Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Expert selger jo en som de kaller Asus EEE PC 900 16gb, linux, Intel Dothan etc...

er det da en Tregere utgave med Celeron??? koster bare 2500kr :S

 

bør jeg kjøpe den 900a-saken? skal brukes til... tja.. internettsurfing/msn etc!? helst med Windows XP

 

Dothan er vel selve lavenergi-plattformen (alà det Centrino er for litt større maskiner med mer futt). Her finner vi både lavenergis Celeron- og enda mer lavenergis Atom-prosessorer.

 

Den Expert har inne har 900 MHz, som alle andre Eee 900 som har kommet til Norge foreløpig.

Det kommer en 900A som er identisk med nåværende 900, bortsett fra at Celeron-prosessoren er byttet ut med en Atom-prosessor på 1,6 GHz. Merk at Atom-prosessoren yter vesentlig mindre pr. Hz enn Celeron-prosessoren, og at du ikke kan forvente noe særlig mer enn 10-20% ytelsesforbedring, avhengig av hva du driver med.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Jeg har ikke lest gjennom hele denne tråden, så vet ikke om dette er nevnt før, men uansett:

 

For oss uheldige sjeler som har kjøpt Asus EEE 900 16G, med den håpløst trege SSD disken, har Buffalo annonsert at de legger i midten/slutten av september ut SSD disker til Asus EEE 900/901 maskiner ut for salg. Da er det egentlig bare å vente på JKK sin test av diskene for å se på skrive/lese hastigheten. Er i allefall mektig skuffet på at Asus ikke kunne levere en maskin med en SSD som fungerte noenlunde, eller i allefall levere maskin med den 4GB disken, som var MENT som OS disk. Uansett, får gjøre det beste ut av det!

 

Buffalo annonserer 32GB/64GB SSD disker til Asus EEE 900/901

Oi! Er den virkelig grise-treig? F.eks iforhold til en 5400 rpm sata-disk?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke lest gjennom hele denne tråden, så vet ikke om dette er nevnt før, men uansett:

 

For oss uheldige sjeler som har kjøpt Asus EEE 900 16G, med den håpløst trege SSD disken, har Buffalo annonsert at de legger i midten/slutten av september ut SSD disker til Asus EEE 900/901 maskiner ut for salg. Da er det egentlig bare å vente på JKK sin test av diskene for å se på skrive/lese hastigheten. Er i allefall mektig skuffet på at Asus ikke kunne levere en maskin med en SSD som fungerte noenlunde, eller i allefall levere maskin med den 4GB disken, som var MENT som OS disk. Uansett, får gjøre det beste ut av det!

 

Buffalo annonserer 32GB/64GB SSD disker til Asus EEE 900/901

Oi! Er den virkelig grise-treig? F.eks iforhold til en 5400 rpm sata-disk?

 

Nå kan det være jeg er pirkete, men jeg føler det i allefall slik at den fungerer veldig treigt, og etter å ha lest på eeeuser og lignende forum, ser jeg at flere har problemer med det. Problemet er vel å kjøre Windows XP fra disken, da XP skriver mye i forhold til Linux, og det er der svakheten til denne "billig-disken" ligger. Den skriver gruelig tregt. Jeg kjører XP på maskinen nå fra 16GB disken, og har tweaket systemet så godt jeg kan. Slått av vekslingsfil, slått av indexingen på disken, kjører nLited XP,og laget en RAM disk som tar seg av temp filer og browser-cache. Jeg kjører også eeectl, overklokking tilpasset EEE maskinene. Den går greit nå, men jeg er lagt fra fornøyd. Hvis jeg booter maskinen, booter den relativt raskt, men når jeg er inne i systemet (ca 20-30sek), jobber SSD disken i en 30-40 sek til før jeg kan bruke programmer o.l. Bruker jeg programmer før disken er ferdig å jobbe, kan jeg vente meg febrilsk jobbing og ennå mer ventetid.

