Gå til innhold

To disker i raid


Mathiasman

Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg tenker på å kjøpe enda en Samsung SP T166 500 GB S-ATA. Og kjøre den og den jeg allerede har i raid. Men hvilken type raid? Raid 0? Jeg har lest litt, men er ingen ekspert. Jeg er klar over sikkerheten, men hva er sannsynligheten for at disker krasjer? De har ikke gjort det til nå, men er det annerledes i raid 0?

 

Har det noe å si at jeg har to S-ATA-disker fra før? Eller er det irrelevant? Ja, jeg må jo ha nok tilkoblingsmuligheter på HK.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAID 0 kalles ofte striping. Det vil si å fordele informasjonen utover flere disker. Innholdet på en disk deles opp i et begrenset antall striper. Vi kan tenke oss et eksempel der vi har fire disker. Hver av disse diskene fordeles opp i fire striper som fordeles utover alle fire diskene. Disse diskene administreres slik at de oppfattes som én stor disk (som har fire ganger så stor kapasitet som en disk)

 

RAID1 kalles ofte speiling. Det gir en god feiltoleranse mot diskfeil, men representerer en dårlig utnyttelse av disk-kapasitet (50%). Dersom man velger å ha mange speilede disker paralellt vil en oppnå ende høyere lesekapasitet enn om en disk speiles. Dette blir en enkel kombinasjon av RAID0 og RAID1

 

Kilde: Drift av lokalnettverk

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Jeg er klar over sikkerheten, men hva er sannsynligheten for at disker krasjer?

9526010[/snapback]

På årsbasis ca 1-4% avhengig av en rekke faktorer i følge googles diskundersøkelse med deres over 100.000 disker. Hvis vi antar et gjennomsnitt på 2,5% sannsynlighet for krasj per disk på årsbasis så vil Raid0 med to disker gi en årlig sannsynlighet for tap av alle data på omtrent 5%. Raid0 vil med de samme antagelsene gi omtrent 0,06% årlig sannsynlighet for tap av alle data så fremt du ikke skifter den defekte disken hvis det går galt. Skifter man disk innen 1 uke etter krasj så vil sannsynligheten for tap av alle data synke til omtrent 0,001% per år med Raid1. Andre Raid-former er ikke tilgjengelig med bare to disker.

Lenke til kommentar
går det ann å legge til flere disker i ettertid med Raid0/Striping som er innebygget i XP?

9526936[/snapback]

 

Nei, ikke med Windows sin software RAID-0 -- da må du kjøpe hardware-RAID kort, noen av de kan dynamisk koble inn flere disker på et RAID-0 oppsett uten å drepe det gamle oppsettet og dermed dine filer.

 

Jeg kjører nå 2x disker i RAID-0 for Photoshops swapfil og midlertidige arbeidsfiler -- det hjelper meget bra på ytelsen. Skal gå over til et 4x oppsett snart. Siden RAID-0 er litt "farlig" å kjøre hjelper dette meg til å være flink med backups! Jeg kan derfor varmt anbefale RAID-0.

Endret av KlausNordby
Lenke til kommentar
Nei, ikke med Windows sin software RAID-0 -- da må du kjøpe hardware-RAID kort, noen av de kan dynamisk koble inn flere disker på et RAID-0 oppsett uten å drepe det gamle oppsettet og dermed dine filer.

 

disse diskene er koblet til et sata-ide-kort med mulighet for RAID 0 og 1. Såvidt jeg har skjønt er det muligheter for at jeg får beholdt RAIDet (og filene på diskene) når jeg flytter diskene over i en annen maskin med Xp.

 

Hadde jeg satt opp RAID 0 ved hjelp av dette kontrollerkortet ville RAIDet bli ødelagt hvis jeg hadde satt de opp på annen maskinvare.

Lenke til kommentar
Nei, ikke med Windows sin software RAID-0 -- da må du kjøpe hardware-RAID kort, noen av de kan dynamisk koble inn flere disker på et RAID-0 oppsett uten å drepe det gamle oppsettet og dermed dine filer.

 

disse diskene er koblet til et sata-ide-kort med mulighet for RAID 0 og 1. Såvidt jeg har skjønt er det muligheter for at jeg får beholdt RAIDet (og filene på diskene) når jeg flytter diskene over i en annen maskin med Xp.

 

Hadde jeg satt opp RAID 0 ved hjelp av dette kontrollerkortet ville RAIDet bli ødelagt hvis jeg hadde satt de opp på annen maskinvare.

9527089[/snapback]

 

 

Bruker du software raid0 (striping) som er innebygget i windows så skal det være problemfritt og flytte diskene til en annen windows-maskin (min erfaring, skal du flytte over software raid1/5 så må litt bytting av filer til). Bruker du sata-ide-kortet for raid0 så må kortet også flyttes over i en annen maskin. (I de fleste tilfeller går det å bruke et tilsvarende kort fra samme leverandør også).

 

Skal du utvide raid-partisjonen så må du høyst sannsynlig slette alt av data på diskene først (med mindre kontrollerkortet er av den avanserte og dyre utgaven).

Lenke til kommentar

Sniker meg inn med et spørsmål.:

 

Skal kjøpe meg et hw-raid kort, men vet ikke helt hvilket.

Har hørt at noen kort bruker windows software raid, og da blir ytelsen ikke noe bedre med kortet..

Hvordan finner jeg om kortene gjør det og hva er å anbefale til max 4 disker. ?

 

Kom over denne litt morsomme beskrivelse..

 

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...78;c:36226;r:pg

 

 

Highlights

 

HostRAID RAID 0, 1 and 10 data protection (Windows and Linux)

Adaptec Seamless Streaming® - (what is this?)

320 MByte/sec performance per channel

Seamless backward compatibility protects legacy devices

Industry-leading compatibility and reliability

Adaptec Storage Manager™ – Browser Edition

RoHS compliant

 

Tror ikke selgeren selv har 100% peiling på hva han selger :p -(what is this ?)

Endret av S_tone_meg
Lenke til kommentar

Test av ni SATA RAID kort:

 

http://tweakers.net/reviews/557/18

 

Den testen og andre jeg har lest indikerer at kort fra Areca er de beste (Promise og et annet bruker sofwtware, styr unna dem). Areca har kort for 4x, 8x, 12x, 16x og 24x disk oppsett! Det rimeligste 4x kortet koster ca. US $400. Overveier å kjøpe meg 8x kortet -- $500-600 -- da har man litt å vokse opp med!

Lenke til kommentar

for å gi ett lite svar til hvor "heldig" du kan være med RAID 0 så harjeg 4x80GB IDE i RAID 0 og har hatt det siden disse diskene var sett på som stoooore og kostet rundt 4 tusen kr stk.... tror jeg var rundt 14 år da, er 24 nå, og har fortsatt samtlige 4 disker i sving den dag idag =) har mistet data'ene èn gang,men det var egentlig min egen skyld/rot under bytting av annen hardware, klarte å messe opp raid'et..

så om jeg har vært heldig eller ikke er jo ikke godt å si, men hvis 2 hd'er får 5% sjanse til å dø på ett år, så blir jo 4 hd'er 10%, så i løpet av 10 år så *skal* teknisk sett minst en av dem ha dødd... men de lever i beste velgåend den dag idag, og det etter mye misshandling som ftp server, torrent, mp3 serv, osv...

min oppfatning er at hvis en HD lever mer enn ett år, så holder de lenge. (m.a.o. hvis en disk er dårlig, så streiker den innen ett år)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...