Gå til innhold

S-ATA + IDE booting, fjerne MBR?


Lapsy

Anbefalte innlegg

Søstern har kjøpt seg en ny WD disk (nærmere bestemt en WD5000AAKS) som hun har satt inn i sin Dell 4600.

Fra før av har hun en 80GB IDE disk som fulgte med PC-en (husker ikke hva slags) med windows xp home edition installert som booter normalt.

 

Etter at jeg satte inn den nye disken får jeg feilmelding NTLDR mangler. Så jeg gikk i bios for å sette boot disken, men det er ingen mulighet for det. :/

 

Er det noen måte å fjerne MBR på den nye disken eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke løse problemet slik.

 

Men

Så jeg gikk i bios for å sette boot disken, men det er ingen mulighet for det. :/

 

Hva mener du med det? kan du ikke komme i Bios på grunn av passord eller finner du ikke hvor og hvordan.

 

Uansett, nevner bare det for å svare til noe---

Om du kommer der hvor harddiskene nevnes i bootpriority, så er den disken som står overst på lista som betraktes som boot.

Dvs på en lista med 2 disker, med +/- tast skal du bevege den gamle disken overst.

 

Dette var bare en tilfeldig tanke. For mer hjelp (tror det gjelder for all som vil hjelpe) må du beskrive mer detaljert.

Lenke til kommentar

Har googlet rundt etter tips og hørte at hvis det er S-ATA disker i systemet, vil systemet selv søke etter MBR på diskene. Men i dette systemet er det kun en S-ATA disk, som ha en tom MBR partisjon. Systemet finner jo selvsagt denne og forsøker å boote. Da får jeg feilmelding om at NTLDR mangler. Jeg kan boote fra IDE-disken manuelt, men det er ingen aktuell varig løsning

 

Jeg kommer inn i bios og finner valg for boot priority og får kun velge mellom: Hard disk C: eller CD-Rom. Den er satt til C:, men allikevel prøver den å boote på S-ATA disken.

 

Finner begge diskene i Windows og BIOS.

 

(Mulig jeg har funne en løsning, kommer tilbake senere med oppdatering.)

Lenke til kommentar

Ahh! fant problemet. Disken var markert som aktiv og vil derfor ha prioritet som boot-disk.

Slettet partisjonen på disken og lagde en ny. Dette fikset problemet mitt og disken funker som den skal :D (Skjønte nå at jeg bare kunne endre hvilken disk som var aktiv i Disk Management på PC-en til søs >_<)

 

Quote Microsoft TechNet:

"The system partition must be a primary partition that has been marked as active for startup purposes and must be located on the disk that the computer accesses when starting up the system. There can be only one active system partition on a disk at a time. You can have multiple basic disks and each can have one active partition. However the computer will only start from one specific disk. If you want to use another operating system, you must first mark its system partition as active before restarting the computer."

 

Takk så mye for hjelp og tilbakemeldinger (Selv om jeg kanskje ikke var så flink til å definere problemet :p)

Lenke til kommentar

Så den funksjon er styrt fra den første OS du installerer ?

 

Det betyr at hvis du nå merker disken som aktiv og installere Windows på den, vil du kunne skifte mellom de 2 diskene, så sant du har først bootet i en av Osene.

 

Eller at du må bruke andre verktøy for å boote først, merke disken du vil som aktiv eller inaktive, for så å boote.

 

Vel det var inovativ fra Dell må jeg si.

 

Da hadde du rett vedrårende...minstanke om MBR, men ikke i den rettning som det fungerer.

 

Bra utført gran3 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...