Etter systemet er lastet skikkelig, går det som sagt greit, men ikke knirkefritt. Det er som det ofte er omtalt på engelske forum "sluggish". Tar gjerne 5-10 sek før f.eks. browseren åpner seg etter jeg har klikket på den. Det kan nevnes at dette varierer. Andre ganger reagerer den etter 1-2 sek. En annen ting er at installasjon av programvare er et sant... ja... Siden disken skriver så tregt, går naturligvis installasjonene veeeeldig sakte. Jeg har komt frem til (ikke nødvendigvis riktig) gjennom mye forumlesing, at hvis det byttes i en kjappere SSD disk, vil maskinen være en drøm, slik den var ment til å være, og som jeg fortsatt syntes den er, er bare SSD 16GB disken jeg har et litt anstrengt forhold til. Det kan også sies at det gjerne ikke er ALLE som mener dette. Andre som bruker maskinen med medfulgt Linux OS, har gjerne det de trenger på den, og trenger ikke å installere noe annen programvare, men for folk som vil se hva maskinen er god for, bruke den som en "secondary" til den kraftige stasjonæren man har bygget selv, er denne SSD disken i mine øyne ikke nok. Heia Buffalo!!! Lag en superduperdisk!

Lenke til kommentar
Jeg har ikke lest gjennom hele denne tråden, så vet ikke om dette er nevnt før, men uansett:

 

For oss uheldige sjeler som har kjøpt Asus EEE 900 16G, med den håpløst trege SSD disken, har Buffalo annonsert at de legger i midten/slutten av september ut SSD disker til Asus EEE 900/901 maskiner ut for salg. Da er det egentlig bare å vente på JKK sin test av diskene for å se på skrive/lese hastigheten. Er i allefall mektig skuffet på at Asus ikke kunne levere en maskin med en SSD som fungerte noenlunde, eller i allefall levere maskin med den 4GB disken, som var MENT som OS disk. Uansett, får gjøre det beste ut av det!

 

Buffalo annonserer 32GB/64GB SSD disker til Asus EEE 900/901

Oi! Er den virkelig grise-treig? F.eks iforhold til en 5400 rpm sata-disk?

 

Nå kan det være jeg er pirkete, men jeg føler det i allefall slik at den fungerer veldig treigt, og etter å ha lest på eeeuser og lignende forum, ser jeg at flere har problemer med det. Problemet er vel å kjøre Windows XP fra disken, da XP skriver mye i forhold til Linux, og det er der svakheten til denne "billig-disken" ligger. Den skriver gruelig tregt. Jeg kjører XP på maskinen nå fra 16GB disken, og har tweaket systemet så godt jeg kan. Slått av vekslingsfil, slått av indexingen på disken, kjører nLited XP,og laget en RAM disk som tar seg av temp filer og browser-cache. Jeg kjører også eeectl, overklokking tilpasset EEE maskinene. Den går greit nå, men jeg er lagt fra fornøyd. Hvis jeg booter maskinen, booter den relativt raskt, men når jeg er inne i systemet (ca 20-30sek), jobber SSD disken i en 30-40 sek til før jeg kan bruke programmer o.l. Bruker jeg programmer før disken er ferdig å jobbe, kan jeg vente meg febrilsk jobbing og ennå mer ventetid.

Etter systemet er lastet skikkelig, går det som sagt greit, men ikke knirkefritt. Det er som det ofte er omtalt på engelske forum "sluggish". Tar gjerne 5-10 sek før f.eks. browseren åpner seg etter jeg har klikket på den. Det kan nevnes at dette varierer. Andre ganger reagerer den etter 1-2 sek. En annen ting er at installasjon av programvare er et sant... ja... Siden disken skriver så tregt, går naturligvis installasjonene veeeeldig sakte. Jeg har komt frem til (ikke nødvendigvis riktig) gjennom mye forumlesing, at hvis det byttes i en kjappere SSD disk, vil maskinen være en drøm, slik den var ment til å være, og som jeg fortsatt syntes den er, er bare SSD 16GB disken jeg har et litt anstrengt forhold til. Det kan også sies at det gjerne ikke er ALLE som mener dette. Andre som bruker maskinen med medfulgt Linux OS, har gjerne det de trenger på den, og trenger ikke å installere noe annen programvare, men for folk som vil se hva maskinen er god for, bruke den som en "secondary" til den kraftige stasjonæren man har bygget selv, er denne SSD disken i mine øyne ikke nok. Heia Buffalo!!! Lag en superduperdisk!

