn XP cd`en, eller sletter den alt untatt OS, så jeg formaterer på vanelig måte?

 

Og dette gjør det mye vanskeligere for folk å finne filer igjen?

 

(Hadde nemlig en episode med en av venenne mine som kjøpte en data, og han fikk opp alle mulige "private" bilder av de som hadde eid dataen før) ;)

Lenke til kommentar

Mange forslag allerede, her kommer en til:

 

Du har installert Vista, det betyr du har Dvdplate.

 

-Boote fra den dvd plata.

-Velg ....repair my computer ....nederst på vestre side, når du er på ...Install Now..bilde.

 

-velg ...command prompt..

-skrive....diskpart.. enter

-skrive....select disk 0...enter (du vil få medning at disken 0 er selected)

-skrive....clean all...enter

 

Det skal begynne å rense. Virker som at det står stille, men det gjør ikke det.

 

Ut fra hvor stor disken er, det vil ta kanskje 1 time eller noe.

Når den er ferdig, får du meldning at det er ...completed.

 

Nå er alt borte fra disken. Det blir vanskelig å finne filer der.

 

Installere deretter Windows XP og selge maskina med god samvitighet.

Lenke til kommentar

Dette skal fjerne alt på harddisken, uten mulighet til å kunne gjenopprettes.

 

1. Last ned og lag en Darik's Boot and Nuke

--

2. Start opp maskinen med Darik's Boot and Nuke

--

3. Du vil bli møtt med et skjermbilde som vist på bildet. Trykk Enter for å forsette.

108622.jpeg

--

4. Du vil nå få et slik skjermbilde.. Klikk M for å endre Method

108633.jpeg

--

5. Velg PRNG Stream og trykk Space, Trykk R og velg 8 runder.

108636.jpeg

--

6. Bruk piltastene til å velge Harddisker & Partisjoner du vil slette.

Jeg antar du vil slette alt, så trykk space for å markere alle Harddisker/partisjoner.

108638.jpeg

--

7. Trykk F10 for å starte slettingen.

---

 

Noter at dette er en effektiv men også tidskrevende prosses.

Hvor lang tid dette vil ta kommer ann på hastigheten til din Harddisk, samt Harddiskens lagringskapasitet.

Regn med en mellom 8-12 timer, muligens også lenger for at prosessen skal bli ferdig.

Jeg vil derfor anbefale du starter prosessen før du legger deg, slik at maskinen får stå i fred over natten, og om nødvendig mens du er på skole eller arbeid.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Satt inn Darik's Boot and Nuke boot cden nå, og satt den på 8 runder. Eneste problemet er at den bruker i alle fall 5t per runde(står i alle fall dette på første runde), noe som vil si rundt 5x8t= 40t, noe den ikke kan pga tidsmangel... Hehe, er det noen måte å stille til ferre runder, når den først har startet å kjøre?

 

EDIT:

Fant ut at det var den samlede tiden, siden den etter en stund startet på runde 2 ;-)

Endret av vestlia
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har fulgt Darik's Boot and Nuke-guiden til Svenni212000. Harddisken på 120 GB tok omtrent 7 timer å rense. Er det noen vits i å gjøre dette flere ganger? Kommer uansett ikke til å gjøre det nå, men hvis man skal selge en data seinere med mer sensitiv data hadde det vært kjekt å vite.

Lenke til kommentar
Jeg har fulgt Darik's Boot and Nuke-guiden til Svenni212000. Harddisken på 120 GB tok omtrent 7 timer å rense. Er det noen vits i å gjøre dette flere ganger? Kommer uansett ikke til å gjøre det nå, men hvis man skal selge en data seinere med mer sensitiv data hadde det vært kjekt å vite.

 

Eneste vitsen med å gjøre dette er å gjøre det nærmest umulig for andre å finne igjen filene du har sletta. Selv gjorde jeg dette på en 50GB harddisk. Jeg tok 8 runder som brukte nærmere 6 timer ;)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...