Gå til innhold

Testing av vannkjøling


Anbefalte innlegg

Nå har jeg bestilt alt til mitt vannkjølingsoppsett, minus væske.

 

Det er anbefalt å teste oppsettet i 24 timer før man tar det "offisielt" i bruk.

Hvordan gjør dere dette?

Jeg har kjøpt en ATX PSU Starter, så jeg tenkte å bare starte sirkulasjonen og la den gå i noen timer (24 timer synes jeg er litt drøyt for å finne lekkasje), men er det andre måter å gjøre det på, teste alt før montering i PC-en, kjøre PC-en igang med kabinettdøra av for å se?

 

I tillegg har jeg enda ikke kjøpt siste del, væske eller tilsetningsvæske til batterivann. Jeg ser hos både vcore.dk og coolerkit.dk at de reklamerer med ikke-elektrisk ledende væske, FluidXP og FeserOne. Har det noe for seg å kjøpe slik væske i det hele tatt?

Endret av Z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

begynner å bli en stund siden eg lekte med vannkjøling men husker at et geforce 7800gtx røk på grunn av lekkasje fra cpu blokk, om dette ikke hadde skjedd med ikke ledende veske er vel ganske sikkert. da det var en kortsluttning som tok minnet på kortet.

 

du må alltid teste for lekasje det er ikke noe som er kjipere en å miste et skjermkort eller cpu på grunnav lekkasje :cry:

Lenke til kommentar
begynner å bli en stund siden eg lekte med vannkjøling men husker at et geforce 7800gtx røk på grunn av lekkasje fra cpu blokk, om dette ikke hadde skjedd med ikke ledende veske er vel ganske sikkert. da det var en kortsluttning som tok minnet på kortet.

 

du må alltid teste for lekasje det er ikke noe som er kjipere en å miste et skjermkort eller cpu på grunnav lekkasje :cry:

9510979[/snapback]

problemet er at støv leder elektrisitet :-P

 

tomshardware prøvde jo å senke en pc ned i destillert vann, men den røk etter 5 minutter!

 

i matolje gikk det fint!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

leser om mange som tester settet utenfor maskina før de monterer det på nytt på plass i maskinen. er dette nødvendig? skulle det ikke være greit å teste det i maskinen, bare avslått? etter som jeg har forstått det så går de fleste pumper på egen strøm..?

shoot me if i'm wrong, aldri gjort det før, og er snart min tur så... :dribble:

Lenke til kommentar

jeg brukte zalo på niplene for å tre på slanger som var bittelitt for trange, og da spratt den ene slangen av siden jeg brukte systemet før zalo hadde tørket.. litt kjedelig når det sprutet vann rett på skjermkortet under bruk:)

 

 

bildet forsvant, men etter iherdig tørking så virket heldigvis skjermkortet etterpå:)

Lenke til kommentar
Nå har jeg bestilt alt til mitt vannkjølingsoppsett, minus væske.

 

Det er anbefalt å teste oppsettet i 24 timer før man tar det "offisielt" i bruk.

Hvordan gjør dere dette?

Jeg har kjøpt en ATX PSU Starter, så jeg tenkte å bare starte sirkulasjonen og la den gå i noen timer (24 timer synes jeg er litt drøyt for å finne lekkasje), men er det andre måter å gjøre det på, teste alt før montering i PC-en, kjøre PC-en igang med kabinettdøra av for å se?

 

I tillegg har jeg enda ikke kjøpt siste del, væske eller tilsetningsvæske til batterivann. Jeg ser hos både vcore.dk og coolerkit.dk at de reklamerer med ikke-elektrisk ledende væske, FluidXP og FeserOne. Har det noe for seg å kjøpe slik væske i det hele tatt?

 

De fleste lekkasjer lar seg relativt fort avsløre, og etter min mening er "24timers-regelen" overkill.

Er man nøyaktig nok mtp montering av slanger, nipler, etc, (følg monteringsanvisningene!), så skal det egentlig svært mye (galt) til før det oppstår lekkasjer.

Fyll gjerne systemet innledningsvis med vann som holder 40-50grader! Gjerne med en passende porsjon frostvæske også. Temperaturen / frostvæsken nedsetter vannets overflatespenning, som dermed lettere vil avsløre eventuelle svakheter i slange- og nippelkoblinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...