 

Har akuratt samme problemene som du refererer til.. hadde jeg visst at ssden var så treg hadde jeg ventet til nyere ssd kommer.

 

Hvordan kan denne maskinen selges med XP ut av boksen??

Latterlig!

Endret av w0d00
Lenke til kommentar
Hei,

 

Kan noen linke meg til rammebrikke jeg kan kjøpe for å utvide til 2gb på min asus 900 eee ?

Helst fra netshop.

 

Jeg har prøvd å installere ubuntu eee 2 ganger, men den finner ikke wireless.

Hvordan fikk dere wireless til å funke på ubuntu eee??

 

Gav opp og reinstallerte default os, men vil veldig gjerne kjøre ubuntu eee.

 

Takk

 

Denne gaiden skal gi deg det du trenger.

 

atlef.

 

Takker skal teste dette!

Tusen Takk!

 

Da mangler jeg bare hvilken ram brikke jeg kan kjøpe :)

Lenke til kommentar
Takk, men det er vel ikke ytelsesforskjell mellom en Intel Atom og den Celeron CPU'n som er i Eee'n nå? Er det ikke bare det at Effektforbruket/watt som er vanvittig lavt?

Ser også at det er Forskjell i "Grafikkort" mellom Eee'ne, men er det stor forskjell mellom et Intel GMA 900 og Intel GMA 950?

Folk snakker om en ytelsesforskjell på 10-15% i favør av atomen, spesielt med tanke på at man kan overklokken den også (kan forøvrig det med begge). Men primært så ligger jo fordelen i mye bedre batteritid noe som jeg vil påstå er viktig for en maskin av denne typen, sitter man i heimen med strøm på hele tiden så faller litt av bruksområdet vekk og for litt over 3k så får man bedre maskiner til stuebruk.

Når jeg prøvde 901 og 900 så opplevde jeg 901 som mer responsiv, selv om at begge maskinene er meget brukbare til sitt bruk.

 

intel onboard skjermkort er intel onboard skjermkort ;) vet ikke om det er mye forskjell på 900 kontra 950 men finnes sikkert endel tester på nett.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Takker for svar anng. mitt kamera spørsmål.

 

Neste spørsmål er som følger:

Når jeg skal fylle inn opplysninger i Thunderbird adresseboken så forsvinner vindu eller "ok" knapp ut av skjermen.

Har prøvd skjerminnstillinger men dem er låst etter hva jeg kan skjønne.

Hva gjør jeg i dette tilfelle?

Asus eee 900.

 

Mvh. Eirik

Lenke til kommentar

Kjører man Windows XP kan man bruke Eee Clocking Tool til å øke PCIe-bus'en fra 99 til 100. SSD-diskens ytelse, inkludert dens respons, vil øke litt da den er koblet til PCIe bus'en. Det virker som om veldig mange har lyktes med dette, inkludert meg. Personlig merker jeg helt klart en forbedring.

 

Med dette verktøyet kan du også klokke prosessoren opp til de 900MHz den skal kunne yte. (Den blir levert på 630MHz, for batteritidens skyld) Klokking noe særlig over 900MHz ser ut til å lyktes sjeldent. IKKE PRØV!

Man kan sette opp flere hastighetsprofiler, som man lett kan kan velge fra et ikon som legger seg fint sammen med de andre nederst til høyre ved klokka :)

Bruker selv kun de som var ferdig satt opp.

