Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

turtallet går opp og ned audi A3


bonzai

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte i fra jobb idag, og da jeg komm til rundkjøringa å stoppet opp, så skjedde noe rart med turtallet. når den går på tommgang så pleier den å ligge på 1000 omdreininger, men nå så ligger den mellom 800 og 2000 på tomgang, den går opp og ned, noe jeg synes er veldig rart, og når jeg skal gasse får å kjøre på 1gir, så slår motoren seg av.

er det noen som kan hjelpe meg med dette problemet? eller har noen gode forslag på hva den kan være ?

Det gjelder en audi A3 1997mod.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en 98 A3 1.6 med samme problem. Bilen var da gått ca 70' harde km.

 

Leverte inn på verksted. Der tømte de på injection cleaner på tanken. Vet ikke hvilke type. Men ring Kv Bilservice AS. 56 32 14 17. Det var der jeg hadde den inne. Noe grønn væske.

 

 

Dette fikk motoren til å gå normalt igjen.

 

Var akkurat sånn som du beskriver. At den jaget litt på tomgang.

Lenke til kommentar

Enten så er throttle-body'n din full av møkk, eller så er den gåen. Bare for å sjekke at det ikke er luftmengdemåleren, tar du og kobler den ut. det er en liten kladd på røret mellom filterboksen og spjeldhuset.

 

oppfører motoren seg likedan, kjøper du throttlebody cleaner. ta bort hele røret som går fra filterboksen og inn på spjeldhuset, og dusj godt inni spjeldhuset. så venter du en liten stund før du starter du opp motoren. Motoren bør være varm, for nå må du ruse den litt samtidig som du spyler godt inn i huset med rensemiddelet.

 

Håper du finner ut av det :)

Lenke til kommentar

Kan høres ut som om det er en vakum slange eller en slange til åndinga som har ryki. Du hører ikke noe susing??

 

Gå over alle slanger du ser og klem og riv litt i dem mens motoren går. De til åndinga pleier og bli helt myke og det er som og ta på tyggis.

 

Vanligvis er turtallet ustabilt hele tiden hvis det er ånde-slange som har råttna, men de er som tyggis så det kan være mulig at de klistrer litt eller at det er en pvc,pcv eller hva det het igjen som åpner og lukker innimellom.

Siden det er periodisk.

 

Gasswire pleier og bli treg eller ryke. Hvis den henger seg opp vil motoren dra hele tiden og ligge stabilt på et visst turtall.

 

Napper det i gass pedalen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...