Gå til innhold

Utenlandsbestilling (ER BLITT SVINDLET!)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmmmm... Nei. Jeg velger å være arrogant å le av din ufattelige ignoranse og naivitet. Verden er et bedre sted når tette folk som deg selv blir svindlet. Har du lært din lekse nå? Ettersom generell kunnskap og innsikt ikke hjalp, tenker jeg?

9525776[/snapback]

 

Du fortsetter å gjenta hva du sa i forrige post, bare nå er det gjennomsyret med unødvendig og vulgær personangrep. Morer du deg nå kontorsliter?

 

Og ja genrell kunnskap tillsa at dette skulle være særiøst, jeg har tross alt gjort flere av disse type utenlandsbestilinger uten å ha problemer. Dessuten kan du bruke litt av din "dyrebare" tid å lese gjennom tråden, da vil du oppdage at andre også har gjort samme greia. Mange forhåndsregler (som ble ramset opp hos alibaba.com) ble fulgt opp men alt gjorde seg umulig gjøre. Dessuten hadde jeg maks uflaks med selger.

 

Så isteden for å være så nedtalende og fullstendig unyttig i denne tråden kan du lukke brødskuffa, for du bidrar med nada og har neppe det som trengs for å komme med nyttige råd. Fpr å være helt ærlig så tror jeg du ikke kjenner til salgs markede, man tar hele tiden sjangser og denne gang hadde jeg maks uflaks.

Lenke til kommentar
Og hvis det var så jævlig dumt, hvorfor i faen sa ikke du eller noen andre her at det var helt IDIOT å overføre pengene? Responsen jeg fikk var passiv!

9523100[/snapback]

Det var flere som uttrykte tvil til forskuddsbetaling. Attpåtil noen som ba om link til stedet du fant selger for å kunne foreta en selvstendig vurdering. Dette blir på linje med de stadig tilbakevendende tråder om det er sikkert å handle på Ebay. Svindlere finnes overalt, både med egne websider (proff satt opp) og på forskjellige salgssider ala QXL, Ebay og lignende.

 

www.alibaba.com ser ut til å være et websted på linje med qxl. Dermed er det ikke alibaba.com som må vurderes - men den enkelte selger og den spesifike salgsannonsen.

Lenke til kommentar

Det er bestandig muligheter for å bli utsatt for svindel ved netthandel. Spesielt hvis du handler med privatpersoner eller ukjente nettsteder. Hvis de ikke godtar PayPal eller liknende tjenester så er sjansen enda større for å bli utsatt for bedrageri.

 

Du kan jo sidestille det med at du går bort til en fremmed på gaten, blar opp 12.000 kroner og sier: "Du, kan ikke du bare passe på disse mens jeg går på do?". Tror du personen kommer til å stå der når du kommer tilbake?

 

Jeg ville aldri overført penger direkte til en konto i utlandet uten noen som helst for for sikkerhet. Den beste løsningen er å varene i oppkrav, men det er kanskje vanskelig fra utlandet? Du har jo kontonummeret til sniken, så du kan jo ta kontakt med banken din for å høre om de kan hjelpe deg. Det er mulig at de kan reversere overføringen. Nå er det jo sannsynlig at denne sniken har opprettet en konto i falskt navn, med falske identifikasjonspapirer og bare har tatt ut pengene og dratt sin kos.

 

Ta kontakt med banken din du.

Lenke til kommentar
Jeg ville aldri overført penger direkte til en konto i utlandet uten noen som helst for for sikkerhet. Den beste løsningen er å varene i oppkrav, men det er kanskje vanskelig fra utlandet? Du har jo kontonummeret til sniken, så du kan jo ta kontakt med banken din for å høre om de kan hjelpe deg. Det er mulig at de kan reversere overføringen. Nå er det jo sannsynlig at denne sniken har opprettet en konto i falskt navn, med falske identifikasjonspapirer og bare har tatt ut pengene og dratt sin kos.

 

Ta kontakt med banken din du.

9527275[/snapback]

 

Salgskontrakten var det en form for sikkerhet?! Men helt klart at jeg skulle å fått til å sjekket om mannens idientitet eksisterte, måtte bare ha reist til Indonesia...

 

Jeg har vært i banken, 2 dager tilbake. Det var ikke mulig å reversere betalingen og jeg måtte ha HANS underskrift på at pengene kunne sendes tilbake. HAHA!!

