Gå til innhold

Parabol direkte på HTPC?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har i flere år nå hatt Viasat hjemme. Tenkte nå det var på tide å få det på to TV'er. Har nå en i stua med Viasat sin tuner og kort, men tenkte nå å få disse kanalene på et rom nede i tillegg, på en HTPC. Er rimelig grønn på dette, og prøver å finne ut av hvordan alt kan fikses. Ledninger er lagt opp fra parabol med twin-hode etc.

 

Det jeg lurer på er hvordan jeg går videre herfra?

Tenkte på et standard DVB-S PCI-kort fra Hauppauge (fant et til 6-700,-).

Dette kortet er vel slik at jeg kan koble kabelen fra parabolen direkte på Hauppauge-kortet, ikke sant? Men, jeg må jo dekode signalene. Hvordan gjør jeg dette? Kan jeg ta en software-kopi av eksisterende Viasat-kort? (er absolutt ikke interessert i å betale for et ekstra abonnement. Jeg er heller ikke interessert i å ha ekstra tuner som kobles på før PC. Jeg vil at tuner skal være i PC.

 

Noen som på barnespråk kan fortelle meg om hvordan dette kan settes opp billigst mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går ikke.

 

Per dags dato finnes det ingen enkel måte å gjøre det. Heller ikke billig. Du kan alltids forlenge det analoge signalet fra dekoder boksen din fra stuen til kjelleren. Men det betyr at når kanalen skiftes i stuen vil den også skifte på den andre TVen.

 

Hadde du hatt Canal Digital finnes det ett tuner kort og kort leser du kunne brukt på en PC, men det er også ikke helt straight forward.

 

Det enkleste...aller aller aller enkleste for deg slik du beskriver din kompetanse er å kjøpe en ekstra tuner fra Viasat.

 

MEN

 

Digital TV verden er i stor om veltning nå om dagen. Både RiksTV og Get ser på mulige mediacenter løsninger. Skulle feks de løse dette kan du nok kjøpe en PC tuner for PC-en din og så bare plugge parabol signalet ditt. Men for å dekode signalet måtte du nok også kjøpt ett ekstra abo fra din leverandør.

 

Den perfekte løsningen om teknologien hadde vært der var at du hadde en boks som satt mellom dekoder boksen din og alle TVene dine. Denne boksen tok imot alle TV sendinger parabolen din hadde og lagret dem midlertidig. Så kunne disse sendes til hver TV og når du skifter kanal velger du bare en datastrøm fra den boksen. Men effektiviteten og lagringsmengden noe slikt trenger dytter det opp i hundre tusen kroners klassen...minst.

 

Skal du forfølge tema mer så sjekk ut www.avforum.no Der har du mange brukere som er i din situasjon og funnet ut av hva som funker for dem.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Godt svar det der=) Har kikket litt på AVforum også. Tipper jeg bare blir nødt til å vente og se om det kommer noe. Jeg har bare ikke råd til å betale ekstra abb. for en HTPC som kun brukes samtidig med TV noen ganger. Jeg tenkte kanskje jeg kunne koble til mitt eksisterende Viasat-kort, klone det til et image inne på HTPC, og dermed kjøre begge samtidig, men det går vel sikkert ikke...

 

Likte når vi hadde kabel jeg. En kabel inn til huset, ingen tunere, alle kanaler ble lagret på TV. Da kunne vi ha så mange TV'er vi ville. I tillegg var hele gata bygget på ett kabelabb. slik at det ble 30 brukere på et abb;) Billig det!... Det var tider...

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar

Vel.

 

Jeg har en glad melding og en dårlig melding.

 

Den glade meldingen at det du etterlyser finnes og kalles cardsharing, eller cs.

 

Dette er softwarebasert, og det eneste man trenger er en software cardserver som f.eks. newcamd eller newcs. Dette er totalt gratis.

 

Den dårlige nyheten er at det er totalt ulkovlig å bedrive med på vanlige kort. En beskrivende fremgangsmåte her på forumet ville ikke bare ført til problemer for meg, men også forumet ville fått problemer fra STOP.

 

Når jeg da skrev at kortdeling ikke er lov, er det viktig å understreke at som det meste finnes det unntak.

 

Unntaket finnes i kort som heter Inxtc, og de tillater kortdeling. Slik at å ha laget en guide for å dele kortet deres ikke er ulovlig, men fremdeles ville det stride med rettningslinjene på forumet. Og fremdeles ville det kunne det føre til problemer for alle parter.

 

Det finnes derimot mange løsninger for parabolkort og hjemmesenter.

 

Anbefaler deg å sjekke ut digsat.net Der ligger det mange gode guider på hvordan du skal få lest et lovlig viasat kort på din pc, slik at du kan bruke den som tv. De kan også hjelpe deg med å finne et bra parabolkort som har det meste av det du trenger.

 

P.S Du får også DVB kort som tar i mot HD sendinger til pc.

Lenke til kommentar
Vel.

 

Jeg har en glad melding og en dårlig melding.

 

Den glade meldingen at det du etterlyser finnes og kalles cardsharing, eller cs.

 

Dette er softwarebasert, og det eneste man trenger er en software cardserver som f.eks. newcamd eller newcs. Dette er totalt gratis.

 

Den dårlige nyheten er at det er totalt ulkovlig å bedrive med på vanlige kort. En beskrivende fremgangsmåte her på forumet ville ikke bare ført til problemer for meg, men også forumet ville fått problemer fra STOP.

 

Når jeg da skrev at kortdeling ikke er lov, er det viktig å understreke at som det meste finnes det unntak.

 

Unntaket finnes i kort som heter Inxtc, og de tillater kortdeling. Slik at å ha laget en guide for å dele kortet deres ikke er ulovlig, men fremdeles ville det stride med rettningslinjene på forumet. Og fremdeles ville det kunne det føre til problemer for alle parter.

 

Det finnes derimot mange løsninger for parabolkort og hjemmesenter.

 

Anbefaler deg å sjekke ut digsat.net Der ligger det mange gode guider på hvordan du skal få lest et lovlig viasat kort på din pc, slik at du kan bruke den som tv. De kan også hjelpe deg med å finne et bra parabolkort som har det meste av det du trenger.

 

P.S Du får også DVB kort som tar i mot HD sendinger til pc.

9505336[/snapback]

 

Hmm, vil jo gjerne ikke stå på kant med loven. Er bare at jeg ikke vil betale 100 spenn i måneden ekstra for å se forskjellige program på to TV'er noen ganger i måneden. Er ikke ofte liksom:P Men virker jo som om det er mulig ute i fra det du skriver her.

 

Jeg får snuse rundt og se om det er noen muligheter for meg!

Tusen takk for knallbra svar, og gode tips :D

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...