70,99,0,Stock; = 630 MHz, der 70 er FSB, 99 er PCIe-bus, 0 er voltmodusen 'lav', Stock er navnet på profilen.

85,100,1,Medium; = 765 MHz, 1 er voltmodusen 'normal'

100,100,1,Full; = 900 MHz

 

Har i midlertid endret på profilnavnene til de representive klokkefrekvensene. Idle-temeratur ser ut til være ca. 60 grader når prosessoren kjører på 900 MHz med vifta på 50%. Ikke værst.

 

Man kan også stille på viftehastigheten og lysstyrken med dette verktøyet. Anbefales!

 

Klokking gjøres på eget ansvar!

 

De fleste her vil nok forstå seg på hvordan man finjusterer i .ini-fila. Her er teksten i min .ini-fil med endringer i bold, hvis noen skulle være interessert:

 

; This file contains eeectl settings.

;

; Please note that the default settings are adjusted, sane and sufficient for most users.

; When making changes you should clearly understand what you are doing, otherwise you may

; damage both software and hardware.

;

 

;

; eeectl has a modular structure, each module has a set of resources.

; Most notable

;

; Modules:

; Core -- eeectl core interface.

; Speed -- FSB speed, PCIE speed and CPU voltage control.

; Temp -- Temperature monitor.

; Fan -- Fan control.

; Backlight -- Backlight brightness control.

;

; Methods:

; Core._quit -- Exit app.

; Core.Alpha -- Load ini file "Alpha".

; Speed._up -- Switch to the nearest upper speed profile.

; Speed._down -- Switcn to the nearest lower speed profile.

; Speed.Alpha -- Switch to the "Alpha" speed profile.

; Fan._native -- Return fan control to the embedded controller.

; Fan._auto -- Enable automatic mode.

; Fan.Numeric -- Set fan speed to "Numeric".

; Backlight._up -- Switch to the nearest upper backlight profile.

; Backlight._down -- Switch to the nearest lower backlight profile.

; Backlight.Alpha -- Switch to the "Alpha" backlight profile.

;

; Icons:

; Core. -- Blank icon

; Speed.FSB -- FSB clock frequency multiplied by Speed.FSBIconMul

; Speed.PCI -- PCI clock frequency

; Fan. -- Current fan speed

; Temp.C -- CPU temperature in celsius

; Temp.F -- CPU temperature in fahrenheit

; Backlight. -- Current backlight brightness intensity.

;

 

 

[settings]

;

; List of modules allowed to save their state.

Core.Save = Fan; Speed;

 

;

; List of modules to add to system menu.

; List consists of blocks "Name,Mode".

; See the table above for the list of available modules.

; Mode can be embed(module menu items add right to the menu) or popup(module has its own submenu), default is embed.

Core.Menu = Speed,embed; Fan,popup; Backlight,popup; Core;

 

;

; Hotkeys list

; List consists of blocks "Modifier+Key,Method"

; Modifier can be any combination of a(lt), c(ontrol), s(hift) and w(indows)

; Key can be key name (like "home", "del", "g" or "8") or key code (for example "%1B" for the escape key)

; See the table above for the list of the most useful methods.

Core.Keys = aw+esc,Core._quit; aw+down,Speed._down; aw+up,Speed._up; aw+f3,Backlight._down; aw+f4,Backlight._up; aw+0,Fan._auto; aw+3,Fan.30; aw+5,Fan.50; aw+7,Fan.70;

 

;

; List of icons to show in the tray.

; List consists of blocks "icon,color".

; See the table above for the list of available icons.

; Color is 24-bit hex value in BGR format, FFFF00 by default.

Core.Icon = Speed.FSB; Temp.C,00FFFF;

 

;

; Pause between icon changes, msec.

; Set to 0 to disable automatic icon changing.

Core.IconDelay = 3000

 

;

; Speed profiles list.

; List consists of blocks "FSB,PCIE,Voltage,Name".

