Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Litt hjelp til særemne om Jo Nesbø


Anbefalte innlegg

Hei:)

 

Har valgt å lese tre bøker av Jo Nesbø i særemne, som skal leveres neste torsdag. Jeg har valgt Flaggermusmannen, Frelseren og Snømannen, og er snart ferdig med å lese dem. Dog er problemstillingene mine noe jeg sliter litt med, og hadde satt pris på ett lite puff så jeg kunne komme i gang.

 

Problemstillingene mine er:

1: Hvorfor havner Jo Nesbøs bøker under sjangeren politiroman/kriminalroman?

2: Finner vi samfunnskritikk i Jo Nesbøs bøker? (Emner, holdninger, hendelser osv..)

 

Jeg må innrømme at jeg ikke har lest bøker frivillig siden jeg gikk i 5.klasse, så jeg er ikke helt vandt med å lese. Jeg sliter derfor litt med å sette meg inn og få med meg detaljer som kan være viktige her.

 

På den første problemstillingen må jeg innrømme at jeg står litt fast. Jeg vet jo at Harry Hole er en politimann som løser krimsaker. Men er det nok til å si at det er derfor den havner under disse sjangerene? På nummer to har jeg funnet noe, men vil gjerne ha flere punkter på listen min:

- Rasisme

- Prostitusjon

- Natkotika

- Vold

- Religion

 

Setter stor pris på all hjelp!

 

Mvh

Christian:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var veldig vide problemstillinger. Jeg hadde også om Jo Nesbø i sin tid. Tror vi hadde noe sånt som hvorfor drikker Harry Hole? Når det gjelder samfunnskritikk, så er det vel mange av undergrunnskarakterene mennesker som bærer preg av samfunnet og tida de har vokst opp i. Og da er det mange ting i samfunnet som har slått feil, en klasseskille skolepolitikk? foreldre med alkoholproblem? tilhører en minoritet som har vært undertrykket? Her er bare noen ting jeg kom på i farta. Er en stund siden jeg leste bøkene, god forfatter du har valgt.

Lenke til kommentar
Det var veldig vide problemstillinger. Jeg hadde også om Jo Nesbø i sin tid. Tror vi hadde noe sånt som hvorfor drikker Harry Hole? Når det gjelder samfunnskritikk, så er det vel mange av undergrunnskarakterene mennesker som bærer preg av samfunnet og tida de har vokst opp i. Og da er det mange ting i samfunnet som har slått feil, en klasseskille skolepolitikk? foreldre med alkoholproblem? tilhører en minoritet som har vært undertrykket? Her er bare noen ting jeg kom på i farta. Er en stund siden jeg leste bøkene, god forfatter du har valgt.

9597910[/snapback]

Ja er litt enig i at det er veldig vide problemstillinger. Men jeg får gjør det beste ut av det;) Ja, jeg kan finne mange eksempler på personer i bøkene som har hatt en vanskelig oppvekst. Så dette er temaer jeg kan snakke om:)

 

Kom gjerne med mer dersom noen har:)

 

Noen som har noe å si til den første problemstillingen?

 

Mvh

Christian

Lenke til kommentar

Vil fortsatt si at den første problemstillingen blir for enkel (evt vanskelig) og da er det vanskelig å besvare fyldig og særlig utdypende. Om tanken bak den var å lage et enkelt svar vil jeg påstå at du gjør en ganske stor tabbe i forhold til særemne. Blir ikke så mye dypgraving og leting mellom linjene. Og å lese boka litt mer gravende og virkelig lete

 

Du kan jo lete etter punkter hva som tilsir at det IKKE er en politiroman/krimbok. En problemstilling skal gjerne få to sider stilt opp mot hverandre og drøftet. Hva gjør at den er mer rett enn den andre? Eksempler?

Lenke til kommentar

Takk for flotte svar kayjay360:D

 

Jeg må innrømme at jeg ikke er helt sikker på hva læreren forventer fra meg på den første problemstillingen. Men jeg vil tro at det blir lagt mest vekt på den siste problemstillingen. Altså skal den første bare være kort og konkret. Fant litt om hva som kreves for at bøkene skal havne under politiroman/kriminalroman sjangren, så jeg tror allerede den skal være i orden;)

 

Derfor ville jeg satt pris på enda flere synspunkter til nr.2:)

 

Mvh

Christian

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ok, har framføring på fredag her, så tenkte at jeg skulle gjøre meg helt ferdig med dette:)

 

Har gått litt nærmere inn på den andre problemstillingen og kommet fram til følgende:

Flaggermusmannen:

- Rasisme: Her er det altså snakk om aborginerne, og hvordan de har blitt behandlet, og ikke minst blir sett på i boka. Her vil jeg sitere det politisjefen sier om hvor få aborginere som klarer seg bra i samfunnet.

 

- Prostitusjon: Er det riktig at man skal kunne kjøpe sex? Har jentene det bra? Osv.. Tenkte her å hente ut noen sitater fra det Sandra sier.

 

- Narkotika: Hvorfor begynner folk med narkotika? Hva fører narkotika til? Generelt, undergrunnsmiljøet der det også er mye narkotika. Hvorfor havner folk der?

 

Frelseren:

- Narkotika: Her er dette også et tema. En gutt er faktisk villig til å rane moren sin for å kunne kjøpe narkotika. Er det riktig at noen skal ha det sånn?

 

- Uten hjem: Vi følger jo kroaten hele veien mens han ikke har noe sted å bo. Det beskriver på en måte hvordan det er å ikke ha noe sted å bo. Narkomane uteliggere.

 

- Frelsesarmeen: Noe i frelsesarmeen som ikke akuratt kan sees på som positivt? Er åpen for inspill her, da dette er noe so er fint å snakke om, om man har noe å snakke om;)

 

Snømannen:

- Å være anderledes: Altså belyse det med hvordan de som ikke er helt normale, har en sykdom eller et syndrom, blir sett på i samfunnet.

 

Ukjent far: Boka tar jo opp sånn smått hvordan det er å vokse opp uten en far. Hvordan det påvirker barnet.

 

Alkohol er selvfølgelig noe som kan taas opp i alle bøkene. Hva gjør alkoholen med deg. Alkohol i arbeidslivet. Hole drepte jo en kollega ved å kjøre i fylla.

 

Ville vært utrolig takknemmelig om noen hadde noe mer å tilføye her. Gjerne andre temaer enn det jeg har kommet opp med. Men også flere begrunnelser eller spørsmål fra de temaene jeg allerede har. Og om noen har noen gode sitater å komme med så hadde det vært topp. Er veldig vanskelig å lete etter sitatene i boka, så det er vel litt mye å forlange å få sidetall:p Men om noen har noen sitater så skal jeg lete dem opp:)

 

Mvh

Christian

Endret av Christian_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...