 

Tror ikke vi behøver å tenke på om mannen bruker sin ekte identitet, såpass heldig er jeg ikke. Det jeg derimot har lurt på, er om det er mulig å spore opp I.P addressen hans gjennom emailene han sendte til meg? Er dette en intrikat prosess myndighetene har mulighet/ressurser til? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Det jeg derimot har lurt på, er om det er mulig å spore opp I.P addressen hans gjennom emailene han sendte til meg? Er dette en intrikat prosess myndighetene har mulighet/ressurser til? Noen som vet?

9527780[/snapback]

Det er vel teoretisk mulig. Tror ISPer er pålagt å ta vare på slike logger en viss periode. Dessverre er jeg ganske sikker på at politiet ikke tar seg bryet med å sjekke ut dette for en så liten sak.

Lenke til kommentar
Jeg ville aldri overført penger direkte til en konto i utlandet uten noen som helst for for sikkerhet. Den beste løsningen er å varene i oppkrav, men det er kanskje vanskelig fra utlandet? Du har jo kontonummeret til sniken, så du kan jo ta kontakt med banken din for å høre om de kan hjelpe deg. Det er mulig at de kan reversere overføringen. Nå er det jo sannsynlig at denne sniken har opprettet en konto i falskt navn, med falske identifikasjonspapirer og bare har tatt ut pengene og dratt sin kos.

 

Ta kontakt med banken din du.

9527275[/snapback]

 

Salgskontrakten var det en form for sikkerhet?! Men helt klart at jeg skulle å fått til å sjekket om mannens idientitet eksisterte, måtte bare ha reist til Indonesia...

 

Jeg har vært i banken, 2 dager tilbake. Det var ikke mulig å reversere betalingen og jeg måtte ha HANS underskrift på at pengene kunne sendes tilbake. HAHA!!

 

Tror ikke vi behøver å tenke på om mannen bruker sin ekte identitet, såpass heldig er jeg ikke. Det jeg derimot har lurt på, er om det er mulig å spore opp I.P addressen hans gjennom emailene han sendte til meg? Er dette en intrikat prosess myndighetene har mulighet/ressurser til? Noen som vet?

9527780[/snapback]

 

Vel, salgskontrakten er ikke en form for sikkerhet i det hele tatt faktisk. Som du sier selv så fikk du ikke sjekket mannens identitet. Han kunne skrevet under med Mikke Mus eller Ola Nordmann. Så lenge du ikke kan sjekke hans identitet så har ikke salgskontrakten noen verdi. Jeg sier ikke dette for å være vanskelig eller for å fortelle deg hvilken idiot du er, men for at andre skal kunne lære av dette.

 

Jeg synes at det er mildt sagt dumt å sende penger til utlandet uten sikkerhet. PayPal og andre slike tjenester er geniale. Hvis selger ikke godtar slike betalingsformer så bør det ringe i alle fall en varselsbjelle.

 

Du bør i alle fall ikke betale konto til konto med beløp du ikke har råd til å tape. Når det er snakk om så mye som 12.000 kroner så ville jeg aldri betalt direkte til mottakers konto. Spesielt ikke til en mottaker i Taiwan, Singapore, Kina, India, Nigeria eller andre land som vi vet er veldig ivrige på svindel.

 

Jeg har selv handlet med småbeløp (opp til 500 kroner) direkte til avsenders konto. Har aldri opplevd problemer, men jeg ville uansett ikke tatt sjangsen på dette over landegrensene med større beløp. En 500-lapp har jeg nemlig råd til å miste hvis gevinsten er stor.

 

 

Når det gjelder IP og sporing av denne så tror jeg det er fånyttes. Hvis dette er en svindler så er han/hun/de neppe så dumme at de sitter hjemme i sin egen stue og driver med dette. Det vanlige er at de benytter internettcafé eller andre offentlige maskiner til slik aktivitet. De fleste Nigeriabrev er også forfattet på internettcaféer rundt om. Du kan selvsagt anmelde saken til politiet, men jeg tviler sterkt på at de kommer til å få utlevert logger fra Telenor i en slik sak, men det skader ikke å prøve. Jeg håper også at du faktisk har anmeldt forholdet, slik at det i alle fall blir en del av statistikken. Det kommer til å hjelpe andre som senere havner i samme situasjon selv om det kanskje ikke direkte gagner deg denne gangen. Alt handler om at politiet blir klar over hvor stort problemet er, slik at større ressurser blir satt inn mot denne typen kriminalitet.