; FSB is the real FSB frequency (70MHz stock, 100MHz max), not the rated one which is

; this value multiplied by four, or the CPU one, which is this value multiplied by nine.

; PCIE is PCI Express bus clock frequency.

; Voltage is CPU voltage flag, 0 for Low, 1 for Normal.

; This flag is ignored for all(and even named) intermediate values.

; Name is just what to show in the menu("Suspend" is the special profile to set before entering sleep mode).

; You may omit Name in case you want to hide profile from the menu, however it will still be used as an

; intermediate value.

;

; Note that changing the frequency includes a step-by-step transfer through all intermediate

; values, i.e. if you change the frequency from 70 to 100 MHz and settings contain also 80

; and 95MHz, first the frequency will be changed to 80, then to 95 and only then to 100MHz.

; When comparing, FSB speeds are taken in account first and if they are equal -- PCIE speeds get comapared too.

;

Speed.Profiles = 70,99,0,Suspend; 70,99,0,630 MHz; 71,99; 72,99; 73,99; 74,99; 75,99; 76,100; 77,100; 78,100; 79,100; 80,100; 81,100; 82,100; 83,100; 84,100; 85,100,1,765 MHz; 86,100; 87,100; 88,100; 89,100; 90,100; 91,100; 92,100; 93,100; 94,100; 95,100; 96,100; 97,100; 98,100; 99,100; 100,100,1,900 MHz;

; Pause between steps in described process, msec.

Speed.StepDelay = 500

; Multiplier for the FSB icon. You may set it to 9 to see the CPU speed in the tray instead of the FSB one.

Speed.FSBIconMul = 9

 

;

; Fan profiles list.

; List consists of blocks "Speed,C_Temp_On,C_Temp_Off".

; Speed is the fan speed (0-100).

; C_Temp_On(used in Automatic mode) is temperature(Celsius) when this profile should be activated.

; C_Temp_Off(used in Automatic mode) is temperature(Celsius) when this profile should be deactivated.

; You may set both temp fileds to 0(or just omit them) if you don't want them to be used in Automatic mode.

Fan.Profiles = 30,55,50; 40,60,55; 50; 60,65,55; 70; 80,70,65; 90; 100,75,60;

 

;

; Backlight profiles list.

; List consists of blocks "Name,Value".

; Name is just what to show in the menu.

; Value is the backlight brightness intensity(0-100).

Backlight.Profiles = Lowest,10; Low,30; Medium,50; Bright,70; Ultra bright,100;

 

[states]

 

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Normalt kan man trykke Alt for å flytte vinduet i GNU/Linux. :)

 

 

får flyttet vindu men hjelper lite når knappene er "under" maskina.

Bruk ¨alt tasten til å flytte vinduet opp slik at du ser underkanten av vinduet. Innebærer at toppen av vinduet forsvinner opp over toppen av skjermen. Deretter kan du peke i underkant av vinduet og med venstre piltast nedtrykket trekke nedre kant av vinduet nedover slik at resten av menyen kommer til syne.

Endret av Farscape2005
Lenke til kommentar
Så en litt merkelig ting om Eee 901 på asus' nettsider:

6 Cells, 4.2 ~ 8 hrs** (Genuine Windows® XP Home)

6 Cells, 4.5 ~ 6 hrs** (Linux)

 

Betyr dette at vi kan få lengre batterilevetid md Windows enn Linux? :hmm:

 

KILDE

 

Har vel kanskje noe med strømstyringen å gjøre?

 

Ja og ja. Linux mangler en del på strømstyring. Leste et intervju med Linus Thorvalds tidligere i år hvor han innrømte at strømstyring hadde vært nedprioritert under utvikling av kjernen. Det skulle visst bli en endring på det og da kan vi kanskje regne med at brukbar strømstyring finner vei inn i kjernen sånn mot slutten av året?

 

Ikke alt blir bedre under windows da, den håpløst lave standby-tiden (under et døgn på min 701) er visst et resultat av dårlig designet hardware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...