Gå til innhold

Guide: Anlegg i båt!


csViRuS

Anbefalte innlegg

  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Heisann:) jeg har tenkt lenge på anlegg i båten, men vet ikke hvilket jeg skal velge. Tenkte 2 høytalere, forsterker og spiller:)

Noen tips til det?

De kommer orginalt med jensen marine speaker

 

 

Båt= www.kimach.no

 

Kimach 450 speed:)

Takk. Sogu :)

Endret av Sogu
Lenke til kommentar

I en sånn båt mener jeg man har "uendelig" med muligheter for å bygge anlegg. Lett å trekke ledninger, relativt god plass, relativt tørt osv.

 

Ville gått for en marineforsterker, 2 stk 6x9" i benken bak, eventuelt sidene i båten, bygge inn en eller to marinesubber i kasse og sette den under dekk foran. Spiller jo selvfølgelig en fordel å ha også. Avhengig av hvor mye lyd du er ute etter, ville jeg eventuelt satt opp høyttalere fremme under dekk, eventuelt sidene innvendig foran under dekk.

 

Lykke til - lyd i båt er kjekt! :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ser ikkje ut til at denne tråden er så fryktelig aktiv, men eg velger å gi bittelitt kritikk på guiden likevel. :)

 

Man har da to forskjellige løsninger. Man kan enten kjøpe en cd-spiller/radio til bil, eller kjøpe en ren forsterker og koble mp3 spilleren til denne.

Eg synst dette blir skrive litt feil. Spørsmålet er vel om ein vil ha ein hovedeinheit i form av cd-spiller, som då blir forforsterkar, eller om ein vil gå direkte frå kilde til forsterkar. Når ein først har bestemt det finst det mange forskjellige løysingar til vidare oppsett (datamaskin, nettbrett, mobiltelefon, mp3-spiller, cd-spiller osv)

 

Man få også enda kraftigere høytalere men de koster mer enn det dobbelte og cd-spilleren klarer ikke dytte ut noe særlig mer lyd uansett.

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1560...upkey=006002130

Ein høgtalar er passiv. Eg reknar med du veit det, men eg synst det var lett å mistolke den setningen.

Du skriv "kraftig" høgtalar. Eg går ut ifrå at du då snakkar om kva den tåler.

Mange er jo av den oppfatning av at ein høgtalar oppgitt til 250 watt, yter nettopp det. Men som du er litt inne på så er det jo forsterkaren som skal drive dette her som yter effekt.

Og ein kraftigare høgtalar som du seier, gir ikkje nødvendigvis bedre lyd.

 

 

Sikring er også en ting man må ha. dette er viktig for og hindre skade på både spiller og øvrig el-anlegg.

I mitt annlegg, har jeg først en sikring i batteriboksen på 20amper, deretter to sikringer fordelt på 4 brytere ved bryterpanelet med 10ampers sikring i hver, pluss at det ligger en 10ampers sikring i cd-spilleren.

Til stereoanlegget er en 10ampers sikring mer enn nok.

Sikringsholdere og sikringer fåes kjøpt løst på både biltema og andre bilustyrsbutikker, og også de fleste båtutstyrs butikker.

 

Så til kablene du skal bruke.

Strømmen fram til stereoen burde være i minst 1,5 kvadrats ledning, helst 2 kvadrat. (tykkelse)

Mellom stereoen og høytalerene holder det lenge med 1,5 kvadrat.

Ein sikring kan ikkje velgast tilfeldig med at "10 amper er meir enn nok."

Sikringen må IKKJE vere større enn det kabelen tåler. Det er det som er poenget med sikringen. Den skal gå før kabelen blir for varm.

 

Ellers er det alltid best med størst mulig kabel uansett. 1.5 kvadrat fungerer fint. Men 2.5 vil gi enda mindre mostand, og 3.5 enda mindre osv. Motstanden i kabelen er avhengig av blant anna lengde på kabel, materialet og tverrsnitt.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...