 

Lykke til i alle fall.

Lenke til kommentar
Tror ikke vi behøver å tenke på om mannen bruker sin ekte identitet, såpass heldig er jeg ikke. Det jeg derimot har lurt på, er om det er mulig å spore opp I.P addressen hans gjennom emailene han sendte til meg? Er dette en intrikat prosess myndighetene har mulighet/ressurser til? Noen som vet?

9527780[/snapback]

Ta en titt på mailen og vis meldingshoder og det hele.

Lenke til kommentar
Hva bestilte du?

9523597[/snapback]

 

Lurer også fælt på dette...

9523842[/snapback]

 

 

svar da man!! hvilken side bestilte du fra?

9528382[/snapback]

 

Har forstått det sånn at han bestilte fra en privatperson gjennom siden alibaba.com.

 

Jeg er mer spent på akkurat hva han bestillte. :)

Lenke til kommentar
Du kan jo sidestille det med at du går bort til en fremmed på gaten, blar opp 12.000 kroner og sier: "Du, kan ikke du bare passe på disse mens jeg går på do?". Tror du personen kommer til å stå der når du kommer tilbake?

9527275[/snapback]

Det er jo ikke det samme, her var det jo snakk om en viss mulighet for gevinst. Trådstarter gamblet og tapte, og det må jo være lov så lenge man er klar over risikoen.

 

Jeg vil for øvrig minne om retningslinjene og ber dere holde en høflig tone og unngå personangrep (nå snakker jeg generelt, dette er ikke rettet mot Quayle).

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Du kan jo sidestille det med at du går bort til en fremmed på gaten, blar opp 12.000 kroner og sier: "Du, kan ikke du bare passe på disse mens jeg går på do?". Tror du personen kommer til å stå der når du kommer tilbake?

9527275[/snapback]

Det er jo ikke det samme, her var det jo snakk om en viss mulighet for gevinst. Trådstarter gamblet og tapte, og det må jo være lov så lenge man er klar over risikoen.

 

Jeg vil for øvrig minne om retningslinjene og ber dere holde en høflig tone og unngå personangrep.

9528589[/snapback]

 

 

Joda, det var en viss mulighet for gevinst. Poenget mitt var bare at personen han handlet med var uidentifisert og at han derfor likegodt kunne gitt pengene til en han så på gata. Jeg skrev også indirekte at man bør vurdere risikoen og om man har råd til å tape før man foretar en handel på denne måten, men du overså kanskje det.

 

Jeg påpekte også at jeg ikke ønsket å få trådstarter til å føle seg dum, men å gi råd slik at andre ikke skal bli lurt på samme måten.

 

Det viktigste poenget er selvfølgelig at om du handler med ukjente så bør du sikre deg at du får varene. Enten ved å benytte sikre betalingsmetoder eller ved oppkrav.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke det samme, her var det jo snakk om en viss mulighet for gevinst. Trådstarter gamblet og tapte, og det må jo være lov så lenge man er klar over risikoen.

9528589[/snapback]

 

Godt og høre at du er inneforstått med hva jeg faktisk gjorde! Det hele var en "all in" hånd og jeg kunne enten vinne eller tape mot motstanderens hånd og endte opp med sist nevnte. Jeg vurderte forholdet mellom tap og gevinst og så helt klart at det var verdt å prøve seg.

 

Jeg innrømmer at det var en tabbe og ikke ta paypal men derfor spurte jeg om det på forhånd her på forumet og fikk selvsagt null respons rundt dette og tenkte dermed ikke mer på det.

Nå som jeg er svindlet strømmer selvsagt folk til.

 

 

Begynner nesten å le av deg. Herregud, hvordan er det mulig å være så dum? Skjønner du ikke at det var svindel?

9528589[/snapback]

 

Om jeg ikke skjønte at det var en svindel? Har du ikke lest noen av det jeg har skrevet?? DETTE ER ET SJANGSESPILL. Hvis du ikke skjønner hva jeg skrev, les rikky sitt innlegg. Hvis du har 10-tusenvis av kroner på å sjekke identitet og annet rundt selger, ja da har du enda større odds for å ikke bli lurt men muligheten vil ALLTID være der og jeg hadde ikke slike beløp og ressurser til rådighet.

 

Og til dere andre som lurer, NEI du kan ikke få varen send som oppkrav eller betale 50% på forskudd. Det fungere ikke slik i utlandet.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...